Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Joku linjoille ehtivä voisi itse asiassa kysellä tästä.

Koronabuumissahan homma meni kokolailla niin, että jenkkikauppojen saldot oli jatkuvasti nollissa. Tapsa silloin naureskeli, että on foorumilla tehty tarkkaa työtä kun tällainen pullonkaula on bongattu, mutta samalla myönsi Harvian toimitusviiveen kasvaneen paljon toivottua pidemmäksi. En muista mikä vaikutus tällä arvioitiin olevan kasvua jarruttavana tekijänä, mutta selvää lienee se, että jos saunaa joutuu odottamaan 3-6 kk, niin kyllä siinä kilpailijankin valikoima odotellessa katsotaan. Josko sieltä saisi nopeammin.

Jenkit on 2020 verrattuna varmaan triplannut tai ainakin tuplannut liikevaihtonsa. Onko Pohjois-Amerikan tuotanto pysynyt perässä tämän vuoden 2021 (varsin pienen) investoinnin turvin:

Harvia on sopinut ostavansa sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivan kiinteistön Yhdysvalloissa, Länsi-Virginian Lewisburgissa. Kaupan arvo on noin 2,1 miljoonaa euroa.

Sopimuksen kohteena oleva noin 8900 m²:n kiinteistö käsittää laadukkaat tuotanto- ja toimistotilat. Uuden tuotantolaitoksen arvioidaan kasvattavan Almost Heaven Saunas -liiketoiminnan tuotantokapasiteettia noin kolmanneksen uuden layoutin, tuotantolinjojen ja tehostettujen tuotantoprosessien ansiosta. Tuotannon uusissa tiloissa arvioidaan käynnistyvän syyskuussa 2021. Uusi tehdas mahdollistaa myös jatkossa tuotantokapasiteetin merkittävän kasvattamisen ja monipuolistamisen.

”Saunojen kysyntä Yhdysvaltain markkinassa oli erittäin vahvaa vuonna 2020. Lewisburgin uuden tuotantolaitoksen avulla voimme vastata paremmin kysyntään, kasvaa ja vahvistaa asemaamme markkinassa entisestään”, sanoo Harvia Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju. ”Investointi tukee osaltaan myös strategiaamme, jonka yhtenä kulmakivenä on tuottavuuden jatkuva parantaminen.”

Harvian Pohjois-Amerikan liikevaihto vuonna 2020 oli 20,8 miljoonaa euroa. Pohjois-Amerikan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 76,4 prosenttia. Harvia investoi Yhdysvaltojen AHS:n tuotantokapasiteetin kasvattamiseen myös vuonna 2020, ja kyseiset konetoimitukset asennetaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Eli onko tuotantokapasiteetti Yhdysvalloissa kasvun pullonkaula ja jos on, niin millä aikavälillä ja miten homma ratkaistaan? Minkä verran voi ja kannattaa toimittaa tavaraa muista tuotantolaitoksista ja minkälainen positiivinen kannattavuusvaikutus olisi sillä, että tuotettaisiin samalla mantereella missä myydäänkin?

Pingaan @Rauli_Juva `n mikäli katsot aiheelliseksi tiedustella tätä asiaa johdolta webcastissa.

44 tykkäystä

Tässä vielä Matiaksen haastis. :slight_smile:

37 tykkäystä

Tuossa Raulin ja Matiaksen haastattelussa tähän aika hyvin vastattiinkin.

Eli uudelle maapläntille ei olle tarkoitus alkaa rakentamaan mitään uutta tuotantolaitosta nyt lyhyellä aikavälillä ainakaan. Mitään suurinvestointia ei ole tässä vaiheessa tulossa. Puhuttiin optiosta, joka voidaan hyödyntää halutessaan ja tarpeen mukaan.

Tuotantokapasiteetti ei ole tällä hetkellä kasvua rajoittava tekijä. Lisäinvestoinneille on kuitenkin selvä tarve, kun mietitään pidempää aikaväliä. Nykyisen laitoksen tuotantoa on skaalattu ja tullaan skaalaamaan käsikädessä kysynnän mukaan. Kapasiteettia on syöty viimevuosina selvästi nopeammin kuin mitä muutaman vuotta sitten edellistä investointia tehdessä arvioitiin.

Nykyisen tontin pientä kokoa valiteltiin ja puhuttiin tarpeesta optimoida materiaalivirtoja. Olettaisin että tuolle uudelle tontille tullaan rakentamaan varastotilaa tuotantoon meneviä materiaaleja ja valmiita tuotteita varten.

Samalla mantereella valmistamisen Harvia näkee kilpailuetuna nimenomaan kustannus- ja brändäys mielessä. Suurin kustannussäästö tulee logistiikkakustannuksista, jotka Amerikassa suosittujen valmiiden kokonaisten saunaratkaisujen kohdalla on merkittävät. Eli mitä lähempänä loppukuluttajaa nämä voidaan valmistaa, sitä parempi. Sen puolesta Länsi-Virginia on keskeisellä paikalla, kun halutaan myydä itärannikon vauraampiin osavaltioihin. Brändäyksen puolesta selkeä kilpailuetu on siinä kun voidaan mainostaa aitoa Suomalaista saunaa “MADE IN AMERICA!” leimalla. Tätä valttia aiotaan markkinoinnissa hyödyntää.

47 tykkäystä

Hyvä haastattelu. Hyvä toimari ja on muuten yrityksellä myös laadukkaan oloinen hallitus.

Yksi detalji vähän särahti ja palautti mieleen Riku Kytömäen vastaavan joskus Exel aikoina vuonna nakit ja muusi kun inflaatio alkoi nostaa päätään. Inderes analyytikolla - ja siis sijoittajilla yleisemlnkin - oli tuolloin pieni huoli puserossa että mitenkäs nyt sitten on tämän hinnoitteluvoiman ja katteiden pysyvyyden kanssa.

Tähän TJ otti aika rehvakkaasti kantaa että ns. räätälöityjen tuotteiden asiakkaat ovat niin Exelistä riippuvaisia ja ilman optioita, että tuotteet voi “hinnoitella ihan vapaasti” tai jotakin sinne päin. Mutta sitten samaan hengenvetoon, että tuulivoimabisnes on niin kilpailtu, että katteet ovat puristuneet nolliin.

Koronat ja muut tuli ja meni - ja meni sitten exelin volyymit ja liikevaihdotkin. Ja nyt yritys aika lailla henkihieverissä.

Pointtini tässä se, että RK teki tuolloin omasta mielestäni virheen sijoittajaviestinnässään. Ei räätälöityjen komposiittiosien asiakas halua maksaa myös tuulimyllyasiakkuuksien katteita.

Ja samoin vähän myös epäilen, ettei amerikkalaiset tai japanilaiset kiuasasiakkaat tai jälleenmyyntikumppanit halua rahoittaa myös suomalaisten saunojien kiukaita.

Eli siis mielestäni joskus voisi olla myös sijoittajan kannalta parempi että tämä tietäisi yrityksen toiminnasta vähemmän. Koskapa silloin tarjotaan myös mm. vähemmän työkaluja kilpailijoiden käyttöön. Mikä on sijoittajankin etu viime kädessä.

13 tykkäystä

“Ei räätälöityjen komposiittiosien asiakas halua maksaa myös tuulimyllyasiakkuuksien katteita.”

katsoin Inderesin haastattelun, joten sama jäi itsellekin mieleen, nyt vedetään kovaa katetta, jolla sitten voidaan R&D:tä, digitalisaatiota…

pidemmälllä ajalla kilpailu saunamarkkinoista ei välttämättä ole vain kustannustehokkuuden lisäämistä ja kovaa katetta, haarumilla melko vähän puhutaan tärkeästä osa-alueesta, eli mitä tuoteuutuksia on Harvia tuomassa (ei siis pyyhkeitä tai kaiuttumia vain), hieman toivoisin Applemaista tuote-esittelyä

tuotteet tulevat kehittymään, eikä se tarkoita, että joku uusi lisäsovellus kännykkään monien joukkoon, vaan sitä, että sähkösaunassa saadaan sama löylykokemus kuin savusaunassa

11 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Tarkastelin hieman Harvian myyntitulojen (revenue) kehitystä alueittain ja tuoteryhmittäin.

Alla 7 vuoden kehitys Q1 2017 - Q1 2024. Jätin Venäjän pois luvuista ja Pohjoismaat/Muu Eurooppa -osuudet ovat arvio uusimman raportin osalta, koska Baltia ja Pohjoismaat on niputettu siinä yhteen.

Alueittain:

Kasvu prosentteina alueittain Q1 2017 – Q1 2024:
• Pohjoismaat 36,55 % eli 4,6 % per vuosi
• Muu Eurooppa 165,87 % eli 15,0 % per vuosi
• Muut 290,90 % eli 21,5 % per vuosi
• Pohjois-Amerikka 1884,39 % eli 53,2 % per vuosi

Tuoteryhmittäin:

Kasvu prosentteina tuoteryhmittäin Q1 2017 – Q1 2024:
• Höyrygeneraattorit 27,51 % eli 3,5 % per vuosi
• Lämmityslaitteet 105,13 % eli 10,8 % per vuosi
• Varaosat, palvelut ja muut 165,32 % eli 15,0 % per vuosi
• Saunat 598,80 % eli 32,0 % per vuosi

Voisi sanoa, että suomalaisille kiukaita valmistanut metallipaja on muuntautumassa vauhdilla jenkeille saunapaketteja toimittavaksi yhtiöksi.

Noita tuoteryhmiä katsellessa tuli mieleen, että missähän vaiheessa saataisiin kattavampi valikoima kylmäaltaita eri hinta- ja kokoluokissa. Harvia Frosty on hyvä avaus, mutta onhan tämä koko ala vielä ihan lapsenkengissään. Itse olen odottanut edullista ja hyvää kylmäallasta rautakauppoihin jo vuodesta 2017 (tutustuin tuolloin Wim Hof -menetelmään). Odottavan aika käy pitkäksi. :smile:

Ice bath Google Trendsissä:

Sauna Google Trendsissä:

Kiinnostus kylmään ja kuumaan kulkee melko lailla käsi kädessä Harvian nopeimmin kasvavalla markkinalla.

59 tykkäystä

Tässä on Raulilta uusi yhtiöraportti. :slight_smile: :gem:

Harvian Q1-tulos jäi hieman odotuksistamme, mutta lähinnä lakkojen aiheuttamien pienten toimitusten viivästymisien takia. Emme tehneet oleellisia ennustemuutoksia lähivuosille, mutta nostimme hieman keskipitkän aikavälin oletuksiamme.

Rapsasta lainattua:

Yhtiön toimitusjohtaja sanoi kuitenkin, että 2024 kehitys näyttää karkeasti loppuvuoden kaltaiselta eli Euroopan ulkopuolella kasvu jatkuu, MannerEurooppa tasaantuu/toipuu lievästi ja PohjoisEuroopassa on vielä vaikeaa. Tämä on tosin varsin tyypillinen kommentti Harvialta, eikä sillä vain viikkojen mittaisen tilauskantansa takia ole kovin varmaa näkymää yhtiön sisälläkään.

image

21 tykkäystä

Google UK searches for “home sauna” rose by 84% between January and March 2024 and the same period in 2020, according to the marketing company Semrush.

Hampson Architects – based in Brighton and working across the south-east of England – has seen a large uptick in demand. “On the larger houses (3,000 sq ft-plus) it’s increased from 30% wanting saunas to as high as 80-90% now,” says the managing director, Andy Parsons. “I think it will stay at that level now as there’s a market expectation to have them.”

‘There are so many benefits’: why more and more Britons are building a home sauna

12 tykkäystä

Ja tässä vielä aamukatsauskommentti. :point_down:

5 tykkäystä

Harviassa tilanne on toki vähän eri kuin Exelillä, kun Harvian loppuasiakas on hyvin hajanainen joukko kuluttajia tai saunan asentajia/rakentajia, jotka tuskin kovin laajasti seuraavat Harvian sijoittajaviestintää (kuvittelisin että Exeliltä isommin ostavat firmat sen sijaan seuraisivat). Mutta yleisesti on aina omat riskinsä kertoa yksityiskohtia liiketoiminnasta, koska tieto päätyy siitä hyötyvien sijoittajien lisäksi kilpailijoille, asiakkaille ja alihankkijoille/tavarantoimittajille.

Tarkennetaan sen verran että nämä lienee kuitenkin liikevaihtolukuja eikä tulos? Yhtiöhän ei tulosta raportoi kuin konsernitasolla. Vai oliko jotain omia arvauksia?

4 tykkäystä

No varmastikaan ei loppuasiakas eikä kumppanikaan tässä tapauksessa seuraa, mutta kilpailijat mm. Suomenlahden eteläpuolella saattavat kyllä sitten asiasta mm. jälleenmyyjiä informoida. Jos nyt jostakin syystä haluaisivat näillä kasvavilla markkinoilla “kalifiksi kalifin paikalle”… - Muun muassa joku, “Niin, meillä taas on sellainen hinnoittelupolitiikka, että mitä uudempi saunamarkkina, sitä alhaisempi kate, koskapa haluamme myös edistää saunakulttuurin leviämistä” saattaisi tällöin toimia myyntiviestinä.

No mikäpä olen asiassa neuvoja antamaan, mutta jotenkin vaan tuntuu että näiden tällaisten Economist/Guardian/ etc saunajuttujen varjossa Harvia voisi tai sen jopa tulisi kansainvälistyä myös sijoittajasuhteissaan ja -viestinnässään.
Eli esmes jos ja kun niitä miljonäärejä eri maissa lasketaan, niin ei ehkä tällaista sijoittajaviestintää kuitenkaan.

Näkisin että tämä voisi tukea myös yrityksen kasvua. Kun käsillä on ihan ilmeinen “tuhannen taalan paikka”.

Think big, do more and speak less, in english, in more general terms and for global audience - tai jotakin sinne päin.

1 tykkäys

Luvut ovat esim. uusimman raportin osalta sivulta 6, revenue. Tarkoitin siis noita raportoituja myyntituloja.

1 tykkäys

Danske Bank julkaisi päivitetyn Harvia-näkemyksensä Q1-tuloksen jäljiltä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (45,00 €) pysyvät ennallaan. :point_down:

33 tykkäystä

Eikös Danske nostanut tavoitehinnan 45€:oon neljä viikkoa sitten?

2 tykkäystä

Totta puhut. :slight_smile: Itselleni putosi tuohon kyseistä tavoitehintaa edeltävä hinta, mutta muokkasin sen nyt kohdilleen yllä olevaan julkaisuun.

Historia: 30 € → 36 € → 45 €

7 tykkäystä

Almanakka on taas kirjoitellut Harviasta. :slight_smile:

Järnefelt nostaa taas kerran esiin yhtiön kiinnostuksen tehdä yrityskauppoja, jos mahdollisuuksia tulee. Tase on sitä varten erinomaisessa kunnossa, mutta väkisin ei mitään olla ostettu. Tämä on mielestäni hyvä lähestymistapa. Valmius isompiinkin yrityskauppoihin on ollut jo useita vuosia, mutta on ostettu lähinnä toimitusketjun pieniä osasia. Täällä saatetaan kuitenkin nähdä jotain kehitystä, koska Euroopan markkinan heikkous antanee mahdollisuuksia.

16 tykkäystä

Mistä voisi löytyä “isompi yrityskauppa” näiden toimitusketjun yhtiöiden ulkopuolelta? Itse en löydä kovinkaan järkeviä vaihtoehtoja, vaikka taisikin olla niin, että Harvia on markkinajohtaja vain 10% osuudella. Pohditaan vähän:

  • Kilpailun buyout - markkina on sellainen, että asiakaskunta ei ole ostettavaan yritykseen lukkiutuneita eikä jakelukanaviinkaan nähdäkseni saada parannuksia ostoilla. Pitäisi löytyä siis joku EOS:n tai AHS:n kaltainen brändiportfoliota rikastava yhtiö. Mikä sellainen voisi olla, joka saisi viisarin värähtämään orgaanista kasvua paremmin?
  • Maantieteellinen ekspansio - käsittääkseni Harvialla on melko hyvä presenssi kovan kysynnän markkinoilla eikä suurta tarvetta tule täältäkään yritysostolle
  • Tuote-ekspansio - tämä on varmaankin se soveltuvin reitti, mutta mitä Sauna & Spa tuotteita Harvialta puuttuu ilman, että fokus karkaa?

Jotenkin näen itse orgaanisen kasvun ja Harvia brändin markkinaosuuksien voittamisen paljon järkevämpänä kasvupolkuna. Toimitusketjussa voisi olla ostettavaa, mutta en on näitä pieniä El-Meccejä ja vastaavia.

6 tykkäystä

Vuosikertomuksesta 2023 voi ainakin hakea tähän selkeästi kerrottua osviittaa yrityskauppojen fokuksesta, joka myös tehostaisi USA:n markkinalla markkinaosuuden ottamista pitkällä aikavälillä.

Sivu 18
“Harvia kartoittaa ja arvioi edelleen strategisia
mahdollisuuksia yrityskaupparintamalla etenkin
infrapuna- ja höyrysaunamarkkinoilla, joilla Harvia
on yhä globaalisti pieni toimija.”
Sivu 21
“Pohjois-Amerikan kasvua vauhdittavat sekä kotitaloudet että kaupallinen sektori, kuten hotellit,
kuntosalit ja kylpylät. Kaikilla kolmella saunatyypillä
– infrapunasaunalla, perinteisellä pohjoismaisella
saunalla ja höyrysaunalla – on vahva jalansija alueella.
Infrapunasaunojen markkinaosuus on kuitenkin
selkeästi suurin.”
(Boldaus lisätty)

Oma veikkaus olisi infrapunaan painottuva firma. Jos ostetun firman brändillä olisi selkeää painoarvoa Pohjois-Amerikan markkinalla, sellainen firma olisi varmaankin kaikkein “osuvin ostos”. Syy miksei tällaista ole ainakaan vielä tehty löytynee arvostuskertoimista. Harvia tuskin halunnee tuhota omistaja-arvoa ylihintaisilla kaupoilla uudenkaan johdon alaisuudessa.

23 tykkäystä

valitettavasti kilpailua tulee

mikä on Harvian USP