Dry bulk shipping

Avataan uusi ketju kuivarahtilaivauksen toimialalle. Sijoituskohteena tilanne on äärimmäisen mielenkiintoinen. Osakkeiden arvostustaso on pohjamudissa - esimerkkinä Safe Bulkers. Tätä kirjoitettaessa p/b 0,46 p/e 1,73 ja osinkotuotto yli 7%

Arvostustaso ennustaa siis syvää sukellusta. Alan rahtien hintatasoa kuvaava baltic exchange dry index ei kuitenkaan rämmi pohjilla. Olennaisena muuttijana tätä kirjoitettaessa om Venäjään kohdistuvat alati laajenevat tuontikiellot. Ne voivat monimutkaistaa kaivannaisten, viljan ym. kuivarahdin toimitusketjut, jolloin kuljetettavien tonnikilometrien määrä voi pompsata. Ja samoin alan katetaso.

Jokerina todettakoon alan ainut listattu kotimainen toimija. ESL shippingin omistaa Aspo. Aspo antoi äskettäin posarin juuri ESL: tuloskunnon saattelemana.

Keskustelu avattu - jaetaan ymmärrystä toimialasta.

20 tykkäystä

Osakepoimintaa. Eagle Bulk Shipping. Q3 tulos juuri julkaistu. Liikevaihto Q3 185 MUSD, nettotulos 77,2 MUSD.

Q1-Q3 yritys on tehnyt tulosta 224,7 MUSD ja koko yrityksen markkina-arvo pörssissä on 670 MUSD. Jos Q4 pääsee samaan suuruusluokkaan tuloksessa, P/E nykyarvostuksella on noin 2,23.

Miten tällaista voi olla edes olemassa?

6 tykkäystä

Jatketaan teemalla “miten tällaista voi olla edes olemassa”.

Genco shipping. Q3. 135 mil USD liikevaihto, 60 milj USD käyttökate. Yhtiön oma pääoma on 972 milj. USD, pitkäaikaisia velkoja - joita yritys on maksanut jo etukäteen pois - on 179,8 milj usd.

Yhtiön markkina-arvo on 600 milj USD. Voitolliselle yhtiölle markkina-arvo on taseeseen ja tuloksentekokykyyn peilaten on niin vino kuin olla ja voi. En ole nähnyt tällaista ikinä ennen. Osta 10 laivaa, saat 13 ja päälle vielä osingot 13 laivan urakoimasta tuloksesta.

Kyllä se aliarvostus osaa purkautuakin. Osakekurssi on noussut tätä kirjoitettaessa 7% eilisistä lukemista.

6 tykkäystä

katselin viime viikolla OP Oceanpal. pieni 5 drybulkia omistava firma. kassassa enenmän rahaa kuin koko EV. en ole koskaan nähnyt tuollaista hinnoittelua kassavirta + yhtiöllä. Olenko jotenkin väärässä? koska ei tunnu mahdolliselta:

6 tykkäystä

Muutaman minuutin analyysi tuosta OP Oceanpalista. Alukset ovat vuosilta 2005 ja 2004, eli ne ovat elinkaarensa loppupuolella. Tai saahan niillä seilaamista jatkettua, mutta pitkät ja hintava visiitti telakalla on edessä. Alusten arvo taseessa on yhteensä 75 miljoonaa euroa, mikä nyt on varmaan oikeassa suuruusluokassa. Kassassa on rahoja 18 miljoonaa euroa ja velkaa 7 miljoonaa euroa. Ja markkina-arvo on aika hupaisat 11 miljoonaa euroa. Vaikka alukset huutokauppaisi samantien ja jakaisi myyntituoton + kassan osakkeenomistajille, niin plussalle jäisi kyllä nykyiseen osakkeen hintaan verrattuna.

Tiedäppä tuosta mitä aikovat, ovatko laittamassa lappua luukulle vai ovatko investoimassa - sitä en ehdi nyt selvittämään. Monella bulkkivarustamolla on sama tilanne, eli jos myisi laivat tasearvolla ja maksaisi velat, jaettavaa olisi enemmän kuin mitä yrityksen markkina-arvo on.

Omassa salkussa on pari bulkkivarustamoa, joissa on laivoilla kohtuullinen keski-ikä ja huomattavan hyvä omavaraisuusaste. Nämä pärjäävät nyt jo hyvin, saatika sitten jos rahdin hintataso nousee

4 tykkäystä