Osakesijoittaminen

Facebook ja muut sosiaaliset mediat pörssissä

Facebook antoi tiukan tulosvaroituksen ja kurssi suli käsiin. Isotkin pojat voi kyyykätä näköjään. Mitä luulette selviääkö face tätä ja miten ne pääsee takas isoon kasvuun. Nyt vaikuttaa että huippu on saavutettu? https://www.cnbc.com/2018/07/25/facebook-warns-investors-of-weakening-revenue-in-second-half-of-2018.html

Vai onko ongelmat vain tilapäisiä ja nyt ois oston paikka? Instagram alkaa tukemaan kasvua ja tulosta?

1 tykkäys

Eikai ongelma oo niinkään se kasvunopeus. Kasvuhan oli ihan hyvää, vaikka pikkasen jäi tavoitteista. Suurin ongelma on kasvavat kulut, joita fb joutuu tekemään yleisön paineesta mm. yksityisyyteen yms ja ne tulee verottamaan tulevaisuudessa tulosta.

Facebookin liikevoittomarginaali on ollut tähän asti FAANGien parhaimmistoa, mutta taisi juuri g3235286 mainitsema kasvavat kulut säikäyttää; johto ohjeisti, että marginaalit painuu ~35 %:iin pidemmässä juoksussa.

Earnings call transcript: "Looking beyond 2018, we anticipate that total expense growth will exceed revenue growth in 2019. Over the next several years, we would anticipate that our operating margins will trend towards the mid30s "on a percentage basis.

Facebook ei näytä sinänsä kalliilta (2019e P/E 21x, vrt. muut teknomöröt 24-30x luokkaa), mutta samalla se on joutunut eniten poliitikoiden silmätikuksi. Johto (Zuck&Co) on jo pitkään puhunut fiksaavansa ongelmat, mutta aiemmin ei ole kommunikoitu selkeästi miten se näkyy kannattavuudessa ja muissa luvuissa. Nyt pamautettiin tuollainen pettymys ilmoille mikä selkeäst ärsytti markkinaa ja syö hieman luottamusta. Toisaalta Zuck pelaa pitkää peliä ja tekee varmasti pitkällä aikavälillä hyviä muuveja.

Facebookiin nyt sijoittavan pitää uskoa, että lisää skandaaleja ei tule ja palvelu ei koe merkittävää hapertumista lähivuosina. IG ei riitä vielä paikkaamaan jos emoplatform kuihtuu. Käyttäjäkasvun hidastumista ei nähty ongelmana, mutta jos samaan aikaan aktiivisuus palvelussa vähenee voi Facen olla vaikea jatkaa rakettimaista liikevaihdon kasvua mainoksia katselevien silmäparien myynnillä. Markkinan odotukset ovatkin yleisesti ottaen suorastaan “maltilliset” lähivuosien kasvulle.

Facebook ei ole myöskään pystynyt hyppäämään uusille osa-alueille toisin kuin esim. Apple, Amazon ja Google tai Alibaba ja Tencent. Somessa se dominoi täysin, mutta toistaiseksi se ei ole pystynyt haastamaan Youtubea tai muodostunut maksupalveluksi jne tai saanut messengeristä “metaäppiä” kuten WeChat, mitä visioitiin aiemmin.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen näkemys FB:n muuvista hamuta pankeilta dataa https://medium.com/futuresin/facebook-wants-your-banking-information-and-financial-data-df2cd336165a

Yleensä FB: ylistetään juggernautiksi mutta tässä kirjoituksessa sen uusimmat liikkeet nähdään melkeinpä defensiivisinä ja “epätoivoisena” yrityksinä saada lisää tarttumapinttoja kuluttajiin (ja dataan…). Johtuen FB:n jatkuvista vastoinkäymisistä ja skandaaleista viimeisen vuoden aikana, eivät pankit ole osoittaneet merkittävää kiinnostusta.

Mitä hyvää Facebook on tuonut kuluttajille viime aikoina, kirjoittaja kysyy lakonisesti.

Moni täällä tuskin seuraa Kiinassa BABAa tai Tencenttiä, mutta FB:n on yrittänyt tehdä Messengeristä ja muutaman vuoden samaa, mitä Tencentin WeChat tekee: “everything appsin” jossa voi hoitaa niin pankkiasioita, viestittelyä kuin pelaamistakin. Toistaiseksi nämä yritykset eivät ole tuottaneet toivottua hedelmää, mitä osin selittänee kilpailevien systeemien (App store, Google Android & Chrome, Youtube, Paypal) vahvuus ja asema kuluttajien taskuissa.

1 tykkäys

Minä uskon että tulevaisuudessa tällaisen laajamittaisen urkinnan hyväksyttävyydestä voi tulla merkittävä poliittinen kysymys. Onko eettisesti kestävällä pohjalla, että ihmisen koko elämä aina ihmissuhteista, netin hakuhistorioista, kulutustottumuksista, kodin sisällä älypuhelimen ääressä käytyihin keskusteluihin ja katuosoitteeseen jossa olet liikkunut 15.8.2015 klo 2:45 löytyy jonkun firman lokeista? Nämä FAANGIT ovat täysiverisiä tiedustelupalveluita jotka vain ovat poikkeuksellisen avoimia metodeissaan.

Kuka lopulta tietää, mihin kerättyä tietoa voidaan käyttää? Ajoittain tulee uutisia että jonkun ura on tuhoutunut somekaapista paljastuneen luurangon vuoksi. 10 vuotta sitten kirjoitettu twiitti voi olla nykypäivänä relevantti, vaikka se olisi jo poistettu. Ehkä työnantajat palkkaisivat näkyviin asemiin mieluiten henkilön, joka ei ole sosiaalisessa mediassa ryvettynyt. Nämä kysymykset ovat kuitenkin vasta tulevaisuuden asioita.

1 tykkäys

Facebookissa mahdollisesti käyttäjävuotoa Suomessa https://harto.wordpress.com/2018/08/27/facebookin-kayton-on-lopettanut-tana-vuonna-lahes-300-000-suomalaista/

Joskin hyvä ottaa huomioon, että käyttäjien käytetty aika ei tuosta selviä. Jokatapauksessa mielenkiintoista seurata, miten luvut kehittyvät.

Amazonin rynnäkkö ads-bisnekseen tulee suoraan FB:n (yli 99 % liikevaihdosta tulee markkinoijilta) tontille https://money.cnn.com/2018/09/19/technology/amazon-digital-ads-google-facebook-microsoft-oath/index.html

Facebookin P/E on ensi vuodelle nykyennustein ~19,5x (vrt. esim. Alphabet 24,7x, Tencent 25x) eli reilusti alle kaverien ja S&P 500 16,4x, eli ei kauheasti yli indeksin arvostuksen vaikka siihen kuuluu varmaan yli 400 heikommin kasvavaa bisnestä.

Markkina ei näytä kauheasti odottavan tältä gorillalta mitään? Taantuvan pääekosysteemin lisäksi (FB) on korteissa kuitenkin Instagram, maailman toiseksi suosituin some (Kiinan ulkopuolella) sekä messenger, mitä on vasta vähän monetisoitu plus vielä monetisoimaton WhatsApp josta voisi yrittää jotain WeChatin kaltaista rakentaa…

FB pistää haisemaan tällä hetkellä myös R&D:hen ja Capexiin sellaisia summia, että jotain luulisi pulpahtavan ulos.

Ps. tätä nostetaan harvoin esille, mutta markkinointi on hyvin syklinen ala: FB saattaa olla hieman syklisempi, kuin moni kuvitteleekaan vaikka sekulaarinen trendi tukee rahavirtojen ohjautumista printistä sen taskuihin.

1 tykkäys

FB:ssä “purge” jatkuu: Whatsappin perustajat lähti vuodenvaihteessa, nyt IG:n kaverit https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-25/instagram-founders-depart-facebook-after-clashes-with-zuckerberg

Monetisoinnin aste muuttuu aggressiivisemmaksi?

Samalla hyvin kriittinen, osin huonosti perusteltu artikkeli somen painopisteen muuttumisesta julkisesta yksityiseen ja videopainotteisiin. Hyvä trendi Whatsappille, Messengerille, Snapille ja Youtubelle tai uusille kuten Musicalylle, ei niin mukava IG:lle ja Facelle.

Mainonta on ollut suht kiinteä osuus jenkkien bruttokansantuotteesta noin 1% ja 1.5% välissä. Onhan siinä toki iso ero jos laskee 30% 1.5:stä yhteen.

En nopealla Googletuksella löytänyt uusinta dataa, mutta ainakin tämän mukaan nyt ollaan oltu keskiarvon alapuolella minkä voi nähdä syklisyyden kannalta positiivisena. 2017 luku oli ilmeisesti noin 1% eli hieman noussut tästä graafista.

Mainitsemistasi sekulaarisista trendeistä mainonannasta yli 50% tapahtuu vielä internetin ulkopuolella ja internet mainonta syö sitä 20% kasvuvauhdilla

Yllä olevien positiivisten trendien lisäksi Facebook on osoittanut että heillä on hinnoitteluvoimaa eli liikevaihto kasvaa enemmän kuin näytettyjen mainosten määrä.

Itse olen positiivinen Facebookin suhteen nykyisillä kertoimilla kunhan mitään ihan hasardia ei tapahdu kuten vaikka Whatsappissa mainostaminen kielletään tai Instagram oikeasti alkaa hävitä Snapchatille.

2 tykkäystä

Editoiminen ei onnistunut mutta liitän tähän vielä kuvaajan Facebookin hinnoitteluvoimasta:

Lisäksi linkit artikkeleihin joista kaivoin kuvat:



https://stratechery.com/2018/facebooks-motivations/

2 tykkäystä

Nice, kiitos hyvistä datapointeista James!

Hyvä toi osuus % BKT:sta kuvaaja, näyttää pysyvämmin asettuneen uudelle tasolle, mitä voi selittää osin että digitaalisella puolella pääsee halvemmalla parempiin tuloksiin. Tai sitten mainostaminen ei ole vieläkään elpynyt kunnolla finanssikriisin jälkeisestä taantumasta. Veikkaan ensimmäistä, sekulaarista trendiä.

Tuossa linkkaamassani artikkelissa kirjoittaja spekuloi juuri tuolla syyllä osuuden laskuun.

Hänellä oli juuri nuo teoriat: 1) mainonta tehokkaampaa 2) mainonta ei ole vain vielä noussut takaisin.

Lisäksi oli kolmas teoria jossa digitaalisen mainonnan puolella on käynnissä niin kova kilpailu markkinaosuuksista että hinnat pidetään alhaalla. Ja että niitä voidaan myöhemmin nostaa sen verran mitä mainostajat ovat valmiita maksamaan.

Lainaus:
“It is clear that advertisers are more than capable of paying 1.1-1.5% of GDP for ads over the long term, so why shouldn’t digital players (once they are sufficiently established) charge all the market can bear?”

1 tykkäys

Niin ylivoimaiselta kuin Google ja FB näyttää nyt, niin esimerkiksi jenkeissä Amazon on jo todellinen kilpailija Googlelle: merkittävä osa hakuja koskee tuotteita, ja niitä tehdään suoraan Amazonissa. Amazon on vasta tullut ads markkinalle mutta se voi aiheuttaa hintapainetta (ja mainostajille lisää valinnanvaraa) kilpailuun lähivuosina.

1 tykkäys

Näkeekö täällä väki VR:ssä kuinka isoa potentiaalia FB:lle? Oculus on muhinut pinnan alla jo vuosia.

https://seekingalpha.com/news/3395335-variety-facebook-plans-move-location-based-vr

VR on vielä vähän solution looking for a problem vaiheessa :slight_smile: AR on integroitunut viestintään mutta VR voi olla uusi formaatti kuvan ja videon rinnalla tai sitten jotain isompaa.

Itse viime aikaisesta uutisoinnista Facebookin kannalta mielenkiintoisena Snapchatin vaikeudet.

Ilmeisesti he luovuttavat Stories puolella taistelun Instagramia vastaan ja keskittyvät messaging puoleen.

Facebook omistaa omilla appeillan sosiaalisen jakamisen länsimaissa. Jos ihmiset eivät käytä siihen sinistä appia niin ainoa vaihtoehto on punainen appi jotka molemmat fb omistaa :slight_smile:

Messaging puolella vähän sama juttu. “Facebook tunkee Messengeriä joka paikkaan, käytetään Whatsappia”. Toki Amerikassa iMessage panee hanttiin ja Aasiassa on erityisesti Line monessa maassa.

Nyt kun osake lähenee taas $150 niin todennäköisesti lisään omistusta.

3 tykkäystä

Ostin viime viikolla Ensimmäiset Facebookit… En usko Facebook-palveluun, siellä on vaan vanhukset vuoden parin kuluttua, mutta Messenger, Instagram ja Whatsapp tulee seuraavaksi lupsykuntoon ja sijoittajat kiittää :wink:

2 tykkäystä

FB julkaisi tänään aiemmin viivästetyn smart speakerin https://www.investing.com/news/technology-news/facebook-debuts-smart-speaker-for-messenger-video-calls-1635397

Ote:

"The device, known as Portal, comes in $199 and $349 versions and its signature feature is a wide-angle camera that automatically keeps users in focus as they move about a room, Facebook hardware executives told Reuters in a meeting last week.

They said Portal is available at Amazon and Best Buy stores in addition to Facebook.com and starts shipping to U.S. customers in early November.

Smart speakers costing under $100 from Amazon and Google have become best sellers in the nascent industry. Users issue voice commands to search, shop and listen to music, turning the speakers into a major funnel into the technology companies’ competing networks.

Portal could help Facebook stop users from flocking to rival chat and video apps on other speakers and give it a new, wholly controlled environment to sell ads.

About 32 percent of U.S. consumers own a smart speaker, but another 16 percent plan to buy one by the end of 2018, according to an Adobe (NASDAQ:ADBE) Analytics survey released last month.

Facebook expects to stand apart on the market because of Portal’s touchscreen and the 400 million people who call through its Messenger service each month worldwide. Rival smart speakers with screens lack a video-chatting app that is as popular."

Snappi on nyt alle $9B. Kassa tyhjenee vauhdilla kun tekee tappiota yli $500M per vuosi. Käyttäjämäärien kasvu pysähtynyt.

Mikä on Snapin tulevaisuus? Itse veikkaan että joku isompi tekijä ostaa jossain vaiheessa. En usko että saa kammettua itsensä voitolliseksi, mutta jollain hinnallahan Snappikin on järkevä sijoitus?

Kuka voisi Snapin ostaa? Facebookin tuskin annetaan enää ja Google pelkää kaikkea sosiaalista. Amazon? Tencent? Musk ostaa pois pörssistä :slight_smile:

Yksi vaihtoehto, mikä tuli mieleen, on Verizon joka on kasannut Yahoon ja AOL:n raunioista Facebookilla ja Googlelle “kilpailijan” nimeltä Oath.

Jännä nähdä kuinka alas vajoaa.

2 tykkäystä

Itse en ole varsinaisesti huolissani siitä, että FB ei ole niinkään nuorten alusta. Tää on ihan hyvää tuoteportfolion rakentamista ja hallintaa FB:ltä että eri demografiat käyttävät eri palveuita, samoin niitä käytetään eri käyttötarkoituksiin. Eivätpähän ainakaan kannibalisoi toisiaan.

Näen joukkopaon FB:stä hieman toisin. FB (yhtiönä siis) on tuon vanhan sivustonsa kanssa päässyt melko pitkälle monetisoinnissa. Loppujen lopuksi se ja muutama muu ratkaisu johti siihen, että se mainostajaa houkuttava joukko (nuoret) katosivat. En näe mitään syytä, miksi IG:n, whatsappin tms monetisointi ja käyttäjämäärien kasvattaminen johtaisi yhtään sen parempaan lopputulokseen. Ja tähän monetisointiin heidät ajaa nimenomaan sijoittajien tuotto-odotukset, jotka ironisesti voivat aiheuttaa tuoton romahtamisen. :smiley:

1 tykkäys