Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

24 tuntia sitten tuli AHS:n omille sivuille 12 kappaletta 6 hengen tynnyrisaunaa myyntiin 1vko toimitusajalla.

Nyt vuorokausi myöhemmin noita 6000 dollarin saunoja on 6 jäljellä.

https://almostheaven.com/product/princeton-barrel-sauna/

26 tykkäystä

Kiitos jo etukäteen Harvia Q4 - Live sessiosta. Petrille ja Inderesille. Se on myös hienoa, että Harvia siirtyy keskisarjaan Suomen pörssilistalla. Odotan positiivista tulosta ja jatkoa. Olen Lauttasaaren Saunaseuran jäsen vuodesta 2007 ja meillä on siellä 3 savusaunaa (Nro: 3 kuumin (Äijä sauna 160-170 ennätys lämmöt -itse en käy, mutta totta on), paras: 4 noin 85-90 ihanan pehmeät savusauna löylyt ja 5 (Kirkko- korkeampi) samoin 90-100) 6 hybridi muutettiin savusta/piippusaunaksi. Sitten on vielä 2 tavallinen puukiuas noin 100. ja 1 hiljaisuussauna n. 50-60. Uusi 0 sauna on ovesta heti vasemmalla ja tehtiin 2019 keväällä - siellä on edessä liikuntarajoitteisten pukukoppi, ettei tarvitse mennä alakertaan. Tuli viime viikolla käytyä ja voin todella onnitella Harviaa Sentiotecin ostoksesta vuonna 2016 sillä tämä Sentio by Harvia sähkökiuas antoi loistavat pehmeät löylyt keraamisilla kivillä ja tälläinen tulee meidän kotisaunan sähkökiukaaksi. Tässä Saunaseurassa on ollut aina kova kritiikki Harvian kiukaita kohtaan, mutta ei enään. Pitäkää Harvia Group brändit ominaan sillä moni ei uskonut, että se oli Harvian kiuas, mutta Sentio by Harvia muuttivat monen kovan kriitikon mielen. Tällä brändäyksellä nousee Harvian keskiostoshinnat ja siihen uskon myös Hillen tuovan osaamista uudella hallituspaikalla. Tulosta odotellessa ja lämpöisiä pehmeitä löylyjä.

48 tykkäystä

Osuihan sieltä vielä yksi nimi omistajalistauksessa vielä silmään, kun joku taisi aiemmin hieman moittia näitä kasvottomia, yritykseen sijoittamattomia hallitusammattilaisia.

Harvialla muutenkin erittäin laaja omistus sekä hallituksen jäsenillä, että erityisesti työntekijöillä. Aiemmin taisin laskea, että 30 suurimman kotimaisen omistajan joukosta 27 työskenteli tai oli työskennellyt Harvialla. Tilanne on tuosta varmaan hiukan elänyt, mutta vahva tahto on omistaa firmaa, jossa on töissä.

23 tykkäystä

Piti ihan nimimerkki tehdä foorumille kun näin H.Kn mainittavan. Ei ole todellista että tämäkin yhtiö haluaa oppia kantapään kautta. Tämä tuli puskista ja kestää hetken sulatella. Voi jopa olla että menee koko harvia positio myyntiin.

3 tykkäystä

Niin meinaatko että tämä henkilö saisi yksin yhtenä hallituksen jäsenenä homman kääntymään alas? Ei se ole mikää CEO tai hallituksen PJ.

6 tykkäystä

Luojan kiitos ei ole ja tuskin saa.

Minusta vain osoittaa erittäin huonoa harkintakykyä sotkea Harvian upeaan voittokulkuun millään tavalla yhden helsingin laadukkaimman yhtiön 3 vuodessa melkein tuhonnut hallitusammattilainen.

Meinaat siis että Nokian renkaiden mollivoittoisuus oli täysin hänen syytä?

Kuinka hyvin tunnet hänet ylipäätään? Aika vahva mielipide kuitenkin teillä. Hillellä voi ihan hyvin olla jonkinlaisia vahvuuksiakin mistä Harvia saa hyötyjä esim. jenkkimarkkinoiden suhteen. Ei se ihan noin yksinkertaista ole että koska hänen aikanaan Tyres meni alaspäin, niin hän on automaattisesti paska valinta Harvian hallituksen jäseneksi.

23 tykkäystä

En tiedä kuinka hyvin tunnette hänet mutta itse en toki tunne häntä millään tavalla henkilökohtaisesti.

Tiedän kyllä eri kanavien kautta asioita mitä en julkisesti tule täällä tai missään muuallakaan avaamaan millään tavalla ja olen lisäksi tehnyt kotiläksyni hänen aiemman uran ja myös puolison pörssitaipaleelta joiden perusteella muodostin mielipiteeni.

Nyt kertokaa te mihin perustatte mielipiteenne hänen pätevyydestään?

3 tykkäystä

En itse näe päteväksi, mutta en myöskään näe että rivijäsenenä pystyisi ajamaan firmaa kalliolta alas. Toivottavasti muu hallitus toteaa tilanteen ja korjaa sen jos ei toimi.

19 tykkäystä

Onneksi Pajuharjun palkkaaminen ei jäänyt aikoinaan siitä kiinni, että epäonnistui Lumenen TJ:n paikalta ja Lumenen liikevaihto tippui usean vuoden ajan. Nyt liidaa yhtä pörssin kuuminta yhtiötä ja sijoittajat rakastavat hokkus pokkuksia.

Elämä on oppimista ja ollakseen taitava pitää olla oppinut.

39 tykkäystä

Uudella jäsenellä on sen verran huonot näytöt merkittävistä positioista, että saisikin olla kiintiöpaikka. Tuskin tai toivottavasti kovin suurta merkitystä tulee kuitenkaan olemaan Harviassa.

Pajuharju on ollut erinomainen tj Harviassa. Toivon, että jatkaa eläkkeelle asti. Lumene ja Hartwall on takana. Nyt on uran paras tj paikka ja ajaa tämän meidän Harvia Groupin - Suomalaisten Sauna - maailman markkkinajohtajaksi - lisäämällä brändejä varsinkin loistavalla M&A menestyksellä.

8 tykkäystä

Olisikohan Hillellä jotain osuutta Renkaiden Daytonan laajentumisen suhteen? Harvia on laajentumassa Yhdysvaltojen markkinoille, 1+1=2? Vai menikö mielestäsi tämäkin osuus Nokian Renkaissa päin helvettiä? Olen käsittänyt tuon olevan yksi suurimmista Nokian Renkaiden tulevaisuutta määrittävistä tekijöistä.

Ei siellä Harvialla täysiä idiootteja ole valitsemassa jäseniä hallitukseen, kaiken lisäksi siellä on taustalla enemmän informaatiota kuin tämän foorumin mutuilijoilla yhteensä. Tulee hieman mieleen se vanha ajatusharha, jonka mukaan (muistini mukaan) ~85% autoilijoista kuvittelee olevansa keskivertoa parempia kuskeja, vaikka näin asia ei luonnollisestikaan voi olla. Parempi olisi hyväksyä, että ihan kovia ammattilaisia siellä on näitä asioita päättämässä.

Hieman huvittaa tämä monen mutuilijan perusajatus, jonka mukaan Hille Korhonen on täysin kykenemätön kaikkiin mahdollisiin pesteihin siivoojasta hallituksen jäseneen sen perusteella, kun ei onnistunut Nokian Renkaiden toimitusjohtajana. Ei häntä täytenä ummikkona sinnekään aikoinaan palkattu, lisäksi osaaminen varmasti kehittyi entisestään matkan varrella, vaikka lopputulos ei täysin nappiin mennytkään.

46 tykkäystä

Tynnyriä menisi kaupaksi paljon enemmän kuin ehditään tehdä.

12 kpl, alle 48h ja kaikki 6000 dollarin saunat meni.

https://almostheaven.com/product/princeton-barrel-sauna/

51 tykkäystä

Onko kenelläkään näkemystä kuinka paljon materiaalit ja työ maksavat yhden tynnyrisaunan tekemiseksi? Kun katsoo mihin hintaan Harvia myy peruskiukaitaan Jenkeissä, niin voisi kuvitella, että näissäkin on ihan hyvät “voit leivän päällä”.

5 tykkäystä

Oot ilmeisesti seuraillut tilannetta jonkin aikaa. Oletko huomannut mitään Tarjonnan lisäystä, kun Harvialla oli se laajennus tuotantoon jenkkeihin kuintekin suunniteltu? Eli Jos olet, niin minkä verran enemmän saadaan myytyä ei oon lisäksi saunoja?

1 tykkäys

Seuraan aktiivisesti, mutta tuo 40% tuotannon lisäys, mikä pitäisi olla kaiken järjen mukaan täysimääräisesti käytössä viime vuoden lopusta, ei ole näkynyt mitenkään myyntisaldoissa.

Koko ajan kaikki tuotteet ovat loppu ja useissa mainitaan toimitusajaksi 6-8vko.

Eli vaikea verrata, kun tavaraa ei jää myyntiin kauppoihin, vaan kaikki menee.

Viime vuonna myytiin n. 5000 saunaa Pajuharjun mukaan ja tähän jos tälle vuodelle lisätään 40%, alkaa Jenkkien osuus olla aika iso. Osa tietenkin pienempiä saunoja, osa isompia. Osa tarjouksessa halvempia, mutta myös kalliita löytyy.

En tiedä yhtään keskihintaa, mutta jos vaikka laskee 3000e keskihinnalla, olisi pelkkien saunojen myynti 21 MEUR. Tähän päälle EOS tuotteet, joita ei ole ennen markkinoitu jenkkeihin ollenkaan. Ja tuohon sitten taas tuotannon lisäys vaikka 50% seuraavassa laajennuksessa, niin alkaa kertoimet analyytikoilla kasvusta hiukan muuttua.

Vaikkapa 10 000 saunaa vuodessa ei näy USA:n kokoisessa maassa mitenkään. Jos sauna lyö yhtään läpi siellä, voidaan siellä myydä moninkertaisesti saunoja verrattuna nykyhetkeen. Markkina on täysin koskematon.

32 tykkäystä

Joo tein taas liäsyksen positioon itse, paluuni Harviaan oli hiukka myöhäinen, siitä 18 eur paikkeilta.
Vaikka Harvia on Korona voittaja, niin itse ajattelen, että Sauna on aika mainio keksintö ja nythän sitä moni jo pääsee kokeilemaan USAssa.
Luulempa, että kun Korona on ohi, niin kutsutaan kaveritkin kylään, eikä joku esim. Joe Rogan ole mikään vähäinen vaikuttaja.

Olen fiilispohjalta liikkeellä, mutta olen saanut Harvian position hilattua nyt jo kohtuullisen kokoiseksi…

Pitkällä aika välillä uskon Harvian vähintään maltillisesti kasvavan, mutta lyhyellää aika välillä voimalla, niin että saadaan kertoimia kuintekin kiinni.

Lisäksi pidän hyvin todennäköisenä, että Harvia käyttää osan kassavirrasta edelleen yritysostoihin, josta saadaan ennusteiden päälle nousua.

Luulen, että Harvia on ihan hyvä pitkän ajan holdaus yhtiö. Olen nyt hankkinut itselleni pitkään salkkuun, mutta mieluusti ensin katson osarit ja arvioin tuotta Korona vaikutusta, ennen kuin uskallan mahdollisesti vielä ostella lisää.

Vaihdoinko tosiaan QT rahoja tänään Harviaan :slight_smile: vähän.

16 tykkäystä

Olisin valmis luopumaan seuraavien vuosien osingoista jos nämä laitettaisiin täysimääräisenä tuotannon kasvatukseen usan markkinoilla. Siellä kasvuprosentit on jo nyt älyttömät vaikka rajoittuvatkin tuotantokapasiteettiin.

28 tykkäystä

Täysin samaa mieltä @KalleH

Johdon pitää olla sen kanssa tarkkana, ettei tässä buumissa osteta mitään ylihintaista, jos tuotannonkasvuun investoimalla Jenkeissä päästään parempaan tulokseen.

Kassaahan Q4 jälkeen on todella reilusti ja viimeistään Q1 jälkeen ollaan kovasti tavoitehaarukan alle nettovelan suhteessa oikaisuun käyttökatteeseen.

15 tykkäystä