Vastaan tähän nyt vähän myöhässä kun ei vaan jaksanut aiemmin näpytellä ja muutenkin piti vähän ajatella asiaa sekä pohdiskella kurssireaktiota.
Ensinnäkin voin mainita että olen ketjussa aiemmin tuonut monta kertaa näkemystäni esiin. Tuon nyt hieman eri kulmaa esiin. Oon ollut pelialalla 10v töissä ja perustan tämän mielipiteeni sille.
Yksi isoimmista ongelmista pienemmille studioille, joita Embracerkin on itselleen haalinut, on se että huteja tulee enemmän kuin hittejä, mikä tekee toiminnasta pahimmillaan tuulista ja epävarmaa. Sitten kun hitti tulee, on paine tehdä vain jatko-osia ynnä muuta lisäsisältöä kova, jotta saadaan rahaa. Tämä realiteetti on vaikuttanut isosti markkinaan ja johtanut siihen että freshejä pelejä tulee lähes ainoastaan platform holdereiden ansiosta. Isommat firmat tuottavat vuodesta toiseen samaa peliä uudella paketilla. Pelien, kuten elokuvien ym, tekeminen on kuitenkin luovaa työtä ja saman toisto on kaukana siitä että luovuus saa kukkia. Tämän seurauksena on sitten markkinoille vastavoimaksi tullut runsaasti pienempiä indie pelejä, jotka sitten jälleen kärsivät tuosta ensimmäisestä pointista. (Myöskään isommat itsenäiset studiot, kuten Blizzard, eivät ole tältä suojassa.)
Se, että Embracer on ostanut lukuisia studioita osakseen suojaa mielestäni näiltä molemmilta ongelmilta. Ei haittaa että jotkut pelit eivät menesty kunhan joku luomuksista menestyy. Näin ollen voidaan tehdä mitä tekijät oikeasti haluavat ja vastaavasti markkinoille saadaan kiinnostavia pelejä. Tässä voittaa kaikki: pelaajat, devaajat ja Embracer. Kun yritys skaalautuu tarpeeksi sen suoriutumisen pitäisi siis heijastella koko sektoria, ikään kuin se olisi pelifirmoista koostuva rahasto.
Se mikä tässä rahastoajattelussa kuitenkin unohtuu, on se että parhaat tuotot alalla tulee usein näistä pienellä porukalla tehdyistä yllättävistä hiteistä (esim. Valheim tai vaikka PUBG). Niistä syntyvät myös tulevaisuuden jätti IP:t ja vähän vähemmän jättimäiset lypsylehmät. Kun Embracer on liki ainoa toimija, platform holdereiden lisäksi, joka tämän tuntuu oivaltaneen koko sektorilla niin baanan pitäisi olla auki tulevaisuudessa. Ajatukseni perustuu siis hyvin vahvasti klassiseen yhdessä olemme vahvempia ajatteluun. Lisäksi yhdessä tekeminen tuo skaalaetuja ainakin markkinointiin ja testaamiseen. On myös huomionarvoista, että platform holderitkin kuitenkin poikkeavat hieman Embracerin toiminnasta, koska ne luottavat omiin ikivihreisiinsä ja sitten joko kustantavat pelejä tai ostavat isompia lafkoja itselleen (kuten Housemarque tai Rovio). Embracer keskittynyt mielestäni hieman pienempiin.
En ole ajatellut missään vaiheessa että meno tulisi välittämättä olemaan Embracerillä helppoa, koska ala on luonteeltaan mikä on ja lainaa on otettu kasvuun, mutta pitkässä juoksussa tämän pitäisi kyllä olla voittava kombinaatio. Etenkin kun ala konsolidoituu ja toista tällaista isompaa “indie konsolidoijaa” ei ole. Oletan että 5-10v päästä aika monessa hyvässä indiepelissä kimmeltää Embracerin logo. Tilannehan on jo jossain määrin tämä, kun hotwheelsit ja valheimit kuuluvat Embracerille.
Toivon kyllä samaa kuin mitä tuossa TIN - rahaston avoimessa kirjeessä Embracerille toivottiin. Uskon että firma pystyy parantamaan huomattavasti nykyisestä, mutta voiton ainekset sillä on jo nyt. Nyt pitää vaan enää leipoa.
E: Virheiden korjailua.