Embracer Group AB - One group to implode them all

Tästä vielä tarkennuksena. Kyseessä on siis yritysostokohteiden pelinkehityskulujen käsittely kirjanpidossa ennen kuin Embracer on ne ostanut. Jos ostettava yritys ei ole aktivoinut niitä taseeseen vaan laskenut kuluksi, Embracerilla ei ole taseessa poistettavia kehityskuluja. Tätä pakkaa sekoittaa vielä se, että Embracer käyttää K3 (ruotsalainen kirjanpitostandardi) ja poistaa yritysostojen hankintamenon. Tämä yritysostojen hankintakulujen poisto on adjustoitu pois “operational EBIT” metriikassa mitä Embracer raportoi jotta sijoittajat saisivat oikean kuvan kannattavuudesta, mutta tässäkään ei (minun ymmärtääkseni ja tuon twiitin mukaan) ole laskettu takautuvasti pelinkehityskuluja poistettavaksi.

Summa summarum, operational EBIT on Embracerin järkevin kannattavuusmittari, mutta sekin näyttää liian hyvältä niiltä osin kun yritysostokohteet eivät ennen ostoa ole kirjanneet taseeseen pelinkehityskuluja.

5 tykkäystä

Kiitos panoksestasi @evolution :pray:

Herääkin kysymys; tehdäänkö nämä tahallaan jotta tulos näyttäisi paremmalta vai ovatko nuo erot kirjanpidossa syynä ja hommat yritetään tehdä mahdollisimman hyvin.

Tuntuu kurjalta mikäli vääristellään, jopa siltä että “take your money and run”!
Strategia ja tulevaisuus kuulostivat hyvältä, ei pitäisi olla syytä vääristellä pikavoittojen toivossa.

Ovatkohan RedEyen analyytikot tästä tietoisia? Tai muut analyysia tarjoavat, niin positiivista näkemystä kun arvosta on.

4 tykkäystä

Pakko nyt kysyä, että kuka tässä olisi niitä pikavoittoja tekemässä? Embracer on vast ikään toteuttanut esim suunnatun ison osakeannin, joka oli ainakin 30 % ylimerkitty. Siihen on varmasti kohdistettu useampi due diligence prosessi. Tuon twitteristin esiin nostama kysymys tuskin on mikään uusi juttu buy-and-hold strategioissa. Perusasetelma siinä vaikuttaa kuitenkin suht yksinkertaiselle mietittäväksi. Itse epäilisin enemmänkin ruotsalaiste twitteristien tarkoitusperiä, koska he ovat osa varsin seurattujakin. Hyvä tietysti, että keskusteluun tulee ulottuvuuksia ja riskejä mietitään.

7 tykkäystä

Veikkaan että kaikki analyytikot Redeyeta ja pankkeja myöten kyllä tietävät tämän, ja twiitin kommenttien perusteella sitä on myös analyyseissä tuotu esiin. Kyllähän tässä varmaan riskinä on, että tulos ei kasva iha niin nätisti tulevaisuudessa mitä voisi olettaa.

Samaahan on huudeltu myös Talenomista aina välillä, varsinkin kun sentimentti on vähän negatiivisempi. Talenom ymmärtääkseni aktivoi myös aika reippaasti kuluja taseeseen, mikä kaunistelee raportoitua tulosta lyhyellä aikavälillä. Silti tuo näyttää porskuttavan ja kirjanpitofirmana varmaan tietävät mitä tekevät.

10 tykkäystä

Huomenna preseä

6 tykkäystä

Analyytikkojen ennusteita huomiselle

lisäys:

9 tykkäystä

Embracer q4 ja koko vuosi ulkona ebit ja ebitdan lisäksi itse seuraan erityisestinorgaanista kasvua ja se on vakuuttavaa😁

THU, MAY 20, 2021 06:00 CET

FOURTH QUARTER, JANUARY–MARCH 2021 (Compared to JANUARY–MARCH 2020)

Net sales increased by 80% to SEK 2,404.2 million (1,339.1).

Net sales of the Games business area increased by 119% to SEK 1,975.2 million (903.5). THQ Nordic SEK 354.6 million (306.7), Deep Silver SEK 464.9 million (514.7), Coffee Stain SEK 780.9 million (82.1), Saber Interactive SEK 270.7 million (-) and DECA Games SEK 104.2 million (-).

Net sales of Partner Publishing/Film business area amounted to SEK 429.0 million (435.6).

EBITDA increased by 137% to SEK 1,172.5 million (495.2), corresponding to an EBITDA margin of 49% (37%).

Operational EBIT increased by 216% to SEK 903.2 million (286.0) corresponding to an Operational EBIT margin of 38% (21%).

Cash flow from operating activities amounted to SEK 1,521.8 million (765.7). Investments in intangible assets amounted to SEK 598.9 million (464.4). Free Cash Flow amounted to SEK 860.5 million (275.7).

Adjusted earnings per share was SEK 2.07 (0.97).

Organic growth in constant currency for the Games Business Area amounted to 85% in the quarter.

Total game development projects increased 55% to 160 (103). Total headcount increased 103% to 6,325 (3,109) where total game developers increased 116% to 5,115 (2,365).

FULL YEAR, APRIL 2020–MARCH 2021 (COMPARED TO APRIL 2019–MARCH 2020)

Net sales increased by 72% to SEK 9,024.2 million (5.249.4).

Net sales of the Games business area increased by 102% to SEK 6,448.3 million (3,196.5). THQ Nordic SEK 1,789.1 million (1,154.4), Deep Silver SEK 2,081.2 million (1,796.3), Coffee Stain SEK 1,182.5 million (245.8), Saber Interactive SEK 1,185.9 million (-) and DECA Games SEK 209.7 million (-).

Net sales of Partner Publishing/Film business area increased by 25% to SEK 2,575.9 million (2,052.9).

EBITDA increased by 119% to SEK 3,985.3 million (1,821.3), corresponding to an EBITDA margin of 44% (35%).

Operational EBIT increased by 170% to SEK 2,870.8 million (1,033.0) corresponding to an Operational EBIT margin of 32% (20%).

Cash flow from operating activities amounted to SEK 3,899.0 million (1,728.3). Investments in intangible assets amounted to SEK 2,135.2 million (1,653.4). Free Cash Flow amounted to SEK 1,684.8 million (–0.1).

Adjusted earnings per share was SEK 6.44 (2.81).

Organic growth in constant currency for the Games Business Area amounted to 70%.

Total game development projects increased 55% to 160 (103). Total headcount increased 103% to 6,325 (3,109) where total game developers increased 116% to 5,115 (2,365).

25 tykkäystä

Täältä vielä tuo täysi paketti, 37 sivua. Mukavaa menoa :slight_smile:

21 tykkäystä

ABG:n kommentit

Potential consensus estimate changes
We could see consensus 21/22e adj. EBIT estimates come up 7-10% on
the back of the report.

14 tykkäystä

Hienoa! Tosin silmään pistää, että ennusteiden ylitys on täysin Coffee stainin ja Valheimin ansiota, kaikki muut yksiköt jäivät ennusteista :thinking:

7 tykkäystä

Totta, mutta tavallaan näkee edun tuosta hajautetusta salkusta.

6 tykkäystä

Hieno rapsa taas kuten odottaa saattoikin,Lars ei pahemmin petä.
Mielenkiinnolla odotan mitä liki parin miljardin sotakassalla taas tehdään,koskaan ei voi pysähtyä eikä pysähdytä.
Työntekijöiden määrä tuplaantui Y/Y yli kuuteen tuhanteen ja peliprojekteja on nyt 160,melkoisesti on kasvettu siitä pikkufirmasta josta lähdettiin.

6 tykkäystä

Webcast klo 10

lisäys: Redin premium (early access) comments

Redi on tässäkin keississä hyvin pallon päällä ennusteineen, vaikka operational EBIT meni reilusti yli ennusteesta.

7 tykkäystä

Tämä näyttäisi vastaukselta “fintwitin” kritiikkiin operational EBIT mittaria kohtaan. Yritysostokohteiden peliprojektien arvostukset otetaan huomioon yritysoston hankinamenojen kohdistamisen (PPA) kautta.

5 tykkäystä

Tuossa diasetissä Embracer nyt avaa tuota K3 ja poistoja, miten se asiaa lähestyy. Eli twiittiketjuun reagoitiin.

8 tykkäystä

Seuraavan 4 kvartaalin julkaisuaikataulu vahvasti painottunut 2022 tammi-maaliskuulle, jolloin ennakoidaan pelijulkaisuja liki 200 miljoonan euron investointien edestä.

image

11 tykkäystä

Damn en osaa vieläkään kirjoittaa puhelimen pikkunäytöltä

12 tykkäystä

Noniin tänään näitä ropisee lisää

15 tykkäystä

Eikön rediltäkin tule kohta yhtiöpäivitystä :face_with_monocle:

14 tykkäystä

Nostoja webcastista:

  • Valheim myynyt 6.8 miljoonaa kappaletta kvartaalin aikana, odotetaan vielä 1-1.2 miljoonaa kappaletta kuluvan kvartaalin aikana. Tuottanut toistaiseksi yli 50 kertaa kehityskulujensa/investointiensa verran.
  • Luvuissa ei vielä mukana 1.4. klousattujen yrityskauppojen lukuja, eli esimerkiksi pipelinessa oleva kehitysprojektien määrä ei vielä sisällä näitä. Toisaalta myös osakkeiden määrä ei sisällä kvartaalin jälkeen lisättyjä osakkeita, tämä hyvä pitää mielessä esim. EPSiä katsoessa.
  • Yritysostoista: “We are currently in about 20 late stage talks with those entrepreneurs and creators.” Lars myös toppuutteli sijoittajia jotka ovat kyselleet miksi tällä kvartaalilla ei julkaistu niin paljon/isoja yritysostoja, että näiden kanssa ei kannata turhaan hoppuilla. Hyvä muistaa myös että tänä vuonna on ostettu jo yli 2 miljardin euron edestä firmoja :sweat_smile:
  • "Easybrain [tänä vuonna ostettu mobiilipeliyhtiö] is performing above management expectations"
  • Top 10 myyneet pelit viimeisen tilikauden aikana tuottivat 44% pelien liikevaihdosta. Kertoo korkeasta hajautuksesta.
15 tykkäystä