Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Erittäin hyviä pointteja, jumituin itse arvioinneissani liikaa Finavian tietoihin Helsinki-Vantaan matkustajamääristä, tehden virheellisen oletuksen että Helsinki-Vantaan matkustajamäärien kasvu korreloisi Finnairin matkustajamäärien kasvun kanssa.

Tosiassa Finnairin matkustajamäärät laskivat huomattavasti elokuun ja syyskuun vaihteessa, aivan kuten Teisho kommentoi, mutta syyskuun matkustajamäärät olivat kuitenkin vielä yli kaksinkertaiset kesäkuuhun verrattaessa. Korjataan alkuperäiset virheelliset väittämät todellisimmaksi. Eli Finnairin matkustajamäärät ovat olleet kasvussa keväästä lähtien, syyskuuta lukuunottamatta. Kesän vahva kasvu tuli varmasti osittain ainakin lomalennoista, joten mikä on loppuvuoden kasvun laita, on vaikea kysymys, mutta on tällä hetkellä vaikea nähdä, että kevään ennätysmataliin matkustajamääriin kuitenkaan palattaisiin enään.

Laitetaan loppuun vielä havainnollistamaan Finnairin vuoden matkustajamäärien kehitys.

Maaliskuu 498 600
Huhtikuu 16 100
Toukokuu 26 700
Kesäkuu 55 200
Heinäkuu 145 300
Elokuu 193 000
Syyskuu 115 000

Lähteenä Finnairin sijoittajatiedotteet

2 tykkäystä

Nordean aamuraportista poimittua Finnair-haarukointia:

kapasiteettiennusteet:

  • Q4/2020–Q1/2021 20–30 %
  • Q2/2021 50 %
  • Q3/2021 70 %

Skenaariot:

  • optimistinen: nopeampi elpyminen, tavoitehinta 0.62 e
  • em. ennusteiden mukainen: tavoitehinta 0.40 e
  • pessimistinen: elpymisessä 6 kk viive, tavoitehinta 0.26 e ja osakeanti Q2/2021
5 tykkäystä

Aika lailla järkeenkäypää tavaraa, tosin itse odotan että tuo ennuste ylitetään. Q1 pitäisi kyllä jo olla rokotetta tarjolla ja sen luulisi nostavan käyttöastetta jos matkustaa voi kunhan on rokotettu. Perusteella “patoutunutta kysyntää joka purkautuu heti kun matkustaminen mahdollistuu ilman karanteeneja tai isoa koronariskiä”.

Itse olisin heittänyt Nordean kanssa yhtenevän ennusteen. Nyt ollaan kuitenkin jo lokakuussa, joten tuskinpa tammikuussa vielä jengi on Alpeille lentelemässä laskettelemaan. Hyvä jos toinen aalto saadaan kuriin tuohon mennessä ja rajoitteista ollaan pääsemässä eroon. Siinä on kuitenkin joulun ja uuden vuoden koronakokoontumiset myös alla.

Huomioisin myös, että harvalta firmalta taitaa löytyä joustavuutta päästää työntekijöitä joululomien jälkeen alkuvuodesta matkailemaan. Koneista toki tuo 30 % tai enemmän voi olla ilmassa, mutten usko 30 % matkustajakapasiteettiin Q1/20 tai Q1/19 verrattuna. Esimerkiksi omassa lähipiirissä sukulaisilla ja tuttavilla tapana lentää vuosittain talvella muutamaksi viikoksi Aasiaan, mutta tämmöisiä kymppitonnin Aurinkomatkojen paketteja eivät nämä ihmiset ekstemporena varaile vaan reilusti vuoden - puoli vuotta etukäteen. Siinä meneekin sitten se vuoden toinen tärkeä matkailukausi.

Nähtäväksi jää, miten paljon patoutunutta kysyntää on (vs paljonko jengillä on oikeasti fyffeä ja joustavuutta lähteä Eurooppaa kauemmas). Kuulopuheiden perusteella nuoret aikuiset ovat jo tärisemässä - tätä on nähty kesällä myös Norjan matkailun suhteen. Mutta kuinka pitkälle tämä massa kannattelee Finskin bisnestä? Itsellä pelko persiissä, että vanhukset ja perheelliset eivät välttämättä uskalla varailla pakettimatkoja vielä Q2-kohdille ennen kuin on selkeä käsitys rokotteesta ja tilanteen paranemisesta. Businessmatkailukin tuntuu olevan täysi kysymysmerkki tällä hetkellä. Edelleenkin ilmailuorganisaatiot ennustavat, ettei tilanne tule normalisoitumaan vuosiin. Q2:n 50 %:sta en siis pidä mitenkään konservatiivisena (joskin tuon patouman takia hyvinkin mahdollisena. En yllättyisi, jos some- ja mediahype saa sopulilaumat liikkeelle ja matkailusta tulee ensi kesän (some)trendi).

Mikä on Finskin arvo, jos tuolloin heinä-elokuun aikoihin kirstu on tyhjä mutta firma alkaa olemaan taas kannattava? Olettaen, että Finskillä on edelleen lähivuosina kapearunkolaivueen uudistus edessä, riittääkö tässä skenaariossa rahat ostoihin, lykätäänkö uudistus vuosikymmenellä, vai järjestetäänkö osakeantia enivei?

1 tykkäys

Taisi aamun dippi osaksi lähteä tästä

Eli pelkkä kysyntä ei riitä vaan tarvitaan myös valtiovallan puolelta regulaatiota kohdalleen. Rajoitukset tällä hetkellä EU-tasoa kovemmat joka rajoittaa lentojen määrää.

1 tykkäys

Olen sekä samaa, että eri mieltä.

Samaa mieltä:

  • Patoumaa varmasti on osalla, ihan oman lähipiirin (ylemmän keskiluokan väkeä joilla duunit jatkunut normaalisti) fiiliksistäkin näkee, että matkustamisesta ollaan valmiit maksamaan kun se vaan joskus alkaa.
  • Ne, ketkä eivät ole tulleet lomautetuksi, ovat “säästäneet” rahaa viime aikoina, joten matkustaminen ei jää siitä kiinni.

Eri mieltä:

  • Vaikka rokote tulisikin, ei sen ilmaantuminen vaikka Suomeen vielä ratkaise kaikkea. Emme vielä tiedä, miten ja milloin vaikka Thaimaa avaa rajansa matkustajille. Jotta lentoliikenne alkaisi palautua voimalla, tarvittaisiin “kriittisen massan” ylittävä määrä maita, joihin matkustaminen vapautuisi.
  • Finnairin liiketoiminnan kärki on ollut Aasian yhteydet ja lentoverkosto. Suomalainen lentämässä Kreikkaan ei tuo samanlaista katetta ja liikevaihtoa kuin Kiinalainen lentämässä Helsingin kautta keski-Eurooppaan (tjsp). Tässäkin tarvittaisiin laajempi palautuminen.
  • Yritysten käyttäytymisestä on vaikea vetää johtopäätöksiä. Osa firmoista on palauttanut matkustamisen jo nyt, osa on julistanut, että etätyöt on uusi normi (mallia Microsoft). Ja sitten kaikkea siitä välistä.
  • Osa kansasta jää koronan takia alemmalle tulotasolle (ainakin tilapäisesti), jolloin se vaikuttanee myös negatiivisesti.

Antoiko Nordea mitään prosentteja todennäköisyyksille? Jos ajattelee, että kaikkien todennäköisyys olisi vaikka 33%, niin odotusarvo vuoden päähän olisi 0.426 €. Ei kovin kummoinen tuotto-odotus tällä hetkellä. Toki jos sijoituscase on mallia “osta halvalla, myy rokotepiikkiin (heh)”, niin tuotto voi olla kovempikin.

Kuten tässä ketjussa on moneen kertaan todettu, konkurssiin Finnairia ei päästetä eikä Finnair ole lentoyhtiöistä huonoimmassa kunnossa. Mutta en tiedä, onko sitä nousuvarakaan niin paljon. Henkkoht. uskon, että jos haluaa kalastella nopeita kurssinousuja rokotteiden ym tullessa, niin NoHo voi olla parempi lottolappu siihen.

EDIT: Linkin takaa löytyy Finnairin viime vuoden pääomamarkkinapäivän presis, joka havainnollistaa hyvin Aasian ja transfer-liikenteen merkitystä Finnairille. Finnair tarvitsee sekä Aasian, etät Euroopan laajan avautumisen ja normalisoitumisen.


5 tykkäystä

Ei. Rivien välistä olen kuitenkin lukevinani suunnilleen näin:

  • optimistinen 15 %
  • perus 45 %
  • pessimistinen 40 %
3 tykkäystä

Samoja ajatuksia alkuvuoden pakettimatkailusta. Tavallisten ja vähän parempituloisten tallaajien ynnä perheiden pakettimatkoja myytäisiin joulu-vuodenvaihteeseen ja talvilomaviikoille 8-10, eli Q1:lle osuvat. Nuo matkat pitäisi myydä käytännössä nyt tai viimeistään tämän neljänneksen aikana, ja se edellyttäisi, että ihmisillä olisi joku selvyys siitä että silloin saa matkustaa - ja että matkan pystyy maksamaan. Jengiä on lomautettuna, ja jos ei ole, kyllä ajatteleva työntekijä hiffaa jos työnantajan näkymät on epävarmat. Ei varmaan kauheasti mene pieleen jos veikkaa, että jos tauti saadaan kuriin, Q2 ja Q3 eli kesälle nähdään tällaisen matkailun elpymistä.

Liikematkailu varmaan voi palautua nopeammin.

1 tykkäys

Jaahah, kohta kolkutellaan 0.37€ rimaa. Jokohan olisi kohta ostohinnat…

Jaahah, alkaa näyttämään vähän Postin ruohonleikkuu episodilta tämä viritys. Ei ole Finnair ihan vielä ostohinnoissa.

8 tykkäystä

No jos vaihtoehto on tuo tai ruokaa väsäävien raskaat irtisanomiset koska on pakko sopeuttaa vähentyneeseen lentokonesafkojen kysyntään, niin ei tuo niin hölmöltä idealta näytä - jos siis löytyy ostajia ja touhu on edes marginaalisesti voitollista. Ihan kiinnostava kokeilu.

Artikkelikin tuon syyn tavaa auki; ”Samalla tämä on meille uusi liiketoiminta-avaus ja työllistää kokkejamme Vantaalla. On erityisen hienoa, että aikana, jolloin suurin osa Finnair Kitchenin työntekijöistä on lomautettuna, voimme uuden kokeilun kautta tuoda tekemistä ja työllisyyttä työntekijöillemme.”

Ja siis bisnesluokan safkojen myyntiä, ei karjaluokan pöperöiden :smiley:

5 tykkäystä

Komppaan Jarnista. Ei tuo varmasti liiketaloudellisesti kannattavaa/merkittävää Finnairin kannalta ole, mutta mielenkiintoinen kokeilu pitää pyörät pyörimässä. Jos heittävät kokit kortistoon, niin pahimassa tapauksessa eivät saa niitä takaisin kun taas tarvittaisiin. Koulutettua ja itselle sopivaa työvoimaa kannattaa mieluummin pitää mahdollisuuksien mukaan talossa. Lisäksi tätä voi jossain määrin pitää myös markkinointina.

No en lähtisi tuohon kyllä vertaamaan. Tässä kuitenkin edelleen tehdään tasan samaa asiaa. Kokataan ruokaa, joka pakataan ja toimitetaan asiakkaalle lämmitettäväksi / nautittavaksi.

5 tykkäystä

Juuri näin. Sushia ollaan myyty jo pidempään (pari viikkoa) pääkonttorin aulan kaupassa. Tämä siksi, että ei tarvitse irtisanoa japanilaisia sushikokkeja ja lähetää heitä takaisin kotiin.

Kyllä lentäminen taas käynnistyy, ennemmin tai myöhemmin. Ja sushikokkeja tarvitaan taas entiseen malliin.

8 tykkäystä

Tämä on niin tätä…Suomessa ei hallita erikoistilanteiden aikana liiketoimintaa, vaan odotellaan mitä tulevaisuus tuo.

Oma vinkki Finnairille voisi olla, että alkaa lentämään näinä aikoina sinne missä liikennettä on. Voisi vaikka siirtää osan koneistaan välikaisesti Aasiaan lentämään henkilöliikennettä.

Ei lentoyhtiö voi tosta vaan mennä lentelemään minne sattuu. Tarvitaan luvat, mitä takuuvarmana ei saada. Olisiko jotain muuta vinkkiä?

13 tykkäystä

Sieltä tulee niitä valitettavia mutta odotettuja leikkauksia - tämä siis se aiempi YT-kierros joka on nyt saatu päätökseen.

Hieman vähemmän kuin alunperin puhuttiin. Muistelen että arvio oli silloin 1000 työpaikkaa, nyt kuitenkin lopulta 700.

1 tykkäys

Taitaa raha riittää Finskin kassassa?

5 tykkäystä

Rokotteen vaikutus on kaiken A ja O. Jos rokotteella estetään kokonaan/suurelta osin tartunnan saanti ja/tai estetään vakavan version tuleminen niin se on sitten siinä, kyse on enään jakelusta.

2 tykkäystä

Finskillä on lomautukset voimassa ensi vuoden kesän alkuun asti. Rahoitusasema ei kestä millään niin pitkää lock downia. Vaihtoehdot lienee osakeanti tai sitten valtio saa kokonaan Finskin itselleen pääomittaminen vastineeksi. Hybridilainaan sijoittaneet taitavat kokea Talvivaarat. No talvi muutenkin tulossa.

1 tykkäys

Laitanpä tähän harmaan syyspäivän ennusteen että kun maaliskuun alussa katselee kirkkaalle kevättalven taivaalle niin saattaa nähdä useamman Finskin koneen ilmassa. Miksi? Koska siinä vaiheessa on todettu ettei meillä ole enään varaa rajoituksiin ja rokotekkin on jo olemassa.

Saa ottaa talteen.

5 tykkäystä