Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Osinkoprosentti huitelee kuuden tuntumassa ja tasaista 2 sentin kasvua Inderes odottaa jatkossakin.

10 vuoden päästä voi sanoa, että onneksi tuli hypättyä kotimaisen osinkoaristokraatin kyytiin jo alkutaipaleella. Keskimääräinen 2 sentin vuosittainen osingon nosto tarkoittaa 10 vuoden päästä noin 56 eurosenttiä, jolloin tämän päivän kurssilla aletaan lähennellä 10% osinkotuottoa. Tähän päälle toki vastaava arvonnousu osakkeeseen ja takaisin sijoitetut osingon takaavat sen, että 10 vuoden päästä oman position arvo on todennäköisesti triplaantunut ilman lisäsijoituksiakin.

3 tykkäystä

Omia ajatuksia ennen tiedotetta;

Luulen liikevaihdon kasvun pysyneen hyvällä tasolla mutta liikevoittomarginaali varmaan alhaisempi kuin vertailukaudella, koska yrityskauppa, messuja ja ehkä enemmän saunabisnestä. Muutenkin yhtiön tavoittelema 20% liikevoitto tuntuu aika korkealta lyhyellä aikavälillä, mutta voi olla pitkässä juoksussa ihan mahdollinen saavuttaa.

Toi mahdollinen 80% osingonjakosuhde herättää vähän ristiriitaisia ajatuksia mulla. Vaikka yhtiö oikeaoppisesti lyhensi velkoja annin jälkeen, on gearing% silti joku yli 30% (korjatkaa jos olen väärässä) Ei paha, mutta velkaa silti on. Lisäksi, vaikka kiuaskauppa on suurimmaksi osaksi korvauskysyntää, on rakentamisen hiipumisella varmasti joitain vaikutuksia kiukaiden ja saunojen myyntiin. Eli jos osinko halutaan pitää kasvavana, ei osingonjakosuhteessa kauheasti tunnu olevan pelivaraa. Mun puolesta se jakosuhde voisi olla vähempikin. Kannattavuuskaan ei lähiaikoina kauheasti varmaan ylöspäin korjaannu.

Eli tulevaksi osinkoaristokraatiksi en uskaltaisi tässä kohtaa vielä julistaa tätä. Mutta yhteenvetona: varmaan mukavan tylsä raportti tulossa, ja tykkään tän kyydissä kyllä pidempäänkin olla. Sen lisäksi yhtiö näyttää järkevästi toteuttavan yrityskauppoja sekä jos vielä saunamarkkinan globaali kasvu muutenkin tuo vähän selkänojaa yhtiön liikevaihdon kasvuun.

Pieni lisäys osinkoon; toisaalta korkean osingonjaon mahdollistaa vähäinen investointitarve ja kuitenkin korkea omavaraisuusaste.

Sitä on paha sanoa, miten rakentamisen hiipuminen näkyy lopulta liikevaihdon kasvussa. Finanssikriisin aikana liikevaihto laski pahimmillaan joku 10%, eli ei nyt ihan kauheesti loppupeleissä.

Eli toisaalta voisi sanoa, että kunhan yhtiö ei ihan kaikkea tulosta jaa ulos, niin sekin jo ok, vaikka mulle jo toi 80% jakosuhde kuulostaa aika korkealta. Mutta nämä vain mun ajatuksia. Osaria odotellen. :smirk:

Tasaista, tasaista.

Osinko meni juuri kuten ennustin, 0.18+0.19

2 tykkäystä

Erittäin hyvältä näyttää. Hienoa olla mukana tässä.

2 tykkäystä

Aion tänään lisätä, jos kurssi käy < 6e. Hienoa osingon kasvua!

Edit:

3 tykkäystä

En tiedä kuinka kestävällä pohjalla Harvian menestys on. Laatu ei ainakaan vakuuta. Minulla sattui viime viikonloppuna palamaan Harvia Vegasta vastukset kirkkaalla valkoisella 20cm korkealla liekillä saunomisen jälkeen. Ilmeisesti kellokytkin ei kytke virtaa pois ja tämä on jonkinlainen tyyppivika tuossa kiukaassa nettikommenttien mukaan. Vastuksien uusiminen maksaisi 120e + asennustyö mikä ylittää kiukaan myyntihinnan. Ison isännöitsijätoimiston suositus Turussa on välttää Harviaa koska samanlaisia tapauksia on ollut muillakin asukkailla upouudessa taloyhtiössä (2015).

1 tykkäys

Harvia hyvittänee uuden kiukaan, jos tämä tyyppivika kyseessä. Ei lisäkustannuksia.

1 tykkäys

Tämän aamun osari näytti äkkiseltään kaikin puolin hyvältä. Velkakin lyheni kivasti ja kannattavuus oli sittenkin aika korkea. Liikevaihto ja liikevoitto noussut Q4 ja vuoden aikana ja osinko kieltämättä ihan kivan tuntuinen. Tämä oli minulle hyvä uutinen

2 tykkäystä

Eräs tunnettu koodari osti taannoin Harviaa aika pohjalta ja Masse-setä ei lähtenyt mukaan vaan jahkaili, jahkaili. Perhana, että harmittaa vieläkin.

Jahnu-Masse, loosereiden sukua

1 tykkäys

Johto tankannut @ 6,05€

1 tykkäys

Johdolla siis löytyy luottoa.

Mainitaan nyt vielä, että Tapio on Harvian TJ ja Markus Sentiotecin TJ.

Sentiotec lienee avainasemassa Keski-Euroopan myynnin kasvattamisessa.

1 tykkäys

Harvia on saanut tänään jonkinlaista näkyvyyttä Ruotsinmaalla esimerkkinä ”terveyden edistämisen trendistä”…

1 tykkäys

Tänään taas ulkeilla ollut ostopäivä.
Loppuhuutarissa oli yli 9000 osaketta ostossa 6.25 tasolla, mutta myyjiä ei löytynyt.

2 tykkäystä

Handelsin aamupala 22.2.2019:

Harvian marginaalit pysytelleet
korkealla
 Volyymeissä pehmeyttä, mutta
marginaalit kunnossa
 Hyvä kassavirta tukee osinkoja
 Suositus pysyy
Harvia on markkinajohtaja saunakiukaiden ja komponenttien markkinoilla. Yhtiö
on historiallisesti kyennyt tasaiseen kasvuun ja hyvään kannattavuuteen.
Odotamme tälle trendille jatkoa tulevina
vuosina kasvavan markkinan ja toiminnan alueellisen laajentamisen myötä.
Vahvaa kassavirtaa yhtiö voi maksaa
osinkoina ulos.
Harvian vertailukelpoiset tuotot ylittivät
Q4:llä markkinaennusteet, vaikka volyymit olivat odotettua matalammat.
Näyttää siltä, että pitkä lomakausi viivästytti joitain toimituksia Q1:lle.
Suotuisampi myyntimixi näytti kuitenkin
tukevan marginaaleja Q4:llä. Materiaalija palvelukustannukset jäivät selvästi
ennusteistamme. Q4:llä Harvia sinetöi
tärkeän kaupan, kun se osti Almost Heaven Saunas’in USA:ssa.
Korvausrakentaminen tukee näkymää
samalla kun uudisrakentamisen aktiviteetti heikkenee.
LISÄÄ - tavoitehinta 6,5 eur

Edit: Löylyihin saatiin hetkellisesti lisää hönkyä, tälle päivälle +8%

Edit 2: Ilmeisesti päivän nousu ruokkii myös vedättäjiä:
image

Ruotsalaiset ostaneet pieniä määriä “piensijoittajavälittäjänä” tunnetun Avanzan kautta. Varmaan aiemmin linkatulla positiivissävytteisellä jutulla osuutta asiaan.

Avanzan sivuilta näkyy 80 asiakkaansa sijoittaneen Harviaan. Täytyy seurata kasvaako tuo luku.

1 tykkäys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/puukiukaiden-hiukkaspaastoissa-suuria-eroa-jos-savu-on-tummaa-tai-ruskeaa-paastot-ovat-suuria/fa9fd12b-c595-4994-84a1-cfe222353440

Päästöjen hallinta ja ympäristönäkökulma näyttää siirtyvän myös kiuasvalmistukseen.

2 tykkäystä

Hyvä niin, mutta josko nyt ensin 3miljardia ihmistä Kauko-Idässä lopettaisi sen kivihiilen polton (lämmitys, sähkö ja ruoanlaitto avotulella). Puu on sentään nonfossiilista.

Sitä odotellessa Masse-setä saunoo, myös puukiukaalla::slight_smile:

2 tykkäystä

mulla on vaan Harviaa saunassa “aina valmis” versiona! Erittäin jeppis.

Meinas osakettakin tulla siellä 5 eur pinnasta, vaan meni allokointi muualle. kurssi on kyllä noussut maniosti. Onnittelut siitä!

1 tykkäys

Edit: Halvalla meni!

Edit2:

1 tykkäys