SoMe jätit - FB/MVRS, Twitter, SnapChat, Pinterest jne

Facebookin uusi nimi

7 tykkäystä

Mang, Mangman, Maang! Ei kuulosta enää yhtään siltä miltä sen pitäisi kuulostaa :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

No nythän tää homma karkas ihan meta-tasolle.

2 tykkäystä

Nyt alkaa hahmottumaan, miksi niitä Metalaisia on +78k henkilöä. Aika vaikuttava oli toi online-esitys - jatkuu vielä myöhemminkin

4 tykkäystä

Siitä tulee kato Manaman, kun muutetaan samalla Google → Alphabet :sunglasses:

Jim Cramer lanseerasi eilisessä Mad Moneyssa uudeksi termiksi: MaMaa. Netflix oikeutetusti pois joukosta ja Microsoft tilalle. Tästä saa nyt sijoittapiiriit mukavasti puuhaa miettiä uutta lyhennettä ja väsäillä meemejä, kuin koira jolle on annettu uusi lelu ja pitää sen innoissaan hetken aikaa :smiley:

Asiaakin. Jos haluaa hyvän intron mitä metaversella tarkoitetaan niin suosittelen katsomaan eilisen Zuckerbergin esityksen aiheesta.

4 tykkäystä

Omalle ikäluokalleni voisi asian varmaan tiivistää:
Habbohotelli on taas cool

2 tykkäystä

Uutta optionalisuutta:

Uusi SoMe peluri listautumassa eli Reddit. Voin kuvitella että valuaatio on posketon mutta ei tuu haittaamaan :rocket::grin:

4 tykkäystä

Snapchattia käyttävien lasten takia Snap on ollut pitkään jo seurannassa. Kurssissa on ollut reilusti volaa kuten spekulatiivisilla some-lapuilla tuppaa olla. Viime aikoina hinta oli mukavasti laskenut. Eilen ei kärsinyt ostaa kun Meta laineet vielä heilui. Odottelin tulosjulkistuksen, joka oli puhdasta hunajaa ja kurssi raketoi 40%. Ekaa kertaa positiivinen tulos joten ei voida sanoa olevan puhdas hype firma. Tänään tein kotona lyhyet käyttäjähaastelut ja selvittelin YT:n avulla tuotteen ominaisuuksia. Ne havaittiin hyviksi. Snapissä ikään kuin yhdistyy julkinen ja yksityinen some. Tykkäsin myös kartasta ja voisin kuvitella että nuoruusvuosina toi olisi ollut kovaa kamaa omassakin taskussa.

Otettiin nyt pieni positio (~1,5% salkusta) ja tarkoitus ostaa lisää melkeinpä riippumatta kurssin suunnasta. Toki uutisia ja kotikäyttäjien kokemuksia seuraillen.

3 tykkäystä

Valuaatiota korotettu sittemmin 15B. Vertailuksi Snap on 60B ja Twitter 30B. Eli pintapuolisesti silmäillyt ihan OK, mutta pitäisi perehtyä dataan jotta voisia sanoa paremmin. Nyt ei ole hetkeen kuulunut tästä mitään.

1 tykkäys

Eipä juuri IPO:ja tapahdu tällä hetkellä muutenkaan juuri missään, joten voisi olettaa että tämänkin suhteen odotellaan että sentimentti muuttuu hieman härkäisemmäksi.

Facebook on aina kärsinyt ongelmasta, miten pitää sen platat siistinä vihapuheesta, manipuloinnista, feikkiuutisista jne. mutta ongelmat näytetään saavan siirrettyä myös Metaverseen vieläkin kouriintuntuvammalla tavalla.

Ei siis kaada tietenkään massiivista projektia, mutta nostan tänne esimerkkinä mitä ongelmia oikeasti joutuu ratkomaan jotta Metaverse on mukava paikka muillekin kuin muutamille nörteille.

3 tykkäystä

Aiheeseen liittyen, vähän lukuja.

Onhan ne vielä vähäisiä mutta tuskin kukaan pitää nykyversiota Oculuksesta muuna kuin jonkinlaisena protona jota myydään kaupoissa.

2 tykkäystä

Proto joka myy jo paremmin kuin Xbox :slight_smile:

6 tykkäystä

Tämä uutinen oli jo muistaakseni pelialaketjussa, mutta myös tästä syystä nuo ongelmat pitäisi saada ratkaistua ennen, kuin mitään metaverseä lähdetään puskemaan markkinoille.

Ajatus siitä, että regulaattorit olisivat viisastuneet parin somevuosikymmenen jälkeen ja vaatisivat oikeasti yhtiöiltä konkreettisia toimenpiteitä alustoidensa siistimiseksi, taitaa siltikin olla vain toiveajattelua. Bisnes ja etiikka eivät aina kohtaa, ja kun panostukset metaverseen ovat niinkin isoja kuin ovat, niin eiköhän taas löydy niitä tahoja, jotka ovat valmiita kääntämään katseensa poispäin tuotteensa aiheuttamista ongelmista.

1 tykkäys

Proto ehkä hieman liiottelua mutta sanotaanko että nykyversio vielä aika kaukana siitä visiosta minkä Meta esitteli. No pari iteraatiota niin eiköhän nuo lasit ala tulla kokoon ja näköön jotka jo aika kiinnostavia massoille.

An interesting article in Financial Times with regard to the Metaverse under the title

Retailers seek real-world profits in the metaverse.

Basically the article looks at numbers and figures by using Roblox as an example (which has 55 million daily users). It looks at examples of Nike, Chipotle and Foreever 21 (clothing brand) which are active in this space.

The Forever 21 digital store opened in late Dec 2021 and already has over 200000 visitors. Nike for example recently bought a virtual streetwear company RTFKT for an undisclose sum of money. Some experts in the article names this as the facebook-instagram moment and would give Nike a real advatange in the metaverse future

It also highlights JP Morgan estimates that about $54bn in virtual goods are sold every year, more than twice what is spent on buying music.

My conclusion: One should not underestimate the potential of Metaverse as the ecosystem building has already began in terms of all major brands patenting their trademarks in a digital meteverse space.

3 tykkäystä

Vähemmän yllättäen, Elon Musk peruu Twitterin oston:

5 tykkäystä

Facebook/Meta analyysi, hyvä yhteenveto:

3 tykkäystä