Tällaiselle digi ja saas sijoittajalle Harvia Saas menisi paremmin salkkuun, kuin pelkkä harvia, ei olis niin mustalammas, jos kertoo, että sijoittaa digi ja saas firmoihin, moni kysyy, mikäs tuo Harvia sitten…
Meidän TJ Mikaelilla on hyvin SaaS, Platform Digi Ding Dong -painotteinen salkku. Mutta kyllä sinne (ainakin hänen pojan salkkuun) on myös Harvia löytänyt tiensä. Ei se yks saunafirma vielä ihan tollasta kovan luokan SaaS-sijoittajaa pilaa
Töitäkin olis tarjolla
Tuossa yritysvideolla kohdassa 1:40 vilahtaa uuden näköinen kiuasmalli. Ainakaan Harvian sivuilta ei tuon näköistä tuotetta löydy.
Mahtava video🙂 Allekirjoittaneen kaupunkikotikin vilahtaa mukavasti videolla. Ilo Harviaa omistella. Tuollainen saunalautta pitää itselle kyllä hommailla joskus. Business casena tosiaan mielenkiintoinen ja edelleen aika lapsenkengissä.
Onko tää niinku Sauna as a Service? Voisivat alkaa vuokraamaan kiukaita taloyhtiöille ja kylpylöille. 20v päästä sitten uusissa taloissakin kuukausimaksullinen sauna.
Ulkkarit löytäneet Harvian?
Suurimmat netto-ostajat tänään:
Automatically added by dbo | 11959 | 2285 | 9674 | 495 |
---|---|---|---|---|
Nordea Bank Finland Plc | 10381 | 2835 | 7546 | 80 |
Citigroup Global Markets Europe AG | 6338 | 0 | 6338 | 0 |
BofA Securities Europe SA | 9015 | 5990 | 3025 | 1203 |
Goldman Sachs Bank Europe SE | 2375 | 100 | 2275 | 5 |
Enska jatkanut myyntejä ja tänään nettomyynyt 16K.
Kuuntelin Inderespodia #25 (vuodelta 2018), jossa aiheena lapselle sijoittaminen. Tuossa @Mikael_Rautanen kertoo poiminneensa “fiilissijoituksena” Harviaa poikansa salkkuun sanoilla: “Ei nyt mitään räjähtävää kasvua, mutta hyvä yhtiö”.
Ei oo helppoo analyytikoillakaan ennustaa tulevaisuutta 2-3 v päähän
Blogiteksti, jossa AHS kouluttaa amerikkalaista kuluttajaa valmistuksesta ja ostoprosessista. Hyvä meininki!
Mitähän tykkäsivät jos pistäisi kerrostaloasunnon parvekkeelle tuollaisen tynnyrin
IKI-puukiukaat ja sähkökiukaat kaikkiin saunoihin. (ikikiuas.fi)
Hieman kilpailusta: En löytänyt ketjusta, että IKI-kiukaiden tuotteista olisi ollut puhetta. Minulla oli edellisessä asunnossa Kivi-Iki puukiuas ja pakko sanoa, että löylyt olivat aivan jumalaiset. Luokkaa 2x paremmat kuin mitä tulee Harvia Legendillä. En ole tosin samassa saunassa testannut molempia kiukaita, joten ei täysin vertailukelpoista, mutta suuntaa antavaa vertailua. Jos tutustuu tarkemmin IKI-kiukaiden tuotteisiin jo pelkkien nettisivujen avulla, voi tehdä seuraavat johtopäätökset: Tuotteet ovat suunnattu selkeästi premium-segmenttiin ja tuotteet ovat kalliita, mutta mielestäni syystäkin, kun ottaa huomioon korkean laadun, viimeistelyn tason, muotoilun, tyylikkyyden ja tärkeimpänä sen, että kiukaista lähtee erinomaiset löylyt. Tämä minua on osakkeenomistajana vaivannut Harviassa: Harvian kiukaat eivät ole mielestäni tarpeeksi eksklusiivisiä vaan enemminkin sellaista perus jeesjees-meininkiä. Kun puhutaan hyvinvointi- ja terveystrendeistä, kuluttajat ovat valmiita käyttämään siihen paljon rahaa. Tässä suhteessa Harvialla olisi parannettavaa. Voisiko IKI-kiukaat olla esim. seuraava ostokohde…
Tähänhän on varmasti tulossa muutos, sillä on ostettu Sentiotec, jonka kautta on tullut siistin designin ja korkeamman hintapisteen uutta Sentio by Harvia -mallistoa. Ja sitten myös vuosi sitten ostetun EOS:n tuotteet juurikin paikkasivat tätä premium- ja ammattilaiskiukaiden white spottia, mikä Harvialta aiemmin puuttui portfoliosta. Ei ehkä vielä näy Suomessa näitä kaikista kalliimpia ja parhaimpia tuotteita, mutta esim. Venäjällä EOS vetää aivan premium-luksus-kategoriassa, jos vaan on tarvetta. Yhtiöltä kyllä löytyy näistä referenssejä, mutta näiden asiakaskunta on vaan hyvin pieni ja niitä myydään vähän eri kanavissa kuin perus K-raudassa yms… Harvialla on nyt todella hyvä ja kattava portfolio aivan halvemman pään kiukaista sinne super premiumiin ja ammattilaisille. Pitää kuitenkin muistaa, että isot massat ostaa perus jeesjees -meinikiä ja sillä saa volyymia ja tulosta. Se Kattava portfolio kyllä pitää tietysti olla, jos haluaa saada koko markkinasta mahdollisimman paljon irti.
Harviahan on aiemmin kuvannut itseään leikkimäisesti saunamarkkinan Volkswageniksi. Eli firman tuotteet toimivat hyvin ja ovat melko edullisia, mutta juuri kuten kuvasit, niin ne on ollut aika pitkälti tällaisia “kansan kiukaita”. Nyt yritysostojen myötä on laajennuttu myös sinne Audin ja Proschen tapaisiin tuotteisiin ja myös saatu MAN-rekat portfolioon ammattilaisten puolelle. Kyllä Harvia nykyään on jo melkein sellainen saunamarkkinoiden Volkswagen Group, mistä löytyy automalli lähes joka lähtöön.
Keskolta posari ja eikai nämä tiedotteen sanat Harvian kannaltakaan huonolta vaikuta: “Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kasvu sekä yritysasiakaskaupassa että kuluttaja-asiakaskaupassa on jatkunut ennakoitua parempana. Myös autokauppa on kasvanut edellisestä vuodesta. Samanaikaisesti kustannustehokkuutta on pystytty edelleen parantamaan. Odotukset loppuvuoden osalta ovat päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa aikaisempaa positiivisemmat.”
Hyvinkin mahdollista että Harviakin antaa posarin lähipäivinä.
Viimeksi Q2:sen posari tuli 16.7. pörssin closeen. Tänään on 16.4.
SEB on itsepintaisesti jatkanut myyntejään. Nettona myytyjä osakkeita jo 183,000kpl tälle vuotta.
Mahtaa salkunhoitajaa vähän mietityttää tekeekö jotain kenties väärin, kun kaataa lappuja laitaan saavi kaupalla ja osake pyristelee ylöspäin vastavirtaan.
Tilanne on kutkuttava ja uskon itse todella vahvaan Q1 tulokseen. Periaatteessa posaria ei pidä antaa, kun kerta ohjeistustakaan ei ole.
EDIT: tähän ehkä vielä huomiona, että vaikka myynnit SEB:n kautta, niin kyse ei välttämättä ole enää SEB:n rahastoista, vaan voi olla myös jokin muu isompi omistaja, joka käyttää enskaa välittäjänä. Mene ja tiedä.
Nää on aina vähän kinkkisiä juttuja arvioida jonkun antavan posarin, kun yhtiö ei ole itse antanut edes kuluvalle vuodelle ohjeistusta.
Harviahan antoi viime vuonna ennakkotietoja Q2-raportista (minkä saattoi tulkita posariksi), koska yhtiön liikevaihto ja tulos olivat Q2’20 aikana kehittyneet niin selvästi markkinaodotuksia (eli tässä tapauksessa ilmeisesti analyytikoiden konsensusennustetta) paremmin.
Kuitenkaan sitten Q3:lla ei ennakkotietoja annettu, vaikka sekin oli markkinaodotuksiin nähden selvästi parempi, mutta yhtiö kommentoi silloin muistaakseni jotenkin niin, että “Q2:lla markkinat olivat aivan eri suunnassa ja ero oli niin iso, että piti antaa ennakkotietoja, mutta Q3:lla ylitettiin odotukset selvästi, mutta markkinat olivat vaan vähän meidän toteutuneiden numeroiden alapuolella tms.”. Tässä on nyt sitten se vaikea tulkittava asia, että kuinka paljon Harvian tuloksen pitäisi olla markkinaodotusten yläpuolella, jotta “posari” annettaisiin?
Itse pitäisin kyllä hyvänä sitä, että Harvia ohjeistaisi jatkossa lyhyttä aikaväliä (eli aina kuluvaa vuotta jotenkin pikkasen tarkemmin kuin että liikevaihto kasvaa yli 5 % ja liikevoittotavoite on 20 %), jotta ei aina tarvitsisi markkinoiden nojata aivan pihalla ennusteidensa kanssa oleviin analyytikoihin.
Nyt mitä katsoo esim. Kesko eilistä posaria, missä kehuttiin rakentamisen ja talokaupan kehitystä ja näkymiä ja juuri noita yllä linkattuja saunarakentejien kommentteja, niin kyllä tää vuosi taitaa mennä Harvialla vielä aivan samperin lujaa. Silti yhtiö ohjeistaa yli 5 %:n kasvua. En ymmärrä.
Tässä on Reutersilta löytyvät ennusteet tälle vuodelle Harvian osalta.
Liikevaihdon kasvua 15 % edellisvuodesta ja EBIT-marginaali 21,9 %.
Kai tästä voi vetää johtopäätöksen, että Harvia antaa vuoden 2021 osalta posarin vasta sitten, jos nämä ennusteet ovat aivan eri suunnassa kuin mitä yhtiö itse tälle vuodelle odottaa.
EDIT: Reutersin datassa oli mukana meidän ja Handelsbankenin ennusteet.
Tässä kun oli puhetta yllä noista saunalautoista, niin tämmönen tili sattui silmään igstä, missä näkyy hyvin Harviaa. Pieni ja tuntematon tili seuraajien perusteella.
" Harvian liikevaihto ja liiketulos kasvoivat merkittävästi ensimmäisellä vuosineljänneksellä"
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=1015850&lang=fi
Q1/2021
- Liikevaihto kasvoi 94 prosenttia noin 39,6 miljoonaan euroon (20,4)
- Orgaanisen liikevaihdon kasvu ajanjaksolla oli 62 prosenttia (EOS-yhtiöt konsolidoitiin 1.5.2020 alkaen)
- Liiketulos kasvoi noin 11,0 miljoonaan euroon (3,1)
- Oikaistu liiketulos kasvoi noin 11,1 miljoonaan euroon (4,2)