Digital Workforce - Automaation ja ohjelmistorobotiikan palveluyhtiö

Tässä yksinkertainen käytännön esimerkki siitä, miten AI Agentti (LLM Agentti) toimii.

Anna ChatGPT:lle liitetiedostona Digital Worksforcen Inderesin tekemä Q3 analyysi.

Anna ChatGPT:lle kysymys “Voitko lukea liitteen tiedostosta yrityksen liikevaihtoennusteen vuodelle 2024 (2024e). Voitko tämän jälkeen etsiä yrityksen sivuilta, mikä on heidän liikevaihtoennuste vuodelle 2024

ChatGPT hakee Inderesin ennusteen ja sen jälkeen etsii DWF:n sivuilta heidän ohjeistuksen ja kertoo sen.

Tuo on AI Agentin perusta. sema4.ai:lle voi asetuksissa kertoa, mitä kielimallia se käyttää (esim ChatGPT:n GPT-4o).

Yllä olevan lisäksi AI Agentti kutsuu sisäisesti LLM:ää useita kertoja ja pyrkii jäsentämään tehtävän järkeviin kokonaisuuksiin ennen suoritusta.
Lopuksi kutsuu toimintoja (actions, esim asiakastietojen haku CRM:stä) tehtävän suorittamiseksi.

Toki sema4.ai:ssa on paljon muutakin, mutta konseptina AI Agentti tarkoittaa tuota. Mitään eksoottista siinä ei ole ja se on vain looginen jatke nykyisten LLM-mallien jatkuvasti kehittyvän päättelykyvyn hyötykäyttöön.

Kysymys on lähinnä se, löydetäänkö AI Agentille niin paljon hyödyllisiä sovelluskohteita, kuin on ennustettu.
Toinen kysymys on se, kuinka luotettava todennäköisyyksiin perustuva AI Agentti on. Yksiselitteisiin ehtoihin perustuva RPA on luonnollisesti luotettava

DWF:n Karli Kalpala tuntuu kirjoittelevan jatkuvalla syötöllä kansainvälisiin julkaisuihin artikkeleita AI Agenteista. Tässä vakuutustoimialalle.

Oletettavasti tämä on osa myynnin strategiaa.

Kuuntelin myös podcastin jossa DWF:n AI Lead Data Scientist Rami Luisto kertoi tehtävistään DWF:llä. Pituus on n. 2 tuntia ja on hieman puuduttava. Etukäteen mietitty agenda olisi ollut hyödyllinen.
DWF on käyttänyt ennen AI Agentteja AI:ta siten, että on käytetty kevyt LLM-malleja, joita RPA on tarvittaessa kutsunut jotain yksinkertaista tekstin analysointia varten.

DWF on saanut viimein tänä vuonna tuloksen positiiviseksi. Toivotaan, että eivät AI-huumassa unohda liiketoiminnan realiteetteja ja tuloskasvu jatkuu.
AI Agenttien käyttöönotto ei pitäisi kuitenkaan järjettömiä investoiteja vaatia

12 tykkäystä