Degiro välittäjänä

Hyvin toimii, kännykällä ja mobiililla. Ongelma sinun päässä linjaa?

2 tykkäystä

Jenkkien avauksessa tökki jonkun aikaa. Lähti suht nopeasti toimimaan normaalisti.

Avasin viime viikolla DeGiroon tilin ja yritin tehdä ostoa, mutta rupesi yllättäen vaatimaan minulta OTC-kaupankäynnin takia niitä tietotestiä, vaikka osake oli normaali usan pörssin osake. Oli pakko suorittaa se ja laittaa täppä että saan tehdä OTC ostoja, siinä vaiheessa oli jo kaupat mennyt sivusuun.
Onko muille tullut tällaista eteen?

Eri lajien tietotestit ovat ihan tavallisia. Kannattaa tehdä etukäteen niitä varten, millä aikoo tehdä kauppaa jatkossakin!

Ilmeisesti sanoin vähän huonosti. Minulla ei ollut eikä ole aikomusta käydä OTC kauppaa. Kyseessä oli tavallinen usan nyse:stä tehtävä osto.

Luin nyt viestin tarkemmin ja tosiaan itse luin aiemmin huonosti. Pahoittelut!

1 tykkäys

Jos tuota Degiron salkkua vastaan myöntämää luottoa käyttää niin kuinka pian se pitää maksaa takasi Degirolle jos luottoa käyttää? Tuleeko heiltä jokin erillinen lasku luoton takasi maksua varten, vai miten asia hoidetaan?

Olen koittanut etsiä tietoa asiasta mutta koska Enkku taittuu vähän huonosti niin en oikein oo tietoa löytänyt.

Ei tarvi itse miettiä laskuja tai takaisinmaksua. Lainan korko vähennetään saldostasi kerran kuussa, allokoidun valuutan mukaan. Jos olet allokoinut euroja, niin korko vähennetään eurotililtä.

2 tykkäystä

Okei tuohan on sit melko helppo juttu :slight_smile: näemmä 4% tuo korko prosentti koska en tiennyt tuosta allokoinnista, ja olen 70€ luotosta käyttänyt jo osan. Pitää allokoida 70€ samantien. Olen sijoittamisen aloittanut vasta tänä syksynä joten salkkua vastaan myönnetty luotto on tällä hetkellä ton 70€. Eli ilmeisesti sitten koron suuruus on 4% tästä 70€? Eli noin 2,50€ sitten menis korkoa kuukausittain eli ei paljoa.

Allokointi on vähän hähmäinen. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin allokointi tarkistetaan kuukauden ensimmäinen päivä. Eli jos esim tänään allokoi 1000€ ja ostaa samantien tonnilla osakkeita, jotka myy 15.12, jolloin muuttaa allokoinnin 0:ksi niin joutuu maksamaan 26.-30.11 4% ja koko joulukuun 1% korkoa tonnista. Eli lyhytaikainen pelailu lainalla ei oikein onnistu ja itsellä jäi jossain vaiheessa allokointi päälle pariksi kuukaudeksi kun en ostanutkaan mitään.

No kyllä 70 euron lainasta 2,50 €/kk olisi todella paljon. Kyseessä kuitenkin on vuosikorko. Eli 70 € * 0,04 = 2,80 € /vuosi.

Huomioi myös @Kokona:n kommentit allokaatiosta. Eli allokaatio astuu voimaan vasta seuraavan kuun 1. päivä. Ja on voimassa kuukauden kerrallaan riippumatta käyttääkö sitä. Allokaatio myös jatkuu automaattisesti seuraavassa kuussa, jos sitä ei muista nollata.

3 tykkäystä

Degiron pitäs kyl muuttaa tosiaan toi allokointi siten että se tarkistettais joko manuaallisesti tai sitten jonkin IT-tekniikan avulla automaattisesti päivittäin. Toi et se kuukauden välein tarkistetaan, ja et joutuu pahimmas tapauukses maksaan tyhjästä niin ei oo kyl hyvä.

Ehdotin myös Degirolle että välittäisivät asiakkailta sen 9A-lomakkeen verottajalle täytettynä automaattiseesti kuten myös Nordnet tekee, mutta ei ne oikeen ymmärtäny sitä. Sitte ne sano vaan että eivät saa antaa verotuksellisia neuvoja. En oo muutenkaan tämän kaltasten paperihommien kans hirveen hyvä, et tottapuhuen meinaa jännittää millasta tuskaa siit 9A-lomakkeen täytöstä tulee. Alotin sijoittamisen vasta nyt tänä syksynä tossa Syyskuussa, niin tää on ny ekakerta ku pitää 9A-lomake verotukseen toimittaa.

Mutta oon kuitenki 4/5 arvosanalla tyytyväinen Degiroon, ja heidän asiakkaana aion olla toistaiseksi. Toki mulla on sitte Nordnetin puolella normi rahastoja, ja yksi bitcoiniin sijoittava ETC-rahasto jota Degiro ei välitä.

1 tykkäys

Itse laitoin Degirolta saatavan lapun jossa myynnit ja ostot liitetiedostona suoraan verottajalle. Ei tarvinnut poimia tietoja.

2 tykkäystä

Kun keväällä Degiro ilmoitti että suomiosakkeiden positiot pitää myydä lokakuuhun mennessä, niin samaan hengenvetoon he lupasivat hyvittää näiden myyntien välityspalkkiot asiakkaille. Onko teille tullut jo nämä hyvitykset?

Vastaan itse itselleni: ainakin minulle hyvitykset on maksettu 9.12.2020.

4 tykkäystä

Minulla näkyy vain vuoden 2019 tiliote, tuliko sinulle siis jo vuoden 2020 tiliote?
Asetuksista: Aktiviteetit → raportit

Ei tullut vielä. Eikös se tuonne alkuvuodesta putkahda? Ainakin muistaakseni.

Yritän tehdä hintavertailua. Näyttää, että olisi edullisempaa ostaa erä jenkkiosakkeita Degiroon ja siirtää se (teoriassa vaikka yksi ostoerä kerrallaan) Nordnetiin, kuin ostaa niitä suoraan Nordnetiin. Eli 0,50 € kaupankäyntikulu ja 10,00 € siirto = n. 10,50 € vs. Nordnetin kaupankäyntipalkkio 15,00 €.

Tietenkään en olisi näitä ostoerä kerrallaan siirtämässä, mutta kuluero näyttää tosi merkittävältä, koska olen ajatellut aloittaa REIT:ien ostamisen suhteellisen pienissä erissä ja Degiron tarjoama säästö kaupankäyntikuluissa näyttää vuositasolla isolta.

Onko todella ero näin posketon? Mitä muuta pitäisi ottaa vertailussa huomioon?

3 tykkäystä

Toimeksiantojen hintaero on iso erityisesti jenkkimarkkinoilla. Degiro voi lainata osakkeitasi eikä ilmoita tietoja suoraan verottajalle. Muuta merkittävää en keksi.

1 tykkäys

Ei vissiin vieläkään tullut? Itse en ainakaan löydä mitään enkä saa ajettua koko vuotta pdf-muotoon