Fortum - Puhtaan energiasiirtymän vauhdittaja

Meinasinko? En ainakaan niin kirjoittanut, mutta mitä sellasita softaa Fortumilla on tällä hetkellä, missä on heidän iso osaaminen mitä ei joku muu talo voisi tehdä paremmin (jätetään esim Apros pois)? Olen kyllä Fortumin IT:t nähnyt ja ei niillä hurrata enkä tiedä mitään erityisosaamista heiltä. JA sitten se, että mitä käytännössä Wipro tuleekaan tekemään niistä nykyisistä asioista…
Noin muuten kyllä tiedän jotakin energia-alan softista.

Ja en itse valitsisi äkkiseltään Intiaa tähän, mutta että myyntinapille heti tällaisen uutisen perusteella niin melkoista.

Edit. monessa asiassa missä Fortum on nykyään mukana (esim uusiutuvissa jne), eivät he edes käytä mitään omaa softaa, vaan softa, automaatio ym. tulee muilta toimittajilta avaimet käteen periaatteella.

4 tykkäystä

Kulmakarvojahan tuo vähän nostatti täälläkin, mutta myyntinapille en sentään siirtynyt.

" Yhtiön asiakkaisiin kuuluu myös teollisuuden osaajia kuten Outokumpu ja Valmet sekä Nokia" Onko kukaan kuullut, että näillä Suomalaisilla yhtiöillä olisi sitten esiintynyt pelätynlaisia ongelmia ko. kumppanin kanssa? :thinking:

2 tykkäystä

Minusta arvon foorumin raati nyt kyllä ylianalysoi tämän uutisen. Ulkoistamista tekevät kaikki isot toimijat. Viimevuosina vain nearshore on ollut trendikkäämpää kuin offshore.

Olen näitä muutamaa myös töiden kautta vierestä seurannut. Omalla kokemuksella sillä minne joku ulkoistetaan (vaikka nyt Intia) ei ole merkitystä tai kenen kautta ulkoistus tapahtuu. Kriittisintä on saada tiedonsiirto laadukkaasti uudelle kumppanille - jotta tietävät mitä tehdä.

Prosessi on pitkä enkä näe mitään syytä painaa myyntinappia tämän takia.

20 tykkäystä

Tämä on täyttä mutuilua ja huuhaata (toivottavasti) kuinka paljon tässä painaa valtion valtava (muistaakseni) 55% omistusosuus fortumista ja valtion pikavauhtia hupeneva kassa? Tarvitseeko valtion johto nyt pikaisesti jokaisen euron käyttöönsä ja näinkin lyhytnäköisiin oljenkorsiin tartutaan? Kuntavaalit ensi vuonna ja jo 2v päästä eduskuntavaalit.

Toistan, täyttä mutua. Tämän takia aina vähän karsastanut valtion isoa omistusta yhtiöissä. Ainakun ei ole samat intressit.

Ainakin Valmetin tapauksessa kyseessä ei ole kokonaisulkoistus Wiprolle. Muistaakseni siellä on muitakin tuottajia, olisiko ollut ainakin Capgemini. Joidenkin osien ulkoistaminen (esim perus konesaliylläpito) on eri asia kuin koko IT:n (ml. digitaalinen tuotekehitys) ulkoistaminen. Tietämättä speksejä on tietysti vaikea kommentoida juuri yksittäisen firman mallia.

2 tykkäystä

Ehkä kannattaa unohtaa tällaiset “salaliittoteoriat”. Fortumin IT-ulkoistuksella ei kyllä paikata miltään osin valtion kassaa. Ja jos paikattaisiin, sehän tarkoittaa sitä, että myös muille osakkeenomistajille jaetaan rahaa.

2 tykkäystä

Jos kyse olis perus IT-ulkoistuksesta niin toteaisin että “who cares”, mutta sovelluskehitys jolla bisnesten on tarkoitus pyöriä on sen verran tärkeää “corea” että tällä todennäköisesti saadaan säästettyä melkoinen rahanmeno keskipitkällä aikavälillä.

3 tykkäystä

image

Jotain merkitystä? Osakekurssi ei pahemmin ainakaan ole välittänyt.

1 tykkäys

Ei se näköjään olekaan sovelluskehityksen ulkoistus.

Intialainen it-talo Wipro tiedotti tiistaina solmineensa viisivuotisen ulkoistussopimuksen Fortumin kanssa koskien sovellushallintaa sekä palveluintegraatiota ja -hallintaa. Sopimuksen arvoa ei julkistettu.

Ulkoistuksen myötä Wipro hallitsee satoja eri sovelluksia, joita Fortumin yli 11 500 työntekijää käyttävät 18 eri maassa.

Lisäksi Wipro tarjoaa yritystoiminnan kannalta kriittisille sovelluksille käyttäjätukea vuorokauden ympäri.

Wipro hyödyntää ulkoistuksessa omaa tekoäly- ja automaatioalustansa prosessien automatisointi. Lisäksi käytössä on Wipron palveluintegraation ja hallinnan ratkaisu eri toimittajien palveluja sisältävän ekosysteemin hallinnassa.

5 tykkäystä

“tällä todennäköisesti saadaan säästettyä melkoinen rahanmeno keskipitkällä aikavälillä”

Nokia Siemens Networks on aikoinaan vertaillut kustannuksia Intian ja Suomen välillä.
Lopputulos oli, että Intiassa tehty ohjelmointityö tulee kalliimmaksi.

Linkki uutiseen vuodelta 2012: https://www.kaleva.fi/3t-nsn-tutki-ohjelmoinnin-hintaa-intiassa/1883222

Okei, eli alkup. uutinen oli ns. fake news? Jos tämä on vain IT/softainfran ylläpitoa & tukea ja itse softat edelleen kehitetään in-house?

3 tykkäystä

Fortumin se ns. perus IT ulkoistettiin jo yli kymmenen vuotta sitten HP:lle (Nykyään DXC).

Nyt ulkoistettiin yhtiön omien sovellusten kehitys ja ylläpito. Diili ei välttämättä edes tuo säästöjä, mutta joustavuutta se varmasti lisää kun saadaan Wipron asiantuntijat Fortumin avuksi. Wipron laatua en lähde kommentoimaan, kun en tunne toimintaa tarkemmin.

Uutinen ei itsellä aiheuta mitään tunteita. Devopsin ulkoistus on jo tätäpäivää, sillä se vapauttaa resursseja siihen oikeaan liiketoiminnan tukeen ja kehitykseen. Tässähän ulkoistetaan vain se perus operointi, harva yritys haluaa itse tukea satoja sovelluksia,18 maassa 24/7 tuella.

Fortum omistaa jatkossakin omat sovelluksensa, määrittelee niiden kehityssuunnat ja tarpeet. Kehitystyö ja ylläpito tehdään Wipron toimesta. Win-Win molemmille.

1 tykkäys

Veikkaanpa että vähänkään businesskriittiset softat pidetään itsellä. Tukitoimintojen softat, alustat, it ylläpito ja tuki siirtyy.

Tähän pitää saada suoraan Fortumilta lisätietoa. @Juha_Kinnunen
Sovelluskehityksellä ja sovellushallinnalla on iso ero.

12 tykkäystä

Tässä huomaa tuon eron omassa sijoitusnäkökulmassa ja varsinkin Fortumin suhteen. Laput lentää toisilla laitaan hyvin herkästi tietyn uutisen perässä. Pääasia tietysti, että on omalle sijoitussuunnitelmalleen uskollinen :slight_smile:

Pahoittelut OT.

9 tykkäystä

Ainakin yhdellä noista (ei Nokia) on homma mennyt kintuille ihan 100-0 juuri tällä saralla.

Olen itse sitä mieltä että nyt kyllä liioitellaan tämän uutisen vaikutuksia Fortumille. Samat osaajat pysyvät edelleen kehittämässä softaa ja softan käyttäjämäärät ovat muutenkin pieniä. Sata sovellusta voi kuulostaa isolta, mutta tuota lukua voi venyttää ihan miten halutaan suuntaan tai toiseen. Alalla tuskin muutenkaan tulee olemaan sellaisia teknologisia innovaatioita joita voi kehittää ainoastaan maailman parhaat kehittäjät.

Vaikka ohjelmistokehityksen siirto olisi virhe, mikä tulee realistisesti olemaan negatiivinen vaikutus
konsernin tuloslaskelmassa. Väitän, että häviävän pieni.

En omista Fortumia tällä hetkellä. Olen omistanut ja tulen omistamaan taas jos hinta tippuu tarpeeksi alas.


Edit:

Se, että esimerkiksi Nokialla on mennyt tämän kumppanin asiat mönkään ei tarkoita että kuvio toistuu Fortumin kohdalla kahdesta syystä.

  1. Fortum ei ole teknologiayritys. Fortum ei johda ihmiskunnan teknologista kehitystä kuten Nokia.
  2. Wiprokin varmaan on jo oppinut virheistään
5 tykkäystä

Eikös Nokian softa puoli toimi hyvin ja ran huonosti, missä lie raja?

1 tykkäys

Onko käsitystä mikä on fortumin (uniperin) ansaintalogiikka tuossa NS2 putkessa? Uniper vissiin toiminut rahoittajana ja tämän lisäksi tulee välittämään/treidaamaan itse maakaasun kanssa? Millä perusteella uniper pääsee perimään rahojaan ulos tästä projektista jos/kun menee aikanaan maaliin?

Tervehdys @MoneyWalker ja @El_Nila!

Fortumilla on hiljainen käynnissä, joten jos eivät itse kommentoi niin taidan jättää heidät rauhaan. Omat ensireaktioni perustuu pitkälti tässä jo esillä olleisiin uutisiin, joten ne voivat olla pielessä. Mutta tässäpä ne ovat:

  • Historiaa vahvasti yleistäen näistä 2010-luvulla muodissa olleista intian ulkoistuksista on todella huonoja kokemuksia ja suunta on ollut takaisin länteen. Siltikään ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä, tai vetää johtopäätöksiä juuri tähän caseen. Tuskin Fortum olisi tätä liiketta tehnyt, jos asia nyt olisi niin mustavalkoinen kuin keskustelusta voisi päätellä.

  • Fortum ei käsitykseni mukaan ole mikään erikoinen “softatalo” (isossa organisaatiossa on toki kaikkea mutta ydinosaaminen ihan muualla) ja ulkoistus voi olla siinä mielessä fiksua, että Fortum ei välttämättä itse pysty rekryämään ja rakentamaan tarvittavaa osaamista. Ellen väärin muista, Kesko yritti rakentaa oman 60 henkilön digitiimin ja sai palkattua yhden tekijän joka lähti puolen päästä menemään. Osaajia ei välttämättä vaan kiinnosta tehdä töitä sekalaisten taustajärjestelmien kanssa.

  • Itse ainakin toistaiseksi oletan, että tuossa ollaan ulkoistamassa ainakin pääosin olemassa olevien sekalaisten järjestelmien kasassa pitämistä ja kehitystyötä, ei niinkään ohjelmistokehitystä sanan varsinaisessa merkityksessä. Tuossahan mainittiin suuri määrä sovelluksia, joiden uskoisin olevan pääosin ulkopuolelta. Ehkä asia tarkentuu myöhemmin.

  • Itse en näe tätä sellaisena tekijänä, joka heilauttaisi casea suuntaan tai toiseen. Jos näkisin niin kirjoittaisin tällä hetkellä pikakommenttia enkä tänne, koska silloin tiedon pitäisi tulla kaikille samaan aikaan. En usko että Fortumilla on softassa valitettavasti kilpailuetua varsinaisesti ollutkaan, enkä siis näe, että tämä tilannetta muuttaisi. Ei lähtisi myöskään laajentamaan asiaa ainakaan näillä tiedoilla esimerkiksi digitalisaation tai miettimään yhtiön suhtautumista siihen,

Eihän nämä hehkeitä uutisia koskaan ole, mutta itse jään rauhassa seuraamaan tilannetta ja odottelemaan tuloksia. Mutta huomaan kyllä, että Fortum ja tämä asia herättävät suuria tunteita!

80 tykkäystä