Fiskars - Kannattavuusoptimointi ja transformaatiotarina?

Vaihdon kasvu yllätti kyllä (ainakin itseni) positiivisesti. Lisäksi mikäli vertailukauden ebit on ollut ennätyksellisen kova, niin tätä maltillista notkahdusta tässä toimintaympäristössä voisi pitää vähintään hyvänä torjuntavoittona.

Yhtiö on investointeihin kirjautui 22,9m€, mikä on +60,6% vertailukautta 1-6.21 enemmän. Tämä tukenee tarinaa kasvutavoitteita ja sopeuttamistoimista vallitsevaan markkinaympäristöön.

Puolimatkan krouvi näyttää peilautuvan hyvin myös inderesin ennusteisiin.

Ps. Katsotaan tunnin ja parin kuukauden aika horisontilla, että kuinka hyvin tämä(kin) viesti vanhenee. :sweat_smile:

10 tykkäystä

Tuleeko kurssi alas 5 vai 10 pinnaa kun tuli näinkin hyvä tulos :thinking:. Vielä @Rauli_Juva kommenttia aamulta.

6 tykkäystä

Fiskarssilla on ollut jo pitkään omien ostot käynnissä. Aiemmin kerrotun 200k osakkeen sijaan enimmäismäärä nostettiin → 500k. Tässä on ollut mielestäni hienoa omistaja-arvon luontia. Varsinkin näin osto-ohjelman aikana johto myhäilee varmaan tyytyväisenä aina kun tavoitehintoja lasketaan ja odotetaan yhtäkkiä heikkoa kvartaalia. Fiskars sen sijaan pyyhki ennusteilla lattiaa jo toistamiseen tämän haastavan vuoden aikana.

22 tykkäystä

Yritin avata blogissa vähän logiikkaa miksi kiinnostuin Fiskarsista ja miksi näen sen houkuttelevana sijoituksena. Myönnän, että pitkäksihän se teksti venähti vaikka yritin pysyä asialinjalla. Käykää kiinnostuneet lukemassa, tai bongatkaa tekstistä edes joitain asioita.:point_down:

Heittäkää jotain kommenttia, jos vaikka jokin asia ei täsmää tekstissä tai jotain muuta. @Rauli_Juva käy kans lukaisemassa ja jos jotain tulee mieleen niin heitä rohkeasti kommenttia! Huomautan, että tutustuminen yhtiöön on minulla edelleen vaiheissa, joten luultavasti joitain aukkoja itsekin löydän vielä tekstistä tai mieleen juolahtelee lisää asioita, eli lukekaa varauksella!

13 tykkäystä

Omistan, mutta Sinänsä kilpailija Villeroyn arvostus on masentavankin alhainen…

2 tykkäystä

Hei @Kimi.Heikkila ! Hyvää tekstiä, kiitos siitä. Lainasin ylle pari kohtaa, joita halusin kommentoida täällä Fiskars-ketjussa, sillä ne liittyvät suoraan yrityksen viime aikoina tekemiin päätöksiin ja lähitulevaisuuteen. Alla siis omaa skenaario-ajatteluani, jonka perusteella päädyin pari viikkoa sitten vähentämään 80% Fiskars-omistuksistani ainakin seuraavan 6-9kk:n ajaksi (eli kunnes ostovoiman heikentyminen ja inflaation pidemmät vaikutukset alkavat näkymään).

Uskon, että Fiskars tulee premium-brändien omistajana kärsimään huomattavasti ostovoiman heikentymisestä. Etenkin työkalu- ja puutarha-puolen tuotteissa on paljon halvempia vaihtoehtoja, joihin vaihtaminen tulee usealla kuluttajalla eteen tulevan vuoden-parin aikana. Tämä ei vielä ole näkynyt Fiskarsin osareissa, sillä vaikutukset näissä tuoteryhmissä tulevat tosiaan viiveellä. Mutta koska vaihtoehtoiset tuotteet ovat jopa 2-3x Fiskarsia halvempia, niin varastotasojen nosto (ja näin ollen hintojen pitäminen samalla tasolla) ei tule pelastamaan Fiskarsin kysyntää, sillä kilpailijat voivat nostaa hintojaan 50% ja he ovat edelleen huomattavasti halvempia.

Toinen puoli Fiskarsin tarjoomaa ovat premium-astiastot (eli koti-segmentti?), jossa löytyy toki halvempia vaihtoehtoja, mutta myös aikajoustoa kysynnälle. Tarkoitan tällä sitä, että hankintoja voidaan lykätä pidemmälle, ja Fiskars saattaa joutua asettamaan isojakin tarjouksia päästäkseen eroon kaikista muumimukeistaan. Tämä kysynnän lykkääminen ei myöskään suurilta osin patoudu, sillä samoja astioita voidaan käyttää pidempään ja esim. lahjaksi hankittavat astiastot vaihtuvat helposti muihin tuotteisiin (tai halvempiin vaihtoehtoihin). Toki kaikki tämän segmentin asiakkaat eivät ole aivan yhtä alttiita heikentyvälle ostovoimalle, mutta olettaisin kysynnän kokonaisuutena silti laskevan hieman.

Mitä sitten seuraa siitä, että kysyntä heikentyy useammassa tuotesegmentissä, ja varastotasoja on nostettu ennakkoon? Heikentyvää myyntiä, isompia varastokuluja sekä kutistuvia marginaaleja. Karhu-skenaariota varten kannattaa siis arvioida, mitä arvostustasoille tapahtuisi, jos Fiskarsin marginaalit vaikka puolittuisivat loppuvuoden aikana, eikä myynti kasvaisikaan ollenkaan (eli käytännössä laskisi hieman inflaatiokorjattuna). Näiden pohjalta esim. 8-10:n P/E-luku (seuraavalle 12 kuukaudelle) ei enää kuulostakaan alennuskorilta, vaan ihan oikealta tasolta.

Pidän Fiskarsia siinä mielessä helppona seurattavana, että alennuskampanjoiden kautta näkee melko helposti, kuinka hyvin tuotteet käyvät kaupaksi. Jos Fiskarsin brändejä saa yli 50%:n alennuksella (ja samaan hintaan kuin halvempia vaihtoehtoja), ei kysyntää premium-tuotteille juurikaan ole, ja niitä myydään tällöin nollakatteella. Jos taas useampi kauppaketju pystyy tekemään kampanjoita Fiskarsin tuotteille, eivät varastosaldot pienene halutulla tavalla, ja myynnin kasvattamista tehdään kokolailla kannattavuuden kustannuksella.

Uskon silti Fiskarsin olevan pidemmällä tähtäimellä erinomainen yhtiö. Mutta ollakseen hyvä sijoitus tällä hetkellä, pitäisi heidän yllättää (ainakin itseni) isosti seuraavan parin osarin yhteydessä.

9 tykkäystä

Toisaalta, Kun hinnat on paikoin tuplatkin, niin sehän on osoitus brändin vahvuudesta. Uuden toimarin asettama 15% liikevoittotavoite ei näin luulisi olevan vaikea saavuttaa… Jos esim lumilapio maksaa 26 euroa näyttävällä oranssikahvalla ja jonka huoletta voi laittaa kunniapaikalle talon seinustalle naapureidenkin ihailtavaksi, niin onko se 13 euroa se paikka, jossa kuluttaja haluaa säästää lähes ikuisesti kestävästä tuotteesta :grin:

10 tykkäystä

@Zen65 ei välttämättä, mutta se 60€ (vs 20-30€) maksava kirves tai 80€ (vs. 30-40€) maksavat pensassakset saattaa olla, niitä kun harvemmin ohikulkijoiden katseltavaksi jätetään.

1 tykkäys

Sitä myydään, mitä kaupat tarjoaa. Motonettiin, jos laittaa hakusanaksi kirves, niin todella hyvin on Fiskars edustettuna… Kirveitäkin kannattaa olla sitten kahta eri kokoa, hyvin oksaisille puille isompi malli, ja muille riittää hyvin pienempi ja kevyempi mallikin.

4 tykkäystä

Kirveen ja pensassaksien osalta myös käyttötarve ja käytön määrä on aika oleellista. Mikäli vähänkään enemmän tarvitsee, niin laadun huomaa käytössä. Jos taas kerran kesässä saunoo puulämmitteisellä tai on alle kymmenen neliön piha, niin eipä työkaluilla silloin paljon merkitystä ole.

1 tykkäys

Fiskarsia on ollut kyllä historiallisesti huono arvottaa (oikaistun) P/E:n perusteella, sillä yhtiössä on ollut aiemmin vuosikausia käynnissä erilaisia tehostamisohjelmia ja poistot ovat olleet isoja. Näin ollen yhtiö on aina vaikuttanut näennäisesti halvemmalta kuin mitä se todellisuudessa on. Jonkinlaisesta arvoansasta voisi ehkä puhua.

Nyt jos tehostamisohjelmat olisivat vihdoin pysyvästi historiaa, niin eihän osake sitten mielestäni pahan hintainen ole tällä hetkellä.

6 tykkäystä

@AnttiM kiitos tekstin lukemisesta sekä palautteesta! Hienoa saada vähän erilaisia näkemyksiä caseen liittyen niin ei pääse kuplaantumaan omat näkemykset. :slight_smile:

En ihan ymmärtänyt, että mistä kaudesta marginaalit mielestäsi voisi puolittua H2:n aikana? Vertailukaudesta (H2’21 vertailuk.ebit 10,8%) vai H1:stä (ebit 13,5%)? Oliko tämä vain puhdas heitto vai oletko oikeasti varautunut skenaarioanalyysissä marginaalin puolittumiseen? Noissa perusteluissasi oli sinänsä mieltä, jos kausituotteet ottavat kunnolla dunkkua loppuvuodesta ja varastotasoistakaan ei päästä mihinkään (itseasiassa odotan Q3:n olevan melko ruma mutta tämä käsittääkseni onkin ollut yhtiön heikko kvartaali), mutta olisi melko rajua silti, että yhtiö julkaisis H2:lle 5,4% ebitin ja vahva liikevaihdon kasvu yhtäkkiä stoppaisi. Tällöin jäätäis koko vuoden liikevoitossa 123 meur paikkeille (jos yhtiön liikevaihto ei lisäksi kasvaisi) ja yhtiö nimenomaan odottaa vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan edellisvuodesta (154,2 meur). Mutta jos loppuvuoden marginaali nyt puolittuisi, eli yhtiö tekisi koko vuodelle 123 meur ebitin (nyt ollaan tehty 88 meur), olisi ev/ebit nykyarvostuksella silti 11.8x, eli ei mikään hirveän paha? Toisaalta jos sieltä tulisi jotain jäätäviä kertaeriä jolloin nettotulos roikahtaa, ja markkinat haluaisivat ottaa tukea puhtaasta p/e:stä, silloin jälki voisi olla rumaa.

Itsellä skenaarion alalaita on, että yhtiö tekee saman vertailukelpoisen ebitin kuin viime vuonna, tai että voidaan jäädä vaikka vähän alle. Tämä perustuu pitkälti toteutuneisiin lukuihin, yhtiön nykyiseen iskukuntoon ja tähän liittyen myös siihen, että oman käsitykseni mukaan heikentynyt kuluttajaluottamus ja hintojen nousu näkyisisi jo yhtiön liiketoiminnassa, tai näkyykin, niin kuin muissakin yhtiöissä. Yritän välttää liiallista yliampumista skenaarioiden molemmissa ääripäissä ja perustaa skenaariot ja hahmotelmat myös ääripäissä aina johonkin uskottaviin perusteisiin tai viime kädessä nykyisiin lukuihin, vaikka myönnän että tämä oman skenaarioni alalaidan toteutuminen voi ollakin melko todennäköinen. Mutta, tällöin yhtiön ebit-marginaali olisi joku 11% eli melko kaukana ebitin puolittumisesta. Jos tämä skenaario toteutuu, ei se siltikään näy mitenkään hirveänä shokkina nykykertoimissa (ev/ebit 9,7x). Mielestäni voidaan melko turvallisesti olettaa, että liikevaihto kasvaa tänä vuonna, jota tukee pelkästään H1:n kasvu. Näin ollen vaikka marginaaleissa tultaisiin hieman alas prosentuaalisesti, kovin suurta heittoa alaspäin viime vuoden tuloksesta on vaikea nähdä, sillä liikevaihdon kasvu tukee kuitenkin tuloksen kasvua.

Tämä tässä onkin mukava tilanne sijoittajille, sillä vaikka yhtiön loppuvuosi menisi penkin alle, se ei välttämättä edes tunnu kauheasti kurssissa (ehkä), sillä markkinat näyttävät pitävän myös loppuvuottana melko synkkänä. Sijoittamisen tuoton voidaan ajatellakin olevan yhtiön liiketoiminnan toteuma - markkinoiden odotukset.

Jännittävää nähdä minkälainen loppuvuodesta tulee yhtiölle ja meneekö omat arviot sinne päinkään, mutta täytyy silti muistuttaa, että tuli loppuvuodesta minkälainen tahansa, ehdottomasti tätä casea kannattaa katsoa yli taantuman ja kuluttajanluottamuksen romahtamisen. Itsellä ainakin on sihti huonojen aikojen yli. Eli liikaa en pyri ennustamaan loppuvuoden tarkkaa etenemistä ja ajoittaa sen perusteella kurssipohjia, sillä loppupeleissä tärkein asia on, että osaketta saa alle käyvän arvon itselle sopivalla tuotto-odotuksella ja turvamarginaalilla.

EDIT. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa kannattavuuteen, mutta hyvä huomioida että konsernin henkilöstö kasvoi Q2:lla 300 henkilöllä. Kyllä tuokin tuo ison loven kuluihin, vaikka toki henkilöstön kasvu on ruokkinut myös liikevaihdon kasvua.

9 tykkäystä

Kiva, että Fiskarsistakin herää vähän keskustelua, @Astrix hyvää analyysiä. Yksi luku sieltä hyppäsi silmään eli tuo shillerin P/E. Mun nähdäkseni Fiskarsin operatiivinen EPS on ollut selvästi alle euron keskimäärin (en lähtenyt kaikkia historian one-offeja perkaamaan), joten kyllä tuo varmaan yli 20x on kuitenkin nykykurssilla. Historiassa Wärtsilän myyntivoitot ja osakkuustulos on tukenut EPSiä, joka sitä jonkun verran vääristää. Negatiivisia kerta-eriäkin on tosiaan ollut runsaasti kuten tuossa yllä mainittiin, niitä ei nähdäkseni yhtä paljon jatkossa pitäisi tulla, mutta varmasti jonkun verran edelleen.

Itse katsoisin ehkä mielummin operatiivista EBITiä ja EV/EBITiä. Tässä Fiskarsin 10v historia on noin 90 MEUR ja 2016-20 (eli WWRDn oston jälkeinen aika) noin 100 MEUR. Tän vuoden lopun EVllä näillä tulisi EV/EBIT noin 16x ja 14,5x. Nähdäkseni tämä kertoo, että Fiskarsissa nykykurssi kyllä edelleen vaatii/uskoo että korona-ajan tuloskasvusta ainakin osa on yhtiön rakenteellista parantumista eikä pelkkää koronaboostia. Toki yhtiön oma ohjeistus tämän vuoden tuloksen parantumisesta edelleen viime vuoden ennätystasosta (154 MEUR) tukee tätä ja mekin tähän uskotaan, mutta ei osake historiaan suhteutettuna mitenkään edullinen mun mielestä ole.

Lähiajan näkymiä miettiessä on hyvä muistaa, että Fiskarsilla on ennakkotilausten kautta näkyvyyttä aina seuraavaan sesonkiin eli ohjeistuksen tukena on heillä jotain faktaakin, eikä ainoastaan oletuksia kuluttajakysynnästä. Vaikka ennusteemme odottaa kauniisti paranevaa tulosta myös tästä eteenpäin, onhan tässä varsin selvä riski kuluttajakysynnän hiipumisen iskemisestä (myös) Fiskarsiin. Odotin itse siitä merkkejä jo Q2lla, mutta ainakin silloin pärjättiin kohtuullisen hyvän. Ensi kevääseen mennessä varmasti nähdään mitä vaikutuksia siitä tulee.

29 tykkäystä

Kiitos @Rauli_Juva hyvästä päivityksestä Fiskarsin tämän hetkiseen arvostustasoon. Samoilla linjoilla olen itsekin, vaikka tekstistäni saattoikin saada melko karhumaisen kuvan. Ymmärrän että yritys näkee kasvun jatkuvan ainakin seuraavan 6kk ajan, ja tämän hetken ohjeistukset pohjautuvat näihin tietoihin. Jos kysyntä kuitenkin alkaa sakkaamaan (ja tulevat tilaukset tippumaan), tulee yrityksen ilmoittaa tästä osakkeenomistajille pikimmiten, ja tämä ymmärrettävästi näkyy kurssissa saman tien - vaikka itse liiketoiminta olisi vielä loppuvuoden osalta kasvavaa ja kannattavaa.

@Astrix vastatakseni tuohon suoraan kysymykseen, kyseessä oli lähinnä heitto mitä marginaaleille voisi käydä, jos kuluttajakysyntä romahtaisi ja Fiskarsille jäisi varastoon suurissa määrin jo valmistettua tavaraa. Riskit näin isoihin heilahteluihin ovat toki pienet, mutta ehkä se pointtini on se, että markkinat (ja yrityksen arvostus) katsoo aina sen vähintään 12kk eteenpäin. Ja tähän liittyen, koska tämä vuosi alkaa olla jo enemmän tai vähemmän taputeltu, niin Fiskarsin tapauksessa ensi vuodelle ei saa ilmaantua isompia ongelmia, jotta nykyinen kurssitaso on perusteltu.

4 tykkäystä

Kiitos myös @Rauli_Juva kommentista!

Tossa on hyvät pointit kyllä. Näillä spekseillä en ehkä itse jaksa uskoa (vielä) suurempiin marginaalien romahtamiseen, koska pahimmat kustannusinflaatiopiikit lienevät jo takanapäin ja yhtiö oli ilmeisesti nopeasti osannut tehdä toimia suojellakseen kannattavuutta, enkä oikein tiedä voivatko varastotasot itsessään syödä marginaaleja noin merkittävästi. Toki jonkinlaisia paineita marginaaleihin voi tulla, samaa mieltä. Olen itsekin olen alkanut miettiä kuluttajakysynnän heikentymistä Fiskarsiin. Yhtiön tavoitteena on nostaa ebit 15%:n ja tämmöisessä ympäristössä marginaalien nosto on melkoinen punnerrus. Vaikka yhtiöllä on käsittääkseni tehostustoimia jäljellä, tämä kannattavuustavoite väkisin edellyttää tuotteiden hintojen nostamista enemmän kuin raaka-aineiden hintojennousun verran. Tämä voi olla kova pala kuluttajille. Sitten kun tuotteet maksavat kuluttajille liikaa, myynti laskee, tämä varastoskenaario ja yleensä kiinteät kulut nostavat päätään, jolloinkin aletaan päinvastoin jäämään 15% ebitistä, eli juuri se skenaario mistä itsekin puhut, tai mahdollisesti seuraavasta ebit-tavoitteesta tämän vuoden jälkeen. Sitten yhtiön täytyy päättää, luopuako kannattavuustavoitteesta ja pitää kiinni myynnin kasvusta, vai toisinpäin. Eli toisin sanoen kannattavuuden jääräpäinen priorisointi voi kostautua pidemmällä juoksulla kun halvemman hintaluokan tuotteet vetävät ohi oikealta ja vasemmalta. En tiedä, vähän vielä harmaata ajatuksenjuoksua.

4 tykkäystä

Näetkö @Rauli_Juva mitenkään hälyttävänä merkkinä sitä, että olen viimeisten parin päivän aikana törmännyt Fiskarsin tuotteiden -20% alennuksiin parissa kauppaliikkeessä. Jokainen voi tehdä omia tutkimuksiaan asian suhteen ja näille havainnoille ei varmasti pidä antaa liikaa painoarvoa, mutta toisaalta, kaupat selkeästi haluavat alentaa varastotasojaan kyseisten tuotteiden osalta eli kauppa ei liene käynyt normaaliin tapaan.

Lisäys: Suomi on tietenkin pieni markkina-alue ja yleismaailmallisesta tilanteesta havaintoni ei kerro yhtään mitään, mutta ainahan se ajatuksia herättää, kun tunnetusti hyvän hinnoitteluvoiman yhtiön tuotteita alennuksella myydään. Ensisijaisestihan kauppa nuo alennukset toki nahoissaan kärsii.

2 tykkäystä

Ensinnäkin riippuu tuotteita, Fiskarsin tuotevalikoima on varsin laaja. Tuo 20 %'n alennus ei ole kovinkaan suuri, vaan liittyy todennäköisemmin kampanjointiin kuin varaston tyhjennykseen.

1 tykkäys

Kaupat haluavat ihan varmasti alentaa varastojaan, se lienee yleisesti tiedossa. Suomi on tosiaan alle 10% Fiskarsin myynnistä joten vaikka olisi vahva näkemys Fiskarsin kehityksestä Suomessa (mitä tuo ei vielä ole), se ei silti välttämättä kerro paljon koko konsernin kehityksestä. Jos nuo on jotain kesäsesonkituotteita niin on varmaan aika normaaliakin tyhjentää viimeistään tässä vaiheessa.

Yleisesti olen kyllä huolissani heikentyvän kuluttajakysynnän vaikutuksesta Fiskarsiin. Kuten tossa yllä kirjoitin, niin kurssi kuitenkin hinnoitteleekin jonkin verran tuloksen heikentymistä ja toisaalta firmalla on hyvä sisäinen kehitys menossa jolla markkinaheikkoutta pystynee jossain määrin kompensoimaan.

8 tykkäystä

Kiitos vastauksesta, hyvä huomio tosiaan tuo, että näkemyksen ottaminen satunnaisten havaintojen pohjalta on aina riskaabelia. Havainnoinnin pitäisi olla systemaattista ja kaikille markkina-alueille ulottuvaa ja osasyynä varmaan siihen, että nuokin alennukset osuivat silmiini, on tuore uudelleenomistajuuteni Fiskarsin ikonisessa bränditalossa. Osasyy kiinnostukseni heräämiseen oli @Astrix :n ansiokkaasti virittämä keskustelu yhtiöketjussa, johon ystävälllisesti @Rauli_Juva :kin on löytänyt aikaa osallistua :slight_smile:

Fiskarsissa on myös se hyvä puoli, jos jälkikäteen paljastuu, että tuli ostettua tätä liian kalliillla, niin se ei harmita, kun saa olla mukana hienossa suomalaisessa, jo vuonna 1649 alkuunsa saaneessa yritystarinassa. Antaahan tämän omistaminen esim. Arabian ja Iittalan brändeineen ihan eri fiiliksiä kuin käytettyjen autojen kauppias Kamux :slight_smile: Toki myös Arabia ja Iittala ovat löytäneet käytettyjen astioiden kierrättämisen osana liiketoimintaansa.

6 tykkäystä

Komppaan @jps :ää. Vaikka pidän empiirisistä havainnoista (etenkin näissä kuluttajatuotefirmoissa), niin -20% on vielä normaalia hinnoittelua. Jos alennukset suurenevat useassa paikassa sinne 40-60%:n luokkaan, niin siinä vaiheessa voisi tehdä alustavia päätelmiä kysynnästä ja varastotasoista.

6 tykkäystä