Lisätään HB:n kommenttien jatkoksi OP:n näkemystä tiivistetysti menneestä neljänneksestä ja osakkeen arvostuksesta.
Elisan liikevaihdon alitus suhteessa odotuksiin ei sisältänyt OP:n mukaan sen suurempaa dramatiikkaa, koska “tuloksen kannalta olennaisissa liikevaihtoerissä” kehitys oli vahvaa. Asiakasvaihtuvuutta OP kommentoi toteamalla, että neljännekseen osui kilpailijoilta “muutamia epärationaalisia kampanjoita” ja Elisa menetti 12 000 postpaid-asiakasta. Riskit aggressiiviselle hintakampanjoinnille ovat edelleen myös olemassa loppuvuotta kohti edetessä (mm. black friday ja joulukampanjat).
Osakkeen arvostus on korkea, kuten tapana onkin. EV/EBITDAlla 12 kk eteenpäin rullatessa mennään nyt 10 v mediaanin paikkeilla (~11-12x). Vuodet 2019-2022 liikuttiin huomattavasti tätä ylempänä pitkälti nollakorkojen ajamana. OP:n suositus nykyisillä tiedoilla vähennä.
sedApta yritysostosta OP toteaa, että Elisa maksoi liiketoiminnasta “varsin kohtuullisen” hinnan (9-10x EBIT).