Fiskars - Kannattavuusoptimointi ja transformaatiotarina?

Tervehdys Fiskars-konsernin IR:stä! :newspaper:Talouselämä on jukaissut mielenkiintoisen jutun meistä, missä kerrotaan etenkin ajatuksia liiketoiminta-alueidemme eriyttämisen taustalla. Liiketoiminta-alueethan meillä ovat seuraavanlaiset:

  • Liiketoiminta-alue Fiskars koostuu puutarha- ja ulkoilukategorioista sekä askartelu- ja saksikategoriasta ja ruoanlaittokategoriasta. Brändeihin kuuluvat Fiskars ja Gerber.
  • Liiketoiminta-alue Vita tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi-, koru- ja sisustuskategorioissa. Sen tunnettuihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Georg Jensen, Royal Copenhagen, Wedgwood, Moomin Arabia ja Iittala.

Juttu on maksumuurin takana, mutta tässä siitä pääpointit:

  • Luksuksen asema Fiskars-konsernissa kirkastuu, kun yhtiö jakaa kuluttajatuotteisiin keskittyneen Fiskarsin ja design-tuotteisiin keskittyneen Vitan omiksi juridisiksi yhtiöikseen
  • Fiskarsilla ja Vitalla on erilaiset tarpeet. Jatkossa eri tarpeisiin liittyviä kompromisseja ei enää tarvita, mikä mahdollistaa nopeamman kasvun
  • ”Brändit ensin” lähestymistapa mahdollistaa brändien itsenäisyyden myötä laajemmat tuotevalikoimat ja nopeamman tuotesyklin
  • Jatkossa sijoittajilla on parempi näkyvyys sekä Fiskarsiin että Vitaan
  • Konsernin tehtävä on allokoida varoja ja katsoa suorituksen perään, jotta yhtiöt ovat kasvavia, kannattavia ja tuottavat kassavirtaan. Konserni toimii myös portfoliomanagerina

:bulb: Lue lisää liiketoiminta-alueiden eriyttämisestä toiminnallisesti itsenäisiksi yhtiöiksi lokakuussa julkaistusta pörssitiedotteesta.

image

16 tykkäystä