Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Kyllähän tässä on pakko siirtyä ostokannalle.

2 tykkäystä

Fellow Financen brittiläinen verrokki paineessa Lontoon pörssissä suosituslaskun myötä: Funding Circle Plunges as Citi's Rapid Downgrade Adds to Worries - Bloomberg

Funding Circle listautui suunnilleen samaan aikaan FF:n kanssa ja on laskenut IPO-hinnasta nyt reilut -40 %. Tämä varmasti osaltaan näkynyt myös FF:n kurssissa. FF:n liiketoiminta kehittynyt lainavolyymien perusteella ihan odotetusti listautumisen jälkeen, eikä kurssilaskulle mielestäni löydy muita perusteita kuin yleinen apatia markkinoilla.

Itse ostin eilen hieman lisää FF ja tarkoitus jatkaa ostoja näillä hinnoilla jatkossakin.

9 tykkäystä

Hyvä poiminta.

Tätä saadaan kysyä täälläkin:

“The key unanswered question” about Funding Circle is how willing investors are to supply funds in a deteriorating credit environment, Levin said. “To be sure, there’s no evidence as of yet that FCH is experiencing funding risk, but we expect investors to price in this higher likelihood.”

Jos pitäisi seuraava mallisalkkuosto veikata antaisin betsin FF:lle :thinking:

Ps. Harkitsen vakavasti pientä siivua salkkuun. Katsotaan.

Pps. Ostin vähän :smile: @6,46

4 tykkäystä

Jotenkin kornia kuvitella että fellow finance pystyisi tuolla konseptilla pärjäämään kilpailussa. Lähdetään nyt vaikka siitä että muista palveluista saat 100% buybackin default-lainoille ja allokaattorin lainat ovat jo valmiita eli varat sijoitetaan samantien. Ff tarjoaa 70%/30% buybackin ja lainoihin sijoittamista saa odotella viikkotolkulla. Ff myös rahastaa lainojen myynnistä secondary marketissa 1% komission kun muualla voit itse määrittää preemion. Luin tuoreen tilaston jossa kyseltiin saksalaisilta luotettavimpia p2p-palveluita. Ff oli jossain häntäpäässä listalla…

5 tykkäystä

Samaa mieltä Pena69 kanssa. Lisäisin vielä, että esimerkiksi Mintosin alustan käytettävyys lainanantajalle on aivan eri luokkaa kuin Fellow Financen hidas ja tökkivä alusta. Plus vielä lainanantajalle jää selvästi heikommat tuotot FF:ssä. Kummastakin on kokemusta. FF lainoja en enää lisää enkä uusi, Mintoksen kautta hankin uusiakin parhaimpien lainaoriginaattoreiden lainoja.
Tietysti toivon FF:llekin hyvää menestystä, mutta oma uskoni menestykseen on aika hatara.
@Pena69 Oliko mainitsemasi raportti englantia tai suomea? Olisiko sinulla linkkiä?

6 tykkäystä

Osakkeenomistajana toivoisin, että alusta kehittyisi kilpailukykyiseksi. Lainanantajana muutaman ison tappion jälkeen, löysin paremmat alustat.

1 tykkäys

Täsmennän vielä omaa kirjoitustani. En niinkään tarkoittanut sitä, etteikö FF-osake voisi olla nykyhinnalla ihan ok sijoitus, vaan pikemminkin sitä, että juuri lainanantajan näkökulmasta alustan toimivuus ja tuotot ovat heikkoja. Siksi minun on vaikea uskoa, että ilman selviä parannuksia tällä valloitettaisiin uusia markkinoita menestyksekkäästi. Kilpailu alalla on kovaa ja tosiaan parempia alustoja on jo.
Mutta ehkä FF:llekin markkinoista joku siivu siunaantuu…toivotaan ainakin : )

4 tykkäystä

Itse olen valmis maksamaan ja “uhraamaan” tuottojani siitä, että palvelu toimii Suomessa, on pörsissä ja yleensäkkin avoin toiminnastaan ja taloudellisesta tilanteestaan. Aika moni näistä uusista ja kilpailevista palveluista tuntuu olevan liian hyviä ollakseen totta. Erityisen epäileväinen olen jos palvelu tarjoaa 100% buybackin defaulteista. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kuka kantaa silloin riskin? Ne rahat vielä uudelleen sijoitetaan heti, ettei niitä vaan nostettaisi?

Sinällään kritiikki FF:ää kohtaan on varmaan ihan aiheellista. Palvelun käytettävyys on aika heikko. Pitää aina tuijotella niitä pyöriviä rataspyöriä, Suomen yrityslainoissa ei ole laisinkaan buybackiä ja ulkomaisten lainojen volyymit ovat alhaiset ja tuotot usein negatiivisiä.

2 tykkäystä

Kohta nähdään onko FF syklinen vai eikö ole syklinen yhtiö. Kyseinen toimiala ei käsittääkseni ole nähnyt vielä karhua, niin se nähdään kohta. Elämme jänniä aikoja :yum:

3 tykkäystä

En lähtenyt IPO-vaiheessa tähän mukaan, sillä avoimia kysymyksiä jäi liikaa.

  • Korkotason nousun aiheuttamat käänteiset verkostovaikutukset
  • Ohut IT-tiimi (toimitusjohtaja jopa ylpeili tällä, minusta tämä ei ole ylpeyden aihe vaan avainhenkilöriski)
  • Compliance-riskien arvioinnin hankaluus. Ehkä olen kuunnellut valikoivasti, mutta on erikoista, että ketterien Fintech-yritysten osalta rahanpesun torjunnasta ym. compliance-asioista ei puhuta juuri ollenkaan, kun taas isojen pankkien kohdalla ei juuri muusta puhutakaan.
  • Taalerin into myydä osuuttansa.
  • Heikko sijoittaja-asiakaspalaute (täytyy nojautua foorumikirjoituksiin kun en itse lainaajana palvelussa ole)

Nuo kysymykset ovat edelleen ajankohtaisia, mutta arvostuksen valahtaminen Inderesin Bear-skenaarion alle alkaa kiistatta houkuttaa.

6 tykkäystä

Tällä hetkellä 7 % laskussa, joista ainakin osan voisi kuvitella olevan tappiollisia veromyyntejä. Alkaa kyllä olemaan itselläkin aikamoiset tappiot tästä, kun suoraan annista lähdin mukaan. :-1:

Meni myyntiin tänään himpun alle kutosella.

Joku on näemmä päättänyt ihan kunnolla tankata tätä, +70 000kpl ostossa. Jospa tästä sais vähän nostetta…

https://www.p2p-banking.com/countries/germany-lower-interest-rates-on-mintos-how-do-investors-react/amp/

Tuossa vertailua kilpailijoihin jutun lopussa

5 tykkäystä

Uusissa toimialoissa pörssissä sijoittaja voi aina valita, meinaako itse omalla lompakollaan olla pioneeri vai antaako muiden kokeilla ensin. Riskit korkeammat, toisaalta myös riskinoton onnistuessa palkkiokin pitäisi olla kohtuullinen. Joskus sitä kerkeää kyllä myöhemminkin mukaan.

Kun katsoo tuota kentän pirstaleisuutta, niin melkoinen jylläys varmasti edessä seuraaan 10 vuoden säteellä siitä, keistä nousee kukkulankuninkaita ja ketkä jäävät marginaalisiksi lainausplatformeiksi. Sijoittajalle kun valittavaa on koko Euroopan laajuudelta.

Huom. Taaleri ei, Sauli kirjoitti, ole meidän käsityksen mukaan myymässä osakkeitaan vaan kyseessä oli kirjanpitoteknillinen seikka.

4 tykkäystä

Taalerin myynti-innon osalta tarkoitin nimenomaan annin yhteydessä tehtyjä myyntejä. Olen samaa mieltä, että kuulostaisi oudolta (ja vähintäänkin epäilyttävältä FF:n kannalta) jos Taaleri kauppaisi loppuakin osuuttaan nykyisellä hintatasolla.

Tuotto-riskisuhteen kautta itsekin mietin tähän sijoittamista. Harvassa yhtiössä on kaikki täydellistä, tai ainakaan silloin hinta ei ole halpa.

2 tykkäystä

@Pena69 Kiitoksia linkistä!

Sitten kun laina-alustamarkkinalla pyyhältää väistämätön konkurssiaalto, niin halpaa tulee olemaan. Huippumielenkiintoinen keissi.

Sellainen kysymys tästä fellow financen lainaustouhusta. Pistin rahat likoon ja nyt on yksi nostamista odottavat lainatarjoukset.
Kyseinen henkilö kuka on halunnut rahaa niin saa tämän rahan nostaa minä päivänä tahansa pois tuolta? Vaikka kyseisen lainan “eräpäivä” on vasta tammikuussa