- TAM ihan hemmetin iso.
- Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikissa kasvuyhtiöissä.
- Esim: Talenomilla jokainen maa vaatii omat panostuksensa ja kustomointinsa softaan ja kansainvälinen kasvuun liittyy ainakin omassa mielessäni vielä joitain riskejä, Carasentilla kasvu Norjan ulkopuolelle on vielä tätäkin isompi kysymysmerkki, Admicomissa pohditaan rajoittaako markkinan koko (suomi) kasvua jo lähivuosina jne… Qt:n kohdalla markkinan koosta ei edes ole kunnollista konsensusta (tämä toki on samalla myös mahdollisuus). Näistä epävarmuuksista huolimatta monelle näistä yhtiöistä ennustetaan kasvua, jolla liikevaihto ylittäisi TAM:n melko pian (riippuen yhtiöstä).
- En tarkoita, etteikö moni näistä yhtiöistä kykenisi laajentamaan markkinaansa, mutta on fakta että Evolla todistaminen kansainvälisestä kasvusta on takana eikä edessäpäin toisin kuin monella muulla. Tulevaisuuden kasvuun liittyy siis vähemmän riskejä.
- Evo selvästi kilpailukykyisin toimija omassa markkinassaan ja träkkiä on kansainvälisestä kasvusta on reilusti.
→ Mikä on se skenaario missä Evo ei kykenisi enää kasvamaan? - Johto ilmeisesti kompetentti hoitamaan hommaa ja onhan tuo edellisin yritysosto saatu integroitua ihan huippuvauhtia.
- EV/EBIT vs EPS growth alhainen suhteessa muihin kasvuyhtiöihin.
- Huom: käytän tässä itse vähän kovempaa kasvua kuin analyytikot. Analyytikot ennustaa matalampaa kasvua kuin mikä on toteutunut kasvu. En ole kuitenkaan itse oikein kyennyt perustelemaan miksi tämä oletus olisi oikea. Uskon siis Evon kykenevän kasvmaan myös tulevaisuudessa rivakkaa tahtia. Ei varmasti ihan 2020 tasoa, mutta kuitenkin lujaa.
- Defensiivinen ala
- Bisnesmalli on helppo ymmärtää.
Olen itse ajatellut, että jos osake nousisi olisi tällä hetkellä yli 1500 SEK niin joku muu kasvuyhtiö saattaisi (ei välttämättä) olla houkuttelevampi. >1500 SEK on siis samalla oma tämän hetken price target / fair value. Tämä kuvastaa siis omassa mielessäni osakkeessa olevaa lyhyen aikavälin upsidea joka saattaa realisoitua nopeastikin jos oletukseni ovat oikeita.
Ei sijoitussuositus
Enemmän kuin mielelläni kuulen myös tästä eriäviä näkemyksiä. Erityisesti kasvuodotuksiin liittyen.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/EVOLUTION-GAMING-GROUP-AB-58808466/financials/