Samaan aikaan hyvä ja huono uutinen, että tuotteet on katalogissa “sold out” -statuksella pitkiä aikoja. Jos kyse on saatavuusongelmasta, niin menee sekä kiukaan tuottajalta että myyjältä rahaa sivu suun, kun ostellaan kilpailijoiden tuotteita sen sijaan.
Tietenkin hyvä uutinen on se, että kaikki menee mitä tehdään.
En näe tuota todellakaan pelkästään hyvänä asiana. Kiva kun menee kaupaksi, mutta kyllähän siinä menetetään joitakin asiakkaita jos iso osa (?) tuotteista näyttää out of stockia. Ei ole ainakaan itsellä tapana jäädä odottelemaan hankinnoissa jos tuotteen toimitusajasta ei ole mitään mainintaa.
Toivottavasti tämä on kuitenkin firman kannalta epäolennaista dataa eikä kerro mitään ainakaan komponenttipulasta tai muusta tuotanto-ongelmasta.
Tämähän kertoo Pohjois-Amerikan osalta tasan puutteellisesta tehdaskapasiteetin koosta ja siksi siellä laajennetaankin että pystyttäisiin vastaamaan kysyntään.
Kaikki mitä saadaan tällä hetkellä ulos menee niin siellä kuin Euroopassa kilpailijoilla niin ei tässä ole ainakaan toistaiseksi mitään sellaisia merkkejä että komponenttien puutteiden takia jäisi rahaa pöydälle.
Arimatin ansiokkaasta konfrenssivierailusta kuukausi takaperin kilpailijan suusta.
“-”I have never sold as many saunas as now. We only have one here and I already have 3 bids. It’s our last one in stock. Next one will come in 2-3 months.””
Omiin silmiini ei ole ainakaan osunut mitään uutista että markkina olisi hiljentymässä ja funda on sen suhteen siis edelleen muuttumaton.
Hyvä pointti. Asiakkaiden menettäminen ei ole ikinä hyvä asia. Joskus kuitenkin vaikeasti saatavilla olevat asiat kiinnostavat ihmisiä. Näistä esimerkkeinä Teslan autot, joiden toimitusaika oli alkuvaiheilla jopa vuosia. Korkea kysyntä mahdollistaa pitämään myös hinnat korkealla, eikä tarvitse myydä suuremmilla alennuksilla.
Olisi kiinnostavaa kuulla tästä retail-puolen asiantuntijoilta/ammattilaisilta kommenttia. Esimerkiksi, voisiko se jos Harvialla on kovan kysynnän takia toimitusvaikeuksia vaikuttaa siihen että jälleenmyyjillä on intressi nostaa toinen brändi esille enemmän, ettei tarvitse myydä eioota? Eioon myyminenhän on myrkkyä kenelle tahansa kauppiaalle.
Jos on toimitusvaikeuksia, yritykset joutuvat ikävä kyllä priorisoimaan sitä kenelle toimittavat. Luxus-brändithän ovat tehneet tästä taidetta, jossa saadaan nostettua katteet pilviin niukkuuden strategialla. Mutta en tiedä miten toimii kiuas-kaupassa
Nyt se iso kuva on taas unohtunut. Yksi ihminen on tehnyt oman visuaalisen havainnon yhden Bauhaus-myymälän sen hetkisestä näytteillepanosta, ja todennut että omilla silmillä Raision Bauhaussissa oli Narvin kiukaita esillä paremmin, liikkeessä jossa läntisessä Turussa olevat turkulaiset asioi. Tätä sitten aletaan puimaan, että taitaa Harvialla olla kiukaissa toimitusvaikeuksia. Vai olisikohan siellä sitten kauppiaalla kuitenkin tarve laittaa muita esille kun tuppaavat jäämään muut merkit varastoon?
Kuinka järkyttävän paljon nämä läntisen Turun turkulaiset ostaa kiukaita, ja juuri kyseisestä Raision Bauhaussin myymälästä? Kuinka ison osan tämä Harvian piirakasta muodostaa globaalisti?
—> Jonkunlainen suhteellisuudentaju yhtiön kokoon nähden olisi hyvä näissä avauksissa ja keskusteluissa pitää mukana
Ei vaan mahda kuukauden VWAP mennä yli 53,50€:n vaikka kuinka harvialasien läpi katselisi. Loistava yhtiö vaikka tällä kertaa alle miljardin rajapyykin jäisikin.
Tietävämmät voi tulla sivistämään, mikäli markkina-arvon tarkastus tehdään jostakin muusta arvosta kuin kuukauden määräpainotetusta keskihinnasta.
Olen vähän eri mieltä. Juuri tällaiset ruohonjuuritason havainnot ovat kiinnostavaa insightia joka jää “ison kuvan analyysistä”, jota Indereskin lähinnä tekee, pois. Kannattaa myös huomata konteksti: tämä on julkinen ja anonyymi keskustelulauta, jolla tällainen tiedonjako on ainakin minun kirjoissani juuri se lisäarvo. On jokaisen sijoittajan oma tehtävä suodattaa tiedosta itselle se olennainen. Minä haen täältä uutta insightia yritysten toimintaan, markkinaan sekä ideoita ja näkökulmia sijoittamiseen. On hyvä, ettei kirjoittamisen, spekuloinnin ja pohdinnan kynnys ole liian korkea.
Tuossa omassa tekstissäni sanoin että olisi hyvä saada retail-ammattilaisten kommentteja juurikin siitä syystä, että se valottaisi faktoihin perustuvaa insightia. Lisäksi viittasin toimitusvaikeuksiin “Esimerkiksi” yhtenä skenaariona sille, että jälleenmyyjä laittaa muita tuotteita framille. En siis esittänyt sitä faktana.
Sen verran tämä Bauhaus Raisio uutisointi ja toimitusvaikeus spekulointi nosti verenpainetta, että päätin vähän tutkia faktoja. Olen ostamassa itse uutta kiuasta ja luonnollisesti se on Harvia. Spekulointi toimitusvaikeuksista on aivan turhaa. Tällä foorumilla tykätään oikein jankata asioista. Ei varmaan kannata tyhjää huudella.
Mistä itse lähtisit katsomaan tarjontaa? No netistä. Sekä Bauhausin että K-Raudan sivuilta näkee, että Harvian kiukaiden saatavuus on erinomaista eri kaupungeissa. Melkein kaikki mallit (satunnaispoiminta keskihintaisista ja kalliimmista kiukaista) löytyvät varastosta suoraan. Jonkin kiukaan kohdalla oli jossain kaupungissa 0- muutama jäljellä. Osa kalliista kiukaista on toimitustavaraa. Se oli yllätys, miten paljon erilaisia malleja löytyy, myös keskihinnan paremmalta puolelta.
Harvialta vastattiin heti aamusta iltaiseen kyselyyn.
Kiitos viestistäsi.
Suurin osa kiukaista löytyy jälleenmyyjien varastoista. Malleista riippuen toimitusajat 1-2 viikkoa.
Berenberg on myös ilmestynyt välittäjälistoille kuten tänäänkin tälläkin hetkellä. Omiin silmiin osunut useana päivänä, ja ajallisesti tankkaillut omien havaintojen mukaan nyt Levin maailmancupin jälkeen. Yhtenäkään päivänä en ole nähnyt myyvän lainkaan ja aina +1000kpl / päivä jos on listassa näkynyt.
Kiitokset erittäin hyvästä linkistä, ei itsellä ollut tämä tiedossa
Jokatapauksessa pari +1000 osakkeen plompsia osunut silmiin ostolistasta, tämän linkin mukaan olleet 23.päivä ja 25.päivä. Mutta tänään maistuu enemmän.
Aloin seurata netrauta.fi Harvian kiuasmyyntejä (kiitos foorumin) aktiivisesti vasta syyskuussa joten dataa ei ole paljoa. Mutta silmiinpistävää viimeisen parin viikon ajalta on että esimerkiksi:
Jokaisessa näissä tahti on kiihtynyt huomattavasti esimerkiksi lokakuun alun lukuihin verrattuna. Silloin kohdetta 1 myytiin viikossa 2 kappaletta. Viimeistä kohdetta myytiin viikossa 7-9 kappaletta. Toki pitää muistaa että Q4 muodostaa tyypillisesti Harvian liikevaihdosta 26-28%, Q3 ainoastaan 22-23% (lokakuu on toki osa Q4 mutta todennäköisesti marras- ja joulukuu paljon kiireisempiä). Joka tapauksessa, seurataan tilannetta ja ideana on kerätä dataa eri lähteistä useiden vuosien ajan.
Olen paljon tuota Netrautaa seurannut ja kyllähän viime viikonloppu oli kovin myynti varmaan määrällisesti ikinä.
Black Friday tarjoukset (jotka ovat toki käytännössä samoja kuin muutenkin) sai varmasti ihmiset liikkeelle.
Mainitaan noiden @Arimatti_Alhanko listaamien lisäksi, että aina valmiita Forten kiukaita meni pelkästään viikonlopun aikana useita kymmeniä. Muutama tehokoko myytiin loppuun.
Myös Bauhaussin puolella esimerkiksi M2 kiuas on ollut toista viikkoa useasta liikkeestä ja verkkokaupasta loppu. Kysyntää tuntuu olevan joulun alla.
Mielenkiintoista tietoa tämä. Kiitos tästä. Ehkä markkina sitten toimii niin, että kun sitä perinteistä etelän matkaa ei tehdä niin rahaa käytetään sen oman pirtin parantamiseen esim. saunaremontin muodossa. Tämä tietenkin sataa Harvian laariin.
Onko jollakin tietoa historiallisesta kehityksestä pidemmältä ajalta, eli ovatko kvartaalit olleet samanlaisia vai onko joku kvartaali ollut nyt viime vuosina selkeästi paras?
“Normaalisti” Q4 ja Q1 olleet vahvimmat, mikä on 2019 jälkeen muuttunut niin että jokainen kvartteri on edeltävää kovempi (pois lukien viimeisin Q3 vs Q2):