Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Pauli on tehnyt kiinnostavan katsauksen tämän vuoden satonäkymiin sekä miten se vaikuttaa eri yhtiöihin. :slight_smile:

Teimme katsauksen vuoden 2024 satonäkymiin ja nostimme esiin merkittävimmät yhtiökohtaiset vaikutukset kotimaisiin elintarvikealan listayhtiöihin. Kokonaisuudessaan elintarvikealan kustannusympäristö on vakautunut ja paikoin raaka-aineiden hinnoissa on jopa nähty pientä laskua, mikä tosin selittyy osittain vaatimattomalla kysynnällä. Viljojen kylvöalojen muutokset ovat kuluvana kesänä suhteellisen maltillisia. Kesäkuun viime vuotta korkeampi sademäärä tukee satonäkymiä suhteessa kuivaan edelliskesään.

6 tykkäystä

Vastaan Feelian osalta esin. Koronan alkaessa meidän hyvässä vauhdissa ollut Ruotsi jämähti sijoilleen. Sitä seurannut inflaatiokriisi aiheutti sen, että päätimme keskittyä täysillä Suomeen. Toki kokoajan meillä on ollut pientä vientiä Ruotsiin mutta siihen ei ole panostettu. Nyt kun meillä on Suomessa asiakkaita joilla on toimintaa Ruotsissa olemme heidän kanssaan keskustelleet konseptien laajentamisesta sinne. Näemme yhdessä, että siellä on samat haasteet ja samat mahdollisuudet hoitaa asiat fiksummin kuin perinteisellä mallilla. Lisäksi tarkastelemme kokoajan muitakin mahdollisia jakelutieratkaisuja avoimin mielin, mutta mitään pysyvää mallia meillä ei vielä Ruotsiin ole. Ruotsi on kuitenkin luontevin paikka lähteä vientiä hakemaan.

Päiväkotimarkkinaan meillä on tulossa lisää mm. välipalatuotteita omasta tuoannosta (Marjavasu & Feelia) joten timanttisella hyvinsäilyvällä tuoteperheellä on voi ottaa koko paletin viennissäkin haltuun mutta tehdään kotiläksyt ensin kunnolla. Samoin tilausjärjestelmässä taitaa olla jo nyt suomi, ruotsi ja englanti kielenä.

Oikian osalta vientiä tehdään ja itse asiassa siellä on mielenkiintoisia näkymiä Pohjoismaissa. Viennin osuus on noin 15-20% tällä hetkellä.

44 tykkäystä

En malta olla kysymättä tässä kohtaa, että onko tuo aiemmin tiedotettu ja peruttu päälistalle siirtyminen vallan haudattu ajatuksena, vai onko se edelleen relevantti tavoite jollakin aikavälillä?

3 tykkäystä

Kyllä se edelleen tavoitteena on mutta ei ole päätetty eikä aikataulutettu. Luonnollinen tie kasvun jatkuessa toki.

18 tykkäystä

Hiljaiset signaalit, kuulin kahdesta suusta kuinka mielellään hampaattomat suut näitä massuttaa. Tiukintaan!

10 tykkäystä

Fodelia on mielenkiintoinen yhtiö. Aloin tutkimaan tarkemmin yhtiötä, mutta valitettavasti tämä snackbisnes tökkii itellä niin pahasti, että loppui innostus tutkia lisää. Imo surkeaa bisnestä jäätävästi kilpaillulla markkinalla huonolla arvoketjuasemalla varustettuna. Feeliassa taas näen oikeasti kilpailukykytekijöitä ja bisneskin on ihan eri lailla kannattavaa.
Tuosta kun divestoitaisiin kaikki muu pois ja laitettaisiin kaikki paukut Feeliaan niin olis jäljellä (muistaakseni) kaksnumeroista kasvua ja kannattavuutta tekevä elintarvikefirma, ai että!
Ei taida toki realismia olla, kun niin iso liikevaihtomassa tulee snäckbisneksestä…

4 tykkäystä

En oikein ymmärrä ajatusmalliasi. Retail toki volyymibisnes, mutta kannattaa ja osuus liiketuloksesta enää murto-osa Feelian nähden. Jäljelle jää johdon fokuksen korostaminen tai muu vastaava tekijä, koska liiketoiminnan osuus kokonaisuuteen nähden pienenee koko ajan

En vain itse näe kovin tähdellisenä korostaa marginaalibisneksen osuutta kokonaisuudesta, jonka osuus kokonaisliiketoiminnasta pienenee hiljalleen

12 tykkäystä

Hyvä saaha vastakkainen näkemys. Se olikin yks viestin tarkoitus - herättää keskustelua.
Vastasit tuossa jo itse itsellesi. Miksi siis investoida yhtään aikaa ja energiaa bisnekseen, joka alkaa olla kokonaisuuden kannalta merkityksetön.
Näkisin lisäksi, että itsenäisenä yhtiönä paremmilla fundamenteilla varustettuna Feeliaa voitaisiin arvostaa korkeammilla arvostuskertoimilla kuin nykyistä Fodeliaa.

4 tykkäystä

Fodelia on saanut koko pörssihistorian aika ok arvostuskertoimia elintarvikealan konserniksi, konsernirakenteesta huolimatta. Muuten olen kanssasi samaa mieltä kyllä ”perunabisneksestä”. IPOsta lähtien on jäänyt mielikuva, jossa konsernin nykyinen tj on romantisoinut työuraa Pyhännän perunaklusterin ympärillä ja mistä kaikki on saanut alkunsa.

Jos kuitenkin katsoo puhtaasti numeroita ja miettii tulevaisuuden potentiaalia, niin sipsit, pitat, yms. rönsyt voisi heivata hiiteen ja konsernirakenteen purkaa sekä keskittyä yhteen konseptiin, eli Feeliaan ja alihankkia siihen tarvittavat komponentit ympäriltä. Jotenkin fiilis, että tässä on kuitenkin vähän liikaa tunnetta mukana nykyisin joka jättänee potentiaalia piippuun tulevaisuutta varten. Ehkä tuo perunan ympärille rakennettu tarina pitää sisällään jotain mitä ei vaan saa kiinni ulkopuolisena sijoittajana. :grimacing:

8 tykkäystä

Lähinnä hain sitä takaa, että se ei mielestäni ole syy jättää sijoittamatta yhtiöön sopivaan hintaan.

Se mitä sille tapahtuu tulevaisuudessa on eri asia, mutta eiköhän siitä käypä hinta saada mikäli päätetään irtautua

1 tykkäys

Listautumisen aikoihin se oli selkeästi toimarille rakas lapsi, tuo sipsibusiness. Nyttemmin olen antanut itseni lukea firman ulostuloista erkaantumista tuosta tunnelmasta ja pikemminkin odotan, että on vain ajan kysymys, koska käy, kuten analyytikot jo alkutaipaleella näkivät parhaaksi, eli että Fodelia kiteytyy Feeliaksi.

Sopiva hinta voi säilyä sopivana pitkäänkin, mikäli strategiaa ei terävöitetä. Kyse ei ole pelkistä luvuista, vaan myös informaatioarvosta, mitä nyt toteutettu strategia itselle antaa.
Eikä m&a toikkaroinnit kaiken maailman pitakioskien kanssa ole ilmaiseksi tulleet. Rahaa on palanut yrityskauppaprosesseihin, jossa fodelia retailia on yritetty kasvattaa.

2 tykkäystä

Snacks-bisnes on kannattavaa ja arvoa luovaa toimintaa (arviomme mukaan ROI yli 10 % perustuen vanhoihin tilinpäätöksiin ja tämän jälkeiseen positiiviseen kehitykseen). Se miksi tämä ei näy luvuissa, johtuu arviomme mukaan lähinnä verkkokaupan tappiollisuudesta. Pitan tulos lienee positiivinen, mutta matala.

Verkkokaupan tulostahan koitetaan kääntää kesän aikana uudistetulla konseptilla ja saa nähdä kuinka siinä onnistutaan (ei näy merkittävästi meidän ennusteissa). Tästä varmaan nähdään viitteitä H2:lla ja selkeämpiä tuloksia ensi vuonna. Jos suunnan kääntäminen ei onnistuisi ollenkaan, niin yksi mahdollisuus olisi myös verkkokaupan lopettaminen, mutta en odota että tällaista olisi ainakaan lähitulevaisuudessa (12kk sisään) tapahtumassa.

24 tykkäystä

Tässä on Paulin ennakkokommentit, kun Fodelia julkistaa keskiviikkona 7.8. Q2-tuloksensa. :slight_smile:

Fodelia raportoi Q2-tuloksensa aamulla keskiviikkona 7.8. Perniön Lihan divestointi kvartaalin aikana vaikuttaa sekä raportoituun kasvuun että tulokseen. Arvioimme vertailukelpoisen kehityksen olleen kuitenkin suotuisaa sekä kasvun että tuloksen osalta pääosin Feelian vetämänä. Emme odota muutoksia yhtiön ohjeistukseen.

10 tykkäystä

Liikevaihto Paulin ennusteisiin, EBITA hieman alle.

Liikevaihdon osalta jää vielä hyvä mahdollisuus loppuvuoden positiiviseen tulosvaroitukseen, ainakin näyttäisi olevan menossa ylärajoille.

Hyvää tekemistä jälleen :+1:

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN PÄÄKOHDAT

Tämä puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton. Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2023 ja ovat samaa yksikköä.

Konsernissa toteutettiin katsauskaudella Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoimintojen myynti. Katsauksessa esitetään oikaistuja tunnuslukuja, joista on poistettu liiketoimintojen myynnistä aiheutuvat kertaluontoiset erät. Vaikutus on kuvattu tarkemmin jäljempänä katsauksessa.

Tammi- kesäkuun 2024 yhteenveto

  • Katsauskauden liikevaihto kasvoi 12,1 % ja oli 27 192 tuhatta euroa (24 259 tuhatta euroa). Konsernissa liiketoimintakaupan jälkeen jatkavien liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 18,4 %.
  • Katsauskauden oikaistu käyttökate oli 2 369 tuhatta euroa (1 948) ja 8,7 % liikevaihdosta (8,0).
  • Katsauskauden oikaistu tulos ennen liikearvopoistoja oli 1 521 tuhatta euroa (1 214) ja 5,6 % liikevaihdosta (5,0)
  • Konsernissa jatkavien liiketoimintojen liiketulos (EBITA) oli 1 647 tuhatta euroa (1 282) ja 6,5 % liikevaihdosta. Tulos parani 28,4 %
  • Katsauskauden oikaistu liikevoitto oli 1 312 tuhatta euroa (993) ja 4,8 % liikevaihdosta (4,1).
  • Katsauskauden liikevoitto oli 58 tuhatta euroa (993) ja 0,2 % liikevaihdosta (4,1). Liikevoittoon sisältyi -1 254 tuhatta euroa liiketoimintakaupasta aiheutuvia kertaluontoisia eriä.

Huhti-kesäkuun 2024 yhteenveto

  • Katsauskauden liikevaihto kasvoi 7,9 % ja oli 13 518 tuhatta euroa (12 526). Konsernissa liiketoimintakaupan jälkeen jatkavien liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 15,6 %.
  • Katsauskauden oikaistu käyttökate oli 1 011 tuhatta euroa (1 026) ja 7,5 % liikevaihdosta (8,2).
  • Katsauskauden oikaistu tulos ennen liikearvopoistoja oli 603 tuhatta euroa (641) ja 4,5 % liikevaihdosta (5,1).
  • Konsernissa jatkavien liiketoimintojen liiketulos (EBITA) oli 665 tuhatta euroa (532) ja 5,3 % liikevaihdosta. Tulos parani 25,1 %
  • Katsauskauden oikaistu liikevoitto oli 504 tuhatta euroa (530) ja 3,7 % liikevaihdosta (4,2).
  • Katsauskauden liikevoitto oli -749 tuhatta euroa (530) ja -5,5 % liikevaihdosta (4,2). Liikevoittoon sisältyi -1254 tuhatta euroa liiketoimintakaupasta aiheutuvia kertaluontoisia eriä.

Ohjeistus vuodelle 2024 (julkaistu 31.5.2024)

Yhtiön johto säilyttää ohjeistuksen ennallaan ja arvioi konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 50-54 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin ilman kertaluontoisia eriä arvioidaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna

19 tykkäystä

Paulin kommentit vielä jatkoksi

Fodelia raportoi tänään aamulla tuloksensa 2024 huhti-kesäkuulta (Q2). Liikevaihto kehittyi Feelian vetämänä hieman ennusteitamme vahvemmin. Vertailukelpoinen kannattavuus jäi sen sijaan jonkin verran ennusteistamme mm. pakkausmateriaalien laatuongelmien sekä konsernihallinnon päällekkäisten kulujen vuoksi. Vaikka raportin kokonaisuus kääntyy odotuksia heikomman kannattavuuden myötä jokseenkin negatiiviseksi, muistutamme että Fodelian raportoimissa luvuissa esiintyy kvartaalikohtaista heiluntaa, josta ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä. Raportoituihin tulosriveihin vaikuttaa negatiivisesti Perniön Lihan divestointi Q2:n aikana.

16 tykkäystä

Tuurasin tänään Paulia ja kävin haastattelemassa Tahkolaa tulosinfon jälkeen. :blush: Kyselin haastattelussa mm. pakkausmateriaalien laatuongelmista, jotka painoivat tulosta Q2:lla. Pakkaustarviketoimittajan alihankkija oli vaihtanut jotakin tiettyä kalvo-osaa pakkauksessa, mutta ongelma havaittiin onneksi ennen kuin yhdellekään asiakkaalle kerkesi aiheutua vahinkoa. Turhaa työaikaa ja resursseja tämän selvittämiseen kului kuitenkin Tahkolan sanoin valtavasti.

Lisäksi pelinavaus sairaalamarkkinalle oli merkittävä uutinen ja kyselin hieman tarkemmin HUSin kanssa tehdystä sopimuksesta. Euromääräisesti kyseessä on yksi massiivisimmista sopimuksista yhtiön historiassa ja toimii samalla todella tärkeänä referenssiasiakkaana jatkossa. Yleisesti ottaen kysyin myös potentiaalista markkinalla, jota kuulema piisaa. :muscle:

28 tykkäystä

Feelia kasvaa mukavasti mikä tärkeintä. Myydään jonkun verran myös muita kun omia tuotteita joissa kate tietysti matalampi mutta helpottaa tuntuvasti asiakkaita. Pakkausmateriaaleissa kertaluonteisia ongelmia. Dipistä lisäys ja istutaan luottavaisesti position päällä odotellessa seuraavaa suurta diiliä. Snack bisnes ±0.

7 tykkäystä

Tässähän alkaa oikein innostua. Feelia on ollut mulle tämän jutun pihvi, joten sen hyvä kasvu on mannaa korville. Saa nähdä, miten sote kilpailutusten omenat tippuvat Feelian koriin.

Hyvältähän tämä maistuu!

9 tykkäystä

Mitenkäs tämä arvoketju menee näissä ulkoistuspalveluissa rautalangasta vääntäen? Fodbar tarjoaa ulkoistusratkaisuja ja ostaa päätuotteet Feelialta, joka siis näkyy Feelian liiketoiminnan kasvuna. Ilmeisesti sinne ostetaan paljon tavaraa myös Marjavasulta?

Kait siellä muutakin tarjotaan kuin keittoa, mutta nämä paikallisilta ostetut oheistuotteet eivät siis näy Feelian numeroissa?

5 tykkäystä