Ensimmäisen sijoitusasunnon hankinta

Stochastic:
“Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa yksi 150k arvokkaampi kämppä, esim Tre-Tku akselilta keskustasta, vai vastaavasti vaikka kolme 50k kämppää kaupungin laitamilta/pienemmistä kaupungeista?”

En ole eka asunnon ostajaa ja olen ostamassa minun 4 sijoitus asuntoa nyt kohta.
Tuohon ei ole mitään oikeata tai väärin vastausta minusta ja makuasia.

Annan vain neuvot kakkien tiedostojen ja esitteisiin lisäksi kannattaa aina mennä tutustumaan alueseen. Olen ostanut tähän mennessä vain asuntoja jossa olen käynyt alueella. Poikkeus tuohon jos ostaisin ulkomailta asunnon mahdollisesti tai valmiiksi vuokrattu asunto noin 500-1000 km mistä asun Suomessa.

Ei tarvitse olla niin että olet asunut siellä mutta voit esim. viikonloppuna matkustaa ja katsoaa yksi päivä minkälainen alue se on.
Sun kysymyksesi on vähän tyylin mikä on paras osake? En minä voi sanoa mikä on parasta tuossa ja saat itse tehdä päätökset.

Lopuksi jos asunto ei ole hyväkuntoinen tai uusi ja on jopa selviä vikoja niin jos ei uudisasunto usein voi mahdollisesti neuvotella hinnasta ja taas jos on hyväkuntoinen asunto voi olla vaikeata saada alennusta jos hinta on kohdallaan.

Itse tähän mennessä mun vanhin asunto on vanhempi kuin minä 1970 rakennetu ja taas vuonna 2014 ostin 2014 rakennetun asunnon. En noudata mitään vain vanhoja asuntoja tai uudisasunto. Ihan mikä tuntuu juuri sillä hetkellä järkevältä ja mikä sopii budjettiin jne.

Jos tuosta alkaisi väittelemään niin varmaan tulisi monta mieltä asiasta sinun kysymyksestä.

EDIT. Korjataan hieman. Olen ostamassa nyt asuntoa uuden työpaikan takia joka on kaupungissa jossa en ole koskaan ennen asunut tai ollut töissä siinä kaupungissa. Olen kuitenkin aika hyvä neuvottelemaan että ehkä saan olla etänä. Olen neuvotellut että saan olla etänä koko Syyskuukausi 2022 paitsi poikkeuksena pari työmatkaa jota minun pitää tehdä.

Jos saan olla etänä niin vuokraan sen asunnon muille mitä olen ostamassa todennäköisesti. Jos taas en saa olla etänä muutan itse siihen asuntoon jonka nyt olen ostamassa.

Huom. Vielä lisäys että en ole miljonääri. On suhteellisen paljon suomalaisia jotka ovat rikkaita miljonääreitä. Tosiaalta jonkun mielipide kyselyn mukaan Suomessa tuli kova väittely miten paljon pitää olla että on “rikas”? Jotkut sanoi puoli miljonaa euroa nettoarvo siis kaikki varallisuus-velat.

1 tykkäys