Osakesijoittaminen

Embracer Group AB

Embracer group konsernilla on kattava luettelo pelejä (190+ IP) joista tunnetuimpia Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest ja Z World War.

Mitä ajatuksia foorumilla on yhtiöstä?

Inderespodin pelijaksossa yhtiöstä oli mainintaa mistä oma kiinnostus heräsi: https://www.inderes.fi/fi/videot/inderespodi-81-sukellus-peliyhtioihin

REDEYE Yhtiösivu: https://www.redeye.se/company/embracer-group

Yhtiön omat raportit saa tuolta: https://embracer.com/investors/reports-presentations/

Tämänhetkinen portfolio: https://embracer.com/about/

25 tykkäystä

Hieno avaus! Embracer on oman salkun suurin omistus, ja tarkoitus olla pitkään kyydissä.

Ensi viikolla onkin jo yhtiön Q3-raportin (keskiviikkona 18.11.2020).

Embracer on tunnettu kovasta yritysostotahdista. Kun ostot on tehty suhteellisesti paljon halvemmalla kuin Embracerin omat kertoimet, on niillä tehty arbitraasinomaisesti arvonluontia. Yritysostot on julkistettu lähes poikkeuksetta raportointipäivinä, mikä lisää raportin jännitystä. Kurssi on joskus dropannut selvästi jos isompia yritysostoja ei olekaan julkistettu.

Yhtiön osakemäärä on kasvanut selvästi pörssihistorian aikana. Embracer on kerännyt suunnatuista osakeanneista varoja institutionaalisilta sijoittajilta, sekä käyttänyt osakkeita yritysostojen maksuvälineenä. Liikevaihto on kuitenkin kasvanut selvästi nopeammin kuin mitä diluutio on vähentänyt osakkeenomistajan omistusosuutta (johtuen edellämainitusta yritysostokohteiden multippeli-alennuksista).

Yhtiön tuloslaskelmasta on tärkeää huomioida raportoidun EBIT:n ja oikeistun (operational EBIT) ero. Embracer käyttää ruotsalaista K3-raportointistandardia (ei siis IFRS), minkä johdosta yritysostoja poistetaan. Operational EBIT:n tarkoitus on adjustoida tämä elementti. Osakkeenomistajalle K3 on mielestäni itse asiassa IFRS:ää parempi, kun yhtiön tulee maksaa vähemmän veroja…

Yhtiön strategia perustuu yritysostojen lisäksi hallinnon hajautumiseen operatiivisten yksiköiden ja studioiden välille. Yritysostokohteissa ostetaan bisneksen lisäksi myös yrittäjiä, joiden odotetaan jatkavan yksiköiden johdossa. Lisäksi strategia perustuu laajaan määrään pienempiä ja keskikokoisia peliprojekteja. Yhtiö myös arvostaa “IP-varastoa” mitä se on haalinut halvoilla kertoimilla toisinaan heikosti menestyneiltä firmoilta. Yhtiön rahoitus on käytännössä kokonaan oman pääoman ehtoista, millä pyritään hallitsemaan riskejä. Toimitusjohtaja sanoikin jossain tulosesittelyssä miten hän on tehnyt parhaat diilinsä ostamalla taloudellisessa ahdingossa olevia firmoja, ja on luvannut ettei itse päädy vastaavaan tilanteeseen :smiley:

Isoimpina riskeinä näkisin “miten pitkään yrittäjämäinen asenne säilyy?” ja “kuinka kauan yrityksen arvo voi kasvaa merkittävästi tekemällä multippeli-arbitraasia”? Isommassa firmassa operatiivisen yksikön pomon oma panos vaikuttaa suhteessa vähemmän omistuksen arvoon, mikä voi vähentää yrittäjämäistä asennetta. Lisäksi yhtiön markkina-arvo on jo yli 6 miljardia euroa, joten pitäis tehdä jatkossa isompia ja isompia yritysostoja.

15 tykkäystä

Kiitos kommentista! Yrityksen strategia vaikeuttaa seuraamista mikä tosiaan innosti avaamaan ketjun tukijoukkojen toivossa.

Tuon linkin takana “in english”:

Tuon linkin takana “på svenska” :

6 tykkäystä

Seuraava Embracerin yritysosto voi olla suuruudeltaan erittäin isokin. Odotan jännityksellä sitä. Veikkaan, että iso hanke on työn alla …

Vastikäänhän Embracer toteutti suunnatun osakeannin, jossa muun muassa Canada Pension Plan Investment Board merkitsi osakkeita. Tämän osakeannin jälkeen arvioitiin, että Embracerilla olisi noin 10-12 miljardin kruunun edestä varallisuutta uusiin hankintoihin (Pareto). Mutta tämän jälkeen seurasi jatkoa, kun tuli kutsu ylimääräiseen yhtiökokoukseen.

Nyt siis 16.11. on ylimääräinen yhtiökokous, jossa haetaan hallitukselle valtuuksia laskea liikkeelle 10% määrästä uusia osakkeita verrattuna sen hetkisen osakekannan kokonaismäärään.

5 tykkäystä

Viime vuoden sisällä Lars on viestinyt että tulevaisuudessa keskitytään orgaaniseen kasvuun ostamalla laatua määrän sijaan. Kiinnostava nähdä mitä sieltä ensi viikolla tulee, jatkuuko tämä “sahattu haulikko” meininki että vai siirrytäänkö tarkka-ampujiksi :video_game: :slight_smile:

“Embracer Group CEO Lars Wingefors revealed he has been talking to 50+ companies about M&A (mergers and acquisitions) opportunities. The CEO also said that the company is taking a ‘quality first’ stance to the development of games to create high-quality experiences” (Nov. 2019)

Investment priorities
Prioritites with underlying operating free cash flow
1. Invest in Organic Growth – ”Quality comes first”
2. Bolt on acquistions / Start up-model with
incremental organic growth opportunities
3. New operating units, ideally with incremental
organic and inorganic growth opportunities.

(Sep. 2020)

5 tykkäystä

Monday’s vaccine announcement was the start of a rapid sector rotation on the stock exchange, where former corona winners ended up high on the losers’ list. The three largest gaming companies Embracer, Paradox and Stillfront have all been traded down about 20 percent from the price peak in just a few days. Although the shares have performed strongly during the year, the rebound has been excessive and has created a good starting position.

On Carnegie Analysis’ forecasts for 2021, the share is valued at EV / EBITA 20 times, which is attractive given the gaming sector and the company’s M&A history, improved quality in title releases and well-invested pipeline of new titles.
Embracer - Successful acquisition strategy and attractive organic growth profile (Buy with target price SEK 185)

11 tykkäystä

Ja tänään Carnegie korotti targetin 225 kruunuun. Alkaa olla järjestäen kaikilla targetit >200sek.

Edit: Alla mainitun Goldman Sachsin target ilmeisesti 216kr.

9 tykkäystä
8 tykkäystä
4 tykkäystä

Alla Carnegien perustelut tämänpäiväiseen ostosuositukseen ja tavoitehinnan nostoon 225 kruunuun (ent. 185 kr).

Teksti on mielenkiintoinen ja käsittelee myös viime päivien sektorirotaatiota ja sen todellisia vaikutuksia tai vaikuttamattomuuksia pelialaan. Kannattaa lukea loppuun saakka, siellä Embracerin hyvät puolet löytyvät tiivistettynä.

Mainittakoon että Goldman Sachs aloitti tänään Embracerin seurannan: osta-suositus, tavoitehinta 216 kruunua.

Monday’s vaccine announcement was the start of a rapid sector rotation on the stock exchange, where former corona winners ended up high on the loser list. The three largest gaming companies Embracer, Paradox and Stillfront have all been traded down about 20 percent from the price peak in just a few days. Although the shares have performed strongly during the year, the rebound has been excessive and has created a good starting position. Structural trends continue to speak for gaming, economic sensitivity is low and the corona pandemic is far from over. Embracer is one of Carnegie Analysis’ two favorites in the gaming sector. We are attracted by the successful acquisition strategy and the organic growth profile in the company, given the large investments in game development and strong pipeline with new titles.

The gaming sector has emerged as a separate sector on the Stockholm Stock Exchange in recent years. Embracer, Paradox and Stillfront are the three largest gaming companies, which together have a market capitalization of just under SEK 100 billion. Embracer and Stillfront are acquisition-driven and have strong owners with extensive knowledge of the industry. The sector benefits greatly from the digitalisation trend, lower distribution costs and increased consolidation. The transition to mobile platforms, streaming and subscriptions are other structural trends that benefit the underlying growth. The gaming sector has also proven to be a clear quarantine winner, so-called Stay-at-home stocks.

Embracer Group, formerly known as THQ Nordic, is the parent company of Sweden’s largest gaming group. The share has risen 1,700 percent since the listing on First North at the end of 2016 and has doubled since we highlighted Embracer as this week’s share case in February. The CEO and main owner is Lars Wingefors, who owns 29 percent of the capital and 42 percent of the votes. Sales have rapidly risen from SEK 500 million in 2016 to SEK 8.3 billion this year according to our forecasts. The number of employees is just over 4,000, in one of the company’s 33 internal development studios in Sweden, Europe and the USA.

Embracer develops and locates PC and console games for the global gaming market. The portfolio is broad with over 170 own brands. They account for just over 70 percent of sales within the Games business area, which in turn accounts for almost 80 percent of sales in Embracer. The remaining part is the business area with publishing operations. In the games development part Games, the game platform dominates console followed by PC. The share of digital sales has climbed to just over 70 percent, which is lower than the other listed major Swedish gaming companies.

The Karlstad-based gaming company has successfully expanded through an acquisition strategy that aims to add publishers, studios and brands to increase growth and diversification. Since the company was founded in 2011, about 50 acquisitions of gaming brands or game development studios have been completed. This year, the presence has increased in, among other things, mobile games after the acquisition of Deca Games. Also in Virtual Reality through the acquisition of Vertigo Games.

After all the acquisitions, Embracer is the second largest in terms of turnover among European listed gaming companies, just behind the French game developer and distributor Ubisoft. In October, the fund was replenished with SEK 6 billion in a private placement. The acquisition journey thus has good prospects for continuing for Embracer in the gaming industry, which is growing in double digits per year.

On Carnegie Analysis’ forecasts for 2021, the share is valued at EV / EBITA 20 times, which is attractive given the gaming sector and the company’s M&A history, improved quality in title releases and well-invested pipeline of new titles. The recommendation is Buy, with a target price of SEK 225 based on cash flow valuation (DCF) and relative valuation.

Embracer - Successful acquisition strategy and attractive organic growth profile (Buy with target price SEK 225)

  • The gaming sector is growing in double digits per year and is benefiting greatly from the digitalisation trend, lower distribution costs and increased consolidation
  • Embracer has a successful acquisition strategy and attractive organic growth profile, given the large investments in game development and a strong pipeline with new titles
  • An increased share of own brands and digital sales will gradually improve margins in the next few years
  • Well-stocked cash enables continued high M&A activity
14 tykkäystä

Olen samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä. Tuohan on vanha kikka tehdä yritysostoja alemman kertoimien firmoilla ja pumpata osakkeen hintaa ylöspäin. Ennen pitkää korttitalo kuitenkin hajoaa, jos ostaa “roskaa”. Toivottavasti eivät siis oikeasti sorru tuohon vaan ostavat firmoja, jotka luo todellista arvoa. Itselleni on punainen lippu, jos tuo on yhtiön oikea strategia eikä vain sivutuotetta järkevistä yritysostoista.

Ainakin analyytikot ovat vakuuttuneita. Se lisää luottoa että eiköhän siellä tehdä ihan mukiin meneviä hankintoja. Mullakin on firmaa salkussa.

3 tykkäystä

Samaa mieltä! Suunta vaikuttaa omaan silmään lupaavalta ja lisää jännitystä tulevan viikon päivitykseen.

Viimeisin lisäys oli tuo VR erikoistunut vertigo games syyskuussa :slight_smile:

2 tykkäystä

Osakkeenomistajalle K3 on mielestäni itse asiassa IFRS:ää parempi, kun yhtiön tulee maksaa vähemmän veroja…

Sen verran pakko korjata, että IFRS ei liity mitenkään maksettaviin veroihin. Kaikki sen alla olevat verotukseen liittyvät oikaisut on vaan kirjanpidollisia eriä. Verolait on joka maassa sitten erikseen.

5 tykkäystä

Yksi parhaita juttuja, mitä olen Embracerista lukenut. Kalkyl on yksi parhaista Twitter kirjoittajista.

Jutussa on alussa myös painavaa sanottavaa orgaanisen kasvun merkityksestä pidemmällä tähtäimellä.

” ## Värdering.
På nästa års konsensusestimat värderas bolaget idag till 6x sales, 20x operativ EBIT (förvärvsjusterad) eller 13x EBITDA, detta exklusive fler förvärv och inkluderat kassan på 3.5mdSEK. Det känns dessutom ganska sannolikt att man slår dessa estimat. Dyrt med dessa antaganden? Jag har väldigt svårt att tycka det även om visibiliteten må vara låg, och att risken i pipeline är ganska svårbedömd. Jag blev faktiskt lite chockad över hur lågt bolaget fortfarande värderades trots att aktien lyft cirka 150% i år. Bolaget har dessutom kallat till extra bolagsstämma på måndag (16/11), alltså två dagar innan rapporten då man brukar genomföra förvärven, för att besluta om att emittera fler aktier och därmed ge bolaget ett förvärvsutrymme på ~15-20mdSEK. Och med tanke på hur positivt man pratat om förvärvsklimatet just nu känns det som att man har stora saker på gång i

7 tykkäystä

Tässä vähän vertailua Embracerin ja sen mobiilipelialan verrokin Stillfrontin yritysostostrategioista. Molemmat ovat siis ruotsalaisia pelialan kasvuraketteja, jotka ovat kasvaneet lähinnä yritysostostrategialla.

  • Molemmat ovat ostaneet yrityksiä halvoilla kertoimilla
  • Molemmat painottavat ostokohteen yrittäjähenkisyyttä, ja sitä että yrittäjä jatkaa studion/liiketoimintayksikön johdossa, ja Embracerin/Stillfrontin osakkeenomistajana
  • Molemmat sallivat studioiden jatkaa itsenäisesti säilyttäen oman kulttuurinsa
  • Stillfrontilla painotetaan laajaa asiantuntijaverkostoa, missä yksittäinen studio voi saada apua asiassa x toiselta studiolta. Konsernissa on rakennettu formaaleja rakenteita tämä edistämiseksi (center of excellencet, “Stillbase”-tietokanta mistä voi nähdä mitä muut studiot ovat tehneet ja keneen voisi ottaa yhteyttä).
  • Stillfrontin toimitusjohtaja Jörgen Larssonin yks pääteesi on että mobiilipelialan kypsyessä suurella koolla on enenevissä määrin väliä (=hyötyä).
  • Embracerilla tiedon jakaminen konsernin eri yksiköiden kesken on mainittu, mutta keskinäinen yhteistyö on vähemmän formaalia, ja ei mitenkään pakotettua. Yritysostostrategiassa painotetaan ensisijaisesti studioiden autonomisuutta, ja miten se toimii houkuttelukeinona listaamattomien peliyhtiöiden yrittäjäomistajille.
  • Embracerin toimitusjohtaja Lars Wingeforsin yksi pääteesi on että studioiden määrän lisääminen hajauttaa operatiivista riskiä.

Jos vedetään vähän mutkia suoraksi niin yhtiöitä voisi kuvailla näin:

  • Stillfront on kuin mobiilipelistudioiden koalitio, missä yhdessä ollaan vahvempia kuin erikseen
  • Embracer on kuin listaamattomien pelistudioiden rahasto, missä yrittäjät pääsevät toteuttamaan itseään hajautetummalla riskillä kuin itsenäisesti
20 tykkäystä

Tuosta Embracerin orgaanisen kasvun strategiasta vielä. Yksi konsernin liiketoimintayksiköistä on Amplifier Games, joka sisältää pienempiä yritysostokohteita, sekä orgaanisesti perustettuja studioita. 2020 tammi-helmikuussa yhtiötiedotteista https://embracer.com/news-media/ löytyy muutama tiedote noista itse perustettujen studioiden lanseeraamisista. Studioita perustamaan oli saatu kokeneita pelialan ammattilaisia (mutten itse osaa arvioida tarkemmin kuinka kovista tekijöistä on kyse). Uskoisin että studiot on perustettu “vapaat kädet + konsernin taloudellinen tuki + hyvät kannustimet” periaatteella.

Itse studiot ovat tosiaan vielä hyvin varhaisessa vaiheessa. Tällä hetkellä nettisivujensa perusteella joku rekrytoi ja joku ilmoittaa olevansa tällä hetkellä täyteen rekrytoitu. Näistä ei ihan heti kannata odottaa liikevaihtokontribuutiota, vaan nämä kannattaa nähdä pieninä seed-investmenteinä. Näkisin nämä kuitenkin hyvinä mittareina, onnistuuko Embracer kasvattamaan sisältään jotain kokonaan uutta.

3 tykkäystä

Aiheen sivuun Master the Metassa oli vasta hyvä juttu Stillfrontista

5 tykkäystä

Eli mennään mukana :slight_smile:

2 tykkäystä

Nyt tuloksen tekijät ovat Saber ja Coffee Stain ja kyllä ne ihan seurattavia ovat. Olisiko seuraava liiketoimintakauppa näihin verrattava? Jossain oli, ettei Wingeforss yksinään kanna kaikkea vastuuta ja tee yksinään päätöksiä, vaan noiden yhtiöiden johto on hänen nyrkkinsä.

2 tykkäystä

Saberin toimitusjohtaja Matthew Karch oli heti keväisen Saberin yritysoston jälkeen aktiivinen kahdessa alkusyksystä closatussa yritysostossa (4A Games ja New World Interactive).

Suosittelen katsomaan yritysostojen webcasteja, esim tämä missä yllämainittuja kauppoja esitellään. Saa hyvän kuvan kavereiden dynamiikasta https://embracer.com/webcast/q1-report-webcast-presentation/

Coffee Stainilla on omaa julkaisutoimintaa, ehkä jokin Coffee Stainin kautta julkaissut studio voisi olla ostokohteena?

2 tykkäystä