Everfuel launches plan for Norwegian hydrogen fueling network
https://newsweb.oslobors.no/message/528217
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=528217&attachmentId=213780&obsvc.item=1
https://newsweb.oslobors.no/message/528217
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=528217&attachmentId=213780&obsvc.item=1
Asemaa pukkaa.
https://newsweb.oslobors.no/message/529221
Demand for green hydrogen for zero emission mobility is increasing and our two existing H2 stations in Copenhagen have operated above 100% utilization for most of the past month.
Everfuel signs MOU for hydrogen supply to new zero-emission ship concept
https://newsweb.oslobors.no/message/529756
Targeted start of operation is early 2023 with an initial ship, which is expected to consume approximately 1,000 kg of hydrogen per day.
Asiakasta ei julkaistu, mutta taitaa olla ensimmäinen laivapuolelle.
15 asemaa ruotsiin. Ruossalaiset ajelee kohta tyytyväisenä vetyautoilla ja me poltetaan turvetta kukkarossa. Ai perkele.
Kyllä hyviä uutisia
Vähä isompi projekti, 300MW
https://newsweb.oslobors.no/message/532799
The expected project budget is up to DKK 1,9 billion, equivalent to
EUR 250 million.
Kolmen kimppa, taxiketju aloittaa vetyautoilla operoimaan. Autot toimittaa Toyota ja asemat Everfuel. Kaikenkaikkiaan fiksua toimintaa everfuelilta. Mirai pyyhkii akkuautoilla berberiä taxikäytössä ja toisaalta tuollainen määrä taxeja noilla ajoilla luo jo bisnistä jakeluasemille.
Samanlaista terhakkuutta pitäisi saada Suomeenkin, mutta ei. Mieluusti kötöstellään omiaan, vtt ei ole vedystä kuullukkaan ja turve on kuulemma uusiutuva luonnonvara…
Jokatapauksessa hyvää toimintaa Everfuelilta verkoston laajentamisen suhteen. Tuntuu olevan laadukas kasvuyritys.
Ei liity everfuelin, mut kyllä VTT on vedystä kuullut, vanha uutinen:
Itse projektista:
…Suomen muun kötöstelyn kyllä allekirjoitan…
Jos ja kun vihreän vedyn hinta pumpulla jenkeissä on luokkaa 10-15$ per kilo, niin äkkiseltään laskettuna alkaa vetyjakeluasemien liikevaihto olemaan vuositasolla aika iso. Tästä taitaa tulla aika äkkiä ihan oikea bisnis. Vastapainoksi akkuautojen pikalatauspisteiden käyttöaste on noin 1%.
Pidemmällä aikavälillä hinta pitää saada sinne alle 3$/kg. Jos vihreä vety pysyy noin kalliina, ei se ole kilpailukykyinen vaihtoehto.
Muistelisin että Mirain omistajat saavat semi-ilmaista vetyä pitkään osana diiliä mutta en muista tarkkaan paljonko.
Olen samaa mieltä ja kyllähän vihreä vedyn hinta tulee alas koko ajan. Tällä hetkellä käsittääkseni investointien hinta pitää pumppuhinnan kohtalaisen korkeana, mutta sekin tulee alaspäin. Ei se ehkä koskaan tule olemaan 3$ per kilo pumpulla, eikä sen tarvitse ollakkaan. Polttokennoautojen kulutus on niin pientä, että jo nyt Euroopassa vedyllä ajaminen on paikoitellen bensa-autoilua halvempaa. Jenkkien halpa bensa toki tekee omat ongelmansa, mutta toisaalta niiden autot kuluttaakin enemmän…
FCEV:n etu on tuo pieni kulutus. Kilo per 100km on hyvä nyrkkisääntö henkilöautoissa.
Taitaa saada 5000$ lahjakortin vetyä varten.
https://newsweb.oslobors.no/message/534002
"Everfuel launches plan for Danish hydrogen fueling network
Herning, Denmark, 25 May 2021 - Everfuel A/S today launched the company’s H2 station roll-out plan for Denmark targeting up to 19 strategically positioned fueling sites for zero emission transport by end of 2023. The plan is the third and final section of the Everfuel’s Scandinavian green hydrogen fueling strategy for trucks, buses and cars connecting the main traffic corridors in Sweden, Norway and Denmark. The Danish network will comprise of sites developed by Everfuel, including the fueling stations Esbjerg, Kolding, Aarhus and Korsør which Everfuel today operates and the high-capacity H2Station at Amager in Copenhagen which is set to start operations on 1 July 2021."
“The Danish H2 station network is part of Everfuel’s Ramp-up phase of the
announced plan to invest EUR 1.5 billion in developing the green hydrogen value
chain in Europe and reach EUR 1 billion of revenue from sale of hydrogen fuel to
buses, trucks and cars before 2030. Large-scale hydrogen fueling networks are
required for the EU and Denmark to meet stated climate targets.”
Ja firmalla hommat etenee:
Everfuel A/S : starts hydrogen fueling in Norway with delivery of the Hvam H2 station | MarketScreener
Covid hiukan hidastuttanut touhua, mutta nyt aloittaa toimitukset aiemmin (lokakuu -20) hankitulle asemalle ja asema siirtyy Everfuelin omistukseen. Samassa kaupassa tuli toinenkin asema jolle tehdään samat temput Q3/21.
Minun mielestä yrityksellä on toimiva strategia skandinaavian valloitukseen. Valmistuessaan Everfuelin asemia on sen verran hyvin, että esimerkiksi road trip skandinaviassa olisi vetyautolla mahdollista. Hieno homma, tällainen tarjonta nostaa myöskin kysyntää!
Nyt sitten huono juttu, soimi on jäänyt Everfuelin suunnitelmista pois. Tietty osakkeenomistajana en ole ihan varma haluaisinko edes että levittäytyy suomeen persnettoo tekemään Itse olisin jo aika valmis siirtymään vetyautokantaan, mutta muuten täällä mörnitään kyllä kaikessa…
HySynergy electrolyser nominated for potential EU IPCEI Grant