Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Kosteuden ja kuumuuden kestävä Harvia saunakaiutin. Jos uutta saunaa tekisin niin ennemmin tuo kuin kalliit itegroidut kaiuttimet.

10 tykkäystä

Tuollainen kaiutin on loistava idea. muotoilu hiukan kallellaan JBL…?
Kauitin palvelee myös esin nuorisoa festareilla, kun on kuumaa ja kosteaa keliä!
Kajari kestää alalaudetta…huom!

image

Tein muuten tilauksen Harvian verkkokaupasta:
image

32 tykkäystä

Hyvä avaus tuo saunakaiutin. Nykyiset JBL kaiuttimet kestävät myös saunaa, omakohtaista kokemusta on yli viiden vuoden ajalta. Mutta varmasti monelle kuluttajalle tärkeää, että on erikseen “luvattu” saunakestävyys.

14 tykkäystä

hyvä että tulee tuotteita, ehkä “näpärtelyä”, on tullut Harvia- pyyhettä jne, mutta ne kahden USP:n ratkaisut ovat ne Isot asiat,

hyvään suuntaan on menty, kuten 2021 alkanut kehitystyö Harvia Spirit

“Kivitilan vastustunneli tehostaa kuuman ilman kiertoa kiukaan läpi nopeuttaen saunan lämpiämistä ja samalla tasoittaen saunan lämpötilaa. Vastustunnelin sisällä olevat vastukset kuumentavat tunnelin läpi menevän ilman tulikuumaksi.”

tuosta pitäisi päästä Seuraavalle tasolle, lämmitetään kivet laajat alueelta kuumaksi, ja Spiritissä kuuma ilma nousee konvektion myötä vastuksista kohti kattoa, pitäisi saada tehokas konduktio vastuksista kiviin myös

1 tykkäys

Harvia-tuloslive tarjolla huomenna perjantaina 3.5. klo 8.55 alkaen. :point_down:

18 tykkäystä

Kaverilla on aina saunassa mukana varsin vastaavan näköinen kajari, merkiltään muistaakseni UE ja just viikonloppuna kehui miten se on kestäny lämpöä ja kosteutta jo useemman vuoden.

Uskoakseni hyvä markkinarako Harvialta :ok_hand:

3 tykkäystä

taitaa olla Harviallakin valmis sauna -konsepti, jossa “alennuksella ja vain” tulee Harvia kiuas, kun ostaa kiukaan lisäksi saunan Harvialta, näinhän koplata kannattaa tehdä

hieman kärjistäen sanottuna, “Harvia pyyhe -innovaatiolla”, logo pyyhkeessä ei ole iso juttu,

paras sähkökiuas ja paras puukiuas tulee ratkaisemaan kiukaiden + saunojen menestyksen, pyyhkeet sivuun

olen kuullut, että näissä innovaatioissa on vuoden aikana paljon edetty, ja sitä olisi tarjottu Harvialle,

en ole tykkäyksiä hakemassa, mutta kyllähän se lämmittäisi mieltä,

kuulin myös, että neuvottelut ovat käynnissä Suomen ulkopuolella

niin kuin legendaarinen Tuusulan autokauppias sanoi, että internet pitäisi räjäyttää

katsoin hintoja internetistä

3 tykkäystä

Vahva kannattavuus − hyvää kasvua Euroopan ulkopuolella

Tammi–maaliskuu 2024:

  • Liikevaihto nousi 2,3 % ja oli 42,4 milj. euroa (41,4). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 2,7 % ja oli 42,5 milj. euroa. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 1,4 %.
  • Liikevoitto oli 9,9 milj. euroa (9,2) eli 23,3 % (22,2) liikevaihdosta.
  • Oikaistu liikevoitto oli 10,1 milj. euroa (9,3) eli 23,8 % (22,4) liikevaihdosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto oli 10,2 milj. euroa (24,0 % liikevaihdosta).
  • Operatiivinen vapaa kassavirta oli 11,1 milj. euroa (11,6) ja kassavirtasuhde 95,0 % (107,6).
  • Nettovelka oli 26,5 milj. euroa (45,8). Velkaantumisaste, laskettuna nettovelan suhteena 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen, oli 0,6 (1,1).
  • Omavaraisuusaste oli 52,4 % (49,3).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,34).

Avainluvut:

Milj. euroa 1 3/2024 1 3/2023 Muutos, % 1 12/2023
Liikevaihto 42,4 41,4 2,3 % 150,5
Käyttökate 11,5 10,7 6,6 % 39,3
% liikevaihdosta 27,0 % 26,0 % 26,1 %
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät * 0,2 0,1 193,3 % 0,6
Oikaistu käyttökate ** 11,7 10,8 8,0 % 39,9
% liikevaihdosta 27,6 % 26,2 % 26,5 %
Liikevoitto 9,9 9,2 7,1 % 33,0
% liikevaihdosta 23,3 % 22,2 % 21,9 %
Oikaistu liikevoitto ** 10,1 9,3 8,7 % 33,7
% liikevaihdosta 23,8 % 22,4 % 22,4 %
Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) 0,40 0,34 19,4 % 1,25
Operatiivinen vapaa kassavirta 11,1 11,6 -4,6 % 44,6
Kassavirtasuhde 95,0 % 107,6 % 111,7 %
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin -2,2 -0,3 657,9 % -3,1
Nettovelka 26,5 45,8 -42,2 % 37,6
Velkaantumisaste 0,6 1,1 0,9
Nettokäyttöpääoma 34,9 43,6 -19,9 % 36,1
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) 47,1 % 49,3 % 44,2 %
Omavaraisuusaste 52,4 % 49,3 % 51,0 %
Henkilöstö kauden lopussa 625 624 0,2 %

Taloudelliset tavoitteet ja näkymät:

Yhtiö on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Harvian tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x. Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhdetta koskevassa tavoitteessa ei ole huomioitu IFRS-tilinpäätösstandardien muutoksien tulevia vaikutuksia. Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Harvian osinkopolitiikkana on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa.

Matias Järnefelt, toimitusjohtaja:

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Harvia saavutti jälleen kerran vahvan kannattavuuden. Kasvu Euroopan ulkopuolella strategisesti tärkeillä markkinoilla oli vahvaa, vaikka kokonaiskasvu olikin vaatimatonta. Edistyimme myös toimenpiteissä, jotka vahvistavat yhtiön tulevaa kasvua.

Liikevaihtomme oli 42,4 milj. euroa kasvaen 2,3 % vertailukaudesta. Suoritustamme tuki hyvin vahva kasvu Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Pohjois-Euroopassa haastavat markkinaolosuhteet heikensivät myyntiämme. Poliittiset lakot Suomessa laskivat Harvian ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa, sillä jouduimme lykkäämään joitain toimituksia maaliskuulta huhtikuulle. Orgaaninen kasvu oli 1,4 %.

Markkinaolosuhteet säilyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pääsääntöisesti samanlaisina kuin vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Kehitys jatkui suotuisana avainmarkkinoilla Euroopan ulkopuolella useissa tuoteryhmissä, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernitasolla saunojen osuus kokonaismyynnistä kasvoi edelleen. Kasvua tuki menestyksemme Pohjois-Amerikassa, missä suurin osa liikevaihdostamme tulee kokonaisten saunaratkaisujen eikä laitteiden, kuten kiukaiden myynnistä. Olen myös tyytyväinen myyntimme kasvuun monilla avainmarkkinoillamme Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Lähi-Idässä.

Keski-Euroopassa kysyntä elpyi edelleen, mutta markkinassa on yhä huomattavasti kasvupotentiaalia normaalin pitkän aikavälin tason saavuttamiseksi. Haastavin markkinamme oli Pohjois-Eurooppa, missä matalan kuluttajakysynnän sekä rakennusalan laskusuhdanteen jatkuminen heijastuivat liikevaihtoon. Pohjois-Euroopan heikko kysyntä näkyi kokonaisliikevaihdon kasvussa sekä tiettyjen tuoteryhmien myynnissä, erityisesti puukiukaissa, joiden myynnissä Pohjois-Eurooppa on tärkein markkina-alue. Saunatarvikkeiden ja kiuaskivien myynti kehittyi hyvin. Tätä vauhdittivat onnistuneet myynnin ja hinnoittelun toimenpiteet sekä useat suuret tilaukset.

Tulosjulkistustilaisuus:

Harvia järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle 3.5.2024 klo 11.00. Webcast-tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Matias Järnefelt sekä talousjohtaja Ari Vesterinen. Tilaisuus on seurattavissa suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://harvia.videosync.fi/q1-2024. Webcast-tilaisuus tallennetaan ja se on saatavilla Harvian internet-sivuilla osoitteessa https://harviagroup.com/fi/sijoittajat tilaisuuden jälkeen.

47 tykkäystä

Amerikka vetää hyvin

62 tykkäystä

41 tykkäystä

" Vahvistaaksemme tulevaisuuden kasvun perustaa teimme pitkän aikavälin investoinnin Pohjois-Amerikan liiketoiminnan tueksi ja hankimme lisää maata tuotantolaitoksemme ympäriltä Länsi-Virginian Lewisburgissa. Työskentelemme parantaaksemme suoritustamme ja asemaamme alan johtavana toimijana myös Euroopassa. Kasvun kiihdyttäminen on meille tärkeä prioriteetti vahvan kannattavuuden ja operatiivisen suorituskyvyn säilyttämisen rinnalla. "

77 tykkäystä

Sanoisin, että hyvä suoritus kannattavuuden osalta, mutta viimeaikainen kurssinousu huomioiden parempaa olisi kasvun osalta pitänyt pystyä. Tämän vuoden PE-luku huitelee kuitenkin lähes 30. Mielestäni markkina on siis hieman keulinut osakkeen suhteen, kun kasvu on vielä näinkin vaisua.

34 tykkäystä

Tiivistetään nyt tännekin mitä livessä sanoin, luvuthan näkeekin yllä:

  • Pohjois-Euroopan liikevaihto laski odotuksiamme enemmän, Keski-Eurooppa suunnilleen odotuksiin, USA ja muut maat yli odotusten. Kokonaisuutena kuitenkin siis kasvu odotuksia vaisumpi

  • Materiaalikate parani ja oli erittäin vahva - jos maantieteellisen mixin muutos ajaa tätä, niin voi yllättää jatkossakin positiivisesti meidän ennusteisiin nähden

  • Kiinteät kulut hieman ennusteitamme korkeammat, jolloin liikevoitto-% käytännössä odotusten mukainen ja absoluuttinen EBIT jäi liikevaihdon mukana odotuksista

  • Rahoituskulut matalat, joka tuki EPSiä (korjattu, aiemmin luki vero-%)

  • Markkinakommenteissa ei nähdäkseni uutta ja heijasteli lähinnä luvuista nähtävää tilannetta

Webcast klo 11:

52 tykkäystä

Pitkästä aikaa pientä kommenttia tuloksesta. Tiiviisti edelleen seurataan, vaikka kirjoittelu on jäänyt vähemmälle.

Tuo Amerikan kasvu on sellaista, mikä täysin hunajaa. Markkina kasvaa tuollaisia lukuja tällaisessa tilanteessa. Toimitusjohtajan sanoin ollaan tilanteessa, jossa jenkkien kiinteistömarkkina ja remonttikauppa on aivan pohjalla. Tuotteita myydään niille ihmiselle, keillä on tästä huolimatta varaa hankkia terveydellä lämpöä.

Uskon, että kurssiin liittyvä potenttiaali nähdään tässä. Jos jenkit kasvavat tällaisia lukuja nyt, ollaan kohta tilanteessa, jossa muut segmentit ovat kirjaimellisesti ne muut.

Olisi kiva kuulla, jos joku keksisi samalla tavalla trendaavan tuotteen, missä markkina amerikassa noin neitseellinen. Voisi verrata, miten siinä kasvu on edennyt.

Tämä yhdistettynä siihen, että jenkkeihin myydään saunakokonaisuutta ja kertaostos on huomattavasti korkempi kuin meillä pohjolassa. Näin myös kate on aina parempi ja korkeaa kannattavuutta voidaan pitää yllä.

118 tykkäystä

On kyllä niin vahvasti Tapsaan henkilöitynyt tämä firma viime vuosina, että näköjään tällasia puolivahingossa tulleita lipsahduksia tullaan näkemään ja kuulemaan vielä pitkään. :smile: Toivottavasti Järnefelt ei koe pahaa huijarisyndroomaa tai olevansa ”uusi toimari Tapsan tilalla”.

4 tykkäystä

Tää oli vaan vanhaa tietoa meidän päässä, korjattiinkin jo :+1:

3 tykkäystä

Amerikan kasvuvauhti tulee vain kasvamaan, kun tuolla uudella tontilla saadaan tehdaslaajennus käyttöön.

12 tykkäystä

Joku linjoille ehtivä voisi itse asiassa kysellä tästä.

Koronabuumissahan homma meni kokolailla niin, että jenkkikauppojen saldot oli jatkuvasti nollissa. Tapsa silloin naureskeli, että on foorumilla tehty tarkkaa työtä kun tällainen pullonkaula on bongattu, mutta samalla myönsi Harvian toimitusviiveen kasvaneen paljon toivottua pidemmäksi. En muista mikä vaikutus tällä arvioitiin olevan kasvua jarruttavana tekijänä, mutta selvää lienee se, että jos saunaa joutuu odottamaan 3-6 kk, niin kyllä siinä kilpailijankin valikoima odotellessa katsotaan. Josko sieltä saisi nopeammin.

Jenkit on 2020 verrattuna varmaan triplannut tai ainakin tuplannut liikevaihtonsa. Onko Pohjois-Amerikan tuotanto pysynyt perässä tämän vuoden 2021 (varsin pienen) investoinnin turvin:

Harvia on sopinut ostavansa sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivan kiinteistön Yhdysvalloissa, Länsi-Virginian Lewisburgissa. Kaupan arvo on noin 2,1 miljoonaa euroa.

Sopimuksen kohteena oleva noin 8900 m²:n kiinteistö käsittää laadukkaat tuotanto- ja toimistotilat. Uuden tuotantolaitoksen arvioidaan kasvattavan Almost Heaven Saunas -liiketoiminnan tuotantokapasiteettia noin kolmanneksen uuden layoutin, tuotantolinjojen ja tehostettujen tuotantoprosessien ansiosta. Tuotannon uusissa tiloissa arvioidaan käynnistyvän syyskuussa 2021. Uusi tehdas mahdollistaa myös jatkossa tuotantokapasiteetin merkittävän kasvattamisen ja monipuolistamisen.

”Saunojen kysyntä Yhdysvaltain markkinassa oli erittäin vahvaa vuonna 2020. Lewisburgin uuden tuotantolaitoksen avulla voimme vastata paremmin kysyntään, kasvaa ja vahvistaa asemaamme markkinassa entisestään”, sanoo Harvia Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju. ”Investointi tukee osaltaan myös strategiaamme, jonka yhtenä kulmakivenä on tuottavuuden jatkuva parantaminen.”

Harvian Pohjois-Amerikan liikevaihto vuonna 2020 oli 20,8 miljoonaa euroa. Pohjois-Amerikan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 76,4 prosenttia. Harvia investoi Yhdysvaltojen AHS:n tuotantokapasiteetin kasvattamiseen myös vuonna 2020, ja kyseiset konetoimitukset asennetaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Eli onko tuotantokapasiteetti Yhdysvalloissa kasvun pullonkaula ja jos on, niin millä aikavälillä ja miten homma ratkaistaan? Minkä verran voi ja kannattaa toimittaa tavaraa muista tuotantolaitoksista ja minkälainen positiivinen kannattavuusvaikutus olisi sillä, että tuotettaisiin samalla mantereella missä myydäänkin?

Pingaan @Rauli_Juva `n mikäli katsot aiheelliseksi tiedustella tätä asiaa johdolta webcastissa.

44 tykkäystä

Tässä vielä Matiaksen haastis. :slight_smile:

37 tykkäystä

Tuossa Raulin ja Matiaksen haastattelussa tähän aika hyvin vastattiinkin.

Eli uudelle maapläntille ei olle tarkoitus alkaa rakentamaan mitään uutta tuotantolaitosta nyt lyhyellä aikavälillä ainakaan. Mitään suurinvestointia ei ole tässä vaiheessa tulossa. Puhuttiin optiosta, joka voidaan hyödyntää halutessaan ja tarpeen mukaan.

Tuotantokapasiteetti ei ole tällä hetkellä kasvua rajoittava tekijä. Lisäinvestoinneille on kuitenkin selvä tarve, kun mietitään pidempää aikaväliä. Nykyisen laitoksen tuotantoa on skaalattu ja tullaan skaalaamaan käsikädessä kysynnän mukaan. Kapasiteettia on syöty viimevuosina selvästi nopeammin kuin mitä muutaman vuotta sitten edellistä investointia tehdessä arvioitiin.

Nykyisen tontin pientä kokoa valiteltiin ja puhuttiin tarpeesta optimoida materiaalivirtoja. Olettaisin että tuolle uudelle tontille tullaan rakentamaan varastotilaa tuotantoon meneviä materiaaleja ja valmiita tuotteita varten.

Samalla mantereella valmistamisen Harvia näkee kilpailuetuna nimenomaan kustannus- ja brändäys mielessä. Suurin kustannussäästö tulee logistiikkakustannuksista, jotka Amerikassa suosittujen valmiiden kokonaisten saunaratkaisujen kohdalla on merkittävät. Eli mitä lähempänä loppukuluttajaa nämä voidaan valmistaa, sitä parempi. Sen puolesta Länsi-Virginia on keskeisellä paikalla, kun halutaan myydä itärannikon vauraampiin osavaltioihin. Brändäyksen puolesta selkeä kilpailuetu on siinä kun voidaan mainostaa aitoa Suomalaista saunaa “MADE IN AMERICA!” leimalla. Tätä valttia aiotaan markkinoinnissa hyödyntää.

47 tykkäystä