Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Syyskuussa Tapio Pajuharju vähensi Harviaa -11 000 kpl (jäljellä 189 000 kpl, eli 4,84 m€). Teemu Harvia vähensi -2 000 kpl.

4 tykkäystä
31 tykkäystä

Tein analyysiä USAn saunamarkkinasta online hakujen perusteella. Kiinnostaa ehkä myös täällä?

Yleinen kiinnostus saunoja kohtaan kasvaa kovaa ja kasvu itseasiassa vain kiihtyy.

Vuonna 2021 hakumäärät kasvoivat 12.59%, 2022 34.38% ja tähän mennessä vuotta 2023 kasvuvauhti 42%.

Saunakategorioista infrapunasaunat ovat ylivoimainen ykköskiinnostuksenkohde jopa 44,4% osuudella kaikista kategoria-hauista.

“Home saunas” & “outdoor saunas” tulevat seuraavina reilun 10% osuuksilla.

Myös höyrysaunat kiinnostaa ja niillä on reilu 8% osuus kaikista tunnistetuista saunatyyppihauista.

Vaikka infrapunasaunojen osuus on ylivoimaisesti suurin, koviten kasvaa kategoriat “outdoor saunas (2023 +76.09%)” & “box saunas” (+ 269.13%).

Box saunat silti edelleen kohtalaiseen pieni osuus kokonaismarkkinasta, n. 0,5%.

Huomionarvoista on, että kaikki kategoriat ovat kasvaneet 2023 aikana vähintään 10% vauhtia.

Tunnetuimpien tunnistettujen brändien kokonaishauissa näkyvimmät saunabrändit yhdysvalloissa ovat sunlighten sauna (34.6%), clearlight sauna (21.8%) & almost heaven saunas (21%).

Harvia saa näkyvyyttä almost heaven saunas brändin kautta, mutta Harvian oman brändin osuus on ainoastaan 2.5%.

2023 nopeiten kiinnostus kasvaa Clearlight (+81%), sun home saunas (+118%) ja Harvian brändejä kohtaan (+92%).

Kun vertailua tehdään maittain, huomataan, että suomen saunabrändi on yhdysvalloissa hallitseva. Top 5 maista suomen osuus on jopa 43%. Potentiaalia siis tuntuu olevan.

Jos kiinnostaa, niin tutkimukseen voi käydä tutustumassa tarkemmin täällä

157 tykkäystä

milelenkiintoinen analyysi

“Harvia saa näkyvyyttä almost heaven saunas brändin kautta, mutta Harvian oman brändin osuus on ainoastaan 2.5%.”

milläs keinoilla tämä saadaan nousuun

11 tykkäystä

Hyvä kysymys ja siinä onkin Järnefeltille ja kummpaneille haastetta. Amerikassa ei kaiketi ihan ensisijaisesti muun maailman tuotteita katsella. Muistelisin vaan, että ei Nokiakaan parhainapäivinänsä myynyt pohjois-amerikkaan suhteellisesti kauheen hyvin. Ilmeisesti Motorola ja Blackberry oli heidän mielestä paljon parempia :face_with_hand_over_mouth:

6 tykkäystä

Harvia toimii jenkeissä nimenomaan AHS:n kautta. Koko Pohjois-Amerikan liikevaihto oli ennen AHS:n ostoa 3 MEUR (2018), joten eipä ihme että Harvia-nimi ei ole kovin tuttu. Sitä paitsi tuossa taidettiin etsiä sauna-brändejä, Harviahan on kiuasbrändi. Mutta tuskin ylipäänsä kovin tunnettu jenkeissä. Kivahan sitäkin olisi lisätä, mutta arvelen että brändimainontabudjetti menee enemmän AHS:n puolelle.

35 tykkäystä

Moi,

Juurikin näin, tässä tarkasteltiin trendejä nimenomaan lopputuotteen näkökulmasta. Kiuaskysyntää tarkastellessa Harvian näkyvyys on hieman parempi.

AHS selvästi hyvä ostos, mutta kyllä tuolla olisi tilaa ja jopa kysyntää vahvalle suomalaiselle saunabrändille

22 tykkäystä

Maksumuurin takana ” Harvia irtisanoo kymmenen vakituista Muuramessa – yhtiö sopeuttaa myös lomautuksin ja vuosilomajärjestelyin”

15 tykkäystä

Mitenköhän tyytyväisiä Harvian henkilöstössä ollaan firman tapaan laittaa porukkaa hyvin herkästi pihalle, jotta 20% katteesta pystytään pitämään kiinni? Sattuiskohan täällä olemaan ketään duunaria linjoilla? Meille sijoittajille ihan hyvä asia toki.

20 tykkäystä

Ei varmaan yhtään tyytyväisiä, mutta ei vaikuta mihinkään. Joka tuotantolaitoksessa nykyään sama homma. Työvaiheet tehdään niin helpoiksi että niitä on mahdollista teettää kokemattomillakin tekijöillä, helppo vaihtaa väkeä tarpeen vaatiessa. Työntekijälle paska homma, sijoittajalle hyvä. Terv. duunari

30 tykkäystä

Joo Harvian Suomen tuotantolaitoksen tilanne on edelleen haastava markkinatilanteesta johtuen. ikävä asia, mutta arkipäivää valitettavasti. Toki yrittävät myös pehmeämpiä keinoja, lomautukset ja vuosilomien jaksottamista jne.
Mutta isoissa pörssiyhtiöissä on eri osastoilla YT:t tasaisesti ihan sen takia, että saadaan mustalle listalle joutuneet tyypit ulos. Eli putsataaan työyhtiesöön sopimattomat tai osaamattiomat veks. Sitten aletaan ottaa uutta tilalle hiukan toisella tehtäväkuvauksella.
Tällaista on työelämä nykyään, omistajien rahoista Harvia ainakin pyrkii pitämään huolta :crossed_fingers:

24 tykkäystä

Harviallahan on tehtaita esim. Kiinassa ja Romaniassa.

Vähennetäänkö porukkaa sieltäkin?

Tosta H1 rapsastahan tuo selviää, että kyllä on vähennetty työntekijöitä muuallakin. Kiinassa tuskin tunnetaan mitää julkistettavia yt-neuvotteluja :wink: joten tiedot selviää aina jälkikätee rapsoista.
IMG_4749

12 tykkäystä

Harvia uudistaa organisaatiorakennettaan ja tekee muutoksia konsernin johtoryhmään. Uusi organisaatio koostuu neljästä maantieteellisestä myyntialueesta: Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa, Manner-Eurooppa sekä Aasian, Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alue. Organisaatio sisältää myös viisi konsernitoimintoa: Markkinointi ja brändi, Tuotteet ja ratkaisut, Innovaatiot ja teknologia, Tuotanto ja Tukitoiminnot. Lisäksi johtoryhmään nimitetään EOS-brändistä ja -tuotteista vastaava johtaja. Uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.1.2024.


Eli ei mitään draamaa ja ketään ei kaiketi potkittu pellolle. Tämähän on jo voitto. Think positive think positive…


Uusien myyntialueiden tavoitteena on maksimoida Harvia-konsernin kokonaisliiketoiminta kullakin maantieteellisellä alueella ja kasvaa kannattavasti konsernin strategian ja asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Kullakin myyntialueella on jatkossa entistä syvempi ymmärrys paikallisista kuluttajatarpeista, kulttuurista ja kilpailuympäristöstä. Tavoitteena on terävöittää Harvian tuote- ja palvelutarjoomaa sekä markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä tärkeimmillä markkinoilla. Myyntialueet ovat myös vastuussa kaikesta oman alueensa asiakassuhteiden hoitoon liittyvästä toiminnasta.


(Tai sitten myynti tökkii niin kamalasti että pakko keksiä jotain, tai sitten seuraavat luvut on niin heikkoja niin sitä on helppo perustella ‘no kun tämä organisaatiomuutos vähän sekoitti pakkaa’ tms. Ei kai).

28 tykkäystä

Tuo kuullostaa normaalilta tuolileikiltä sen jälkeen kun toimari on vaihtunut. Pitää rustata organisaatio uuden toimarin haluamaan muottiin. En usko että tämä suuremmin merkkaa mitään.

36 tykkäystä

“– Haluamme myös vahvistaa innovaatio- ja erottautumiskyvykkyyksiämme ja hyödyntää synergioita aiempaa paremmin konserninlaajuisesti. Lisäksi uusi organisaatiorakenne tarjoaa vahvan perustan mahdollisille uusille yritysostoille.”

mitkä ovat Harvian merkittävät innovaatiot?

14 tykkäystä

Tässä olisi Thomaksen kommentit tuoreista muutoksista. :slight_smile: :harviaraketti:

Harvia tiedotti tiistaina uudistavansa organisaatiorakennettaan ja tekevänsä samalla muutoksia johtoryhmäänsä. Yhtiön uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.1.2024 ja se koostuu neljästä maantieteellisestä myyntialueesta: Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa, Manner-Eurooppa sekä Aasian, Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alue.

15 tykkäystä

“Käsityksemme mukaan yhtiö pyrkii integroimaan ostokohteet vahvemmin suurempien synergiahyötyjen ulosmittaamiseksi, minkä edistäminen oli käsityksemme mukaan haastavaa koronaepidemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana.”

ei minunlaiselle uunolle avaudu, mitä edellä olevalla tarkoitetaan,

mielestäni Inderesin vahvuus on ollut kohdeyritysten rautalangasta vääntäminen selkosuomeksi,
ilmeisesti pitää tulla uusi välikäsi :wink:

“Yrityskaupan odotetaan tuovan noin miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut. Tuotekehityksessä mahdollisuuksia nähdään esimerkiksi sähkölämmitteisissä kylpytynnyreissä.”

Harvia on nyt käännekohdassa, se on puolen miljardin markkina-arvon yritys nyt. Se lähenteli miljardia euroa. On mahdollista, että nykyinen taso ei pysy. Esim. ilman merkittävää innovaatiota ei näitä
esim. HARVIA LEGEND 300 hinta 1795 euroa ehkä enää helposti tällä hintaan saada kaupaksi, kun on valitettavasti kilpailijoita puoleen hintaan. Vaiikka *Harvia Legend 300 -kiuas on tarina suomalaisesta saunomisperinteestä ja järkähtämättömästä Harvia-laadusta".

Mitä Harvia ostaa? hän, joka tietää oikein, hänelle joulukinkkupalkinto

5 tykkäystä

Integroinniila ja synergiahyödyillä tarkoitetaan viime vuosina ostettujen firmojen (Kirami, EOS) organisaatioiden ja mahdollisesti myös tuotannon vahvempaa yhdistämistä Harviaan sekä eri brändien ja maantieteellisten alueiden isompaa “ristiinmyyntiä” eli kaikkien tuotteiden hyödyntämistä paremmin koko Harvian globaalissa myyntiverkostossa.

Korona-aikana yhtiö keskittyi tuotannon maksimointiin, kun kysyntä veti ja toisaalta matkustaminen oli vaikeaa, jonka vuoksi integraatiota ei ymmärtääksemme ole merkittävästi vielä tehty.

33 tykkäystä
33 tykkäystä