Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Juu läpi meni ja rima ylitettiin varsin ilmavalla tyylillä. Kirjatkin saatiin nopeasti kiinni, joka kertoo osaltaan onnistuneesta liikkeellelaskusta ja hyvin tehdystä pohjatyöstä. Korkotaso oli varmaan ihan haarukan alalaidassa sen suhteen mitä oli realistista tässä tilanteessa odottaa. Vielä vuosi sitten finnairin olisi ollut aika toivotonta saada rahaa markkinoilta mihinkään järkevään hintaan, tai sitten ollenkaan.

Pitkäaikaista osakkeenomistajaa asia ei juuri nyt välttämättä paljonkaan lohduta, mutta mielestäni yhtiön johto on tehnyt hyvää työtä taseen tervehdyttämisen suhteen ja tämän lainan liikkeellelaskun ajoitus oli oikea. Ilman takaisinostoa ensi vuonna erääntyvä laina olisi pyörähtänyt Q2-tuloksessa lyhytaikaisiin velkoihin, mutta nyt sinne ei pitäisi jäädä kuin vuokrasopimusvelat Tyel-lainan hännän lisäksi. Tyel-lainan häntäkin katoaa taseesta viimeistään vuoden loppuun mennessä, jolloin yhtiön velkarakenne on sijoittajan helposti hahmotettavissa ilman epävarmuutta rahoituksen saatavuudesta lyhyellä tähtäimellä.

Samaa mieltä ja uskoakseni omaan taseeseen ottaminen liikauttaisikin konekannan omistu/vuokraus -jakaumaa lähemmäksi yhtiön pitkän ajan tavoitetasoa.

7 tykkäystä

”Hirveästi pettymyksiä kotitaloudet eivät enää kestä” – Tämän korttidata kertoo kuluttajista nyt ”Hirveästi pettymyksiä kotitaloudet eivät enää kestä” – Tämän korttidata kertoo kuluttajista nyt | Kauppalehti

Ihan hyvältä näyttää Finnairin kannalta korttidatan kehitys.

6 tykkäystä

Täytyypä korjata tämä, kun muistin väärin tuon Tyel-lainan lyhennyssuunnitelman. Lainaa on nyt jäljellä 280m€, josta 80m€ erääntyy maksettavaksi Q2/24 ja kaksi viimeistä 100m€ lyhennystä on sovittu maksettavaksi kokonaisuudessaan 15.5.2025.

Joukkovelkakirjalainan lopulliseksi merkintähinnaksi tuli 99,63% ja tuotoksi 4,835%:

Airfinance Journalin mukaan laina ylimerkittiin 3,49-kertaisesti ja korko asettui 40 pistettä alustavaa tasoa alhaisemmaksi:

https://www.airfinancejournal.com/MyIJ/PDFTransaction/20454&ved=2ahUKEwiClb3v4q2GAxWFExAIHVpVAuEQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw1eHyOKNdX3Vx8HVkHq8H1l)

4 tykkäystä

Jussi Halme kertoi ajatuksiaan Finnairista. :slight_smile:

Finnair on analyytikkojen mielestä ostopaperi.

Mutta Finnairilla ei ole mitään selkeää kilpailuetua, mutta lukujen valossa Finnairin osake on todella houkutteleva.

Tällä videolla mielipiteeni Finnairin osakkeesta.

6 tykkäystä

Finnairin toukokuun liikennetiedote julkaistu. Lisäkapasiteetin myötä matkustajamäärä kasvoi vertailukaudesta matkustajakäyttöasteen laskiessa, rahtiluvut jatkoivat kasvuaan. Finnair kuljetti toukokuussa 983 500 matkustajaa, mikä oli 2,4 % enemmän kuin toukokuussa 2023.

https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4CFF3DC70370C539

8 tykkäystä

Tässä on Viljakaisen kommentit Finnairin toukokuun menosta ja meiningistä. :slight_smile:

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi kaikkien konsernitason matkustajaliikenneparametrien osalta. Finnairin Q2-ennusteisiimme liittyvät riskit ovat huhtikuun ja toukokuun arvioitamme vaisumpien liikenneraporttien jäljiltä jossain määrin negatiivisia. Päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen heinäkuussa julkistettavaa Finnairin Q2-raporttia.

4 tykkäystä

Alla oleva juttu sopinee tähänkin ketjuun, about samanlaisen viestin laitoin Pörssien suunta -ketjuun.

Lentoliikenne elpyy ja lähenee pandemiaa edeltävää tasoa ja ennätyssuuri matkustajamääriä odotetaan tänä vuonna. Matkustaminen erityisesti Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ovat elpymässä, lisäksi lyhyet lennot ovat lisääntyneet merkittävästi.

Singaporen Changi-lentokenttä ja Dubain kansainvälinen lentokenttä ovat raportoineet ennätyksellisistä matkustajamääristä. Elpyminen piristää öljyteollisuutta ja lentopolttoaineen kysynnän odotetaan kasvavan 650 000 tynnyrillä päivässä.

https://www.bnnbloomberg.ca/the-world-s-flying-again-and-jets-are-burning-fuel-like-it-s-2019-1.2082952

Tässä tviitti kiinnostanee myös Finnairista kiinnostuneita sijoittajia. :slight_smile:

https://x.com/chigrl/status/1800111208617718113

3 tykkäystä

FInnairin arvostus on painunut huomaamamatta todella alas. Kolmen vuoden käyttökatteella on nettovelat huomioiva yritysarvo kuitattu. Laskua vuoden alusta 35 % ja vuodessa 72 %. Käsittämättömiä lukuja siihen verrattuna miten Finnair on onnistunut punnertamaan vaikeista korona-ajoista ulos hienosti selviytyen. Antin tavoitehintaankin on matkaa lähes 50 %. Jokohan tämäkin lähtisi pikku hiljaa ylöspäin. Ei kuitenkaan olla missään kriisissä vaikka toki toimiala syklinen onkin.

4 tykkäystä

Norwegianilta tuli tänään aika reipas tulosvaroitus ja kurssi sen seurauksena alas yli 15%. Varoitukseen oli monia syitä, mutta Finnairin kannalta huolestuttavaa oli edelleen varsin pehmeänä jatkuva kehitys koneiden täyttöasteissa ja yksikkötuotoissa.

Finnairinkin ja pikemminkin kaikkien eteeni osuneiden lentoyhtiöiden liikennöintiluvuissa on ollut koko alkuvuoden havaittavissa lievää heikkoutta ja Norwegianin tulosvaroitus antoi hieman viitteitä siitä, että erittäin tärkeä kesäsesonkikin jatkuu flattina/lievästi vaisuna. Vuosi 2023 näyttisikin olleen tässä suhteessa selkeä piikkivuosi, kun covidin jälkeinen patoutunut kysyntä purkaantui ja tarjonta ei pysynyt ihan perässä. Tähän kun lisää kuluttajien heikentyneen ostovoiman, ei ole yllätys ettei kysyntä ole ihan huipussaan.

Finnar julkistaa huomenna omat kesäkuun lukunsa ja itse päädyin hieman keventämään omistusta niiden alla. Yhtiö on silti edelleen mielestäni maltillisesti hinnoiteltu, eikä tästä mitään katastrofia ole kesäsesongilta mielestäni odotettavissa.

3 tykkäystä

En tiedä, kuinka hyvin sopii Finnairiin, mutta voi kiinnostaa tätä ketjua seuraavia. :slight_smile:

https://x.com/simongerman600/status/1808653204499910833

image

Kuva

3 tykkäystä

Finnair julkaisi aamulla kesäkuun liikennetiedot:

https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=304AACE7A8F88FED

Luvuissa positiivisinta oli matkustajamäärien lukumääräinen kasvu, joka kasvoi jopa hieman tarjottuna henkilökilometrejä nopeammin. Tulokselle tärkeä lisäpalveluiden myynti on enimmäkseen sidoksissa matkustajamääriin, joten tältä osin luvut näyttivät hyvältä. Myydyissä henkilökilometreissä oli puolestaan edelleen lievää heikkoutta kasvaneeseen tarjontaan nähden, joka näkyy myös matkustajakäyttöasteen lievänä laskuna. Etenkin kesäsesongin kannalta tärkeän Euroopan-liikenteen lievä heikkous on huomioitavaa.

Kokonaisuutena mielestäni kuitenkin helpottava raportti alkuvuoden vaisuihin lukuihin nähden. Kyllä se kesäsesonki näyttäisi tulleen kohtuullisen vahvana tänäkin vuonna ja isoa tulospettymystä ei pitäisi olla tiedossa, mikäli lippujen hinnoissa ei ole suurta eroosiota tapahtunut.

10 tykkäystä

Tässä on vielä Tommin kommentit Finnairin kesäkuusta. :slight_smile:

Finnairin perjantaina julkaisema kesäkuun liikennetietoraportti vastasi pitkälti odotuksiamme. Matkustajamäärä ja kapasiteetti olivat odotuksiemme mukaisella tasolla, kun taas myyty volyymi jäi hieman odotuksistamme. Emme näe paineita ennustemuutoksiin kesäkuun liikennetietoraportin pohjalta, mutta Q2:n aiempien vaisujen liikenneraporttien pohjalta Q2:n ennusteisiimme liittyvät riskit ovat jossain määrin negatiivisia. Päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen Finnairin Q2-raporttia.

1 tykkäys

Finnair ei näytä kiinnostavan ketään, kun on tekoälybuumia ja ties mitä bumtsibum osakkeita, joita ostella. Itselläni tämä kyllä kiinnostaa näillä hinnoilla. Antin tavoitehintaankin näyttää olevan 50 % nousuvaraa. Kolmen vuoden käyttökatteella on yritysarvo kuitattu :smiley: Finnair on selvinnyt koronapandemiasta ja Venäjän ylilentokiellon aiheuttamasta ongelmasta ja tehnyt hienon käänteen. Silti kurssi on tällä tasolla mikä ihmetyttää suuresti.

3 tykkäystä

Koska se on jo vanha juttu finskille :wink:

Kts. vuosi

3 tykkäystä

Finnair julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina ja tässä olisi Antin ennakkokommentit. :slight_smile:

1 tykkäys

Mielenkiintoinen raportti on tulossa Finnairilta perjantaina. Tummia pilviä raportin ylle ovat olleet luomassa Finnairin oman hieman vaisun liikennedatan lisäksi Norwegianin ja Lufthansa heinäkuussa antamat negatiiviset tulosvaroitukset. Varsinkin Lufthansan osalta tilanne on synkistynyt tai osittain jopa kriisiytynyt erittäin nopeasti, sillä yhtiö ei ollut lainkaan varma kestääkö Airlines -segmentti (ml. Lufthansa, Swiss jne.) edes voitolla vuositasolla. Finnairin kannalta positiivista toki on, että Helsinki on edelleen sivussa pahimmalta kapasiteetti- ja hintakilpailulta

Q2-numeroiden lisäksi Finnairilta luvassa on kuluvan vuoden ohjeistus ja Turkka Kuusiston ensikommentit yhtiön toimitusjohtajana. @Verneri_Pulkkinen piipahtaa haastattelemassa Turkkaa perjantaina ja tähän ketjuun tai allekirjoittaneelle voi laittaa myös kysymysehdotuksia haastatteluun.

6 tykkäystä

Aamun tuloskommenttiin yksi kysymys liittyen polttoaineen hintaan:

Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta on rasittanut Q2:lla etenkin matkustajaliikenteen hintojen joustaminen, matkustajakäyttöasteen noin 2 %:n pudotus ja polttoaineen hinnan lievä nousu.

Korjaa toki jos olen väärässä, mutta käsittääkseni polttoaineen lyhyen aikavälin muutoksista ei voi vetää suoria johtopäätöksiä kuluihin suojauksista johtuen. Q2/23-kvartaalille Finnairilla oli “ylihintaisia” suojauksia 141t tonnia keskihintaan 1027$. Nykyistä alhaisemmasta suojaustasosta huolimatta tuo käsittääkseni nosti Q2/23 polttoainekulut selvästi silloisen markkinahinnan yläpuolelle. Vastaavasti Q2/24 suojattuna oli 213t tonnia hintaan 874 $.

Ym. viitaten itse odotan polttoaineen keskihinnan laskeneen y/y ja polttoainekulujen pysyneen suunnilleen ennallaan kapasiteetin kasvusta huolimatta. Samoilla linjoilla näyttäisi olevan myös Evli, joka ennustaa pientä euromääräistä polttoainekulujen laskua y/y. Avannet tätä hieman, mihin viittasit polttoaineen hinnan lievällä nousulla?

Itse odotan myös mielenkiinnolla perjantain raporttia. Tulosmielessä odotukset ei ole toki korkealla jo ennakossakin esiin tuoduissa syistä, mutta taserakenteen muokkautuminen ja sen vaikutukset kiinnostaa. Samoin tietysti koko vuoden tulosohjeistus ja mahdollinen lisäinformaatio koskien tulevien laajarunkojen rahoitusta.

Koko toimialan kehitys on ollut varmasti aikamoinen pettymys suurelle osalle sijoittajista. Vielä talvella odotettiin ennätysvuotta ja suurimpana ongelmana pidettiin konetoimitusten myöhästymisistä johtuvaa kapasiteettipulaa. Tilanne voisi olla vielä paljon karumpi toimialalla yleisesti, jos kaikki halukkaat olisivat saaneet tilaamansa koneet ajoissa. Lisäksi edelleen paljon P/W-moottorilla varustettuja A320neo ja A220 kapearunkoja seisoo kentillä ympäriinsä moottoriongelmista johtuen.

1 tykkäys

Parhaani mukaan olen koettanut suojauksia myös mallintaa :face_with_monocle: Erityisen simppeliä tuo ei ole ja voit hyvin olla oikeassakin. Toki myös ennusteessani nousu on hyvin lievä eikä asiaa välttämättä olisi tarvinnut edes kommenttiin nostaa.

3 tykkäystä

Itsellä ei ole tuota rivikohtaista ennustetta saatavilla, niin siksi kysyin… :wink:

Oli tarkoitus vielä kommentoida huomiotasi Finnairin jäämisestä “yksin” kotikentälleen. Mikä on mielestäsi tämän takana muuttuneen geopoliittisen tilanteen lisäksi?