On tullut hieman lueskeltua saunan asemasta ja markkinasta Japanissa, kun kuitenkin näin Harvian omistajana ideana olisi ymmärtää paremmin Aasiassa olevaa toimintaa/ihmisiä, ja sitä kautta jatkaa uskoa sijoitukseen tässä pulkkamäessä ![:face_with_spiral_eyes: :face_with_spiral_eyes:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/face_with_spiral_eyes.png?v=12)
Ajattelin jakaa pienenä yleiskatsauksena kaikille kiinnostuneille, kun Bergmanin 2021 diilikin ajaa siihen suuntaan vahvempaa toimintaa, ja itse nään Japanin kasvavana mahdollisuutena kulttuurin puolesta. Yhdysvalloissa on myös uskoa itsellä markkinana, mutta entuudestaan oleva ”Suomirakkaus” tuotteissa, syvällisempi terveyden arvostus/arvomaailma, ja käytösmallit ovat aika hyvänä etuasemana tehdä kauppaa yhdessä/viedä Harviaa juuri sillä ”Suomileimalla” heille. Yhdysvaltojen wellness palvelut/tuotteet ovat enemmän ehkä ”rikkaammalle” osalle ja terveyden arvostus on pinnallisempaa/trendien kaltaista toimintaa.
Nyt kuitenkin itse asia →
Alkuperä, saunan asema, kehittyminen, ja sen suosion muuttuminen
Ihan alunperin heidän saunat ja saunominen ilmeisesti rakennettiin/tapahtui luolamaisissa onkaloissa tulen kanssa, josta sitten vesihöyry saatiin puhaltamaan höyrysaunan tavalla. Tällä ei ole merkitystä muuten kuin, että heillä on historiassa jo nähtävissä kaltaista saunatoimintaa.
Tästä saunominen on muuttunut lähihistorialliseen/nykyiseen ”onsen” tai ”sento” spa inn muotoon. Onsen kylpylät ovat kaupunkien ulkopuolella ja hieman ”traditionaaliseen” toimintaan päin. Sento (![:military_helmet: :military_helmet:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/military_helmet.png?v=12)
) kylpylät ovat taas kaupunkien sisällä, missä he lämmittävät veden sähköisesti. Sitten on vielä näitä hot spring paikkoja, mutta ei mennä niihin (vaikka ovatkin turismi/matkailukohteina mahtavia koukkuja).
Suomessa nähtyä alastomuutta heillä tehdään, mutta hyvin kylpylästä riippuen, ja sukupuolen mukaan jaottelu on näissä paikoissa yleistä. Kylpylöissä olevat saunat ovat myös usein ”kuivamallisia” meidän vesihöyryn sijaan. Näissä kylpylöissä vietetään pitkä aika päivästä, ja on nautinnollisen kokemuksen tasolla, eikä niinkään nopea käynti. Osassa kylpylöissä on jopa telkkarimaiset näytöt jauhamassa jonkinlaista viihdettä, kun istut kuumakylvyssä.
Yläpuolella enemmän onsen tyylinen ja alapuolella sento
Kulttuuri on kasvanut paljon miespainoitteisesta ja vanhempien ikäluokkien toiminnasta. Nykyään nuoret naiset ja miehet ovat enemmän mukana toiminnassa. Saunoja löytyy yhteensä noin 6000 ja ne jaottuvat isoimmalta osin vielä spa/salitiloihin.
1964 Tokyo olympics tapahtuman aikana nähtiin saunan suosiossa piikkiä Suomalaisten urheilijoiden käynnin puolesta, mutta se kohdistui silloin vielä keski-ikäisiin miehiin. Tämän jälkeen lähempänä yksi julkisuutta ajava tekijä on ollut Katzuki Tanakan kirjoittama saunakolumni. Tästä kirjoituksesta myöhemmin jopa tehtiin ”the way of the sauna” niminen manga vuonna 2016. Tästä seuraavana vuonna lumipallo jatkoi vielä matkaansa ja julkaistiin ensimmäinen saunojen ”rating” sivu nimeltä Sauna Ikitai. Sivulla on yli 9000 rekisteröitynyttä (eli todennäköisesti näitä useammin käyviä) käyttäjää. Sivulla nähtiin vielä uusia käyttäjiä koronankin aikaan.
Saunojilla on jopa oma lempinimi ”saunners”, ja yksi firma nimeltä TTNE on markkinoinnissaan käyttänyt tätä hyväkseen ”brand for saunners, by saunners” lauseellaan. He valmistavat esim. vaatteita liittyen saunomiseen itse saunojen ulkopuolella. Heidän yksi uusimmista projekteistaan oli Shireteko resortin uusiminen. He valmistivat ”here is small Finland” nimisen saunan, joka sisältää puupolttoisen löylyn, ja sen designiksi tuli meille tutun näköinen pohjoismainen tyyli/muotoilu. Saunalle on löytynyt varauksia jonoksi saakka, ja on ollut nuoremman käyttäjäkunnan suosima.
(Osaavat kyllä hommansa)
”Sauna hotspots and events on the rise”- Tokyo Weekender
Tokyo ja Ikebukuron lähialueet ovat alkanut muodostumaan saunojen kuumiksi alueiksi. Eklusiiviset hotellit privaattisaunoineen ovat kovien hintojensa kanssa nähneet suosiota kokemuksia hakevien turistien/paikallisten kanssa. Pop-up saunat ovat myös nähneet suurta kasvua maassa. Nämä saunafestivaalit ovat lähteneet hakemaan omaa paikkaansa markkinassa pitkin Japania. Lippuperiaatteella toimivat sauna-alueet antavat lipun omaaville erilaisia saunakokemuksia festivaalin ajan. Shimokitazawassa pidetty ”sauna town” laittoi kymmenen eri pop-up saunaa suoraan juna-aseman eteen. Oli myös huippumenestynyt ja loppuunmyyty ”Sea and Sauna Shack” tapahtuma.
On myös avattu tie hyvin erilaiselle saunomiselle…
Liikkuva ja telttailumallinen saunominen on saanut jalansijaa. Eivät varmasti ole ensimmäisiä tai ainoita, mutta hyvin mielenkiintoista touhua
![:smiley: :smiley:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/smiley.png?v=12)
On myös pandemian kestävä ratkaisu, josta päästään eteenpäin. Onko saunomisen kasvu kohdistunut vain tiettyihin osa-alueisiin, ja onko kertakävijät nostaneet suosiota ajallisesti?
Japanilainen saunoja ja kansalainen
Japanin saunomisen instituutti pitää joka vuosi 10 000 ihmisen kyselyn. Tässä on noin 5015 miestä/4985 naista, joiden ikähaarukka on 18-69.
Alla otettuna suoraan → Population trends of sauna in the five years:
”Since the start of the survey in 2017, we have conducted surveys and estimates with classifying sauna bathers as followings: Light user: those who take a sauna at least once a year; Medium user: those who take a sauna at least once a month; Heavy user: those who take a sauna at least four times a month. Since the environment surrounding saunas has changed over the past five years, we took the opportunity of this release to calculate more detailed estimates.
This time in 2021, the number/percentage of users was 25.83 million/23.9%, the lowest since the survey began. Despite some media reports that suggest a boom in saunas and hot and cold baths, the estimated population and percentage of sauna bathers do not show such a result. There was a slight decline from 2017 (28.79 million/26.6%) to 2019 (27.47 million/25.4%), with a recovery in 2020 (28.24 million/26.1%).
Both the light and the medium users record the lowest since the survey started. On the other hand, the heavy users were increased and founded as their deep-rooted love of the saunas. The specific information is as follows: Light users, who use saunas at least once a year but less than once a month, accounted for 16.52 million / 15.3%. Medium users, who use between once and four times a month, accounted for 5.23 million / 5.5%. Heavy users who use saunas four or more times a month, was 3.39 million/3.1%, and only this group has increased slightly since 2019”
Sitten → Recognition of the hot and cold bathing in the past five years.
” In terms of awareness of hot/cold bathing (the bathing behavior with hot air/steam, cold water, outdoor air as one cycle), “know and practice” has continued to increase (27.3% in 2021), while “don’t know” has decreased since the survey began (31.1% in 2021”
![kuva](https://files.uploads-eu3.communiteq-cloud.com/uploads/db2934/original/3X/4/a/4aaf54665236404b67ce0579e3120d06f59be540.jpeg)
Pandemian aikana saunan kysyntä tippui 2020-2021 välillä 60%. Tähän päälle vielä tällä hetkellä vaikea taloudellinen tilanne. Saunaa on löylytetty kaksin käsin, mutta onko tulevaisuus tuhottu?
Japanilaiset ovat kovia tekemään töitä ja työkulttuuria on myös kritisoitu usein. 22% kansasta työskentelee 50 tuntia tai yli viikossa. Tämä voi rentoutumiseen/hyvinvointiin liittyvän markkinan kannalta olla ”hyväkin” asia.
Japanilainen kuitenkin kävelee noin 6500 askelta päivässä, josta tervekuntoinen mies 20-50 ikähaarukasta lähemmäs 8000 ja nainen 7000. Yhdysvalloista henkilö kävelee noin 3000-4000 askelta. Salikortin omistaminen onkin hieman isommassa suosiossa yhdysvalloissa, mutta itse salilla käyminen ei vastaa lukua. Japanissa myös ”practical exercise” on hyvinkin suosittua ja terveyden paikka yhteiskunnassa on arvostettua. Tupakointia/alkoholin käyttöä kuitenkin on pitkin Aasiaa, mutta ihmiset silti elävät pidempään. Voit nähdä puistoissa eläkeläisiä jumppaamassa joka ikinen päivä, ja heillä on maassa yleinen ”rajio taiso” eli radio calisthenics. Tämä on lyhyt painoton jumppa, jonka avulla saadaan käytännössä veri kiertämään. Jumppaa ilmeisesti tekee lapset, aikuiset ja vanhukset. Ulkonäköön liittyen japanilainen on myös kolmanneksi kovin tuhlaaja kauneustuotteissa heti Yhdysvaltojen ja Kiinan alapuolella.
Japanissa lisäksi urheilu on saanut hieman tuulta allensa. Tämä voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta hyvinvointiin/kehonhuoltoon liittyvien tuotteiden ja palveluiden lisääntymiseen. Jos enempi ihmisistä kiinnostuisi lajien pelaamisesta, niin sitä kautta myös kiinnostuneen kuluttajan käyttäytyminen saattaa kääntyä omaa kehoa hyödyttäviin asioihin/seuroilla kehonhuollon tarve kasvaa pelaajien kasvaessa. Spa toiminta on kuitenkin wellness markkinasta pieni osa, joten minkäänlaista liiallista kuplakasvua ei ole, vaan ollaan aika vauvan askelia vasta tehty. Aasia on myös wellness aiheessa ollut pitkään iso osa piiraasta. Jo 2013 Aasiasta tuli top20 listalle 7 maata tässä markkinassa.
Viimeiseksi vielä oma mielipide ![:slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/slightly_smiling_face.png?v=12)
Lähiaikoina saunominen on saanut paljon tuulta allensa, mutta siinnä on myös tapahtunut ylikuumentumista. En usko kuitenkaan kiukaan haljenneen esim. Japanissa. Uskon matkan vasta alkaneen mahdollisuuksien puolesta. Japanissa voi hyvin olla saunomisen/spakulttuurin käännöshetki, mitä on vaikeuttanut korona ja nyt nykyinen tilanne. Data voi olla karua nyt hetken kuluttajakäyttäytymisen puolesta. Voi myös tapahtua saunojen arvostamisessa nousua kaiken muun paskan keskellä. Oma katseeni on +5 vuoden päähän, ja todella uskon saunassa olevan paljon enemmän potenttiaalia. Aasia on omasta mielestäni kiinnostavin paikka saunalle, vaikka uskon Yhdysvaltojen potenttiaaliin myös.
Godspeed Harvialle ja toivottavasti raketti teki vasta testilennon ![:harviaraketti: :harviaraketti:](//discourse-cloud-file-uploads.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/inderes/original/3X/8/9/896783c9627185205821baee0b06f04536d31b81.png?v=12)
Toivottavasti sain koottua jotenkin edes käymääni asiaa
Muutamaan ootteeseen muutin tekstiä ja vaihdoin muotoa. Tästä syystä saattaa olla jokin asia huonosti koottu. Yritin hieman tiivistää jotkin asiat, joten senkin puolesta voi olla jokin vinksallaan. Poistin myös muutaman tilastollisen aiheen, koska saattaa olla silmäyksellä hieman saunasta suorana aiheena ohi, mutta yritin niissä mennä enemmän yhteiskunnalliseen muovautumiseen/käytökseen, ja sitä kautta saunan asemaan. Tuli kuitenkin ehkä liian pitkä siitä.