Fondia, se erilainen lakifirma

Kaksi askelta eteen, yksi taakse. Yksi askel eteen, kaksi taakse.

Olin jo kallistumassa sen kannalle, että käänne on tehty ja nyt mennään vakaahkosti kohti korkeampia kasvulukemia ja parempaa kannattavuutta. Mutta ei se liiketoiminta nyt tietenkään niin suoraviivaisesti ole etenemässä kun toivoa saattoi.

Juha (ja Fondia raportissaan itsekin) tuossa jo naulasi tärkeimmät. Se, että YoY kasvu valahti miinukselle oli tietysti pettymys, mutta kannattavuuden säilyminen säällisellä tasolla tarjosi pientä optimismia tulevaan. On tässä silti vielä ihan riittävästi tekemistä pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin; liikevaihdon vuosikasvu 15 % ja liikevoittomarginaali 15 %.

Arvostus ei kuitenkaan taapertamisesta huolimatta ole posketon. Juha taisi ennustaa tälle vuodelle kokolailla täsmälleen ohjeistuksen alalaidan toteutumista. Juhan ennusteilla ja päivän hinnalla 2024e EV/S 0,8, EV/EBIT 10,9 ja oikaistu P/E 14,1. Kassa on kunnossa, velkaa ei ole ja markkina tuskin tästä enää kovin paljon surullisemmaksi voi painua. Sisäisiä ongelmiakin on jo ollut ja niiden vaikutukset ovat lukuihinkin vaikuttaneet (esim. tapaus Ruotsi). Olisiko seuraavaksi luvassa yllätyksiä, jotka ovat mieluummin yli kuin alle odotusten?

Savolaisen Harri taisi joskus viime vuonna sanoa, että haluaisi omistaa enemmän Fondian osakkeita, mutta ei näytä vielä olevan arvostus riittävän houkuttelevalla tasolla toimitusjohtajalle

Minun suurin huoli Fondian tapauksessa on henkilöriippuvuus ja sisäinen kulttuuri. Jos tulkitsin Harrin puheita oikein, niin henkilöstöä on vaihtunut sekä työntekijöiden omasta aloitteesta että yhtiön aloitteesta (tai ainakin yhtiö on ollut sitä mieltä, että ehkä joidenkin työntekijöiden kanssa teiden kuuluukin erkaantua).

Fondiahan on ainakin minulle profiloitunut sellaisena pehmeämmän työkulttuurin juristitalona. En tiedä onko se tällä toimialalla sittenkään ihan pelkkää toimistokoiraa, villasukkaa ja vegelattea, mutta kai tavoitteena on joka tapauksessa ollut tehdä pesäeroa partneritalojen all-nighter -fanitukseen. Kuitenkin olin aistivinani, että tuloksen tekemisen nimissä linja on Fondian sisällä nyt hieman tiukentunut. Missä määrin tämä sopii nykyisille työntekijöille tai miten se resonoi mahdollisten uusien työntekijöiden kanssa? Pieni pelko meinaa hiipiä puserooni, kun muistelen miten Vestra “kaappasi” pienen bussillisen kokeneita juristeja Fondialta noin vain.

En tiedä miten hyvin nämä GuruFocuksen kerroingraafit pitää paikkansa pienissä suomalaisissa kioskeissa, mutta jos pitää, niin arvostus on edelleen “halvempi kuin koskaan”:

26 tykkäystä