Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Jaa? 2.3 miljoonaa lappua vaihtanut omistajaa noin tunnissa. Tuolla määrällä parin päivän vaihto on tuo 25 miljoonaa lappua. Ja tämä olettaisi että joka ainoa toissijainen merkintä pistettäisiin lihoiksi per heti. Eiköhän niistä iso osa istuskele ja katso miten kurssi kehittyy, sen verran isoa on ollut volatiliteetti tämän annin ympärillä.

Seurataan. Itse löin omani ulos tähän nousupiikkiin.

Taitaa pahin olla lentoyhtiöillä vasta edessä.

Jos matkustajia ei lentämisen alkaessa ole tarpeeksi, niin tappiota tulee ihan eri malliin kuin nyt kun koneet on maassa ja henkilökunta lomautettuna.

1 tykkäys

Henkilökuntaa saneerataan ulos jos ei toivuta nopeasti. Tappiot tänä vuonna ovat taatusti “priced in” ja ensi vuodeltakaan tuskin vielä kurssiin on leivottu mitään ihmeellisiä odotuksia. Velkaa on mutta toisaalta nollakorot viuhuvat vielä pitkään, sen verran paljon sitä on joka suuntaan pinottu että lentoyhtiöiden kurssit on se pienin huoli siinä vaiheessa jos korot nousevat merkittävästi tämän velkaelvytysbileen perään…

Eli koko soppa voidaan yksinkertaistaa siihen että tuleeko Toisen Aallon Lockdown merkittävään määrään maita ja rajoja aletaan taas sulkea vai ei. Jos ei, downsideä ei oikein taida löytyä. Jos tulee, sitten otetaan nekkuun kunnolla. Isompaa upsideä sitten joutuu odottelemaan ainakin sen puolisen vuotta, mutta se pitäisi olla tiedossa. Riskisijoitus.

2 tykkäystä

Nordnettiläiset tänään kovimpia myyjiä. Yleensä positiivinen signaali.
Pahus kun ei uskaltanut aamun dipistä lisätä.

Tietoa miks nordnetissa tuotto näyttää finnairilla noin?

Johtuisikohan siitä että tänään voi keskihinta Finnair-lapuillesi näkyä väärin. Omani sanovat 0,00 euroa. Käytännösä kai kaikki merkityt uudet osakkeet ovat salkussa nordnetissa merkinnällä 0,00 euroa ja keskihinta on sitten ne + mahdolliset vanhat osakkeet joiden hinta näkyy oikein.

Huomiseksi pitäisi olla kuulemma korjattu nuo keskihintatiedot.

Ja hyvin puskee… 0,607… jokos shorttaajat alkaa luovuttamaan vai mistäs nyt tulee? :roller_coaster:-menoa.

Edit: Ja sitten alkoi taas NON-myyntivyöry kun päästiin 0,6 yli. Ja ulkit ostaa.

4 tykkäystä

Näyttää toissijaiset merkinnät saapuneet salkkuun ja omani oli pieni verrattuna siihen mitä merkkareilla otin (+20%) ja se tuli 100% täysimääräisenä joka täsmää tuohon Nordnetin tietoon että upto 30.6% merkintäoikeuksilla otetuista tuli lisämerkintöjä - ja selittää miksei palautusrahoja tullut koska kaikki män. :+1:

1 tykkäys

Tämähän alkaa näyttää oikein hyvältä. Kiireisimmät sai myytyä aamun kyykkyyn ja nyt senkun kiipeää.

3 tykkäystä

En tiennytkään että Finnair on siirtynyt matkustajalennoista taitolentoon… eilen +8%, tänään aamusta -6%. Volatiliteettia ainakin riittää.

Joo, melkoista sahaamista kyllä. Ollaankohan iltaa kohden taas +8% :smiley: vissiin pitäs aamusta ostaa ja illasta myydä

Finnair useamman päivän putkeen aloittanut nousunsa keskipäivällä.

Onkohan niin, että ensi keskiviikkona otetaan loputkin tulpat irti laivueesta ja kokeillaan syöksykestävyyttä.

1 tykkäys

Mitäs ensi keskiviikkona tapahtuu?

2 tykkäystä

Loppukesän korona II ja ensi kevättalven ja kevään korona III on myrkkyä lentoyhtiöille.

Todennäköisesti tulossa käänteinen splitti ja uusi osakeanti - rahojen kuppaus jatkuu ja Finnairin omistajat tyytyväisenä lapioi rahaa firmaan ja kuppaus jatkuu.

1 tykkäys

Äläs nyt, rahaa on pitää kiska pystyssä pitkälle ensi vuoteen tällä annilla ja myös aikaa sopeuttaa toimintaa jos ei lenskarit lähde lentoon syksyn aikana suunnitelmien mukaan.

2 tykkäystä

Näin unta että ostin Finnairia 0.25€/ lappu :smile:

Matkustajamäärien putoaminen 96% vuodentakaisesta on todella raju isku. Samalla velka kasvaa ja kulut juoksee.

Osake oli 2012 0,3x€ tienoilla. Silloin koneet olivat vielä ilmassa. Ehkä uneni ei sittenkään ollut kovin kaukaa haettu.

Nykyinen 0.6€ tienoilla pyörivää hintaa pidän todella nopean palautumisen skenaariona. Haluan uskoa Finnairiin ja tulen sitä jossain kohtaa taas ostamaan, mutta luvut ovat masentavia. Suomen koronatilanne on aika pieni tekijä matkustajamäärien elpymisessä.

1 tykkäys

Kurkkailin tuossa saatavuutta parille lennolle ja aika tyhjää on vielä ainakin Reykjavik, Tokio, Kööpenhamina ja Oslon lennot maanantaina. Iltapäivän lento Köpikseen näyttää olevan suht täynnä tosin.

Kyllä se suomen tilanne vaikuttaa melkoisesti, mutta vielä enemmän vaikuttaa Japanin, Kiinan, Etelä-Korean ja Thaimaan matkustustilanne ja miten niistä pääsee Eurooppaan.

Kaikki nuo maat ovat “korona kurissa”-tilanteessa ja on vain ajan kysymys milloin rajoituksia puretaan. Riskiä on, 3-6kk aikajänteellä selviää tuliko näpeille.

Jos Finnair tekisi normitilanteessa rahansa lentämällä Jenkkeihin, Brasiliaan, Intiaan ja lähi-idän hiekkalaatikoille, olisin pessimistisempi tällä hetkellä.

Ensi viikon tiistaina alkaa jenkeissä suurten lentoyhtiöiden tuloskausi Delta Airlinesin johdolla - jos koronatuloksia tai näkyvyyttä eteenpäin ei osteta markkinoilla, niin levottomuus jalkautuu myös Euroopan yhtiöihin ja turbulenssia nähdään muuallakin kuin ilmatilassa.

1 tykkäys