Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

No ainakin jonkinlaisella aikavälillä. Sitten kun tiedetään miten valtiovallan ohjeistusmuutokset vaikuttavat oikeasti kysyntään niin… tosin jos sinne odottelee ja kysyntä elpyy, kurssi on todennäköisesti jo laukannut siinä vaiheessa karkuun ainakin jos vertaa noihin pohjiin. No, Turskaläjä näyttää merkkejä muuttumisesta taikaiskusta arvoloheksi. Vielä tosin on vähän matkaa…

Saapa nähdä tuleeko nopeasti uutta tietoa noista lentoreiteistä joita juuri eilen leikattiin.

Edit: Näköjään eivät heti peruneet noita lokakuun lentojen leikkauksia, mutta vahvistivat että nopeasti reagoivat heti jos kysyntää on.

1 tykkäys

Vaikka tuo rajoitusten höllääminen ei Finnairia sinänsä ahdingosta “pelasta”, niin eiköhän tuon ansiosta ainakin pinnalla tämän kriisin läpi pysytä. Koska enemmän matkustusta → pienentyvät tappiot → sotakassa riittää pidemmälle.

Kyllä tämä rajoitusten höllääminen on selvästi positiivista Finnairille. Q3 varmaan jo ns. mennyttä kalua, mutta antaa toivoa että Q4 olisi jo merkittävästi parempi ja näkyy tuo jo kurssissakin, viime viikkojen pohjamöyrintä on pyyhitty pois. Ihan niinkuin arvelin että heti kun on konkretiaa siitä että tulevaisuudessa on muutakin kuin loputtomasti rahaa syövä moolokin kita niin kurssi pomppaa todella nopeasti.

Vähän kyllä ihmettelen ajoitusta. Eilen ennakoitiin jo että matkustusrajoituksiin tulee muutoksia mutta Finnair ilmoitti lentojen vähentämisestä. Tänään oheinen artikkeli julkaistiin klo 10 vaikka tiedettiin että klo 11 ilmoitetaan noista rajoitusten todennäköisestä höllentämisestä. No, tärkeintä on että nyt mennään jo 7% plussalla… Jotenkin silti odotin että Finnairilta tulisi heti jotain tiedotetta mahdollisesti elvytettävistä reiteistä. Toisaalta artikkelissa viitattiin heinäkuussa Mannerin sanoneen että Finnair ei lisää lentoja ilman takeita kysynnästä. Mitähän tuokin tarkoittaa, miten voidaan ennakoida varauksia lennoille joita ei ole avattu :thinking:

Otin alunperin Finnairia pitkän ajan villiksi kortiksi mutta nyt mietin otanko 10% tappiot, nuolen haavat ja siirrän rahat paremmin tuottaviin lappuihin. Toisaalta sanotaan että minimoi tappiot mutta toisaalta sanotaan että pysy suunnitelmassasi. Aaarrghhhhhh

(edit: pahoittelut, katsoin nopeasti tämän olevan ilmainen artikkeli mutta olikin maksumuurin takana)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentoja-karsivan-finnairin-tavoite-meni-murskaksi-uhka-on-etta-kilpailijat-rynnivat-ohi-aasiaan/12019d1e-58cd-4323-9473-829afd3d467c

Tuo juttu on puolittain jo vanhentunut käsiin koska myöhemmin kertoivat (olikohan Iltalehdessä) että lupaavat reagoida todella nopeasti jos kysyntä kasvaa.

Ja ennustaisin että se kasvaa - joten uutta säätöä lienee tiedossa lähiaikoina.

1 tykkäys

OP aamulla. Pidä, ennusteet laskevat mutta toiveet pienoisesti nousevat. Myös heidän mukaansa kassa riittänee pitkälle ensi vuoteen.

1 tykkäys

Onko näkemystä miten tämä virolainen firma sijoittuu tänne. Ei varmaan uhkaa Norran lentoja?

Xfly rekryää cabin crewta Tampereelle ja Turkuun.

Finskillä ja norralla on menossa PTA soppari umpeen ensi keväänä. Vielä ei ole uutta Norran kanssa tehty.

Turku+Pirkkala - Tukholma/Göteborg? reiteille suorat lennot vaikuttaa kyllä Finnairiin, mutta hyvin pienesti. Muutama matkustaja pois Tku/Tmp - Hel reiteiltä, ja edellisen johdosta Hel - Arn/Got reiteiltä.
Suurempi vaikutus AirBalticiin ja SASiin, jotka operoivat (pre korona) noilla oletetuilla reiteillä jo valmiiksi.

1 tykkäys

Jes, kiitos. Tähän päädyin itsekkin. Näyttää jopa heidän koneet siirtyneet SASsilta Xflylle.

Tänään mentiin sitten jo ali antihinnan (0,40 euroa). Itse en kyllä tähän koskisi ennen kuin rokotteista on varmuutta. Jos laajamittaiseen rokotukseen menee vuosi vielä, niin Finnar joutuu todennäköisesti vielä turvautumaan lisäantiin.

4 tykkäystä

FT tarjoili tähän hyvää näkökantaa: Positiivisimmat odottavat rokotetta jo tälle vuodelle, negatiivisimmat ensi vuoden puoliväliin. Totuus jälleen jostain sieltä välistä?

Jos näin menee, Finnairin tulisi selvitä ilman lisäantia.

1 tykkäys

Tekevät varmasti nyt kaikkensa että kassa riittää ilman antia rokotteeseen saakka. Hyvin voi keväällä olla rokote isossa mittakaavassa levityksessä.

Onko sulla linkkiä juttuun?

Talouselämässä tänään:

Kaikkialla on ladattu paljon odotuksia rokotteeseen. Äskettäin maailman suurimman rokotevalmistajan edustaja arvioi Financial Timesissa, että rokote saadaan maailmalle vasta vuoden 2024 lopussa.

Venäläisillä ja Kiinalaisilla on jo rokote jos heitä uskominen.

Faasi 3 tällä hetkellä noin 20 rokotetta Koronaan. Et itsekään tuohon 2024 usko.

Laita linkkiä?

https://goodjudgment.io/covid-recovery/#1363

1 tykkäys

Jos maksumuurin takana, googletus otsikolla ” How close is a coronavirus vaccine?” päästi mut läpi.

Jos ph3 tuottaa hyviä tuloksia niin luuletteko että Trumpelo odottelee sekuntiakaan? Ei odota, rokote tulee käyttöön samantien.

3 tykkäystä

Jos mun pitäis valita että otanko Koronan vai riskillä venäläisen rokotteen mikä ehkä tepsii siihen, niin jos mä alan miettimään todennäköisyys-skenaarioita niin vaihtoehdot on aika vähissä.

1.vaihtoehto
Jos mä saan Korona-viruksen niin mun tuurilla käy 70% todennäköisyydellä helvetin huonosti, olen letkuissa sairaalassa ja loppuiän keuhkotkin paskana, yhdellä kaverilla oli korona ja 5 kuukaudenkin päästä keuhkoissa jotain vikaa, ei henki vieläkään kulje normaalisti ja hengästyy helposti.

2.vaihtoehto
Otan Venäläisen rokotteen ja se estäisi etten saa Korona-virusta,mutta riski on sairastua johonkin muuhun, jos se olisi vaikka luokkaa 0.07%

Mun ainoa kysymys on enää että mistä minä saan sen Ryssäläisen rokotteen, olen valmis koekaniiniksi.

3 tykkäystä

Toki Finnairin tulevaisuuteen on äärimmäisen validi se pointti, että saadaanko rokote ja kuinka tehokas ja milloin.

Ehkä se rokotekeskustelu kannattaisi käydä kuitenkin jossain rokotekeskusteluketjussa. Ei Finnair-keskustelussa.

1 tykkäys

Hyvä pointti! Keskustelu alkoi pahoin rönsyilemään, pahoittelut siitä. Olen juonut aivan liikaa ja oon ihan sammumiskunnossa, hyvää yötä teillekin!

7 tykkäystä

Jenkkiyhtiöille tulossa kongressista stimulus-paketti, lentoyhtiöiden kurssit nousussa. Jenkit osaa tämän kotiapäin vetämisen eri tavalla :airplane:

2 tykkäystä