Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Harvian toimari oli tänään ROASTissa ja huomasin, ettei Harvialla ole täällä vielä omaa ketjua. Siis sellainen perustettakoon.

Pörssin yksi defensiivisimpiä yhtiöitä: vakaa kannattavuus, kassavirta ja hyvä osinko. Riskiprofiili laajasta raportista kertoo paljon:

Löytyykö täällä väeltä salkusta tai onko harkinnassa?

7 tykkäystä

Harkinnassa, roast herätti mielenkiinnon ja laajaan rapsaan pitää tutustua. Tätä vaan voi olla vaikeaa saada 20% turvamarginaalilla josta en haluaisi tinkiä.

Edit: laaja rapsa nyt kahlattu läpi. Hyvin johdetulta ja vakaalta vaikuttaa. Matalampi riski mutta matalampi tuotto-odotus, ei mikään multibaggeri. Tekisi mieli tinkiä tuosta 20% turvamarginaalista, koska markkina on jo kypsä ja defensiivisyyttä tarvitaan… :thinking::thinking::thinking:

7 tykkäystä

Karsastan tuota liikearvopommia, mikä yhtiöllä on taseessaan. Muuten olisin ainakin äidin laiskaan salkkuun tätä ostanut. :smile:

Tykkään, kun yrityksellä on asiantuntevan ja pätevän oloinen johto. Harvialla sitä vaikutti haastattelun perusteella olevan.

3 tykkäystä

Hyvä Roasti tänään, vaikka olikin aika kevyt eikä hikeä tullu toimarilta. Harvialla todella puhtaat paperit ja tylsyys on hyvä sijoittamisessa, kuten Sammon kohdalla… Jatkoon… aloitan ostoprojektin huomenna.

3 tykkäystä

Vaikuttaa kyllä kaikin puolin laadukkaalta ja sopivan tylsältä yhtiöltä. Itse olen sen verran rämäpää että omaan salkkuun vielä harkitsen, mutta poikani pidemmällä horisontilla katsovaan salkkuun tämä sopii

10 tykkäystä

Vähän tuli ostettua :smile: Defensiivisyyttä myös salkkuun. Tää homma on pitkälti alkanut suuntautua meikäläisellä puolustuspelaamiseksi. Harkitsin kans poikani salkkuun. Se olisi sinne sopinut varmaan hyvin, mutta ostin lopulta itselleni :smile:

Mutta täytyy perehtyä vielä enemmän yhtiöön viikonloppuna. Huoh. Tiedän, tein hirvittävän virheen! Ostin yhtiötä johon olen vielä tutustumassa! Mutta, joskus se tutustuminen on paljon intensiivisempää kun yhtiötä omistaa jo. Jos ei firma napannutkaan, aina voi myydä, tuskin kurssi ainakaan puolittunut on maanantaina. Saa moittia tyyliäni, enkä suosittele ostamaan ennen kun perehtyy täysin yhtiöön :smile: Mutta äkkiseltään raportteja lueskeltuna, sopii varmasti minulle hyvin tämä osake.

2 tykkäystä

Mikäs erityisesti Harviaa tänä mielenkiintoisena pörssipäivänä näin voimakkaasti kyykkää? Piti olla defensiivinen osake, eilen ilmoitus jo syksyllä tulevasta ensimmäisestä hyvästä ja jatkossa kasvavasta osingosta

Pakko yrittää pilkkiä alta 5,4€ tätä, vaikka joutuu rahoittamaan hätäkassasta kun palkkapäivä vasta kohta :joy:

2 tykkäystä

Eiköhän se syy ollut juurikin tuossa mainitsemassasi asiassa, eli osingon irtoamispäivä, 0,18€.

1 tykkäys

“Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingon täsmäytyspäivänä 12.10.2018 merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osinko maksetaan 19.10.2018.”

Jos tänään ostaa, onko oikeutettu osinkoon? Vai onko pitänyt olla jo viimeistään eilen omistaja?

1 tykkäys

Moi,

Oliko Harvialla konfrenssipuhelu sijoittajille/analyytikoille koska @Mikael_Rautanen oli aiheesta twitteriin kommentoinut. Vai oliko kyseessä vanha nosto, koska muistelen Harvian toimistusjohtajan aiemminkin kommentoineen jotain tuon suuntaista.

2 tykkäystä

@otoo84 toi oli tästä H1 konffasta, mikä oli myös InderesTV:ssä :smiley: Harvia puolivuosikatsaus 2018 webcast - 16.8.2018 alkaen kello 13.00 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus
“No new hokkus pokkus on the things” 4:31 :sweat_smile: Seuraava Webcast on 14.11.2018 kun tulos Q3’2018 julkaistaan. Sijoittajakalenteri - Harvia Group

3 tykkäystä

Joo niin arvelinkin… Odotellaan siis mitä sutkautuksia saadaan 14.11 :grin:

2 tykkäystä

Juu, ei tarvita mitään hokkus pokkuksia. Meidän oma King lienee jo suunnitelmissa Smilen kautta iltatyönä koodaamaan tuo mainitsemani IoT-Superharvia. Routine procedure, no tricks:))

3 tykkäystä

Pistin loistavien lauantai-illan Harvia-löylyjen kunniaksi pilkin vetämään ensi viikoksi 300 lapusta 5 euron kpl-hintaan. Onkohan mitään saumaa onnistua? Minkälaisia ajatuksia tulevasta osavuosikatsauksesta ja osakkeen hinnan kehityksestä? No hokkus polkua,mutta…

1 tykkäys

Luulisin että seur. kuukausien aikana koko markkinaa sekä tätäkin lappua heiluttaa Trump/Xi joulukuulla, Italian talousongelmien kehittyminen sekä FED signaalit vuoden 2019 koroista.

Olen em. makroasioiden suhteen pessimistisellä kannalla, mutta pitkään salkkuun pidän harviaa hyvänä ostoksena nykyhinnalla. Ostin itse @5,2€ viikolla pitkän harkinnan jälkeen.

2 tykkäystä

Mielenkiintoisia aikojahan tässä markkinoilla elellään, mainitsemisiekin asioiden vuoksi. Siksi juuri mietin mihin tämän sinänsä kaikkien lukujen ja fundamenttien perusteella arvokkaan yhtiön osakkeen arvo voi vielä laskea.
Sinänsä lyhyen tähtäimen markkinaheilahteluilla ei suurta merkitystä kohdallani ole,sillä säästän näitä osakkeita toivottavasti todella pitkään salkkuun perinnöksi lapsilleni. Kun saisin vielä tuon 300 osaketta,olisin kanssa tuossa 1000 lapussa omostajana kiinni.

3 tykkäystä

Ihan mielenkiintoisia ajatuksia. Osakkeen hinnan kehitystä tulevaisuudessa en itse ole juuri miettinyt, pikemminkin sen osarin sisältö kiinnostaa enempi. Mutta tuskin sekään mitään maailma mullistavia yllätyksiä tarjoaa.

Tuosta pilkkimisestä sen verran, että mun jakeluun se ei lähtökohtaisesti oikein mene (jos siis on ostamassa pitkäaikaista sijoitusta). Jos osake on halpa mielestäsi, osta pois. Jos ei, älä osta, simple. Jos mielessä pitkäaikainen case salkkuun, onko sen väliä, ostaako sitä 5,0 vai 5,3 eurolla. Ei olisi kiva skipata jotain tuottoisaksi osoittautunutta kohdetta 0,3 euron takia, ja puhun nyt yleisesti enkä välttämättä harviaa tarkoita.

Harvia voi maksaa vaikka 4 euroa kuukauden päästä, ei sitä mikään estä. Tai sitten pohjat ollaan jo nähty. Itse en ainakaan lähde spekuloimaan.

Mutta kaikki ollaan jo tovi oltu tietoisia riskeistä mitkä voivat vaikuttaa markkinoihin, ja nyt vasta markkinat ovat “kunnolla” reagoineet riskeihin. Mun mielestä tämä korjausliile oli ainakin vuoden myöhässä, joten kannattaako ajoittaminen? Ei, ainakaan jos minun taidoillani ja mututuntumallani edetään. Siksi olen jättänyt spekulaatiot muille. Itsellä ei ole spekuloinnista kauheen hyviä kokemuksia.

Ps. En nyt kuitenkaan tuomitse osakkeen pilkkimistä. Sillä on oma roolinsa tietyissä asioissa, esim jättämällä toimeksiantoja laatuyhtiöihin “naurettavan alhaisiin tasoihin” (täysin kompaten @DayTraderXL viimeisintä blogia, jos nyt oot siis sama hemmo! =D) Yleensä olen kuitenkin vain yksinkertaisesti ostanut nykyisellä hinnalla jotain osaketta, minkä olen nähnyt tuottoisana ja edullisena kohteena varsinkin pidemmällä aikavälillä. Näihin tunnelmiin ja hyvät lauantai-illan jatkot

3 tykkäystä

Mikäli ostettava osakemäärä on vaikkapa 100 kappaletta, ei se tosiaan elämää muuta maksaako 500 vai 530 euroa tai saako 26,5 vai 25 euroa vuosittaista osinkoa. Minusta kannattaa kuitenkin aina ajatella kuin ostaisi koko yhtiön. Silloin tuon 6 miljoonan euron hinnankorotuksen voi paremmin suhteuttaa. Se voi olla yhtiön vuoden tulos. Osakesijoitus on riskinen sijoitus ja hinta määrittelee ratkaisevasti tulevaisuuden tuottosi. Tuossa esimerkissä 5 euron osakkeita ostava ikiholdaaja saa 6% paremman tuoton sijoituksesta kuin 5,3 euron osakkeita ostava ikiholdaaja, olettaen siis että yhtiö tekee voittoa tulevaisuudessakin eikä ajaudu konkurssiin. Puolella hinnalla ostava tekee kaksinkertaisen voiton tästä ikuisuuteen. Minusta sillä on väliä. Pitkäjänteisyys sijoittamisessa on odottamista - odottamista osakkeet salkussa ja toisaalta odottamista että saa ostettua osakkeet järkevään hintaan. Voit katsoa firmaa vuosia ja missata monet osingot, mutta teet silti paremman ostoksen ostaessasi halvalla.

Tappiollisesta sijoituksesta ei ole mitään hyötyä, eikä osakkeita kannata ostaa ollakseen vain altavastaajan asemassa. Voitollisuus / tappiollisuus lasketaan yksinkertaisesti:
osakkeen nykyhinta + saadut osingot - osakkeen ostohinta.
Tästäkin kaavasta näkee että saadut osingot ovat sitä suuremmat mitä halvemmalla osakkeet on ostettu ja ne kurovat umpeen ostamisessa otettua riskiä nopeammin.

Osakkeen tuotto voidaan jakaa myös seuraaviin tekijöihin:

  • Arvostuskertoimien muutokset
  • Tuloksen muutokset
  • Osingon muutokset

Käytän sanaa “muutos”, koska kaikki yhtiöt eivät kasva tai tee edes voittoa, eikä osakemarkkinoita voi ennustaa. Ensimmäinen riippuu omasta ajoituksestasi ja kaksi viimeistä fundamenttianalyysistä. Historia sisältää ajanjaksoja jolloin ihmiset ovat inhonneet osakkeita, uskoneet tulevaisuuden menevän päin helvettiä ja arvostaneet kaikkea P/B 0,5:sella. Nykytilanne ei ole se hetki.

4 tykkäystä

Masse-setä on samoilla linjoilla. Osta halvalla, tukiosta uudelleen jos puukkoja alkaa putoilla ja sitten holdaa niin kauan, että saat vähintäin 2 vuoden osingot myyntivoittona. Osingotkin ovat huippuluokkaa hankintahintaan nähden. Helppoa kuin heinänteko! Tähän hommaan on vaan oltava cashiä aina varalla eli laita osakkeisiin vain sen verran minkä voi tarvittaessa vaikka kokonaan menettää. Sijoittaminenhan on viihdettä, mistä kannattaa välillä vaikka ihan maksaakin:)