Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Tämähän oli loistava video, erityisen hienoa saada muitakin Harvialaisia ääneen! Työntekijöiden meininki kuulostaa todellakin erinomaiselta, onkohan samaa saatu vietyä Muuramen ulkopuolellekin?

Haastattelija muuten kuulostaa (ja näyttääkin vähän) aivan Hannu Karpolta :grinning_face_with_smiling_eyes:

18 tykkäystä

Jos ennakoi liiketoiminnan kutistuvan tulevaisuudessa, minkään yrityksen tuloksesta ei kannata maksaa kovinkaan paljon. Minkä tahansa yhtiön saa näyttämään yliarvostetulta, jos odottaa kasvun kääntyvän kutistumiseksi nyt. Yleensä trendi ei käänny noin veitsellä leikaten.

Harvian kohdalla ollaan liikkeellä näyttöihin nähden selvästi varovaisemmalla jalalla kuin useiden muiden kanssa. Täälläkin mietitään, onkohan P/E 30 2021 tulevaisuuden tuloskasvun vauhtiin nähden liikaa. Tämä tarkoittaa, että jos Harvia tekee realistisena pitämääni 20% kasvua ja siitä edespäin pari vuotta 10% hiipuen sitten 5% niin osakkeessa on maltillista nousuvaraa ja myös maximum drawdown on maltillinen.

Tästä ei ole pitkä matka siihen, että kuluvan vuoden P/E on 20 ja näillä näytöillä se olisi huokeahko. Arvelen, että heinäkuun hintoihin on realistista korjata, mutta Harvia on yhä tuloskasvuun suhteutettuna OMXH:n halvemmasta päästä, käsittääkseni toiseksi halvin. En kuitenkaan odota Harvian merkittävästi ja nopeasti tästä nousevan, ellei myös ensi vuonna ole jotain 30% tapaista.

Juuri nyt on riski innostua liikaa hyvistä numeroista monen yhtiön kohdalla, mutta Harvian näen olevan tässäkin suhteessa poikkeus. Hyvät kasvuluvut eivät ole pomppu koronakuopasta eikä kasvu toisaalta yllättäen alkanut koronasta viime vuonna vaan pidemmän trendin taustalla on jotain kestävämpää. Luvuissa ei ollut yhtäkään heikkoa kohtaa eikä hintakaan ole kohtuuton. Luvut eivät nykyisellään mielestäni tue narratiivia väliaikaisesta koronakysynnästä.

Tämä yhdessä markkinan verraten varovaisen suhtautumisen kanssa saa minut näyttämään tälle vihreää valoa, edelleen. Kenties vaalean vihreää kuitenkin.

Muutan mieltäni tarvittaessa.

50 tykkäystä

Kyllä, mutta esitin skenaarion miten harvian kasvu esim. saksassa ja yhdysvalloissa saattaisi olla negatiivistä koronan jälkeen - johon vedettiin QT-arvostuskortti, mikä ei mielestäni liittynyt asiaan mitenkään - joten vastasin itsekin yhtä hyvällä argumentillä.

Minulla ei ole tieto-taitoa ennakoida tai ennustaa yrityksien tulevaisuutta juurikaan, mutta harvoin on haittaakaan visioida millä tavoilla sijoituscase voisi muuttua paljon huonommaksi (tai paremmaksi) kuin mitä yhtiön nykykurssi hinnoittelee, vaikkei ne ehkä olisikaan todennäköisimpiä skenaarioita.

Esim. kovan kysynnän jatkumiseen ollaan luottavaisia, koska yhtiö tekee isoja tehdas investointeja. Mutta samalla yhtiö on viestinyt että investoinnit tehdään koska tämänhetkinen tilauskirja on liian pitkä ja toisaalta, ettei sillä ole esim koronan jälkeiseen kysyntään juurikaan näkymiä.

12 tykkäystä

Siis hetkinen…
Tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että toimitusajat ovat valitettavasti pidentyneet saunojen kovan kysynnän vuoksi viikoista kuukausiin. Ja tästä syystä investoidaan isosti laajenuksiin ja tehostamisiin joka puolella ja nämä laajentamis- ja tehostustoimet etenevät suunnitellusti ja aikataulussa.
----> Eihän nyt tämän luokan investointeja tehtäisi millään tasolla, ellei kysyntään olisi näkymiä. Mitä järkeä siinä olisi.

Ja kun koronaa on nyt jo vuositolkulla jauhettu, ei johtoakaan kiinnosta takuulla lähteä enää tässä kohtaa puimaan korona-asialla. Juuri todettu että seuraavan 2-3 vuoden ajan markkinan odotetaan kasvavan selvästi yli historiallisen vauhdin ja investoidaan isosti. Sitten seuraava kysyy, että entäs koronan jälkeiseen aikaan? Eihän siihen voi muuta todeta kun että ei ole tulevaisuuskiikareita, kun ei tiedä loppuuko se tänään vai ei koskaan.

Tässä vielä ote Inderesin rapsasta:

" Johto on koronan aikana puhut kovan kasvun johtuvan ”aikaistetusta kysynnästä”, millä ei odoteta olevan vaikutusta sauna- ja spa-markkinan pitkän aikavälin kasvunäkymiin. Johto on kuitenkin tänä keväänä alkanut puhua rohkeammin kestävämmästä globaalista saunamarkkinan kasvusta ja todennut, että seuraavan 2-3 vuoden ajan markkinan odotetaan kasvavan selvästi yli historiallisen vauhdin. Tämä antaa vahvistusta sille, ettei saunabuumi ole vain koronasta johtuva ohimenevä vaihe, vaan taustalla jylläävät myös suotuisammat globaalit megatrendit ja Harvia on hyvissä asemissa hyötymään tästä. Sauna- ja spa-markkinan kysyntä on nyt erittäin vahvaa globaalisti ja sitä ajavat pandemian nostama into kodin ja mökin remontointiin, saunomisen tunnettuuden kasvu ja siihen liittyvien terveyshyötyjen rummutus eri medioissa. "

Sanoisin, että johdolla on kyllä tulevaisuuteen varsin vahva näkymä, jonka myös käynnissä olevat investoinnitkin osoittavat.

51 tykkäystä

Tämänhän minä mainitsin ja sen lisäksi referoin johtoa Q1 julkkarista.

Ei ole tulevaisuuskiikareita ei, mutta ei silti haittaa visioida tulevaa.

Miksi saunamarkkinan nopeampi kasvu poistaisi mahdollisuuden suurehkosta “aikaistetusta kysynnästä”? Tai miksi tämä aikaistettu kysyntä vaikuttaisi pitkän aikavälin kasvunäkymiin?

Itse siis näen tilanteen kutakuinkin näin:

Alkuun harvian myynti on 100 rahaa, markkina kasvaa 5% vuodessa ja harvia sen mukana. Koronan iskiessä markkina ja harvia kasvaakin 10% vuodessa - jonka lisäksi harvia kauhoo markkina-osuuksia ja saa extra myyntiä aikaistetun kysynnän takia. Oletetaan että harvia saa vaikka 10% extraa myyntiä markkina-osuuttaan kasvattamalla, loput on aikaistettua kysyntää, joka laskussa on 10% lisämyynti vuotena 4. Indeksi sisältää myös tämän aikaistetun kysynnän.

Vuosi 1 2 3 4 5 6
Harvia 100 105 110,2 143,3 172.0 206,4
Harvia* 100 105 110,2 132,3 158,7 190,5
Indeksi 100 105 110,2 132,3 145,5 160

  • merkitty on harvia ilman “aikaistettua kysyntää”.

Eli markkina on kasvanut 60% tarkastelu kaudella, harvia olisi kasvanut 90,5% ilman korona hyvää ja koronahyvän kanssa 106,4%. Nyt sitten ihmettelen täällä ääneen, että onko mahdollista, että tämä gappi (jossa ei ole huomioituna kannibalisointia) harvian eri myyntien välillä menisi umpeen, kun tämä väliaikainen kysynnän lisä poistuu.

Mutta toki on myös mahdollista, että harvia on myös vain ottanut markkinaosuutta paljon enemmän, eikä “aikaistettua kysyntää” ole, vaan se onkin “muiden entistä kysyntää”.

3 tykkäystä

En itse niele myöskään yhtiön selityksiä, että näkymää tulevaisuuteen (after covid) ei olisi tarpeeksi, jotta pitkän aikavälin ohjeistusta lähdettäisiin nostamaan.

Jos asettaa perspektiiviin Harvian sauna- ja spa markkinan isoimpana toimijana ja täysin globaalina yhtiönä, joka on kasvanut tänä vuonna orgaanisesti 60% ja viime vuonna yli 30% niin ajatus siitä että mitään näkymää ei olisi on absurdi. Puhumattakaan
10milj investoinneista tänä vuonna.

4 tykkäystä

Jos yhtiö odottaa lähitulevaisuudessa markkinoiden kasvavan historiallista nopeammin, niin tässä vaiheessa jokaisen omistajan pitäisi taputtaa käsiään yhteen ja lopettaa koronakortin käyttäminen.

Tottakai jokaisella yhtiöllä on riskejä ja kukaan ei tiedä täysin varmasti tulevaisuudesta, mutta ei nyt ihan näytä siltä että kaikki on vain kiinni aikaistetusta kysynnästä. Kun kyseessä ei ole bumtsibum yhtiö, niin tiedotuskin on mallia jalat maassa.

4 tykkäystä

Skenaario 1: Harvia ohjeistaa seuraaville kahdelle vuodelle 40% vuotuisen liikevaihdon kasvun heidän optimistisen näkemyksen mukaan. Kurssi kiittää ja noustaan 80e havinoille. Korona saadaan kuriin 2022 alussa, ja matkailurajoitukset poistuvat. Liikevaihdon kehitys onkin ensimmäisillä kvartaaleilla -20%. Osakkeen arvosta häviää 60%. Sijoittajat menettävät luottamuksensa Harviaan.

Skenaario 2: Luvataan pehmeitä kasvulukuja, koska varmoja ei hurjan kasvun jatkumisesta voida olla. Kurssikehitys nojaa hieman enemmän toteutuneisiin tuloksiin eikä lähde lapasesta. Osake tarjoaa sijoittajalle vakaampaa tuottoa.

Valitsen mieluusti Skenaario 2:n. Olen erittäin tyytyväinen Harvian ohjeistuksiin. Se hieman jarruttaa tavoitehintoja tässä markkinatilanteessa.

Toki vastapainoksi täytyy mainita että kiinnostavaa olisi tietää minkälaisia myyntejä he omiin papereihin budjetoivat ensi vuodelle ja miltä esim. perinteinen 5-year-plan heillä näyttää. Voihan olla että ensi vuodelle tässä nähdään muutos, koska nyt on jo löyhästi ennustettu ripeämpää kasvua seuraaville parille vuodelle.

Lisähuomio: jatkuva posareiden ja tulosennusteiden ylitys antaa reippaasti näkyvyyttä joka on ilmaista brändimarkkinointia.

35 tykkäystä

Periaatteessa mitään positiivista tulosvaroitusta ei voi edes tulla, kun ollaan jo pitemmän aikaa operoitu yli yhtiön omien pitkän aikavälin tavoitteiden.

On mielestäni aika harhaanjohtavaa sijoittajia kohtaan kun ohjeistus on yli 5% kasvu(tällä hetkellä yli 10%) ja se ylitetään 50-90%. Liikevoittoa tehdään jo kohta 10% yli tavoitteiden.

Yhtiö on suorittanut ihan älyttömän hyvin, mutta mielestäni ollaan niin kaukana ohjeistus versus toteutuneet tulokset, että on pakko antaa tästä kritiikkiä johdolle.

3 tykkäystä

Miten tuo tilauskirjoissa näkyvien tuotteiden liikevaihto ilmoitetaan? Tilauskirjat ovat pitkät mutta näkyikö kyseiset tilauskirjan maksut jo q2 luvuissa? Meinaan, että jos menekki alkaa nyt hiipumaan, onko tämän hetken pitkällä tilauskirjalla mitään merkitystä enää tulevan tuloksen kannalta?

1 tykkäys

Minusta tässä kysymys kuuluu, että miten pitkään kova kasvu jatkuu. Jonot kasvaa vaikka kapasiteettia tulee lisää.
Näyttää että jatketaan hyvin 2022 puolelle ja mm. Pohjois-Amerikka kommentti liian pitkistä toimitus ajoista ja markkinoinnin hölläys kertoo että hätää ei heti ole?

Miksi pitää kasvaa kovaa? Kertoimien vuoksi, ne pitää saada painettua alemmas ennen kuin kasvu hidastuu (kunhan ei supistu) .

Onneksi päälle on yritysostokortti!!
Onneksi voitetaan markkinaosuutta!

Harvia puhuu yli 5% kasvussa kokonaismarkkinan kasvusta (nyt puhuneet vuosiksi yli tuplat tuohon), hyvä jos viedään myös markkinaosuutta!

13 tykkäystä

Tuskin mitään ennakkomaksuja saavat.

7 tykkäystä

Ja vaikka tilauskirjan tuotteista olisikin maksettu ennakkomaksuja niin ei niitä siltikään tulisi myynniksi kirjata ennen kuin vasta toimituksen yhteydessä. Eli ei näy vielä liikevaihdossa.

15 tykkäystä

:water_buffalo: :harviaraketti:

125 tykkäystä

Jatkona tälle. Katselin nyt myös tuon nauhoitteen uudelleen ja laitan myös omia poimintoja tähän jatkoksi. Kuvakaappaukset esityksestä.

2 min →

Tuotantokapasiteetista

Muuramen laajennus aikataulussa ja budjetissa. Romaniaan ja USA:aan ymmärtääkseni suunnitelmia lisälaitehankinnoille. Harkinnassa/suunnitteilla Saksassa EOS:n osalta tehdaskapasiteetin kasvattaminen (eli ilmeisesti laajennusta suunnitteilla myöhemmässä vaiheessa?)

EOS:n USA:n markkinoille pääsyyn viivästystä 4-6 viikkoa lupaprosessien vuoksi. Vuoden lopulla pitäisi olla hyväksynnät kunnossa USA:n osalta.

6.50min →

MyHarvia otettu hyvin vastaan. Myynyt hyvin markkinoilla, missä se on tullut saataville. Pohjois-Amerikan markkinoille tulossa sovellus ensi vuoden alussa. (tämä toki vielä pientä, mutta edistää osaltaan sitä keskihinnan kasvatusta)

Aasiassa otettu pieniä askelia eteenpäin, josta enemmän kerrottavaa myöhemmin tänä vuonna ja ensi vuoden puolella (aiheuttaako tämä kenties spekulointia jostain yritysostosta tai muusta laajentumisesta Aasiassa vai mihin Tapio tässä viittaa?)

13.40min →

Suomessa valtaa niin markkinaa niin yksityis- kuin ammattilaiskanavissa.

Muissa Pohjoismaissa ei vielä markkinajohtaja mutta välimatka pienentynyt ja saavuttaa markkinajohtajaa ( TyloHelo) tällä hetkellä nopeasti. Pohjois-Amerikassa kampanjointia vähennetty ettei tuoteta pettymystä asiakaskunnalle. (Tämä väliaikaista kunnes saadaan uusi tuotantolaitos pyörimään/kapasiteettiä lisää)

15.20min-> liikevaihto tuotekategorioittain.

Huomioitava että Kirami ollut mukana vasta vähän aikaan.Höyrygeneraattoreiden osalta päästy taas oikealle uralle (kärsi pandemiasta johtuen viime vuoden kahdella viimeisellä kvartaalilla). On vielä pientä mutta tuottaa hyvin ja tähän puoleen halutaan lisää ponnistelua ja vauhtia.

28min →
Q&A: hyvää keskustelua kauttaaltaan. mm. mainintaa, että kaikki brändit (Harvia, Sentiotec, EOS & Almost Heaven Saunas) valtaa markkinaosuutta kilpailijoilta ja infrasaunoissa pystyvät ottamaan isompia askeleita.

Kuvaaja vielä investoinneista:

Näihin investoihin (mm laitehankintojen osalta) yhtiöllä nykyisin parempi näkymä, kun tilauskirjoissa
tilauksia jossain tuotteissa kuukauden tai useamman kuukauden eteenpäin. Kun tulivat pörssiin, niin tilauksien näkymä oli n. pari viikkoa eteenpäin.

Liikevaihto maittain:

91 tykkäystä

Sellainen huomio tuolta Netraudan puolelta, että loppuunmyytyjen Harvian tuotteiden osalta arvioitu toimitusaika on noussut kahdesta viikosta kolmeen.

Eli netraudan ohjelma lisää arvioidun toimitusajan todennäköisesti automaattisesti, kun tuote erä menee loppuun.

Vielä kesällä lisätty aika oli 2 viikkoa, nyt se on 3. Eli ei varmaan ainakaan kysyntä ole vähentynyt. Osa tuotteista tulee nopeammin myyntiin, mutta ilmeisesti Harvia on kertonut keskimääräisen toimitusajan olevan 3vko.

Toinen huomio Kiramin osalta on, että kolmea kylpytynnyriä saa noin 4 viikon toimitusajalla. Muutamissa toimitusaika on 6-8 vko tai 8-12 viikkoa. Kuitenkin suurin osa malleista luvataan vasta 2/2022 myymälään.

Tämän perusteella Kirami kauppa on vähintäänkin onnistunut, sillä kysyntä myös paljuissa näyttää olevan hurjaa.

145 tykkäystä

Itsekin pohdinnoissani koronan suhteen olen sitä mieltä, että tästä tuli pitkä riesa ja todennäköisesti erilaisia tehosterokotteita tullaan tarvitsemaan vuosittain. Niin se influenssakin on jyllännyt jo vuosikymmenet. Eli tästä jos johtaa Harviaan, niin se ns kotoilu on ehkä vähän jo pakon sanelema juttu johon pitää mukautua. Ei tarkoita tietenkään sitä että matkustaminen loppuisi, mutta todennäköisesti ei lähivuosian yhtä riehakkaaseen menoon päästä mitä 2019 oli.

No mutta tuo tietysti spekulointia ja vaikka itsellä Harvia on salkun toiseksi suurin sijoitus niin silti erittäin mielelläni luen ja pohdin myös niitä negatiivisia skenaarioita. Mutta en tässä kohtaa lähtisi osakkeillani vetoa lyömän negatiivisen puolesta eli toisinsanoen en ole myymässä.

Jos mennään noihin maailman markkinoihin, niin eikös tässä nyt ole aivan valtava kaskupotentiaali vielä vuosiksi eteenpäin? Ilman että yhtäkkiä maailmalla saunoja olisi kuten Suomessa, mutta jos sauna nyt on osa hyvinvoinnin ja terveyden megatrendiä, niin niitä saunojahan on per asukas kuitenin maailmalla vielä vähän. Eli kasvualustaa riittää ja sitten vielä se korvauskysyntä jonka markkina kasvaa koko ajan kun yksikin sauna johonkin maailmankolkkaan pystytetään.

Tässä kohtaa vertaisin Harviaa Koneeseen. Kone on jo vuosia tai varmaan vuosikymmeniä ratsastanut tuon kaupungistumisen ja ylöspäin rakentamisen kanssa. Ja samalla tavalla jokainen hissi tuo lisää korvauskysyntää ja Koneen tapauksessa tietysti huoltoa missä se nyt eroaa Harviasta kun hissit pitää huoltaa jo lain pakottamana.

Ja sitten vielä kaikki tuo iot ja tekoäly ja sen sen tuomat mahdollisuudet sauna, palju jne markkinaan. Ja mitä järkeviä yritysostoja voikaan vielä tulla Kiramin perään kun kassakin sen kestää…

Minusta ainakin tässä on ihan liikaa postiivisia ajureita, että edes harkitsisin keventämistä. En tosin nyt osta lisääkään kun paino on jo kohtuu suuri, mutta ostelen sitten vähän lapsien osakesäästötileille.

Mutta kaiken kaikkiaan hienoa pohdintaa nämä eri skenaariot mitä useampi ansiokkaasta esittänyt.

57 tykkäystä

Eikös Harvian sisäpiiriläisillä ole ollut hyvin usein tapana kevennellä omistuksia osavuosiraporttejen jälkeen, joskin nyt jälleen näitä ei ole näkynyt. Kuten ei myöskään Q1 raportin jälkeen. En nyt haluaisi täysin foliopää olla, mutta viimeksi kun näin kävi niin Kirami kaupan julkistus oli putkessa, jonka vuoksi sisäpiirinkauppoja ei saanut tehdä.

37 tykkäystä

Samaa foliota pyörittelin itsekin päähäni :smiley:

Pitää kyllä vielä rauhassa tämä alkuviikko odotella, että tuleeko ilmoituksia myynneistä.
Loppuviikosta voi sitten kiristellä foliota kovemmin päänuppiin.

Johto on kyllä hyvin avoimesti ilmaissut, että yrityskauppoja tulee jos sopiva kohde vain löytyy.

Yhtiön velkaantumistaaste oli puolivuotiskatsauksessa vain 0,9.
Harvian tavoitehaarukka on 1,5-2,5x. Jos ohjeistuksen haluaa pitää, niin jotain on ostettava tai pistettävä rahaa kiertoon lisäosingon muodossa ( tähän lisäosinkojen jakoon en itse ainakaan usko.)

Jospa joku infrapunasaunaan liittyvä osto tai sitten pientä laajentumista saunamarkkinoihin Aasiaan.

21 tykkäystä

Mitään ideoita mahdollisesta ostokohteesta?