Osakesijoittaminen

Fodelia (Real Snacks & Feelia) -ketju

Oletetaan, että myytyjen annosten keskihinta on luokkaa 1,3 € alv0%. 9kk aikana myyty 1 000 000 kpl jolloin kuukausittainen liikevaihto luokkaa 140-150t. Jo tuolla vauhdilla tekee lähes 2milj. vaihtoa per vuosi, mutta kun suunta todennäköisesti kasvava on liikevaihto ensi vuonna varmasti merkittävästi suurempi. Tämän rooli voi siis olla aika merkittävä jatkossa.

3 tykkäystä

Inderesin seurannan aloitus raportissa arvioidaan Feelian ruokakaupan osuudeksi liikevaihdosta 3-4%, liikevaihto 2019 12,9m€, josta

2019 verkkokaupan liikevaihto n. 400 000€.
2020 verkkokaupan liikevaihto n .1,8-2m€.
Kasvua 350-400% yoy.

Mielenkiintoiselta näyttää ja markkinaa riittää napattavaksi.

Edit: Laskekaapa siitä PEG-kerrointa… :partying_face:

10 tykkäystä

Olen nyt kuukauden päivät käynyt tsekkaamassa Fodelian eri brändien someseuraajia.

Ei näistä ehkä mahdottoman pitkälle vietyjä johtopäätöksiä voi vetää, mutta sen voin teille tyytyväisenä kertoa, että esimerkiksi Feelian Instagram-seuraajat ovat kasvaneet palttiarallaa 10 % kuukaudessa:

En itse ole niin some-ihminen niin piti etsiä väline, jolla käydä kommentteja kurkkimassa. Fiilistelin erityisesti tuon tuoreimman arvonnan komenttikenttää täältä käsin: https://www.picuki.com/media/2426247998532064341 (se jolla IG voi toki mennä ihan sitä normaalia kautta, Insta pyytää kirjautumaan jos koitan siellä katsoa minkään kuvan kommentteja).

Olisikohan tässä Koronassa nyt sellainen hopeareunus Fodelian osalta, että aika moni etätyöläinen on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa pitäisi kokata entistä enemmän ja useammalle ihmiselle. Feelian tuotteet jelppaa kummasti tuossa!

Tässä on huikea potentiaali. Kiirettää pukkaa Pyhännällä kun tämän löytää jatkossa yhä useampi. Olen tilaamassa ekaa satsia itse alkuvuodesta. Toivotaan, että pystyy suosittelemaan monelle jatkossa näitä sitten!

7 tykkäystä

Tuosta 1m annosta postauksesta ei voi mielestäni aukottomasti päätellä, että ne olisi toimitettu kaikki edellisen 9kk aikana. Kallistuisin itse siihen, että kaikkinensa tähän mennessä on toimitettu tuon verran annoksia vanhan ja uuden verkkokaupan aikana.

Joka tapauksessa hyvä momentum ja mielenkiinnolla seuraan miten liiketoiminta kehittyy.

2 tykkäystä

Fodelia ponkaisi aamusta kovaan nousuun ja sen jälkeen lyötiin homma jäihin. Mistähän mahtaa johtua?

1 tykkäys

https://www.nasdaq.com/docs/2020/10/14/Nasdaq%20Nordic%20Market%20Model%202020_09_0.pdf (appendix M)

image

image

Itse en myöskään ymmärrä, miten tuo 7,20€ on liian suuri hyppäys verrattuna avaushintaan 7,07€. Eiköhän sen joku pörssin paremmin tunteva osaa kertoa.

3 tykkäystä

Rovaniemen uudessa minimanissa sipsit tarjouksessa ja pari lajia loppunu

Näin se sijoitustutkimus etenee. Osaltani edesautoin kuvan matildan myyntiä :smiley:

9 tykkäystä

Fodbarille saatu näemmä sivut auki. :+1:

5 tykkäystä

Ota yhteyttä näytti toimivan valikon kautta eli etusivu kaipaa päivitystä.

3 tykkäystä

me ollaan omalla perheellä nyt tilattu 4 kertaa isompi satsi feeliaa, eli on ihan päässyt jollain lailla vakio tuotteeksi (käyttö mulla etäpäivät = gulassikeitto) ja sitten kun ei oikein jaksa kokata. Jos olisi ihan Lockdown, niin toisen lämpimän ruuan päivässä varmaan vois laittaa Feelialla.

3 tykkäystä

Kiitos vinkistä - välitän tiedon eteenpäin.

5 tykkäystä

Uusia ruokia maisteltu. Kasvislasagnette ja kasviskiusaus oli oikeasti pahan makuisia. Todella omituinen sama sivumaku molemmissa. En tiedä oliko kyseiset ruuat jotenkin pilalla tai väärin valmistettu, sillä ainesosien perusteella mitään erikoista maustetta ei pitäisi olla mukana.

2 tykkäystä
11 tykkäystä

Itselläni on myös tuoreimmassa lihaperunasoselaatikossa todella erikoinen sivumaku mitä ei ole ennen ollut! Edelliset kymmenet kilot aina maistunut samalle, mutta nyt oikeasti töissä eväitä syödessäni mietin onkohan ruokani pilalla :no_mouth:
Pahoittelut off topicista, heräsi vain ajatus onkohan näillä joku yhtäläisyys!

2 tykkäystä

Näissä kannattaisi aina ottaa pakkauksen tiedot ylös ja lähettää valmistajalle viestiä niin voivat sitten selvittää että onko kyseessä jokin pilalle mennyt erä ja korjata prosessin. Yleensä yrityksillä on tapana vielä hieman palkita ahkeraa raportoijaa jollain pienellä hyvityksellä :wink:

7 tykkäystä

Mä oon usean kerran aiheesta meinannut tänne kirjoittaa, mutta olen aina miettinyt miten asian tehdä mahdollisimman diplomaattisesti. Eli saan omasta mielestäni ihan riittävän usein avautumisia eräältä Kangasalan kunnan opettajalta, kuinka heidän koulussa ainakin erityisruokavalioannosten osalta ruoka on hälyttävän usein ala-arvoista. Tähän tietenkin liittyy Fodelian mainostama piirre, että ruoan lämmittämisessä kohteessa ei tarvita ravintola-alan kouluja käyneitä. Tämä sitten ymmärtääkseni kyseisessä Kangasalan koulussa sitten näkyy. Tästä sitten seuraa, että porukka alkaa pitää Feeliaa vitsinä. Välilllä tuntuu, että usea opettaja ei ole omaan palkkaansa tyytyväinen. Tästä seuraa, että he ovat ruokaan hyvin kriittisiä jos eivät koe saavan rahoillensa vastinetta. Kangasalla sitten opettajat saattavat jopa tympiintyneenä lähettelellä toisten koulujen opettajille kuvia ruoka-annoksistansa. Oma ehdotukseni Fodelialle on, että kun Feelian nykyinen soppari Kangasalan kanssa päättyy niin Fodbar voisi neuvotella Oskari Auvisen kanssa avaimet käteen -diilin Kangasalan kanssa.

2 tykkäystä

Kiitokset @Ruonis. Tarkistin erityisruokavalioiden osalta meidän roolin Kangasalalla. Me emme toimita erikoisruovalioannoksia Kangasalalla vaan ateriat tehdään paikallisesti keittiöllä. Olemme tunnistaneet tämän haasteen isossa kuvassa ja kuten olemme kertoneet, meille on tulossa oma erikoisruokavaliotehdas Pyhännälle Feelian laajennuksen yhteyteen.

Ulkoistuksiin (olipa se sitten sote, ruoka, palkanlaskenta tai talonmiespalvelut) liittyy monesti se piirre, että osa porukasta haikailee entiseen hyvään ja maailman parhaaseen itsehoidettuun malliin. Silloin kun ruoka tehdään kotona tai koulun keittiössä laatu on aina juuri tekijänsä mukaista - joskus jopa erinomaista ja joskus ei niin herkullista.

Veronmaksajien ja kuntalaisten etu olisi ruokahuollon osalta lähes aina se, että kunta keskittyisi ydintehtäviinsä ja antaisi ruokahuollon vaikkapa Fodbarin hoidettavaksi. Rahaa, luontoa ja ruokaa säästyisi valtavasti…=)

48 tykkäystä

Mikko, Kiitos kun jaksat kirjoitella meille yksityissijoitajille näinkin usein foorumilla.

9 tykkäystä

Samaa mieltä. Buffetmaisesti luotto yhtiön johtoon on kasvanut sen verran korkeaksi että olen lisännyt omistusta yhtiössä vaikka varsinaisesti mikään muu asia ei ole merkittävästi muuttunut.

Pitää jo muutaman reikäjuuston läpi päästä että löytää kannattavan kasvuyhtiön luotettavalla johdolla., ja yhtiö olisi vielä kohtuudella hinnoiteltu. Ja silloin kun sellainen löytyy pitää panokset olla sen mukaiset.

Vasta private banking kategoriaan päässeenä odotan että saisin halpaa lainaa vähän enemmän, jolloin pääsis lisäämään tämän tavoiteallokaatiotasolle (15%painolle, nykyinen 10%).

ps. PEG on edelleen sillä tasolla että uskoisin Tahkolan itsekkin tekevän tässä merkittävän tilin seuraavan muutaman vuoden aikana. Iltalehdestä saamme lukea syksyllä 202X verotietopäivänä kuinka ruokaa myymällä pääsee monimiljonääriksi.

5 tykkäystä

“Laajennusinvestoinnin kustannusarvio on noin 5 miljoona euroa sisältäen rakennuksen ja laajennukseen tulevat tuotantolaitteet. Feelia Oy on saanut ELY-keskukselta noin 1,3 miljoonan euron investointituen hanketta varten.”

12 tykkäystä