Osakesijoittaminen

Dry bulk -sektori: hiiltä, malmia ja viljaa merellä

Öljytankkerit on jo katettu omalla langallaan, mutta dry bulk -sektoria ei tuossa ketjussa käydä läpi kuten ei kuulukaan. Dry bulk -sektori tarjoaa monta mielenkiintoista yhtiötä seurattavaksi. Tässä erittäin lyhyt ja kevyt intro sektorille. Toivottavasti keskustelua saadaan viritettyä vielä syvällisempään suuntaan. Itse olen sektorin suhteen vielä noviisi ja lähdin tutustumaan alaan viime syksynä.

Kyseessä siis meritse kulkevat suuret raaka-ainevirrat, suomennos lienee irtolasti tai kuiva irtorahti. Tärkeimpinä tuotteina hiili, viljat, rautamalmi…
Liiketoiminnallisesti yksinkertaisen kuuloisen sektorin kannattavuus riippuu kuitenkin monista tekijöistä:

  • Globaali raaka-ainekysyntä ja alueelliset epätasapainot
  • Vapaana olevan laivaston kapasiteetti vs. kysyntä kuljetuskapasiteetille
  • Uusien laivojen tilauskanta
  • Sääntely-ympäristö
  • Sesongit (mm. kiinalainen uusi vuosi pudottaa kysynnän ja hinnat aina hetkellisesti alas)
  • Yhtiötasoisia tekijät: Laivaston koko; kuljetettavat raaka-aineet; reitit, joilla yhtiö pääasiallisesti operoi jne.

Luonnollisesti korona kuritti alaa todella rajusti ja monet yhtiöt tekivät rajuakin tappiota 2020. Sektori on kuitenkin nousussa orastavan elpymisen alettua, ja jotain rahtihintojen nousupaineesta kertoo se, että perinteisesti heikko Q1 oli hintojen puolesta poikkeuksellisen vahva. Elpyminen koronasta, todella ohuet tilauskirjat uusille aluksille sekä epävarmuus rahtilaivojen säätely-ympäristössä tarjoavat kutkuttavan tilanteen aikavälille 2021-2024.

Eri yhtiöillä on luonnollisesti suurta vaihtelua laivastoissa. Kokonsa puolesta laivat jaetaan seuraaviin kategorioihin suurimmasta pienimpään: Capesize, Panamax sekä Supramax. Rahtihintoja pystyy seuraamaan parhaiten Baltic Dry Index (BDI) muutosten kautta. Luonnollisesti tarjolla on dataa kunkin kokoluokan alusten rahtihintojen kehitykselle. Osakekurssit seuraavat tarkasti indeksin kehitystä, mutta laivaston koko, tehdyt sopimukset, reitit, laivaston ikä jne. vaikuttavat toki kokonaisuuteen. Yksittäisen yhtiön kohdalla kannattaa seurata hintakehitystä vähintään sillä silmällä, että on tietoinen break even tasoista.

Perinteiseen rahtipuolen tapaan osakkeissa voi odottaa todella isoja liikkeitä lyhyellä aikavälillä. Sektori ei ole helpoimmasta päästä ja sijoittajana oltava valmius seurata sektorin näkymiä. Ymmärrykseni mukaan sektori ei tarjoa järkevää näkymää “osta ja unohda”-tyyppiseen sijoittamiseen, mutta keskipitkän aikavälin kauppaan se tarjoaa herkullisiakin paikkoja.

Nykytilanteesta: Kurssit ovat jo monen yhtiön kohdalla vähintään tuplaantuneet 2020 kesän/syksyn tasoilta. Silti esim. analyysitalo Cleavesin mukaan sektori tarjoaa edelleen houkuttelevan tilaisuuden omistajille. Pelkkiin ohjehintoihin ei luonnollisesti kannata sokeasti tässäkään luottaa, vaan hakea omaan salkuun parhaiten sopivaa yhtiötä.

Alan yhtiöitä on iso liuta, mutta tässä nostona muutamia isoja tai muuten mielenkiintoisia:
Eagle Bulk Shipping (EGLE)
Star Bulk Carriers (SBLK)
Navios Maritime Partners (NMM) (ei pelkästään dry bulk)
Genco Shipping (GNK)
Golden Ocean Group (GOGL)
2020 Bulkers (2020)

Oma DD on vielä täysin kesken, mutta 2020 Bulkers -yhtiössä olen ollut mukana syksystä alkaen, jolloin ehdin tutustua kyseiseen yhtiöön tarkemmin sen pienuuden/helppouden vuoksi. Kyseessä pienen uudehkon laivaston norjalainen yhtiö, joka kuljettaa pääasiassa malmia. Maksaa jatkuvaa osinkovirtaa. NMM taas on näkynyt monessa twitter-keskustelussa, ja yhtiö on ymmärrykseni mukaan hyötynyt sekä dry bulkin että konttikuljetusten hintojen kohentumisesta.

Mielelläni korjailen, mikäli alaa tuntevat huomaavat selkeitä asiavirheitä aloituksessa.

19 tykkäystä

Hieno saada tänne seurantaan jos kiinnostuneita löytyy. Itsellä vain iso kasa 2020 bulkers. GOGL houkuttelisi. Sharevillestä kaapattu tavoitehinnat ettei nolla sisältöä🤔

3 tykkäystä

Nuo ovat tosiaan Cleavesin tuoreimmasta raportista. Suosittelen hakemaan https://www.cleaves.no/ tunnuksia. Tunnuksilla pääsee maksutta tutustumaan heidän analyyseihinsä muutenkin kuin vain suositushintatasolla. Minulla meni parisen viikkoa, että aktivoivat tunnuksen. Hinta-laatu-suhde on siis äärettömän hyvä :grin:

Myöskin väliajoin järjestävät videotilaisuuksia, jotka valaisevat laivasektoria kokonaisuudessaan.

4 tykkäystä

Nosto parin kuukauden takaa niille, joita sektori kiinnostaa. Videolla käydään lyhyesti koko sektorin näkymää sekä osakkeiden hinnoittelulogiikkaa.

Otetaan kevyehköön käsittelyyn yhtiöistä 2020 Bulkers. Kyseessä tosiaan laivastoltaan pieni yhtiö: 8 uutta Newcastlemax-laivaa (kannattaa seurata capesize laivaluokan päivähintoja, yhtiö saa niihin nähden yli 30 % preemion). Tärkeänä toimintana malmin kuljetus. Teräsmarkkinoiden imu vaikuttaa myös raaka-aineiden kuljetukseen. Elpyminen koronasta tukee markkinaa. Yhtiö maksaa kuukausittaista osinkoa. Osingon taso liikkuu capesize-hintojen mukana.


Kuvasta näkee, että jos capesize-kokoisten laivojen hintataso asettuu vuosikeskiarvona noin 20000$/päivä (analyytikot ovat ennakoineet vähän alle 20000$ asettuvaa keskihintaa tälle vuodelle) tienoille, pystyy yhtiö maksamaan yhteensä noin 16 NOK osinkoa/vuosi. Nollatulokseen yhtiö pääsee 14500$/päivä -tasolla. Tämä on alan matalimmasta päästä, yhtiön suotuisan kulurakenteen ja rahoituskustannusten vuoksi. Tätä kirjoittaessa osakekurssi oli tasan 105 NOK, ennakoiden tämän vuoden osinkotuotoksi noin 15%.

Näkymä parille seuraavalle vuodelle erittäin suotuisa, sillä uusien aluksien tilauskanta alhaisimmalla tasolla vuosikausiin. Puhutaan jopa nk. super cycle -mahdollisuudesta. Kyseessä olisi suotuisien tapahtumien sarja, jossa kasvava liikennemäärä, pieni uusien laivojen tilauskanta, iän ja ympäristösääntelyn kiristymisen vuoksi romutukseen joutuva vanha laivakanta saisivat yhdessä aikaan sen, että laivojen päivähinnat nousisivat huomattavasti. Tähän skenaarioon toki liittyy riskinsä, mutta todennäköisyydet kehitykselle ovat nousseet jo nyt toteutuneiden suotuisten olosuhteiden vuoksi.

Tavoitehinnaksi Cleaves on juuri nostanut 160 NOK (katso ylempää ketjusta @Kalsu laittama kuva). Viimepäivien nousun vuoksi yhtiön nousuvara on kaventunut, mutta dry bulk-sektorille suotuisten skenaarioiden toteutuessa parina lähivuotena yhtiö maksaa muhkeat osingot omistajille. Mikäli sektori ei ole tuttu, kannattaa tutustua alan mekanismeihin rauhassa. Volatiliteetti on välillä todella rajua ja osakkeiden päiväliikkeet molempiin suuntiin kovia. Riskiä siis riittää, eikä tuo ruusuiselta näyttävä lähitulevaisuus välttämättä toteudu.

Tämäkään ei ole sijoitussuositus. Jos kuitenkin yhtiö kiinnostaa, kannattaa tsekata ensimmäisenä tämä maaliskuulla kuvattu esittely, jossa yhtiön toimitusjohtaja käy läpi yhtiötä:

3 tykkäystä

Ja tässä vähän syitä viime päivien kovaan rallatteluun:

Sesonkikorjattuna Baltic Dry Index (BDI) korkeimmillaan vuoden 2008 jälkeen. On kuitenkin huomattava, että sektorin hinnoittelu alkaa olla jo yli NAV (laivojen, käteisen ja muun omaisuuden arvo miinus velat), joten ihan puhtaasta alennusmyynnistä ei voi puhua vaikka nousupotentiaalia tarjotaankin. NAV on muutenkin hyvin oleellinen hinnoitteluperuste laivapuolella. Pitää tutkia tarkemmin, mutta käsittääkseni keskimäärin laivayhtiöt on hinnoiteltu hienoisesti alle NAV. Toki NAV arvot nousevat vähitellen näillä laivojen päivävuokrilla, NAVilla ja BDI:llä kun on historiallisesti selkeä positiivinen korrelaatio. Eli mikäli korkea BDI pitää, on sektorin yhtiöillä vielä paljon nousuvaraa.

1 tykkäys

Tässä yleistä pohdintaa myös sektorista: ei taida olla (vielä) kaikkein houkuttelevin tai suosituin ainakaan tässä yhteisössä (kuten olettaa saattoi). Toki pitkään tämä ketju ei ole täällä ollut olemassa, mutta jotain osviittaa antaa keskustelun aktiivisuus :grin: Twitterin kansainvälisissäkin kommenteissa laivasektorin suhteen huomaa nihkeyttä ja varovaisuutta. Tämä toki ymmärrettävää historian valossa. Yhtiöt ovat olleet taitavia polttamaan pitkäaikaisen sijoittajan hihat. Toisaalta volatiliteetti tarjoaa hetkellisesti koviakin mahdollisuuksia.

Vaikka en tunne yhtiötä, otin esimerkinomaisesti Star Bulkin (SBLK) kurssidatan Googlesta. 52vk pohjista noustu +360%. Toki vuoden aikana nähty vastaavaa liikettä muuallakin. Mutta esim. 5 vuoden aikana yhtiö kokenut kerran yli kolmasosan laskun ja 2x osake on tippunut alle puoleen muutamassa kuukaudessa. Vastaavasti kyseisenä aikana kurssi on vähintään tuplannut neljään eri otteeseen laskujen jälkeen. Tuo finanssikriisiä edeltänyt laivapuolen kova meno näkyy myös dry bulk -puolella. Monen pitkäaikaisemman yhtiön kohdalla toipumista 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen ATH lukuihin tuskin kovin todennäköisesti enää nähdään. Kurssidata näyttää toki siihen suuntaan, että omistajien kukkaroilla on käyty.

Mutta tämän keskustelualueen ei liene tarkoitus olla henkilökohtainen blogi, joten rauhoitan omalta osaltani tätä kommentointia hetkeksi aikaa. Toki, jos yleistä keskustelua viriää niin mielelläni siihen osallistun.

4 tykkäystä

Vaikka tuntuukin yksinpuhelulta. Omat lähteet samoja ja sain seurattavaa kiitos👍

Hienoa että joku on perehnyt tähänkin alaan. Mielenkiinnolla luen kommentteja kyseisestä alasta. Ala vain on todella syklinen joten ostojen pitäisi osua nappiin, sillä korkealta tullaan alas ja kovaa. Kuten jo mainitsit volatileettiä riittää.

Mielenkiintoa alaa kohtaa löytyy täältäkin. Ja jotain pientä jo panoksiakin, mutta niistä toivon pääseväni pian eroon. Eli kiitos tuosta cleaves linkistä. Lisäksi hyvä todeta että myös brokerit tarjoavat mielenkiintoista dataa ilmaiseksi (fearnleys tarjoaa esim. viikottaisen markkinakatsauksen ilmaiseksi).

Tarkoitus itsellä olisi alkaa yrittää luoda myös omaa hahmotusta eri toimijoista ja niiden asemasta markkinoilla. Sen verran tätä alaa tunnen että tiedän toimijoita olevan liikkellä eri ajatuksilla missä rahat tehdään. Eli aika paljon löytyy ns. asset playereitä, jotka yrittävät osua kultasuoneen ajoituksella ja velkavivulla. Itse operoinnilla vain yritetään pysyä pinnalla. Ja monet isot oikeasti menstyneet ovat yksityisiä (esim. Oldendorff jonka fleetin vaiheet antavat hyvän indikaation missä kohtaa markkinaa ollaan).

Muutama asia jotka itsellekin valkenivat vasta hiljattain, eli:

  • Itse asiassa parhaiten rahaa tekee laivojen treidaamisella eikä omistamisella. Eli vuokraamalla laivan ja löytämällä sille asiakkaat, uskon pääsevän parhaimpiin tuottoihin. Toki hyvä huomata että hiili, malmi ja vehnä ovat ymmärykseni mukaan pitkälti isojen kauppahuoneiden käsissä (Glencore, Trafigura, jne.) tai malmi (ja hiili) puolella kaivosyhtiöiden (BHP & Rio Tinto).
  • Edelliseen liittyen näiden tahojen intresseissä on pitää rahtihinnat alhaalla → laivan omistaminen pääasiallisesti ei kovinkaan kannattavaa.
  • Iso osa dry bulk osakkeista on siis melkein pelkästään alusten vuokraajia. Ja dry bulk vuokraus kattaa siis miehityksen ja pääoman. Eli polttoaine ei ole merkittävä kuluerä näille yhtiöille (toki se vaikuttaa rahtien hintoihin ja tuo siten paineen päiväkustannuksiin myös, mutta vain välillisesti siis). Eli kyse on siitä kuka onnistuu ajoittamaan fleetin hankinnan oikein ja keräämään kustannustehokkaasti pääomat. Miehitys hankitaan halpamaista, jossa en usko olevan merkittäviä eroja kustannuksissa.

Noiden hivenen kenties epämotivoivien kommenttien jälkeen on kuitenkin todettava että tämäkin osa merenkulusta on nyt erittäin mielenkiintoisen murroksen edessä (siis päästöjen vähentäminen). Lähiaikoina on tulossa säädöksiä, jotka tekevät osasta fleetistä käytännössä romua (arviot liikkuvat jossain 10-15% tasolla). Lisäksi osa fleetistä joutuu tekemään rajoituksia/investointeja jotta pysyvät markkinakelpoisina. Eli uskon että fleet tarjoajilla on edessään ihan ok ajat. Toki edelleen on kyse ajoituksesta (eli koska tuo kaikki siirtyy päivähintoihin ja siten tuottoihin) ja oikeiden toimijoiden poimimisesta (ettei laita rahojaan niihin joilla fleetti ei ole riittävän modernia - huom! ikä ei ole tässä asiassa ainoa tarkkailtava asia).

Kotimaastahan tähän dry bulk genreen löytyy Aspo Oy:n ESL Shipping. Eli siinä myös yksi seurattava osake kiinnostuneille.

Sitten vielä hivenen laajemmin aiheeseen liittyen. Eli onko muitakin joita kiinnostaa kaikki alusluokat eikä vain bulkkerit ja tankkerit? Konttilaivojahan on määrällisesti eniten (toki sielläkin isot pelurit ovat aika laaja-alaisia toimijoita). Sitten on paljon muita pienempiä segmenttejä (ml. risteilylaivat ja autolautat).

2 tykkäystä

Jokainen kommentti lisää tietoa alasta. Hyviä pointteja ja nostoja! Aspo oli ainoastaan nimeltä tuttu, joten pitää tehdä kunnon tutustumisretki kyseiseen yhtiöön.

Tuohon sääntelyyn liittyen yli puoli vuotta vanha artikkeli yleltä: Varustamoille on tulossa iso lasku merenkulun päästökaupasta – myös teollisuuden kuljetuskustannukset kasvavat | Yle Uutiset | yle.fi

Tukee tosiaan ajatustasi siitä, että oikeiden toimijoiden poiminta muuttuvien säädösten keskellä todella olennaista. Riskinä toki tässä vielä se, että EU kurittaa omia toimijoita etukenossa ennen kuin maailman tasolla päästään sopimuksiin.

Alasta tekniseltä puolelta kyllä löytyy enemmänkin tietoa. Mutta nyt tarkoitus laajentaa osaamista nimenomaan rahoitus- ja markkinapuolella.

Tulevista säännöstöistä siis sen verran että tuo päästökauppa on yksi, mutta toistaiseksi vielä kaukana oleva asia. Se mihin viittasin on nk. EEXI sääntö joka olisi tulossa voimaan 2023 alusta viimeistään (päätetään nyt kesäkuussa). Vastaava sääntö on jo uusille aluksille (EEDI), eli tämä on samantyyppinen luonteeltaan kuin vaikka autojen CO2 päästörajat, mutta sillä erotuksella että on compliance raja. Eli rajat ylittävien tulisi rajoittaa tehoa tai muilla keinoin pienentää päästöjä (tai laittaa laiva romuksi). Aikaa myöten sitten rajaa ruuvattaisiin tiukemmaksi.

1 tykkäys

Tekisi mieli tehdä meemejä, mutta tyydyn sanomaan: ihan järkyttävän kova paine ylös tärkeimmissä raaka-aineissa (hiili, rautamalmi) → heijastusvaikutus dry bulkiin. Tänään(kin) salkku vihertää jo pelkästään tämän sektorin ansiosta, vaikka varovainen on ollut paino volan takia.

1 tykkäys

Jos hyviä ideoita laajemman shippingin osalta haluaa, niin konttimarkkinoilla Global Ship Lease näyttää nyt erittäin hyvältä. He nostivat juuri osinkonsa $0.25/Q ja osakkeen hinta on nyt noin $15.5 (vielä tänään voi saada tuolla hinnalla). Eli tuo osinkotuotto yksistään on tässä markkinatilanteessa erittäin houkutteleva. Tarkoitus heillä on maksaa tuo summa jatkossa joka Q.
Mutta sitten lisäksi tämä markkina alkaa olemaan erittäin kuuma. Eli uskon hyvin vahvasti heidän tuottojen nousevan kun saavat nostettua keskimääräistä charter ratea. Heidän tänään julkistama Q1/21 raportti kertoo tarkemmin fundamenteista ja heidän segmentin tilanteesta (efektiivisesti laskeva tarjonta kun kysyntä kasvaa).
Toki hyvä huomioida että melko paljon vipua tuotta osakkeessa, mutta he ovat parantaneet tasettaan todella paljon ja tässä markkinassa sitä on helppo myös jatkossa parantaa. Mutta siis vain huomautuksena että toki velka syö hivenen tuottoja.

1 tykkäys

Kenties tämä on jonkinlainen indikaattori että näissä osakkeissa voi olla potentiaalia isompaankiin nousuun:

‘The Big Short’ investor Michael Burry makes first investments in shipping

Head of Scion Capital Group has added shares in major shipowners to his portfolio for the first time
Lähde: Tradewinds news

2 tykkäystä

Mielenkiintoinen yhteenveto sektorin lähitulevaisuudesta:

Conclusion: Lindström is confident that the supply growth up until 2023 will be at historically low levels. In the absence of new black swan events of a similar magnitude as the Brumadinho disaster and the Covid-19 pandemic, he firmly believes that the coming years will deliver demand growth that exceeds the fleet growth. This will increase freight rates further. While he does believe that higher freight will trigger more newbuild orders, he expects supply growth to trail demand growth due to the uncertainty around the choice of fuel and propulsion systems.

Tuossa yhteenvedossa oleellisin, mutta tarkimpien yksityiskohtien takia kannattaa toki lueskella koko teksti. Tosiaan kuljetettavien hyödykkeiden tarjontapuoli hillitsee juuri tällä hetkellä nousuja, vaikka kysyntää riittää. Tulevaisuus näyttää valoisalta, mikäli mustilta joutsenilta vältytään.

3 tykkäystä

Tässä on mielenkiintoinen kirjoitus hiilestä ja sen kuljettamisesta:
If coal is dead, then why are ships so full of it? - FreightWaves

Eli tästä vuodesta näyttää tulevan aika hyvä capesize omistajille.

1 tykkäys

Meilkoinen elokuu dry bulk puolella. BDI huiteli korkeuksissa. Monesta suunnasta tulossa mainioita osinkoja, mm. Gogl, Sblk, 2020Bulkers. Heiluntaa kuitenkin riittää, kurssien nousukiidon jälkeen eilen jälleen kunnon miinuspäivä Capesizen hiipuessa tuoreesta 50 000 puhkaisustaan. Kokonaiskuva edelleen mainio ja tarjoaa vielä hyviä mahdollisuuksia ostoille. Tavoitehinnoista ollaan monen yhtiön osalta jäljessä. Esim. alaa erittäin optimistisesti katsovan Cleavesin tavoitehintoihin vielä huomattava nousuvara.

Osingoissa kannattaa muistaa, että moni yhtiö liputettu maihin, joista maksettu osinko katsotaan ansiotulojen puolelle. Toki jos ei lähdeveroa mene välistä, on niiden hilloaminen OST puolelle järkevää. Toki joku verotusta paremmin tunteva voi vielä korjata, jos tietää ettei OSTin kautta osinkojen kotiuttaminen vaikuta lopulliseen verokohteluun. Itse en kuitenkaan tällaista mainintaa ole löytänyt että osa OST tuloista tulkittaisiin nostettaessa ansiotulojen puolelle.

3 tykkäystä

Koska alaan tutustumista aloittelevana tiedän siitä liian vähän, kaivelin muutaman paikan, mistä saisi varmuuden, että on ymmärtänyt perusasiat dry bulk -sektorista oikein. Kannattaa lähteä liikkeelle tästä kotimaisesta sivustosta:
https://www.logistiikanmaailma.fi/kuljetus/merikuljetus/kuivat-irtolastit/

Lisää koko alaa koskevaa tietoutta ja syvemmälle meneviä tutkimuksia löytyy mm.

Hyvää analyysia yhtiöistä on taas tarjonnut jo monesti aiemmin mainittu Cleaves.

Onko muilla tiedossa laajan mittakaavan tietoa ja kohteista, jossa voi syventä koko sektorin ymmärrystä?

2 tykkäystä