Tämänhän minä mainitsin ja sen lisäksi referoin johtoa Q1 julkkarista.
Ei ole tulevaisuuskiikareita ei, mutta ei silti haittaa visioida tulevaa.
Miksi saunamarkkinan nopeampi kasvu poistaisi mahdollisuuden suurehkosta “aikaistetusta kysynnästä”? Tai miksi tämä aikaistettu kysyntä vaikuttaisi pitkän aikavälin kasvunäkymiin?
Itse siis näen tilanteen kutakuinkin näin:
Alkuun harvian myynti on 100 rahaa, markkina kasvaa 5% vuodessa ja harvia sen mukana. Koronan iskiessä markkina ja harvia kasvaakin 10% vuodessa - jonka lisäksi harvia kauhoo markkina-osuuksia ja saa extra myyntiä aikaistetun kysynnän takia. Oletetaan että harvia saa vaikka 10% extraa myyntiä markkina-osuuttaan kasvattamalla, loput on aikaistettua kysyntää, joka laskussa on 10% lisämyynti vuotena 4. Indeksi sisältää myös tämän aikaistetun kysynnän.
Vuosi 1 2 3 4 5 6
Harvia 100 105 110,2 143,3 172.0 206,4
Harvia* 100 105 110,2 132,3 158,7 190,5
Indeksi 100 105 110,2 132,3 145,5 160
- merkitty on harvia ilman “aikaistettua kysyntää”.
Eli markkina on kasvanut 60% tarkastelu kaudella, harvia olisi kasvanut 90,5% ilman korona hyvää ja koronahyvän kanssa 106,4%. Nyt sitten ihmettelen täällä ääneen, että onko mahdollista, että tämä gappi (jossa ei ole huomioituna kannibalisointia) harvian eri myyntien välillä menisi umpeen, kun tämä väliaikainen kysynnän lisä poistuu.
Mutta toki on myös mahdollista, että harvia on myös vain ottanut markkinaosuutta paljon enemmän, eikä “aikaistettua kysyntää” ole, vaan se onkin “muiden entistä kysyntää”.