Tervehdys Fiskars-konsernin IR:stä! Talouselämä on jukaissut mielenkiintoisen jutun meistä, missä kerrotaan etenkin ajatuksia liiketoiminta-alueidemme eriyttämisen taustalla. Liiketoiminta-alueethan meillä ovat seuraavanlaiset:
- Liiketoiminta-alue Fiskars koostuu puutarha- ja ulkoilukategorioista sekä askartelu- ja saksikategoriasta ja ruoanlaittokategoriasta. Brändeihin kuuluvat Fiskars ja Gerber.
- Liiketoiminta-alue Vita tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi-, koru- ja sisustuskategorioissa. Sen tunnettuihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Georg Jensen, Royal Copenhagen, Wedgwood, Moomin Arabia ja Iittala.
Juttu on maksumuurin takana, mutta tässä siitä pääpointit:
- Luksuksen asema Fiskars-konsernissa kirkastuu, kun yhtiö jakaa kuluttajatuotteisiin keskittyneen Fiskarsin ja design-tuotteisiin keskittyneen Vitan omiksi juridisiksi yhtiöikseen
- Fiskarsilla ja Vitalla on erilaiset tarpeet. Jatkossa eri tarpeisiin liittyviä kompromisseja ei enää tarvita, mikä mahdollistaa nopeamman kasvun
- ”Brändit ensin” lähestymistapa mahdollistaa brändien itsenäisyyden myötä laajemmat tuotevalikoimat ja nopeamman tuotesyklin
- Jatkossa sijoittajilla on parempi näkyvyys sekä Fiskarsiin että Vitaan
- Konsernin tehtävä on allokoida varoja ja katsoa suorituksen perään, jotta yhtiöt ovat kasvavia, kannattavia ja tuottavat kassavirtaan. Konserni toimii myös portfoliomanagerina
Lue lisää liiketoiminta-alueiden eriyttämisestä toiminnallisesti itsenäisiksi yhtiöiksi lokakuussa julkaistusta pörssitiedotteesta.