Osakesijoittaminen

Finnair: jatkuuko lento itsenäisenä?

Norja on luopumassa SAS omistuksistaan:

https://www.thelocal.com/20180627/denmark-sweden-norway-to-sell-remaining-sas-airline-stake

2 tykkäystä

Lentoliikenteessä virkoamisen merkkejä: Helsinki-Vantaan matkustajamäärä kaksinkertaistui pohjalta

(Maksumuurin takana mutta otsikko kertonee pihvin)

Helppo tietty tuplata kun lähtötaso on tarpeeksi alhaalla.

Jep, kun matkustajista ensin lähtee 98%, niin on helppo kertoa että määrä on tuplaantunut.

5 tykkäystä

Omien havaintojeni mukaan juhannussunnuntain iltana oli Helsingin kentällä noin viisinkertaisesti liikennettä verrattuna huhti- ja toukokuun määriin. Toki joukossa oli Finnairinin lisäksi muidenkin yhtiöiden asiakkaita.

1 tykkäys

Aina jotain negaa vaan keksitään jos joku hyvä uutinen tulee tän kaiken roskan jälkeen.

Flightradaria, kun seurailee niin eipä Helsinki-Vantaalla nyt mitään ruuhkaa ole ainakaan koneiden osalta. Tiedä sitten pullisteleeko ne kaksi konetta jotka näkyvät matkustajista, en usko.

1 tykkäys

No mutta jos kuukausi sitten siellä oli yksi kone ja sekin kantaen vain rahtia niin +100%! Nousua pukkaa! :stuck_out_tongue:

Päätin sitten lähteä spekuloimaan ja ostin uutta osaketta hintaan 0.616e/kpl. Hintaero vanhaan on edelleen iso. 0,7920e vs 0,624e eli n. 27%. Vaihto on vanhassa jostain syystä isompi. Vaikea nähdä että hinta tippuisi paljoa alle 0.6e joten näkisin ison upsiden ja hyvin pienen down siden mutta todennäköisyyttä mihin suuntaan se hinta kehittyy on täysin arvoitus.

Uusia kohteita heinäkuussa:

· Budapest
· Düsseldorf
· Göteborg
· Hamburg
· Málaga
· Geneve
· Manchester
· Vilnius
· Vienna
· Prague
· Hong Kong
· Seoul
· Tokyo (Narita Airport)

2 tykkäystä

Lensin maanantaina Helsinki-Pariisi-Marseille. Helsingistä lähdettiin Finnairilla ja koneessa oli ehkä 30% täyttö aste. Pariisi-Marseillle sitten Air Francen koneella ja yllättäen kone oli ainakin 80% täytöllä. Kasvomaskit pakollisia molemmilla lennoilla, Pariisissa ja Marseillessa myös lentokentällä.

Pariisin kentällä kiinnitin huomiota että lentomatkustajia oli liikkeellä yllättävän paljon. Suurin osa liikkeistä oli kuitenkin suljettu. Poikkeuksen teki Starbucks jossa tuntuikin olevan kohtalaisesti asiakkaita. Marseillen hotelleissa ei saanut muuta kuin “take away” ruokaa. Mikrossa lämmitetty 15€ ateria tuntui kovin pettymykseltä.

4 tykkäystä

Tein 1.7 uusmerkinnän Nordnetissa Yhtiötapahtumat ja tarkistin että merkintä meni läpi ja se näkyi kohdassa: vastaukseni. Illalla tämä osio oli kuitenkin tyhjä.

Nordetissa lukee että kaikki on mennys oikein jos:
1: Olet jättänyt vastauksen kohdassa Sivuni > Yhtiötapahtumat > Listautumisannit (IPOt), uusmerkinnät, ym.

2: Sinulla on riittävä määrä varoja käytettävissä siinä salkussasi, johon olet tehnyt merkinnän.

3: Voit tarkistaa, että merkintäsi näkyy kohdassa Sivuni > Yhtiötapahtumat > Vastaukseni.

4: Huomioi, että merkityt osakkeet eivät näy heti salkussasi , vaan vasta seuraavana arkipäivänä.

Pitäisiköhän tämän olla silti kunnossa?

Lähtikö rahat?

Jos lähti, lappuja (ja mahdolliset palautusrahat jos merkintä ylimerkataan) on tulossa.

Jos rahaa ei lähtenyt, ehkä kannattaa pingata asiakaspalvelua että missä mennään.

Tässä grafiikkaa lentoliikenteen kehityksestä tammikuun alusta lähtien. Kesä-heinäkuun taitteessa liikuttiin noin 50 % alemmalla tasolla suhteessa koronapandemiaa edeltävään aikaan. Suunta on kuitenkin ylöspäin, kun useat maat vähentävät matkustusrajoituksia tässä kuussa. Perinteisestihän elokuu on ollut Euroopan lomakausi. V-muotoista elpymistä tuskin kukaan voi odottaa, Finnairin arvio täysimittaiselle elpymiselle matkustajamäärien osalta oli muistaakseni 2-3 vuotta.

1 tykkäys

Mihin tuo Finnair Oyj Uudet 2020 ja Finnairin osakkeen n. 0,15€ hintaero perustuu?

Miksi joku ostaa Finnairia, jos samaa saa eri nimellä tosin 0,15€ halvemmalla.

Finnairin kurssikäyttäytymisessä ei ole ollut mitään logiikkaa tuon merkintäoikeuden irtoamisen jälkeen :man_shrugging:

Sanoppa se. Veikkaan että ostajina on tuulipuvut jotka eivät tiedä uusien osakkeiden olemassaolosta.

Ei mitään järkeä. Jokainen täysjärkinen joka haluaa Finnairia omistaa myy vanhat pois ja ostaa new sharesia tilalle.

On itseasiassa myynyt vanhat Finnairit jo aikoja sitten. Parhaimmillaan niistä sai jotain 1.5 euroa eikä hommassa ollut järjen hiventäkään.

9.7 kun nuo yhdistyvät, hinta on viime päivien perusteella todennäköisesti lähempänä New Sharesin hintaa. New Shares hinta periaatteessa spekuloi sitä mikä hinta on 9.7. - jos uskoa on että se voisi nousta kohti vanhojen lappujen hintaa, ei muuta kuin “halvalla salkkuun”. Toisaalta esim. ETFt ja indeksirahastot pulaavat edelleen vanhaa osaketta koska uusi on väliaikainen eikä vaikuta heidän elämään eli mahkuja on että hinta pompsahtaa vanhan lapun hintaan. Se, mitä se vanha lappu maksaa 9.7 on sitten arvoitus.

Lyhyellä aikavälillä tämä voi heilua melkoisesti. Pitkässä juoksussa voisi kuvitella että kun lentoyhtiöillä menee huonosti, hinta on sen mukaan kellarissa. Finnair kuitenkin on vahvan pääomistajan ja tuon annin jäljiltä taloudellisesti tukevalla pohjalla että kunhan lenskarit lentää niin Finnair on edelleen olemassa - samaa ei välttämättä voi sanoa kaikista kilpailijoista. Eli vuoden-parin aikajänteellä tämä on ihan kiinnostava case jos pää kestää mahdolliset ilmakuopat matkalla.

Noin sen luulisi tyhmemmänkin “vanhojen” Finnairin omistajan ymmärtää tehdä, jos Finnairia omistaa haluaa.

Eikö tässä voi käydä niin,että jos vanha osake on edelleen kalliimpi päivää ennen yhdistymistä, niin seuraavana päivänä vanhat omistajat heräävät ja näkevät kurssin miinuksella ja ostavat tarjouksesta lisää kasapäin. Uusien osakkeiden omistajat kiittää kun päästään ylöspäin :slight_smile:

2 tykkäystä

Jään odottomaan jos saisimme jälleen Q2 osari dipin. Q1 tulokset saivat monenkymmenen prosentin pulkkamäen aikaan, vaikka huonot luvut piti olla “priced in”. Toki myös ilmoitus osakeannista vaikutti.

Hauskasti näitä lukuja saa uutisoitua kahdesta kulmasta:

“Huhtikuuhun verrattuna nousua matkustajamääriin on kuitenkin jo tullut 65 prosenttia.”
vs.
“Toukokuussa 2020 Finnair kuljetti 26 700 matkustaa, mikä on 97,9 prosenttia vähemmän kuin toukokuussa 2019.”

1 tykkäys