Dr Pepper on yksi maailman tunnetuimmista virvoitusjuomabrändeistä, ja sen historia on täynnä mielenkiintoisia käänteitä ja yritysfuusioita. Alun perin Dr Pepper Snapple Groupina tunnettu yritys on nykyään osa Keurig Dr Pepper -konsernia, joka on maailmanlaajuisesti tunnettu juomayritys, jonka pääkonttori sijaitsee Texasissa.
Dr Pepper Snapple Group sai alkunsa, kun Cadbury Schweppes Americas Beverages eriytettiin Cadbury Schweppesistä toukokuussa 2008. Tämä tapahtuma merkitsi alkua Dr Pepper Snapple Groupille, ja yritys alkoi käydä kauppaa New Yorkin pörssissä (NYSE) nimellä “DPS”. Kuitenkin, 9. heinäkuuta 2018, Keurig Green Mountain osti Dr Pepper Snapple Groupin, ja seuraavana päivänä yhdistynyt yhtiö aloitti kaupankäynnin NYSEä nimellä “KDP”, joka tunnetaan nyt Keurig Dr Pepperinä.
Yrityksen juuret ulottuvat kuitenkin kauemmas. Vuonna 1998 Dr Pepper Snapple Groupin edeltäjä osti Beverage American ja Select Beveragesin Carlyle Groupilta. Vuonna 2000 Triarc Companies myi Snapplen, Misticin ja Stewart’sin Cadbury Schweppesille 1,45 miljardin dollarin kauppahintaan. Samana vuonna Cadbury Schweppes osti myös Royal Crown Colan Triarcilta.
2000-luvun puolivälissä Cadbury Schweppes teki merkittäviä hankintoja ostamalla Dr Pepper/Seven Up Bottling Groupin ja useita muita alueellisia pullottamoja. Nämä hankinnat antoivat Dr Pepper Snapple Groupille mahdollisuuden pullottaa monia omia juomiaan ja vastata Pepsi- ja Coca-Cola-pullottamoiden päätöksiin, jotka olivat lopettaneet Dr Pepperin ja Snapplen tuotteiden jakelun.
Vuonna 2008 Dr Pepper Snapple Group hankki vähemmistöosuuden Big Red, Inciä, joka valmistaa Big Rediä, NuGrapeä, Nesbitt’siä ja muita “makujuomia”. Vuonna 2014 yritys ilmoitti saavuttaneensa tavoitteensa vähentää muovipulloissaan käytettävän polyeteenitereftalaatin määrää. Vuosina 2007-2014 Dr Pepper Snapple vähensi PET-materiaalin käyttöä yli 27 miljoonalla kilolla.
Marraskuussa 2016 Dr Pepper Snapple ilmoitti suunnitelmistaan ostaa Bai Brands käteisellä 1,7 miljardin dollarin hintaan. Yritys oli aiemmin ostanut vähemmistöosuuden yhtiöstä 15 miljoonalla dollarilla vuonna 2015. Tammikuussa 2018 Keurig Green Mountain ilmoitti ostavansa Dr Pepper Snapple Groupin 18,7 miljardin dollarin kauppahintaan. Yhdistynyt yhtiö nimettiin Keurig Dr Pepperiksi ja se jatkoi julkista kaupankäyntiä New Yorkin pörssissä. Dr Pepper Snapple Groupin osakkeenomistajat omistaisivat 13 % yhdistyneestä yhtiöstä, kun taas Keurigin osakkeenomistaja ja Cadburyn nykyinen omistaja Mondelez International omistaisivat 13–14 %, ja JAB Holdings omistaisi loput enemmistöosuudet. Kauppa ja fuusio saatiin päätökseen heinäkuussa 2018, jolloin Dr Pepper Snapple Groupin toimitusjohtaja Larry Young jäi eläkkeelle ja liittyi Keurig Dr Pepperin hallitukseen.
Dr Pepper on säilyttänyt suosionsa ja asemansa virvoitusjuomamarkkinoilla yli vuosisadan ajan, ja se jatkaa kasvuaan osana Keurig Dr Pepper -konsernia. Tämä pitkä historia ja kyky sopeutua muuttuviin markkinoihin tekevät Dr Pepperistä ainutlaatuisen ja kiehtovan brändin.
Ja katsokaas:
https://x.com/carbonfinancex/status/1815487200886202723
Sijoittajan pohdintaa
Keurig Dr Pepper on yksi johtavista juomayrityksistä, jolla on vahva asema kertakäyttöisten kahvien ja maustettujen virvoitusjuomien markkinoilla. Yrityksellä on vankka historia myynnin ja markkinaosuuden kasvusta. “Suotuisa väestökehitys”, vahvat brändit ja ainutlaatuinen jakeluverkosto tukevat kasvua jatkossakin. Osakekurssi on kärsinyt Keurig-kahvidivisioonan ongelmista, kun mm. kotikahvin kulutus tasaantuu ihmisten palatessa töihin ja hinnankorotukset vaikuttavat kysyntään. Näiden haasteiden odotetaan olevan väliaikaisia, ja Keurigilla on mahdollisuus hyödyntää kysyntää laajalla laitekantansa ansiosta. Yrityksen koetaan olevan houkutteleva sijoitus, sillä se on aliarvostetuksi koettu.
Uhista, anteeksi Ilkka, että lainaan näin suoraan (viesti viime vuodelta):
Perusuhkina on tietysti kova kilpailu, trendit, raaka-aineiden hinnat, inflaatio. sääntelyt ja ympäristömääräykset, mutta ei näissä tietenkään mitään sen ihmeempää uutta tai erikoista.
2023:
Q2:sta
Yrityksen nettomyynti kasvoi 3,4 % hintojen ja volyymin parannusten ansiosta, ja tulos per osake (EPS) kasvoi 7 % edellisvuodesta. Yhdysvaltojen virvoitusjuomasegmentti kasvoi 3,3 % brändien kuten Dr Pepper ja Canada Dry vetämänä, mutta kahvisegmentissä nettomyynti laski 2,1 % hintojen takia. Kansainvälisesti nähtiin kaksinumeroista kasvua Kanadan ja Meksikon vetämänä. Strategisesti Keurig Dr Pepper keskittyy brändien kehittämiseen ja uusien markkinasegmenttien laajentamiseen. Yritys raportoi myös vahvasta kassavirrasta ja tasapainoisesta pääoman kohdentamisesta. Vuodelle 2024 odotetaan keskimääräistä nettomyyntikasvua ja yksinumeroista EPS-kasvua.