Tilauskantaan ja sen kiertoon liittyen voisin vielä lisätä sen, että siihen vaikuttaa tietysti myös asiakasalakohtainen jakautuminen. Käsittääkseni esimerkiksi Tuulivoimassa ei ole mitenkään tavatonta, että asiakkailta saadaan paikoittain selvästikin tuota kvartaalin peukalosääntöä pidemmälle meneviä tilauksia. Lisäksi myös asiakkaiden omien toimitusketjujen tilanteet (esim. tämän vuoden poikkeusolosuhteet) vaikuttavat omalta osaltaan siihen, miten pitkälle katsovia tilauksia Exelin kaltaisille komponenttitoimittajille annetaan.
Kyllähän tuo Q2:n lopun ennätyskorkea tilauskanta yhtiölle aivan erinomaisen lähtökohdan H2:lle ja siten ennusteisiin yltämiselle antaa. Käytännössähän ennusteista jääminen tarkoittaisi oman toimituskyvyn heikkenemistä, poikkeuksellisen pitkää tilauskannan rakennetta ja / tai asiakkaiden loppukysyntöjen nopeaa heikkenemistä ja tilausten peruuntumissumaa. Tilauskannan rakenteen ei ymmärrykseni mukaan pitäisi olla merkittävästi normaalia pidempi. Vuoden aikana kehittyneet saadut tilaukset eivät myöskään viittaa siihen, että loppukysynnät kohtaisivat oleellista sulamisvaaraa. Näin ollen tuo ensimmäinen kohta on mielestäni suurin uhkakuva, joskin tämänkään kohdalla ei yöunien menettäminen ole alkuvuoden perusteella perusteltua.
Toisen kysymyksesi alku onkin varsin tekninen, ja aidosti lisäarvoa luovan vastauksen antaminen vaatisi mielestäni sitä, että tuntisin sekä pultruusion että vaihtoehtoisten valmistusmetodien prosessit kiireestä kantapäähän. Luulenkin, että tässä ketjussa teknistä tietotaitoaan pariin otteeseen väläytellyt @Elastomer osaa minua paremmin vastata tähän kohtaan.
Sen sijaan kysymyksesi toiseen osaan voin tarjota oman panokseni. Exelin valmistamat tuotteet ovat yleensä suoraan asiakaskohtaisiin tarpeisiin räätälöityjä sovelluksia. Näiden suunnittelu on pitkäjänteistä työtä ja aika ensimmäisestä asiakaskontaktista valmiiseen tuotteeseen ja sen suuremman skaalan tuotantoon voi kestää useita vuosia. Asiakkaan näkökulmasta tämä puolestaan tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että materiaalivalinta on periaatteessa tehty jo suunnittelypöydälle mentäessä (ts. kyse enemmänkin toimittaja- kuin materiaalivalinnasta). Yhdessä nämä edellä mainitut tekijät tarkoittavat myös sitä, että asiakkaan toimittajan vaihtamisesta koituvat kustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi. Tämä taas parantaa toimittajan omaa arvoketjuasemaa ja samalla pidentää asiakassuhteita. Täten kasvu yksittäisessä asiakastoimialassa on seurausta keskeisimpien asiakkaiden hyvin kehittyneistä liiketoiminnoista ja Exelin vähintäänkin vakaana pysyneistä suhteellisesta asemista (asiakkaat vain harvoin yhden toimittajan varassa).