Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Hyvää huomenta ketjuun!

Rauli on kesälomilla, joten aamun kommentti Harvian yritysostoon liittyen tuli meikäläisen kynästä.

Yritysosto noudattaa mielestäni melko hyvin Harvian historiallista pelikirjaa. Pieni omaa tarjontaa täydentävä bolt-on yrityskauppa, joka integroidaan, mutta ostokohteen oma brändi säilyttäen. Yhtiön aiempien kommenttien perusteella odotin seuraavan ostokohteen olevan Yhdysvalloissa joko infra- tai höyrysaunasegmentissä ja höyryähän sieltä tulikin. Ehkä seuraavaksi saadaan infratoimija. Sillä puolella käsitykseni mukaan markkina kasvanut kaikista ripeinten USA:ssa, joten se voi heijastua potentiaalisten ostokohteiden vaatimissa vastikkeissa.

Ostokohdehan jakeli valmiiksi joitain Harvian tuotteita, joten en usko kyseien liikkeen suoraan avaavan uusia kanavia, joskin ehkä tämän myötä Harvian tuotteita myydään kyseisiin kanaviin aiempaa laajemmalla sortimentilla. Muistan johdon maininneen höyryn olevan haastava segmentti, sillä se vaatii muista saunasegmenteistä poikkeavaa jakeluverkosta, jonka rakentaminen olisi varmasti vaatinut huomattavaa aikaa ja vaivaa.

Tiedotteessa mainitaan ThermaSolin toimivan ”tällä hetkellä” vain Yhdysvalloissa, mikä jättää mielestäni muotoilun perusteella selvästi oven auki KV-laajentumista ajatellen.

En nyt lonkalla muista yritysostoa, jossa Harvia olisi käyttänyt omaa osakettaan maksuvälineenä. Oma mielikuvani on, että Harvia on melko vastahakoinen ottamaan näkemystä oman osakkeensa hinnoittelusta käyttämällä sitä maksuvälineenä yritysostoissa tai ostamalla omia osakkeitaan. Toki tässä tapauksessa melko pulskaksi paisunut taseasema helpotti varmasti päätöksenteossa.

61 tykkäystä

No joo nyt on tämä +10% tälle vuodelle liikevaihtoa tavallaan kasassa/tiedossa…
Ja vuonna 2025 sitten pelkällä orgaanisela kasvulla +10% jne…

Itse hankintaa pidän hitusen hintavana, mutta ostos tekee hyvää tulosta, niin kertoimet nousee…

13 tykkäystä

Pitää näissä yritysostoissa muistaa sekin, että laadukasta tuotetta kannattavasti tekevää firmaan kovin harvoin saa mitenkään äärimmäisen halvalla. Yleensä sitä vähän preemiota joutuu maksamaan. Eri juttu sitten jos on vaikka joku yksityisessä omistuksessa oleva yritys jossa yrittäjä haluaa jäädä eläkkeelle eikä jatkajaa ole jne.

Oma ensivaikutelma on että hyvä ostos, aika sen sitten tietenkin taas näyttää.

31 tykkäystä

USA:n saunamarkkinassa erittäin kova kasvu ollut viime aikoina, enkä jaksaisi uskoa, että tuo 800 miljoonan markkina ei jatkaisi alan yleistä kehitystä kovemmassa kasvussa myös tulevat vuodet. Tästä näkökulmasta on hyvä olla vahvalla otteella kaikissa segmenteissä, vaikka kertoimet “hieman” venyisikin. Korkeampi riski on jäädä rannalle odottelemaan parempia ostopaikkoja, koska voi olla että kasvavalla “niche”-kategorian markkinalla niitä ostopaikkoja kohtuullisilla kertoimilla ei ole ihan heti tulossa vastaan.

12 tykkäystä

Mainitaan että “Harvia rahoittaa kaupan 20 miljoonan euron kertalyhenteisellä lainalla ja loput 10 miljoonaa euroa kassavaroista”

Oleellista tässä olisi tietää milloin tuo 20 miljoonan euron kertalyhennys tullaan tekemään?

Onko analyytikoilla vastausta tähän?

7 tykkäystä

Q1 rahavarat oli reilu 51 M€ (voisi maksaa vaikka heti pois…) ja opetatiivista vapaata rahavirtaa tahkotaan mukavaan tahtiin jos se puoli huolettaa.

Vanhat lainat refitettiin 3 vuotisiksi joten mutulla ehkä sama tässä uudessakin. Hyvin osui spekulaatiot yrityskauppa-aktiivisuudesta

Edit. Kirjoitusvirhe

6 tykkäystä

Tämähän tarkoittaa siis vaan ns. bullet-lainaa, joka maksetaan pois tai uudelleenrahoitetaan kerralla. Kertalyhennyksen ajankohta kertoo vain kuinka pitkää lainaa on otettu, kun tyypillisesti nämä uudelleenrahoitetaan kun pitää maksaa nykyinen laina pois.

4 tykkäystä

Voisin hieman avata vielä tuota thermasolin ostoa puhtaasti rahoitusnäkökulmasta.

Harvia osti 100% Thermasol yrityksestä ja maksoi siitä noin 27.9 mEUR.

Thermasolin taseessa on noin 0.6 mEUR käteistä mitä ostettiin, pystyy laskemaan nettovelan kasvusta suunnilleeen.

Itse liiketoiminta on erittäin pääomatehokasta ja historiallisesti päässyt erittäin koviin sijoitetun pääoman tuottoihin 20-25%, heikompaa mitä harvia mutta silti erittäin kova taso. ThermaSolin taseen loppusumma oli 9,4 miljoonaa USD ja velat yhteensä 1,9 miljoonaa USD.

Kertoimen kannalta: Harvia maksoi 18x EV/NOPAT:n 2,2 miljoonan dollarin EBIT (D&A 0.3M), 25 %:n yhtiöverokannan ja 0,65 miljoonan dollarin nettokassan perusteella.

Synergioiden kanssa tämä EV/NOPAT tippuu 10-13x tiimoille riippuen kuinka paljon niitä haluaa mukaan laittaa.

Tämä ei ota huomioon myynnin kasvua

Erittäin varmaa ja tehokasta pääoman allokointi harvialta siis, ei näin pääomatehokasta bisnesta voi olettaa ostavansa perheeltä ihan pilkkahintaan.

83 tykkäystä

Thermasol on kaiketi ollut aidosti innovatiivinen, hyvä, esim.

15 tykkäystä

Japanilaiset ovat innoissaan saunasta todella potenttiaalinen markkina siis Japani. Jos joku vielä enemmän kiinnostunut niin hakekaa twitterissä “Harvia” niin suuri osa postauksista siellä tulee japanilaisilta saunaintoilijoilta.

37 tykkäystä

nämä ovat ihan ok, mutta HS-kommenteissa oli aika nasevasti sanottu, miten paljon ko. matkailua tapahtuu

mutta on erinomaista, että löylysauna on se juttu

ja höyrysuihkukaappi on nerokas, useinhan tulee lotrattua vedellä, että saa suihkutilan mukavan höyryiseksi, ja näitähän on jo monelta valmistajalta

ko. ostettu yritys:

nopealla hauilla taitaa olla niin, että 1958 tehty höyryn ja suihkun -patentti, ja muutama muu (ei abandoned)

taitaa vain yhdellä olla aikaa nelisen vuotta jäljellä, korjatkaa jos olen väärässä

mutta siellä on erinomaista osaamista vuosikymmenten aikana syntynyt, josta voi kummuta hyvinkin lisää

8 tykkäystä

Muutamia poimintoja vielä ThermaSolista ketjuun.

ThermaSolin nettisivuilla on julkaistu kirje asiakkaille yrityskauppaan liittyen.

Kirjeen ovat allekirjoittaneet toimitusjohtajana aloittava Jennifer Thayer sekä Patrick Weidl (Director of Business Development) ja Nick Larrick (VP of Operations).

Kuten Harvian tiedotteessa kerrottiin integraation jälkeen Mitch Altman jää pois strategisen neuvonantajan roolista. Kirjeestä selviää, että ThermaSolin päivittäinen johtaminen tulee sen jälkeen siirtymään kaksikolle Weidl ja Larrick.

“After the transition, Mitch will step back from daily operations, with Patrick Weidl, Director of Business Development and Nick Larrick, VP of Operations, leading ThermaSol’s day-to-day management.”

Missä määrin yritysosto sitten vahvistaa Harvian asemaa ammattiluokan höyryratkaisuissa? Ammattiluokan höyrygeneraattoreja ThermaSolin valikoimasta kyllä näyttää löytyvän, mutta mikä on markkinaosuus ammattihöyryssä? Siellähän on kuitenkin vahvoja kilpailijoita, kuten Kohler, SteamSpa ja Mr. Steam, joiden mallistoista näyttää löytyvän kattava valikoima kylpylöille.

Kilpailijoista Masco on ollut aktiivinen yritysostoissa. Viime heinäkuussa ketjussa kerrottiin Mascon (NYSE:MAS) ostaneen Sauna 360 (ent. TylöHelo). Kaupassa Masco sai viisi saunabrändiä hallintaansa (Tylö, Helo, Kastor, Finnleo ja höyrybrändi Amerec), jotka siirtyivät osaksi Mascon tytäryhtiötä Watkins Wellnessiä.

Pari vuotta aiemmin Masco kertoi vuoden 2022 vuosikertomuksessaan ostaneensa Steamist Inc:in osaksi tytäryhtiö Delta Faucet Companya. Nyt Delta Faucet myy höyrygeneraattoreira tuotemerkeillä Steamcape ja SimpleSteam. (Generaattorivalikoima: https://www.deltafaucet.com/bathroom/steam-showers/generators)

  • Masco Annual report 2022, s. 26: “During 2021, we also acquired all of the share capital
    of Steamist, Inc., a manufacturer of residential steam bath products that are complementary to many of our plumbing products, for approximately $56 million in cash.”

Eli Masco on kasvattanut markkinaosuuttaan höyrypuolella, vaikka omistukset ovatkin hajallaan eri tytäryhtiöissä (Steamist+Amerec).

ThermaSol vuonna 2012
ThermaSolin liikevaihto näyttää pyörineen 10-15 miljoonan välillä viimeisten 15 vuoden ajan.
Liikevaihdosta löytyi tietoja San Fernando Business Journalin uutisjutusta vuodelta 2012. Juttu avaa aika paljon ThermaSolin tilannetta finanssikriisin jälkeen.

  • Finanssikriisissä ThermaSolin kotitalouksille suunnattujen höyryratkaisujen kysyntä sakkasi, kun asuntomarkkinat romahtivat.

“For ThermaSol, the remodeling drop-off led to declining revenue, less market share and job cuts. “It was a bomb,” Altman said.”

  • vuonna 2008 liikevaihto oli 12 miljoonaa dollaria. Vuonna 2009 liikevaihto laski 21 prosenttia 9,5 miljoonaan dollariin.

  • Kriisin jälkeen tilanne rauhoittui ja vuonna 2011 liikevaihto oli jälleen 12 miljoonaa dollaria. Haastattelussa Mitch Altman arvioi vuoden 2012 liikevaihdoksi 14–15 miljoonaa dollaria.

  • ThermaSol työllisti jutun mukaan noin 40 henkilöä. Ennen finanssikriisiä työntekijöiden määrä oli lähes 70.

  • Valikoimassa 18 mallia kotitalouksille hintatasolla 1 775–6 075 dollariin. Ammattihöyryn puolella tarjolla 30 mallia, joiden hintahaitari oli neljästä tonnista lähes 20 tonniin asti.

“ThermaSol makes 18 different steam generator models for home showers that range from $1,775 to $6,075, and it makes 30 commercial steam generator models for hotels and spas that range from $4,360 to $19,640.”

  • Altman kertoi jutussa ThermaSolin ottaneen markkinaosuutta kilpailijoilta jakamalla jälleenmyyjille myyntikannustimia ympäri vuoden.

  • ThermaSolin markkinaosuus oli vuonna 2011 noin 14 prosenttia ja Altman arvioi sen nousevan 18 prosenttiin vuonna 2012.

“ThermaSol’s market share last year was about 14 percent, he said, predicting it will rise to 18 percent this year. In Altman’s second floor office hangs a boxing bag: the names of his competitors are written on yellow tape wrapped around the black bag.”

Nykyinen mallisto
Tuosta vanhasta jutusta saadaan hyvää vertailupohjaa tämän hetken tilanteeseen.

ThermaSolin nettisivuilta löytyy vuoden 2022 hinnasto. Linkki (pdf):
http://cdn.thermasol.com/pdf/2022_ThermaSol_Price_Guide.pdf

Nostan hinnastosta esille generaattorit. Kotitalouksien valikoimassa on edelleen 18 mallia ja hinnat samaa tasoa. Mutta ammattilaishöyryssä mallisto näyttää puolittuneen (30 → 16) ja hintahaitari kaventuneen. Ammattilaisluokan malliston karsiminen viittaa siihen, että ammattihöyryssä asema ei ole vahva.

  • Pro Series I-III (18 mallia): $2,825-$7,690

  • Day Spa Systems (12 mallia): $5,750-$10,125)

  • PowerPak III (4 mallia): $12,250-$13,250
    ThermaTouch 7-10: $6,025-$11,025)
    .

  • Malliston osalta Harvian tiedotteessa toimitusjohtaja Järnefelt toteaa, että Harvia näkee “merkittävää potentiaalia esimerkiksi nykyisen höyryratkaisuvalikoiman laajentamisessa eri hintaluokkiin Harvian volyymimyyntivalmiuksien tuella”. Eli suunnitelmissa voisi olla ammattihöyryn valikoiman laajentaminen aiemmalle tasolle.

ThermaSolin jälleenmyyjiä löytyy monia, tässä malliksi muutama:

Simi Valleystä Round Rockiin
Kuten edellisessä jutussa mainittiin, ThermaSolin kotipaikka oli Simi Valleyssa, Kaliforniassa. Vuonna 2013 Round Rock myönsi 400 000 dollarin kannustinpaketin ThermaSolille ja yhtiö siirtyi Teksasiin. Yhtiö harkitsi myös muita vaihtoehtoja Teksasin alueelta (San Marcos ja Georgetown). Round Rockin tiedote: City Council approves incentive to draw ThermaSol to Round Rock - City of Round Rock

The company’s new world headquarters will open in 2015 with a 37,000-square-foot manufacturing facility covering nearly 3.5 acres. Tuotantotilojen koko on siis noin 3 400 neliömetriä.

Tässä vielä havainnekuva tiloista Round Rockissa ja Google Mapsin todellisuus helmikuulta 2024. Taustalla näkyvä rakennus on jo toisen yhtiön toimitiloja (East West Manufacturing Enterprises).


Mitch Altman on vieraillut useamman kerran Josh Coopermanin Convo by Design -podcastissa.
Vuonna 2020 Mitch Altman oli ensimmäistä kertaa vieraana jaksossa 271.: Designing For Wellness | 271 | Mitch Altman – CEO THERMASOL | Convo By Design®

Tämän vuoden alussa toisen kerran podcastin vieraana. https://www.youtube.com/watch?v=MDXEm7FA5w4

  • [15:45] Altmanin mukaan yhtiössä on hieno yrityskulttuuri. Henkilöstö on sitoutunutta. Altman kertoo 65 prosentilla olevan yli 5 vuoden työura ja 40 prosentilla yli 10 vuoden työura yhtiössä.
  • [17:35] Mitch Altman mainitsee ThermaSolin tekevän yhteistyötä yhtiön kanssa, joka saunamarkkinan johtavia valmistajia.
123 tykkäystä

“Muutamia poimintoja…” Kiitos loistavasta viestistä!

20 tykkäystä

Harvia saanut päätökseen ThermaSolin oston. :point_down:

Harvia Oyj on saattanut päätökseen ThermaSol Steam Bath LLC:n oston. ThermaSol on johtava premium-höyrysuihkujen ja -höyrysaunojen valmistaja Yhdysvalloissa.

Harvia julkisti 23.7.2024 allekirjoittaneensa sopimuksen ThermaSolin koko osakekannan ostamisesta. Järjestelyn toteutuminen edellytti tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Ehdot ovat nyt täyttyneet, ja järjestely on saatu onnistuneesti päätökseen. Kauppahinta oli 30,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Harvia rahoitti yritysoston 20 miljoonan euron kertalyhenteisellä lainalla ja kassavaroistaan.

41 tykkäystä

Jukka Lepikön tuoretta blogikirjoitusta (joka latoo madonlukuja väestön vanhenemisesta) voi tarkastella Harvian vinkkelistä ja vaikuttaisi näkymä olevan suhteellisen suotuisa; Pohjois-Amerikkahan on firmalle tärkeä toiminta-alue.
Lepikköä lainaten: “Esimerkiksi USA:ssa kokonaishedelmällisyysluku on korkeampi kantaväestön osalta ja siellä maahanmuuton ansiosta väestö ei tule lähivuosikymmeninä kääntymään laskuun. Eläköitynyt väestö on myös keskimäärin poikkeuksellisen varakasta siellä.”
Lepikkö listaa lupaavia väestön vanhenemisesta hyötyviä toimialoja, mm. lääkeyhtiöt, vanhainkodit, hoitokodit, terveyslaitteita valmistavat tai myyvät yritykset. Lieneekö perusteltu johtopäätös että Harvian tuotteet lukeutuisivat tuohon kokonaisuuteen? Onkohan olemassa mitään tunnuslukuja millainen on Harvian asiakkaiden ikäprofiili?

25 tykkäystä

Järnefelt mainitsi viime osavuosikatsauksen yhteydessä että Yhdysvalloissa Harvian asiakkaat ovat keskimäärin nuorempia kuin Euroopan markkinalla.

13 tykkäystä

Onkohan Harvia - tulosliveä tulossa ensi viikolla? @Rauli_Juva @Tomi_Valkeajarvi

6 tykkäystä

Näyttää Harvian Q2 olevan taas samana aamuna, kun Espoossa alkaa koulut, niin en halua sitoutua liveen jos lapset tarvii jonkinlaista apua arkeen siirtymisessä :slight_smile:

77 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Harvian Q2-tuloksesta. :point_down:

21 tykkäystä