Vaikka Luksusta salkkuun muodin huipulta on mainittu Hermeksestä, minusta tämä firma on sen verran ainutlaatuinen, että se ansaitsee oman ketjun.
Esittely
Hermeksen historiaa lyhyesti youtubesta
Hermès on ranskalainen luksusbrändi, joka tunnetaan erityisesti korkealaatuisista käsintehdyistä tuotteistaan, kuten käsilaukuista, silkkihuiveista, nahkatavaroista ja asusteista. Yhtiö perustettiin vuonna 1837 Pariisissa, ja sen juuret ovat satulaseppien perinteessä. Alun perin Hermès valmisti nahkaisia valjaimia ja ratsastustarvikkeita, mutta ajan myötä brändi laajeni kattamaan monenlaisia luksustuotteita.
Tunnetuimpia Hermèsin tuotteita ovat ikonisiksi muodostuneet Birkin- ja Kelly-laukut, jotka ovat maailman halutuimpia luksuskäsilaukkuja. Näitä laukkuja arvostetaan sekä niiden huippulaadun että käsityön tarkkuuden vuoksi – jokainen laukku valmistetaan käsin, ja sen valmistus voi kestää jopa viikkoja.
Hermès on säilyttänyt perheomisteisuutensa (noin 75 %) ja keskittynyt pysymään uskollisena käsityöperinteille, minkä ansiosta se on säilyttänyt asemansa yhtenä maailman johtavista luksusbrändeistä. Brändi yhdistää perinteiset arvot ja modernin eleganssin, ja sen tuotteet ovat symboli ajattomasta tyylistä, laadusta ja ylellisyydestä.
Firman erikoisuudet
Kelly bag
Kelly-laukku on ikoninen, se tuli suosioon kun Grace Kelly 1956 yritti piilottaa raskautensa laukun taakse.
Grace Kelly oli tunnettu Hollywood-näyttelijä siihen aikaan, kun hän alkoi seurustelemaan Monacon ruhtinas Rainier III kanssa, ihmiset kiinnostuivat hänestä vielä enemmän. Hollywood-tähdestä prinsessaksi oli loistava tarina, joka herätti mielenkiintoa ja uteliaisuutta. Kellyn raskauskuva päätyi Life-Magazine kanteen, tämä huomio sai naiset menemään Hermèksen liikkeeseen ja he pyysivät kelly-laukkua, joten Hermès brändäsi laukun nopeasti uudelleen Kelly-laukuksi.
Laukun valmistus on hidasta, koska kaikki tehdään käsin alusta loppuun asti laadukkaista materiaaleista. Hidas valmistus tekee myös siitä halutun, sillä kysyntä ylittää tarjonnan.
Birkin bag
Jane Birkinin ja Hermèsin ikonisen Birkin-laukun tarina alkoi lentokoneessa 1980-luvulla, kun ranskalais-englantilainen näyttelijä ja laulaja Jane Birkin oli matkustamassa Pariisista Lontooseen. Tarinan mukaan Birkin istui sattumalta Hermèsin toimitusjohtajan, Jean-Louis Dumas’n, vieressä lennolla. Jane Birkinilla oli mukanaan olkikori, jota hän käytti käsilaukkunaan, mutta sen sisältö oli lennon aikana kaatunut ja levinnyt lattialle. Tämä johti keskusteluun siitä, miten vaikeaa oli löytää käytännöllistä, mutta tyylikästä käsilaukkua, joka olisi tilava ja toimiva arjen käyttöön.
Dumas kysyi Birkinilta, millainen olisi hänen unelmiensa laukku. Birkin kuvaili laukkua, jossa olisi tarpeeksi tilaa, taskuja ja käytännöllisyyttä, mutta samalla se olisi kaunis ja ajaton. Dumas inspiroitui tästä keskustelusta, ja tuloksena syntyi Hermèsin uusi laukku, joka sai nimekseen “Birkin” Jane Birkinin mukaan.
Birkin-laukusta tuli yksi maailman halutuimmista luksuskäsilaukuista, ja se symboloi sekä käytännöllisyyttä että eleganssia. Jane Birkin käytti laukkua pitkään ja on kertonut haastatteluissa, että hän oli otettu laukun saamisesta, mutta alun perin hän ei odottanut siitä tulevan niin valtava ilmiö muotimaailmassa.
Rikkaat, joilla on rahaa mutta ei aikaa, ovat valmiita maksamaan Birkin-laukusta ylimääräistä saadakseen sen heti. Tämä nostaa Birkin-laukun jälleenmyyntihintaa. Vaikka laukkuja voi ostaa Hermèsin liikkeistä, niiden saatavuus voi olla rajoitettua, ja monet asiakkaat saattavat odottaa pitkään ennen kuin heille tarjotaan mahdollisuutta ostaa sellainen. Jotkut saattavat ostaa laukun pelkästään sen jälleenmyyntiarvon vuoksi, sillä laukun jälleenmyyntiarvo voi olla 110%, mutta tämä riippuu mallista ja markkinatilanteesta.
Rikkaat naiset keräilevät Birkin-laukkuja, koska niiden arvo nousee jatkuvasti. Arvon nousu voi olla merkittävää, mutta 14 % vuosikasvu ei päde kaikkiin laukkuihin. Tämä myös riippuu muun muassa laukun mallista, kunnosta ja markkinatilanteesta.
Laatu
Hermès keskittyy laatuun. Yhtiö on rakennettu kestämään aikaa, ja sama pätee sen tuotteisiin. Axel Dumas, nykyinen toimitusjohtaja, on jatkanut Hermèsin perinnettä laatuun ja käsityötaitoon keskittyvänä yrityksenä.
Axel Dumas CEO:
Hermeksellä ei ole ollenkaan velkaa, koska se on varautunut huonoihin suhdanteisiin. Tämä muistuttaa minusta Berkshire Hathawaytä, joka istuu ison käteispainon päällä ja välttelevät ottamasta velkaa.
Vapaus
Hermèksessä vallitsee vapaus, se ei yritä tyrkyttää tuotteita asiakkaille tai tehdä tuotetta tietylle asiakas ryhmälle. Siellä artisaani saa vapauden tehdä taidetta, tämä houkuttelee taiteilijoita Hermeksille töihin.
Hermèksen vapaus myös näkyy siinä, että se ei tottele omistajia, mikä minusta on loistava asia. Nykyisin sijoittajat haluavat pikavoittoja ja kaikkea tuotantoa pitää tehostaa ja nopeuttaa. Hermès ei kuitenkaan ole sellainen firma, se pelaa pitkää peliä. Hermèksen Suku omistaa jotain 75-80% Hermèksestä joko suoraan tai holdingien kautta, kyllä he todellakin ajattelevat firman parasta pitkällä aikavälillä.
“Hyveellisyys”
2023 Vuonna Hermès antoi kaikille työntekijöille 4000€ koska tulos kasvoi 2022 vuonna +20%
link
Muut Sustainable development asiat
Vertailu LVMH
Mielestäni LVMH on mennyt tavaratalomaiseksi. Jokaisessa kaupungissa, jossa olen kävellyt luksuskadulla, brändit näyttävät samoilta: Dior, Prada, Gucci, Louis Vuitton. Näistä Dior ehkä vähiten. Luksustuotteiden tarkoitus on erottua joukosta, mutta nykyään Louis Vuitton -laukut tulevat jatkuvasti vastaan.
Hermès pyrkii erottumaan näistä muista brändeistä, ja Hermèsin liikkeitä harvemmin löytää samalta kadulta kuin muiden luksusbrändien liikkeitä. Hermès on todellinen luksusbrändi, koska se ei mainosta itseään aggressiivisesti.
Axel Dumas CEO:
Hermes nostaa hintoja, mutta rikkaat ovat valmiita maksamaan, koska tuotteet ovat eksklusiivisia ja laadukkaita.
Luksusalalla hintojen nostaminen tekee tuotteista halutumpia, kun taas muilla aloilla hintojen laskeminen on usein tarpeen myynnin lisäämiseksi. Tämä on luksusalan kauneus.
Kilpailuedut
- Hermès on yksi Euroopan vanhimmista luksusbrändeistä. Hermès on onnistunut brändäämään itsensä ajan hengen mukaisesti, ja Birkin-laukku oli merkittävä käännekohta. Hermèsin historia hevosvarusteiden valmistajana on auttanut sitä pääsemään varakkaiden ja aristokraattien piireihin.
- korkeat standardit ja niistä ei luisteta, Käsityötaito vaatii aikaa, mikä johtaa epätasapainoon kysynnän ja tarjonnan välillä. Tämä heijastuu tuotteiden hinnoissa.
- Hermès erottuu muista luksusbrändeistä “quiet luxury” -lähestymistapansa ansiosta. Sen tuotteet eivät huuda brändiä suurilla logoilla, ja rikkaat arvostavat tätä hienovaraisuutta.
- Todella laadukas käsityö ja parhaat mahdolliset materiaalit.
- Ajattomuus ja klassinen tyyli, jotka kestävät vuosikymmeniä.
- Brändin eksklusiivisuus: Hermèsin tuotteet ovat kalliita, ja niiden asiakaskunta on pientä, mutta varakasta. Vaikeina taloudellisina aikoina Hermèsin asiakkailla on edelleen varaa luksukseen.
- Hermès tarjoaa erinomaista asiakaspalvelua. Kun asiakas tuntee itsensä arvostetuksi, hän ostaa mielellään lisää tuotteita kyselemättä hintoja.
- Hermèsin tuotteet ovat statussymboleita. Luksusmerkit ovat kasvattaneet suosiotaan nuorten keskuudessa myös Suomessa. Esimerkiksi iPhone on statussymboli, ja kouluissa jopa valitaan kaverit puhelimen perusteella.
- Ihmisten tarve erottua joukosta on niin voimakas, että he voivat jopa maksaa siitä.
Morgan Stanley on listannut Hermeksen firmaksi jolla on todella laajat kilpailuedut
morganstanley s. 37 Wide Moat Businesses
lopuksi.
Jopa tämä mummokin näyttää tyylikkäältä Hermeksessä.