Yritysostoista on puhuttu jo vuosia. Siinä ei ole mitään uutta tai yllättävää että niitä tavoitellaan.
Esityksessä yritysostoja puhuttiin että ne ovat “Core part of strategy”.
Yritysostot voidaan Harvian tapauksessa jakaa Strategisiin ja Taktisiin ostoihin.
Strategiset ostot tukevat Harvian päivitettyä strategiaa. Käytännössä strategiset ostot kohdistuvat Euroopan ulkopuolelle ja ne keskittyvät infrapuna ja höyrysaunapuolelle laajentumiseen. Myös Digitalisaation puolelta haetaan strategisia yritysostoja.
Taktiset ostot keskittyvät ennemminkin tuotantokapasiteetin kasvattamiseen ja niitä pyritään tekemään opportunistisemmin.
Yritysostot kulkevat monen tarkan suodattimen läpi. Eli ostokohteen on täytettävä monta kriteeriä ja sen lisäksi hinnan on oltava kohdallaan. Tämä on yksi syy siihen miksi yritysostoja ei ole juurikaan tehty lähiaikoina, eikä niitä uskallettu nytkään luvata varmaksi.
Yleinen kommentti markkinasta oli että arvostuskertoimet listaamattomissa yritysostokohteissa on laskenut viimevuosien markkinaolosuhteiden johdosta merkittävästi, joka on ostoja tukeva seikka.
Tässä vielä kuva Harvian investoinneista viimevuosilta.
Tässä kuva paljonko Harvialla on teoriassa reserviä käytettävissä yritysostoihin: