Tuo kyseinen taitaa olla tekstin mukaan Thermoryn valmistama. Sivuilla oli myös toinen sauna, jossa oli sama ”Joe Rogan’s Sauna” -brändäys ja se taisi olla AHS:n tuote.
Salus Saunas myy ilmeisesti edelleen paljon AHS:n saunoja, mutta he ovat näemmä brändänneet saunat omikseen. Ennen AHS yhteistyö oli paljon näkyvämpää. Esim. nyt Salus Saunasin sivuilla ei tuotteiden kohdalla mainita niiden olevan AHS:n kamaa. Tuotteiden kuvat ovat samat, nimet eri. Uskoisin kyseessä olevan AHS:n saunat.
Alhaalla esimerkki. Kuvassa vasemmalla AHS:n verkkosivut, oikealla Salusin verkkokauppa. Sama kaava toistuu kaikissa saunaluokissa.
Salus Saunasin tarjonnassa Harvian KIP-kiuas on vakiovaruste jokaisessa saunassa pl. infrapuna. Lisähinnasta saa mukaan paremman Harvian tai kilpailijan Huumin kiukaan. Kiuasta ainakin menee, oli sauna tehty missä hyvänsä.
Toivottavasti kaikilla haarumilaisilla on ollut hyvät juhannuslöylyt!
Ehdin jo hetkeksi innostua, että vaatimus koskisi myös jo käytössä olevia kiukaita, mutta se koskeekin vain uusia.
”Tämä tarkoittaa, että kynnysarvot on alitettava, kun tuotteita tuodaan markkinoille”, sanoo kiuasvalmistaja Harvian teknologiajohtaja Timo Harvia.
”Tämä vaikuttaa meihin ja kaikkiin muihin kiuasvalmistajiin. Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että jatkamme tulisijojen kehittämistä vähäpäästöisemmiksi ja kohti parempaa hyötysuhdetta.”
Pidempi juttu USA:n saunoihin liittyen. Juttu muurin takana, joten alla olennaisin. Jutussa mainitaan myös että Yhdysvalloissa on tällä hetkellä arviolta runsaat miljoona saunaa ja että saunan asiaa Yhdysvalloissa ajavat muun muassa 200 yritysjäsenen Sauna from Finland -verkosto sekä runsaan 30 yrityksen muodostama North American Sauna Society.
Saunaohje voi tuntua suomalaiselle turhanpäiväiseltä, mutta Yhdysvalloissa niitä tarvitaan. Varsinkin, kun siirrytään kauemmas suurten järvien sydänmailta.
Opastusta tarvitaan oikeastaan huomattavasti enemmän kuin sitä on tarjolla, sanoo North American Sauna Societyn (NASS) eli Pohjois-Amerikan saunaseuran puheenjohtaja, 24 vuotta Yhdysvalloissa asunut Eero Kilpi. Seuran tavoitteena on edistää suomalaista saunakulttuuria ja -liiketoimintaa Yhdysvalloissa.
”Sauna voi Yhdysvalloissa nyt hirveän hyvin verrattuna aiempaan, mutta samaa ei voi sanoa saunomisesta. Se on yhä hyvin kaukana suomalaisesta perinteestä.”
Kilpi kertoo muutaman esimerkin. Hiljattain erään kaupungin palolaitos teki tilauksen viidestä saunasta, joihin kaikkiin haluttiin asentaa sisään kuntopyörät. Myös vanhempi rouvashenkilö tiedusteli NASS:n jäsenyritykseltä, josko vaatekaappiin saisi asennettua minisaunan. Molemmissa tapauksissa asiakkailla oli mielessä infrapunahuone, jolla ei ole juuri mitään tekemistä perinteisen saunan kanssa.
Terveyshyödyt ovat keskeinen kysynnän ajuri. Asiaa ovat auttaneet julkkikset, kuten Joe Rogan ja Kourtney Kardashian. Itä-Suomen yliopiston professorin, kardiologi Jari Laukkasen tutkimukset saunan hyödyistä esimerkiksi sydänterveydelle ovat Yhdysvalloissa keskeinen myyntiteesi.
”Sanoisin, että 90 prosenttia saunoista myydään Yhdysvalloissa terveysvaikutusten vuoksi. Mutta koska markkinointimelu on niin hirveätä, ihmiset ostavat jopa vyötärölämmittimiä ajamaan saunan asiaa”, Kilpi kertoo.
Kaikkiaan Yhdysvalloissa ensikokemukset saunoista ovat usein harmillisen heikkoja. Kuntosaleilla tai hotelleissa sauna voi olla hieltä haiseva 55-asteinen huone. Sellaista saunaa ei mielellään halua yhdistettävän Suomeen.
Eivätkä suomalaiset saunavalmistajatkaan aina auta asiaa. Mittavilla investoinneilla kasvuun panostava Harviakin myy amerikkalaisille infrapunahuoneita. Yhtiön päätuote on Yhdysvalloissa tynnyrisauna, mikä ei sekään ole suomalaisittain kovin tuttu tapa nauttia löylyistä.
Kilven mukaan suomalaisten yhtiöiden intressissä olisi ehdottomasti intressissä päästä nykyisistä halvemman pään saunatuotteista kunnon saunoihin, joissa katteet ovat selkeästi paremmat.
”Saunomiskulttuuri pitäisi saada leviämään suomalaissiirtolaisten sydänmailta laajemmin Pohjois-Amerikkaan. Nyt näyttää luojan kiitos siltä, että aito sauna on saavuttamassa hieman lisää jalansijaa”, Kilpi sanoo.
Juhannuksesta inspiroituneena. Pientä saunakulttuurin kokemista Saksassa. Yöpyminen kansainvälisessä hotelliketjussa, jossa yllätys yllätys koko saunapaketti on Klafsilta. Suurena yllätyksenä tuli saunanlämpö. Sauna oli kooltaan ehkä 4-5m2, ja sähkökiukaalla lämmitettynä mittari huiteli 115c astetta. Huh… Täytyy sanoa, että healing with heat oli aika kaukana tästä kokemuksesta. Juhannuksen kunniaksi olut upposi kyllä vielä paremmin näissä löylyissä!
Onko saunakulttuurikokemusta muilta keskieuroopasta? Lämpötila hyvin pitkälti saunakohtainen ja makuasia, mutta näillä luvuilla en ihmettele, että ollaan oltu ainoat saunojat koko viikkona… Sauna lämmitettiin meitä varten. Itselle tuntuu noin pienessä sähkökiukaallisessa saunassa 65c astetta sopivalta, että saa löylyjen mukana kosteudenkin peliin.
Muutamat kuvat napsittu varustelusta.
Ps. Hyvää kesänjatkoa ja hyviä löylyjä
Lattialämmitteiseen saunaan oon Saksasa eksynyt. Jalat kyllä meinas palaa lattiaan kiinni.
Löylyvesi ei taasen juurkiaan sihahdellut kivillä.
Ennemminki vaan kuivasi hiljaa pois.
Lämpö tila oli ihan ok. Kunhan ois saanu vähän höyryä. Mittari havaintoa ei. Ja löylyvesi oli kyllästetty eukalla tai muulla vastaavalla kurkkupastilli tuoksulla. Silmiä kirveli mukavasti.
Tie jenkkikuluttajan takapihalle vie usein uima-allasrakentajien ja jakelijoiden kautta. Artikkeli parin viikon takaa: Adding a Sauna To Your Backyard - Pool Magazine
Muurin takana, mehevällä otsikolla.
Tuosta jutusta poimittu:
"Talouselämä uutisoi, kuinka Euroopan unioni on tiukentamassa kiukaisiin liittyviä standardeja ensimmäistä kertaa reiluun vuosikymmeneen.
Tiukennuksia on nyt luvassa reilun vuosikymmenen tauon jälkeen, sillä Euroopan unionin polttolaitteita koskevat testausmääräykset uudistuvat.
Säännösten tiukennukset iskevät etenkin pienempiin yhtiöihin. Lähtökohtaisesti suurimmilla ja parhaimmilla yhtiöillä on riittäviä resursseja investoida tarvittavaan tuotekehitykseen.
Tämä aiheuttaa pienemmille yhtiöille päänvaivaa kustannushaasteiden muodossa, jos niillä on liian pienet volyymit. Harvia on sen verran kookas yhtiö, että sen liiketoimintaa tiukennukset tuskin uhkaavat."
Tästä asiasta en Harvian kohdalla ainakaan murehtisi. 2021 Vuosikertomuksesta (s. 32) napattu:
Eli oma henkilö vaikuttamassa kyseisiin standardeihin.
https://twitter.com/harviafinland/status/1541773019944828934?t=SC3oIdX8rEfoMgNbxe2LEA&s=19
Mitähän sieltä on tulossa
"Kohta sinulla on mahdollisuus kokea ainutlaatuinen höyryelämys!
Lisää tietoa luvassa pian…
#harvia #healingwithheat https://twitter.com/harviafinland/status/1541773019944828934/video/1"
“Höyryyn pitää päästä ehdottomasti mukaan”, on kuultu viime vuosina strategiassa Tapion suusta vahvasti moneen otteeseen.
Joko sitä höyryä nyt saataisiin kunnolla, ja yhteistyökuviona vai oman katon alta?
09.06.2022 viimeinen sisäpiirin kauppa. Eli talon sisäiseltä vaikuttaa.
Harvialta tuli ulos tällainen tiedote.
"Harvia tuo uuden premium-malliston höyrysaunamarkkinoille lanseeraamalla Harvia Nova -tuoteperheen. Valikoimaan kuuluu kaksi uutta tuotetta: höyrysuihkukaappi, jossa on sisäänrakennettu höyrysuihkupaneeli, ja erillinen höyrysuihkupaneeli."
Jotain jännittävää on lämpiämässä...👀#harvia #sauna #healingwithheat pic.twitter.com/1wspu4AJbm
— Harvia (@harviafinland) July 1, 2022
Itse suosisin hieman selkeämpää markkinointia ja viestintää. Tällaiset kryptiset mainokset ei kyllä houkuta yhtään mihinkään.
Kyseessähän on markkinointia.
Samalla tavalla toimitaan tapahtumissa ja lanseerauksissa, kuten tässä tapauksessa Harvia tekee.
Eli nostetaan “hypeä”, jos sellaista Harvian kaltainen tuote/yritys nyt ylipäätään saa ja julkaistaan sitten parempi postaus/tiedote, kun tuote on tarpeeksi valmis julkaistavaksi.
Teasereissa se funktio on siinä nimessä. Se on ilmoitus jonka tarkoitus enemmän kiusoitella/härnätä kuin tiedottaa.