Hermès - Hiljainen kuningas

Vaikka Luksusta salkkuun muodin huipulta on mainittu Hermeksestä, minusta tämä firma on sen verran ainutlaatuinen, että se ansaitsee oman ketjun.

Esittely
Hermeksen historiaa lyhyesti youtubesta

Hermès on ranskalainen luksusbrändi, joka tunnetaan erityisesti korkealaatuisista käsintehdyistä tuotteistaan, kuten käsilaukuista, silkkihuiveista, nahkatavaroista ja asusteista. Yhtiö perustettiin vuonna 1837 Pariisissa, ja sen juuret ovat satulaseppien perinteessä. Alun perin Hermès valmisti nahkaisia valjaimia ja ratsastustarvikkeita, mutta ajan myötä brändi laajeni kattamaan monenlaisia luksustuotteita.

Tunnetuimpia Hermèsin tuotteita ovat ikonisiksi muodostuneet Birkin- ja Kelly-laukut, jotka ovat maailman halutuimpia luksuskäsilaukkuja. Näitä laukkuja arvostetaan sekä niiden huippulaadun että käsityön tarkkuuden vuoksi – jokainen laukku valmistetaan käsin, ja sen valmistus voi kestää jopa viikkoja.

Hermès on säilyttänyt perheomisteisuutensa (noin 75 %) ja keskittynyt pysymään uskollisena käsityöperinteille, minkä ansiosta se on säilyttänyt asemansa yhtenä maailman johtavista luksusbrändeistä. Brändi yhdistää perinteiset arvot ja modernin eleganssin, ja sen tuotteet ovat symboli ajattomasta tyylistä, laadusta ja ylellisyydestä.

Firman erikoisuudet

Kelly bag
Kelly-laukku on ikoninen, se tuli suosioon kun Grace Kelly 1956 yritti piilottaa raskautensa laukun taakse.
Grace Kelly oli tunnettu Hollywood-näyttelijä siihen aikaan, kun hän alkoi seurustelemaan Monacon ruhtinas Rainier III kanssa, ihmiset kiinnostuivat hänestä vielä enemmän. Hollywood-tähdestä prinsessaksi oli loistava tarina, joka herätti mielenkiintoa ja uteliaisuutta. Kellyn raskauskuva päätyi Life-Magazine kanteen, tämä huomio sai naiset menemään Hermèksen liikkeeseen ja he pyysivät kelly-laukkua, joten Hermès brändäsi laukun nopeasti uudelleen Kelly-laukuksi.
Laukun valmistus on hidasta, koska kaikki tehdään käsin alusta loppuun asti laadukkaista materiaaleista. Hidas valmistus tekee myös siitä halutun, sillä kysyntä ylittää tarjonnan.

Birkin bag
Jane Birkinin ja Hermèsin ikonisen Birkin-laukun tarina alkoi lentokoneessa 1980-luvulla, kun ranskalais-englantilainen näyttelijä ja laulaja Jane Birkin oli matkustamassa Pariisista Lontooseen. Tarinan mukaan Birkin istui sattumalta Hermèsin toimitusjohtajan, Jean-Louis Dumas’n, vieressä lennolla. Jane Birkinilla oli mukanaan olkikori, jota hän käytti käsilaukkunaan, mutta sen sisältö oli lennon aikana kaatunut ja levinnyt lattialle. Tämä johti keskusteluun siitä, miten vaikeaa oli löytää käytännöllistä, mutta tyylikästä käsilaukkua, joka olisi tilava ja toimiva arjen käyttöön.

Dumas kysyi Birkinilta, millainen olisi hänen unelmiensa laukku. Birkin kuvaili laukkua, jossa olisi tarpeeksi tilaa, taskuja ja käytännöllisyyttä, mutta samalla se olisi kaunis ja ajaton. Dumas inspiroitui tästä keskustelusta, ja tuloksena syntyi Hermèsin uusi laukku, joka sai nimekseen “Birkin” Jane Birkinin mukaan.

Birkin-laukusta tuli yksi maailman halutuimmista luksuskäsilaukuista, ja se symboloi sekä käytännöllisyyttä että eleganssia. Jane Birkin käytti laukkua pitkään ja on kertonut haastatteluissa, että hän oli otettu laukun saamisesta, mutta alun perin hän ei odottanut siitä tulevan niin valtava ilmiö muotimaailmassa.

Rikkaat, joilla on rahaa mutta ei aikaa, ovat valmiita maksamaan Birkin-laukusta ylimääräistä saadakseen sen heti. Tämä nostaa Birkin-laukun jälleenmyyntihintaa. Vaikka laukkuja voi ostaa Hermèsin liikkeistä, niiden saatavuus voi olla rajoitettua, ja monet asiakkaat saattavat odottaa pitkään ennen kuin heille tarjotaan mahdollisuutta ostaa sellainen. Jotkut saattavat ostaa laukun pelkästään sen jälleenmyyntiarvon vuoksi, sillä laukun jälleenmyyntiarvo voi olla 110%, mutta tämä riippuu mallista ja markkinatilanteesta.

Rikkaat naiset keräilevät Birkin-laukkuja, koska niiden arvo nousee jatkuvasti. Arvon nousu voi olla merkittävää, mutta 14 % vuosikasvu ei päde kaikkiin laukkuihin. Tämä myös riippuu muun muassa laukun mallista, kunnosta ja markkinatilanteesta.

Laatu

Hermès keskittyy laatuun. Yhtiö on rakennettu kestämään aikaa, ja sama pätee sen tuotteisiin. Axel Dumas, nykyinen toimitusjohtaja, on jatkanut Hermèsin perinnettä laatuun ja käsityötaitoon keskittyvänä yrityksenä.
Axel Dumas CEO:

Hermeksellä ei ole ollenkaan velkaa, koska se on varautunut huonoihin suhdanteisiin. Tämä muistuttaa minusta Berkshire Hathawaytä, joka istuu ison käteispainon päällä ja välttelevät ottamasta velkaa.

Vapaus
Hermèksessä vallitsee vapaus, se ei yritä tyrkyttää tuotteita asiakkaille tai tehdä tuotetta tietylle asiakas ryhmälle. Siellä artisaani saa vapauden tehdä taidetta, tämä houkuttelee taiteilijoita Hermeksille töihin.

Hermèksen vapaus myös näkyy siinä, että se ei tottele omistajia, mikä minusta on loistava asia. Nykyisin sijoittajat haluavat pikavoittoja ja kaikkea tuotantoa pitää tehostaa ja nopeuttaa. Hermès ei kuitenkaan ole sellainen firma, se pelaa pitkää peliä. Hermèksen Suku omistaa jotain 75-80% Hermèksestä joko suoraan tai holdingien kautta, kyllä he todellakin ajattelevat firman parasta pitkällä aikavälillä.

“Hyveellisyys”
2023 Vuonna Hermès antoi kaikille työntekijöille 4000€ koska tulos kasvoi 2022 vuonna +20%
link

Muut Sustainable development asiat

Vertailu LVMH

Mielestäni LVMH on mennyt tavaratalomaiseksi. Jokaisessa kaupungissa, jossa olen kävellyt luksuskadulla, brändit näyttävät samoilta: Dior, Prada, Gucci, Louis Vuitton. Näistä Dior ehkä vähiten. Luksustuotteiden tarkoitus on erottua joukosta, mutta nykyään Louis Vuitton -laukut tulevat jatkuvasti vastaan.
Hermès pyrkii erottumaan näistä muista brändeistä, ja Hermèsin liikkeitä harvemmin löytää samalta kadulta kuin muiden luksusbrändien liikkeitä. Hermès on todellinen luksusbrändi, koska se ei mainosta itseään aggressiivisesti.
Axel Dumas CEO:


Hermes nostaa hintoja, mutta rikkaat ovat valmiita maksamaan, koska tuotteet ovat eksklusiivisia ja laadukkaita.
Luksusalalla hintojen nostaminen tekee tuotteista halutumpia, kun taas muilla aloilla hintojen laskeminen on usein tarpeen myynnin lisäämiseksi. Tämä on luksusalan kauneus.

Kilpailuedut

  1. Hermès on yksi Euroopan vanhimmista luksusbrändeistä. Hermès on onnistunut brändäämään itsensä ajan hengen mukaisesti, ja Birkin-laukku oli merkittävä käännekohta. Hermèsin historia hevosvarusteiden valmistajana on auttanut sitä pääsemään varakkaiden ja aristokraattien piireihin.
  2. korkeat standardit ja niistä ei luisteta, Käsityötaito vaatii aikaa, mikä johtaa epätasapainoon kysynnän ja tarjonnan välillä. Tämä heijastuu tuotteiden hinnoissa.
  3. Hermès erottuu muista luksusbrändeistä “quiet luxury” -lähestymistapansa ansiosta. Sen tuotteet eivät huuda brändiä suurilla logoilla, ja rikkaat arvostavat tätä hienovaraisuutta.
  4. Todella laadukas käsityö ja parhaat mahdolliset materiaalit.
  5. Ajattomuus ja klassinen tyyli, jotka kestävät vuosikymmeniä.
  6. Brändin eksklusiivisuus: Hermèsin tuotteet ovat kalliita, ja niiden asiakaskunta on pientä, mutta varakasta. Vaikeina taloudellisina aikoina Hermèsin asiakkailla on edelleen varaa luksukseen.
  7. Hermès tarjoaa erinomaista asiakaspalvelua. Kun asiakas tuntee itsensä arvostetuksi, hän ostaa mielellään lisää tuotteita kyselemättä hintoja.
  8. Hermèsin tuotteet ovat statussymboleita. Luksusmerkit ovat kasvattaneet suosiotaan nuorten keskuudessa myös Suomessa. Esimerkiksi iPhone on statussymboli, ja kouluissa jopa valitaan kaverit puhelimen perusteella.
  9. Ihmisten tarve erottua joukosta on niin voimakas, että he voivat jopa maksaa siitä.

Morgan Stanley on listannut Hermeksen firmaksi jolla on todella laajat kilpailuedut
morganstanley s. 37 Wide Moat Businesses

lopuksi.

Jopa tämä mummokin näyttää tyylikkäältä Hermeksessä.

50 tykkäystä

Tosi hieno avaus. Kiitos tästä.

Hermesistä mielenkiintoinen juttu on, että LVMH yritti vallata 2010-luvun taitteessa Hermesin.

Hermesin suvulla oli tuolloinkin 73% yrityksen osakkeista, mutta osakkeet jakautuivat 60 ihmiselle. Perustajan Thierry Hermesin jälkeläisiä oli kuudessa sukupolvessa.

LVMH:han on itse saanut alkunsa siitä, että konsolidoi alaa 1990-luvulla ja alkoi ostamaan luksusbrändejä tajuttuaan keskiluokan vaurastumisen ja luksuksen kysynnän kasvun.

Kun LVMH:n osuus osakkeista nousi 17%, perhe ryhtyi vastatoimiin. Enemmistö halusi säilyttää omistuksen suvun jäsenillä, mutta kaikilla ei ollut samaa periaatetta.

Hermesin perilliset loi tuolloin holding yhtiön, johon kokosivat yli 50% omistuksen ja se protestoi valtaamisyritystä kohtaan raivokkaasti.

For Hermès, how and where things are made still matters greatly. Patrick Thomas points out, “We are not just Hermès, we are Hermès Paris, and some 85 per cent of our products are still made in France in our own workshops. But we make wherever we find the best workmen and skills. Watches we make in Switzerland in our own factory, because that is where the best expertise is to be found. Women’s fashion is made in France, men’s in Italy.” Every Hermès bag is made by a single craftsperson who sees it through from beginning to end. Nobody denies that Louis Vuitton makes high-quality, deliciously desirable bags but they are not made in the same way; it is telling that last year Louis Vuitton was forced to withdraw advertisements in the UK that implied that all its handbags and purses were made by hand.

Pierre-Alexis Dumas, the general artistic director of Hermès and son of Jean-Louis Dumas, was also keen to explain to me the cultural differences between the two companies. “We are not in the business of selling large numbers of the same product at a high price. Our business model is focused on the quality of each object, not on the quantity. The problem is that this model is not compatible with the expectations of a large financial conglomerate. Our time frame is completely different. We are innovative artisans, constantly evolving to meet modern needs, but nevertheless we stick to the founding family’s principles of wanting to make the day-to-day objects that our customers use as beautifully and perfectly as we can. But to do this we need to do things much more slowly.” And here he echoes the words of Patrick Thomas: “We do want to be profitable, but profit is not the driving force. It is the reward.”

Lopulta vuonna 2014 saatiin sopu aikaiseksi ja LVMH lupasi, ettei se kasvata enää omistusosuuttaan vaan jakaa osakkeensa osakkeenomistajille. Eihän se Arnault olisi halunnut perääntyä, mutta näin se Ranskan oikeuslaitos laittoi lupaamaan.

Sieltä tuli kaikenlaista syytettä treidaamisesta, sisäpiirikauppoihin ja osakkeenhinnan manipulointiin.

Loppumetreillä omistusosuus oli noussut 23 prosenttiin, joka oli tuolloin 7,5miljardin arvoinen potti.

LVMH:n osakkeenomistajat saivat kaksi Hermesin osaketta osakettaan kohti.

23 tykkäystä

Miksi olen niin ihastunut tähän firmaan?

Keskittyvät laatuun ja käsityöhön.
Nykyisin tuntuu, että kaikki pitää saada niin halvalla kuin mahdollista, eikä laadukasta arvosteta. Tai jos arvostetaan, siitä ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan. Hermès keskittyy nimenomaan tekemään niin laadukkaita tuotteita kuin vain on mahdollista.

Vapaus.
Hermès tekee asiat omalla tavallaan, keskittyen pitkään peliin. He ovat omistajia, ja he haluavat, että firma on pystyssä ja menestyy vielä 20–40 vuoden päästä. Siksi he välttävät velkaa ja säilyttävät käteistä pahan päivän varalle. Instituutiot ja sijoittajat haluavat, että Hermès kasvaisi nopeammin, mutta Hermèsin perhe on eri mieltä. Heillä on Warren Buffetin kaltainen etenemistyyli – miksi riskeerata muiden rahoja vain tuottojen vuoksi, joita tulee muutenkin hyvin? Ei saa ahnehtia.

Artisaaneilla on vapaus tehdä taidetta oman mielensä mukaan ja toteuttaa itseään. Tätä taiteilijat mielestäni haluavat eniten – olla vapaita ja toteuttaa itseään. Sen lisäksi he saavat palkkaa Hermèsiltä.
Tämä on nykyisin todella tärkeää, koska ihmiset arvostavat mukavuutta, ja monet vaihtavat työpaikkaa heti, kun työ ei enää maistu. Hermès vaikuttaa sellaiselta työpaikalta, joka muistaa työntekijöitään hyvällä palkalla, palkkioilla ja vapaudella. Jos asia on näin, en usko, että työntekijät helposti vaihtaisivat työpaikkaa kilpailijalle.

Hienostunut kosketus.
Hienostunut maku tulee siitä, että osaa havaita herkkiä signaaleita – esimerkiksi maistaa ruuasta ja juomasta vivahteita, jotka menevät muilta ohi. Esimerkiksi Tornion panimon Original lager valittiin maailman parhaaksi lager olueksi, ja se on ollut pitkään suosikkini. Siinä on juuri tämä hienostunut kosketus – maku ei ole hallitseva, vaan hienovarainen vihjaus.
Tämä sama tunne tulee mieleen Hermèsistä – hienovarainen brändi, joka ei huuda “OLEN Hermès, KATSOKAA MINUA”. Tämä Hermèsin “quiet luxury” on minun makuuni – pidetään yllä laatua ja tietäjät tietävät, eikä siitä tehdä isoa numeroa.

Taika.
Hermès on saavuttanut asemansa kuninkaallisten ja rikkaiden piireissä, mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Hintojen nostaminen säilyttää Hermèsin aseman näissä piireissä. Asema on todella vahva, ja sitä on mielestäni vaikea haastaa.
Mielestäni LVMH Louis Vuittonin taika on alkanut hälventymään, se vaikuttaa minusta tavaratalolta. Hermes pystyy mielestäni säilyttämään taikansa paremmin, koska on erillinen brändi. Usko vahvasti, että Hermes tulee ohittamaan LVMH ajan myötä.

Heritage.
Leima Hermèsillä on sellainen, että uusilla firmoilla sen saavuttaminen vie aikaa, joten kilpailu on rajallista. Tätä moatia on hankala rikkoa, ellei pystytä vääristämään ajan rakennetta.
Heritage-leimalle ei ole virallista tunnustusta luksusalalla, mutta sen saavat yleensä 50–100 vuotta vanhat yritykset, jotka ovat tuottaneet laadukasta tavaraa vuodesta toiseen.

Luksus.
Kun tuotteiden hintoja nostetaan, ne myyvät paremmin. Muilla aloilla hintoja pitää laskea, jotta myyntivolyymi kasvaa. Tätä rakastan luksusfirmoissa – usein vahva brändi ja hinnoitteluvoimaa.
Turhamaisuus ajurina.
Ihmiset ovat turhamaisia ja tulevat aina olemaan – tähän voin luottaa. Lisäksi hyvälaatuinen kateus toimii ajurina – jos naapuri ostaa pihagrillin, minä ostan isomman. Tämä kilpajuoksu näkyy monesti rikkailla.

Pitkän aikavälin trendit ja klassikot.
Nykyisin juostaan pikamuodin perässä, ja 5–10 vuoden päästä katsotaan kuvia ja mietitään, mitä oikein ajattelin. Itse tykkään klassikoista, koska ne kestävät aikaa.
Esimerkiksi en lue uutisia enää niin tarkasti nykyisin, koska tieto vanhenee niin nopeasti, jopa tunneissa. Mieluummin luen klassikkokirjoja, jotka ovat kestäneet aikaa – näin tieto kasautuu tiedon päälle.
Uskon saman pätevän Hermèsiin – jos on ostanut Balenciagan “pukukengät”, niitä ei voi pitää puvun kanssa juhlissa. Todennäköisesti 5–10 vuoden päästä ne ovat jo pois muodista, koska ne näyttävät muutenkin mauttomilta.

Kauneus katsoo takaisin.
Jos ostaa kauniin tuotteen, se tuote katsoo sinua takaisin. Alat haluamaan lisää kauniita tuotteita – vanha kunnon Diderot-efekti.

Tuotteiden arvo.
Hermèsin tuotteet, varsinkin kelly ja birkin laukku, joko säilyttävät arvonsa tai tulevat nousemaan. Hermèsin tuotteet ovat sellaisia, että jos ne ovat hyvässä kunnossa ja todella vanhoja, uskon niistä saavan hyvän hinnan takaisin, jos ne jälleenmyydään. Kiinalaisille tuotteiden arvon säilyminen on tärkeää.

Defensiivisyys.

  1. Perheomistus 75 %, ja holding-yhtiöt pitävät hallinnan perheellä, joka pitää firman elossa.
  2. Firma johdetaan pitkäjänteisesti, eikä pikavoittoja tavoitella. Tämä on loistava strategia pitkällä aikavälillä – keskitytään laatuun, mikä poikii lisää asiakkaita sitä mukaa, kun ihmiset vaurastuvat.
  3. Hermèsiä hoidetaan hyvin perheen toimesta, ja uskon, että firma tahkoaa rahaa vielä 20–40 vuoden päästä. Firma on pystynyt siihen jo vuodesta 1837 – miksi ei jatkossakin?
  4. Hermèsin asiakkaat ovat erittäin rikkaita, ja vaikeina aikoina he eivät ole ensimmäisiä, joilta rahat loppuvat. Tämä tekee Hermèsistä erittäin defensiivisen. Kuten Charles-Émile Hermès, Thierry Hermèsin poika, teki merkittävän päätöksen siirtää yrityksen 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré -kadulle vuonna 1880. Tämä strateginen valinta sijoitti Hermèsin luksusasiakkaiden keskuuteen, lähelle Pariisin Champs-Élysées’tä ja rikkaiden suosimia alueita.
  5. Erittäin vahva brändi – brändeillä on hinnoitteluvoimaa. Jos haluat juuri tämän tuotteen, joudut ostamaan tätä brändiä.
  6. Hajautus useisiin tuotesegmenteihin, mutta nahkatuotteet dominoivat. Tämä on hyvä asia, koska mielestäni nahkatuotteet ovat “ultimate luxury”. Nykyisin muovituotteet ovat niin halpoja, eivätkä ne kestä aikaa. Nahka sen sijaan kauniisti patinoituu ajan myötä.
  7. Hermès kohtelee mielestäni työntekijöitään todella hyvin – vuonna 2023 jaettu 4000 euron bonus per työntekijä oli minusta todella avokätinen.
  8. Maantieteellinen hajautus – useaan eri maahan.
    kartta

loppu analyysi
mielestäni Hermes on sellainen firma, joka täyttää seuraavia laatikoita kriteereistäni:

  1. Ymmärrän liiketoiminnan hyvin.
  2. Teknologia ei disruptoi tätä toimialaa, että yhdessä yössä tarina muuttuisi rajusti.
  3. Näen yrityksen olevan pystössä 20 – 40 vuoden päästäkin.
  4. Tekemässä samoja tuottoja, jopa parempiakin tulevaisuudessakin, vuodesta toiseen.
  5. Vahvat kilpailuedut ja hurjat tuottomarginaalit, sekä hyvä +12% kasvu tuon kokoiseksi firmaksi.
  6. Vahvat trendit, sekä markkina kasvaa vauhdilla.
  7. ihmiset vaurastuvat ja eksyvät luksuksen pariin.
  8. Näen että pystyn nukkumaan tämän osakkeen kanssa, ilman että minun tarvitsee jokaista rasahdusta tarkkailla.
  9. Uskon, että aika korjaa minun virheeni, jos nyt vähän maksoinkin liika tästä firmasta. Mutta uskon, että tämän firman kertoimet sulavat harvoin, pitkän aikavälin näkymät näyttävät minusta todella hyvältä.

  1. Tykkään firmoista jotka tekevät hyvää tuottoa, mutta ovat defensiivisiä. Tällaiset firmat takaavat sen, että minulla on ruutia silloin, kun kaikki romahtaa ja osakkeiden hinnat ovat alhaalla.

27 tykkäystä

Kiitos erinomaisesta aloituksesta, on pitänyt tehdä tästä firmasta myös viesti Globaalit laatuyhtiöt -ketjuun, mutta tuo jäänyt kiireiden vuoksi tekemättä :smiley:

Pari haluamaani nostoa Hermeksestä. Alkujaan kun firmaan perehdyin ja näin kurssikäyrät, niin mielessäni ajattelin että aika paljon taustalla on varmaan jo multippelien venymistä äärimmäisyyksiin. Ja kyllä, onhan taustalla 10v aikana arvostusten kiristymistä mutta vähemmän mitä odotin:

Toinen mielenkiintoinen nosto ei-niin-relevantisti osakekurssiin liittyen. Vaikka kurssikäyrä näyttää vähintään yhtä huikealta kuin liiketoiminnan kehitys, niin kyllä nämäkin firmat kärsii laskuista välillä. Alla 10v graafi laskuihin liittyen.

15 tykkäystä

HCP:n Havia on kirjoitellut luxustuotteista ja erityisesti Hermésistä :slight_smile:

Kuten arvata saattaa on Hermèksen liiketoiminta hyvin kannattavaa. Yhtiön bruttomarginaali on yli 70 % ja nettomarginaali yli 30 %. Liiketoiminnan resepti on toiminut lähes muuttumattomana jo noin 150 vuotta. Yhtiö myös ostaa takaisin omia osakkeitaan. Kaikki näyttää hyvältä. Mikä voisi mennä pieleen?

5 tykkäystä

Tviitistä tulee sellainen olo, että tämä yhtiö voisi olla houkutteleva sijoituskohde erityisesti pitkän aikavälin sijoittajalle, joka luottaa/ymmärtää sitten yrityksen vahvaan brändiin, historiaan ja kasvuun. Sijoittajien on tärkeää kuitenkin seurata yhtiön brändinhallintaa tällaisissa yhtiöissä ja kykyä suojautua jäljitelmiltä, mutta tähän en itse pysty, joten luotan valistuneempien arvioihin sekä kirjoituksiin.

Luksusmarkkinat ovat herkkiä luonnollisesti talouden muutoksille, joten taloussuhdanteiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen kannattaa tarkkailla esimerkiksi miten Kiinassa ja muualla Aasiassa suunta näyttäytyy, vaikka yhtiö on alansa johtajia niin kilpailutilanne muuttuu jatkuvasti, ja uusien tulokkaiden toimintaa on syytä seurata.

Tuotekehitys ja innovaatio ovat Hermèsin vahvuuksia, mutta myös vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat nousseet tärkeiksi teemoiksi. Tuntuu myös, että yhtiö osaa tarkkailla hyvin trendejä tai näin olen ymmärtänyt lukemani perusteella.

Alla on tviitti Hermés:istä.

https://x.com/QCompounding/status/1842898297180021059

3 tykkäystä

Q3 2024

The group’s consolidated revenue amounted to €11.2 billion at the end of September 2024, up 14% at constant exchange rates and 11% at current exchange rates compared to the same period in 2023. In the third quarter, sales continued to rise and reached €3.7 billion, up 11% at constant exchange rates and 10% at current exchange rates. All regions are growing, despite a particularly high comparison basis in Europe and Asia-Pacific.

Axel Dumas, Executive Chairman of Hermès, said: “In a more uncertain economic and geopolitical context, I want to thank all employees for the robust third-quarter performance, and our customers for their loyalty. Thanks to the singularity of its model, Hermès is continuing its recruitments and long-term investments.”

asia +7%
japan +23%
americas +13%
europe exluding france +18%
france +14%

leather goods ad sadlery metier +17%
ready to wear +15%
silk and textiles +2%
perfme and beauty +7%
watches -6%
other Hermes sectors +17%

Link: Hermes publications

link Q3 2024

Hyvä tulos, ottaen huomioon, että muut luksus firmat ovat ottaneet kunnolla osumaa Aasian takia.

10 tykkäystä

Auditiivisten kokemusten ystäville on Hermèksestä pari podia:

Acquiredin jaksosta saa hyvän kuvan yhtiön historiaan ja varsinkin niihin hetkiin joina hieno tarina olisi voinut katketa. Minulle jakson parasta antia oli myös sen antama konkretia siihen, miten yhtiö kohtelee asiakkaitaan, koska minulla on siihen sattuneesta syystä heikko kosketuspinta.

Business Breakdownsin jakso on puolestaan aika peruskauraa yhtiötä jo seuraaville, mutta vasta yhtiöön perhetyville hyvä apu. Kyseiselle podcastille pitää kuitenkin aina antaa osakepopulismivaroitus, joten olkaa varuillanne.

4 tykkäystä

Tämä ketju on niin hiljainen, että kehtasin laittaa tällaisen pienen jutun Hermésiin liittyen, josta saa ehkä vähän käsitystä, että miksi joidenkin mielestä ehkä kannattaa sijoittaa tähän yhtiöön. :slight_smile:

https://x.com/mvcinvesting/status/1869744991616081964
image

https://x.com/mvcinvesting/status/1869744991616081964
image

3 tykkäystä

P/E huitelee 66,32 joka on historiaan nähden todella korkealla.
Keskimäärin Hermèsin P/E taso on 40,00 tasolla 2014-2024
jos poistaa 2020 ja 2021 vuodet jotka oli poikkeuksellisia pandemian takia.

2014-2024 kaikki vuodet mukaan lukien on P/E 45,25
HERMES 2014-2024 KERTOIMET

Hermès miesten talviasuste show 2025 vaikutti erittäin hyvältä, erikoisia ja silti hillittyjä. 5/5
Hermès men’s winter 2025 show

4 tykkäystä

Hermèsin uudet ostosäännöt vuonna 2025
The New Hermès Shopping Rules for 2025

Hermès on tiukentamassa ostokäytäntöjään vuonna 2025. Uusilla säännöillä pyritään säätelemään laukkujen saatavuutta ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tässä tärkeimmät muutokset:

  1. Ostomäärärajoitukset – Asiakkaat eivät voi ostaa rajattomasti samaa laukkumallia. Esimerkiksi Mini Kelly -laukkujen määrää per asiakas rajoitetaan.

  2. Laajempi “Quota Bag” -määritelmä – Aiemmin vain Birkin- ja Kelly-laukut kuuluivat kahden laukun vuosikiintiöön. Nyt myös monet Kelly-muunnelmat (esim. Kelly Pochette) ja Constance-laukut voivat kuulua rajoituksen piiriin.

  3. Yksi asiakastili per henkilö – Asiakkaat voivat käyttää vain yhtä tiliä ostoksiinsa, eivätkä esimerkiksi voi ylläpitää erillisiä tilejä perheenjäsenten nimissä.

  4. Kotitalous- ja yhteistilit – Jos asiakas valitsee käyttää perhetiliä, ostokset on tehtävä myymälässä, eikä quota-laukkuja tarjota näille tileille.

  5. Yksi toimitusosoite per asiakas – Kaikki tilaukset toimitetaan vain yhteen, etukäteen määriteltyyn osoitteeseen.

Mahdolliset tulevat muutokset:

  • Globaali quota-järjestelmä – Kahden laukun vuosikiintiö voisi tulevaisuudessa koskea kaikkia Hermèsin asiakkaita maailmanlaajuisesti.
  • Erikoistilaukset uusille asiakkaille – Hermès saattaa alkaa tarjota erikoistilausmahdollisuuksia (Special Orders) uusille asiakkaille pitkäaikaisten asiakkaiden sijaan.

Näillä uusilla säännöillä Hermès pyrkii hallitsemaan laukkumarkkinoita entistä tarkemmin ja varmistamaan tasaisemman saatavuuden asiakkaille.

Nämät uudet säännöt ovat mielestäni enemmän positiivinen uutinen, koska super rikkaat ostavat laukkuja sijoitusmielessä, myyden niitä 110% voitolla.
Hermes kuitenkin haluaa mahdollistaa asiakkailleen tuotteiden ostamisen mahdollisuuden, jotta he eivät vaihda toiseen merkkiin. Aika näyttää, oliko tämä hyvä strategia.

  1. Spekulatiivinen ostaminen vähenee – Monet ovat ostaneet Kelly-laukkuja sijoituksena, sillä niiden jälleenmyyntiarvo voi ylittää alkuperäisen hinnan. Kun ostorajoituksia tiukennetaan ja asiakkaiden tilejä seurataan tarkemmin, spekulatiivisten ostajien on vaikeampi hankkia suuria määriä laukkuja jälleenmyyntitarkoituksessa. Tämä voi vähentää sekundaarimarkkinoilla tapahtuvaa hintojen nousua.

  2. Tasaisempi saatavuus asiakkaille – Kun yksittäinen asiakas ei voi ostaa useita samaa mallia olevia laukkuja, useammilla asiakkailla on mahdollisuus hankkia haluamansa laukku. Tämä voi lisätä tyytyväisyyttä, erityisesti niiden asiakkaiden keskuudessa, jotka eivät ole olleet valmiita kilpailemaan jälleenmyyjien kanssa.

  3. Asiakaskunnan segmentointi muuttuu – Uudet rajoitukset voivat houkutella enemmän aidosti Hermèsin laukkuja arvostavia asiakkaita ja vähentää niiden osuutta, jotka ostavat vain myydäkseen eteenpäin. Tämä voi parantaa Hermèsin brändin hallintaa ja säilyttää laukkujen eksklusiivisuuden.

  4. Mahdollinen tyytymättömyys vanhojen sääntöjen mukaan toimineilta asiakkailta – Pitkään Hermèsin asiakkaina olleet saattavat kokea turhautumista, jos he eivät voi enää ostaa suosikkimallejaan vapaasti. Tämä voi johtaa osan asiakkaista etsimään vaihtoehtoja muilta luksusbrändeiltä tai pyrkimään kiertämään sääntöjä (esim. ostamalla muiden nimissä).

  5. Uudet ostostrategiat – Asiakkaat saattavat joutua mukauttamaan ostokäyttäytymistään: esimerkiksi laajentamaan laukkuvalikoimaansa uusilla malleilla, käyttämään perheenjäsenten tilejä tai pyrkimään rakentamaan entistä vahvemman suhteen myyjään saadakseen haluamansa laukut.

5 tykkäystä

PDF full-year result 2024

video Hermès 2024 Full-Year Results

2 tykkäystä

JP Morgan kysymys: USA tariffien vaikutus Hermesiin

Hermes ei kasva sillä, että se aukaisee uusia kauppoja.

Hermesin pitkänaikavälin tavoite on valloittaa USA markkinat ja sitä ei muuteta herkästi.

Emme oli specialisti siinä, että saamme hyödynnettyä hetkellisiä mahdollisuuksia. Keskitymme pitkänaikavälin suunnitelmiin.

Emme tee päätöksiä marginaalien perusteella, päätökset ovat pitkäaikaisia ja strategisia.

Yritämme saada saman (profit?) margin kaikissa paikoissa samasta tuotteesta.

4 tykkäystä

Parasta näissä esityksissä on se, kuinka järkeen nämä Hermeksen kommentit käyvät.
huom. kaikki alla mainitut ei ole tämän päivän videossa.

  1. miten Aasia tulee kasvamaan?
    Hermes: emme osaa ennustaa tulevaisuutta, emme keskity profit margineihin vaan siihen, että teemme mahdollisimman laadukkaan tuotteen.

  2. miten USA tariffit vaikuttavat?
    Hermes: Hermes ei kasva sillä, että se aukaisee uusia kauppoja.
    Hermesin pitkänaikavälin tavoite on valloittaa USA markkinat ja sitä ei muuteta herkästi.

  3. miksi ette nosta tuotteiden hintoja, aivan hyvin voisitte.
    Hermes: meidän tarkoitus ei ole rahastaa asiakasta niin paljon, että se vaihtaa toiseen merkkiin. Me keskitymme laatuun ja veloitamme laadun valmistamisesta.

  4. Olette maailman top 1 luksus firma.
    Axel Dumas: Emme ole luksus firma, olemme laadukas käsityöfirma.
    Keskitymme laatuun, emme brändiin.

  5. Miksei Hermes ole nykyisissä trendeissä mukana?
    Hermes: meidän tarkoitus ei ole liikkua pikamuodin mukana, olemme huonoja siinä. Keskitymme klassikoihin jotka kestävät aikaa.

  6. rajoitamme laukkujen ostamista, jotta useammat asiakkaat saavat laukkuja.

  7. Perustamme kauppoja sinne, missä on paljon rahakkaita ihmisiä.

  8. emme osta toista yritystä ja yritä muokata sitä Hermeksen tavoille. Se ei oikein toimi, se häätyy luoda alusta asti.

  9. pyrimme välttämään bureaucracy, koska se hidastaa firmaa.

  10. jos uhraamme työntekijöitä, menetämme Hermeksen taijan. Yrityksen kulttuuri on kaikki kaikessa.
    Työntekijöitä muistettiin 4500€ bonuksella, kun tulos oli niin hyvä .

11.Miksi Hermes menestyy, kun muut alan firmat kamppailevat.
Hermes: minulla ei ole selitystä, muuta kuin, että me teemme työmme hyvin ja tehokkaasti.
emme tee marketointia, emme tee illuusioita, että ihmiset pitäisivät tuotteitamme.
olemme autenttisia, se ei ole meidän ansiota, vaan maailma tuli meidän luokse.

Tätä firmaa on kyllä ilo omistaa.

12 tykkäystä

Herméksen toimarin kommentti kasvuun ja myymälöiden määrään liittyen. :slight_smile:

https://x.com/TheTranscript_/status/1893813113520324715


3 tykkäystä

Ihan hauska nosto tältä X-tililtä, pitäisikö ostaa Birkinin laukkuja holdiin? :smiley:

https://x.com/carbonfinancex/status/1905618879021253019

image

2 tykkäystä

Kyllä, jos yksittäinen laukku voi peitota USA:n, joko laukku on mahtava tai USA sakkaa. :wink:

Luksustuotteissa statussymboli on se, mistä maksetaan: “Minä omistan tämän laukun, johon monella muulla ei ole varaa.” Tässä on vielä järkeä, koska laukku on käytännöllinen ja elegantti, aikaa kestävä taideteos.
Toisin kuin eräillä firmoilla… köh Balenciaga, köh.

Tämä ilmiö ei ole uusi. Ranskalainen sosiologi Pierre Bourdieu on todennut, että luksustuotteet eivät ole vain esineitä, vaan ennen kaikkea sosiaalisia merkkejä – keino erottautua muista. Samoin Thorstein Veblen kirjoitti jo 1800-luvulla näyttävästä kulutuksesta, jossa ostamme asioita nimenomaan siksi, että ne ovat kalliita ja harvinaisia. Hermès ymmärtää tämän, kun taas Balenciaga pelaa hetkellisten trendien varassa.

Lyhyellä aikavälillä jopa seinään heitetty banaani voi olla mahtava taideteos, mutta pitkällä aikavälillä se vaipuu unholaan. Kaikki tietävät, ettei banaanilla, joka on teipattu seinään, ole mitään tekemistä taiteen kanssa – varsinkaan, jos sitä verrataan johonkin upeaan, esimerkiksi Michelangelon maalaukseen.

Mutta sitten paikalle ilmestyvät taidekriitikot kertomaan, miksi olemme hölmöjä, kun emme ymmärrä banaania seinässä – kuinka se on muka rohkea, ajatuksia herättävä ja ainutlaatuinen kannanotto! Emmehän me voisi ymmärtää sitä, koska emme ole käyneet tarpeeksi kouluja voidaksemme arvostella taidetta.

Moderni taide on monesti juuri tätä – enemmän keskustelunavaus kuin esteettinen elämys. Filosofi Arthur Danto esitti jo 1960-luvulla, että taideteoksen merkitys riippuu siitä, hyväksyykö taideinstituutio sen taiteeksi. Jos tarpeeksi moni taidegalleristi ja kriitikko sanoo, että banaani seinällä on taidetta, siitä tulee taidetta – halusimme tai emme. Mutta pitkällä aikavälillä aika seuloo pois tyhjänpäiväiset provokaatiot ja jättää jäljelle ne, joilla on jotain oikeaa arvoa.

Pitkällä aikavälillä jokainen ihminen sisimmässään ymmärtää, mikä on kaunista ja mikä on taidetta. “Klassikot kestävät aikaa”, sanotaan, ja banaanit vaipuvat unholaan. :grin:

Todellinen taide nostaa päänsä erityisesti arkkitehtuurissa: monissa vanhoissa kaupungeissa vanhat rakennukset ovat kauniita. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että ennen rakennettiin pelkästään kauniita rakennuksia – päinvastoin. Historioitsija Nikolaus Pevsner teki eron “rakennusten” ja “arkkitehtuurin” välillä: arkkitehtuuriksi jäävät ne rakennukset, joilla on esteettistä tai kulttuurista merkitystä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että rumat ja epäonnistuneet rakennukset on purettu pois ja kauniit on jätetty pystyyn.

Hermès on tässä kuningas – se keskittyy pitkiin, hillittyihin trendeihin, jotka kestävät aikaa. Tämä vastaa hyvin muotitutkija Gilles Lipovetskyn havaintoa siitä, että muoti on muuttunut nopeasykliseksi, mutta tietyt merkit, kuten Hermès, ovat vastavirtaan pysyen uskollisina perinteilleen.

Louis Vuitton Men’s Show 2025
Tässä esimerkki Louis Vuittonilta, jonka tyyli on mielestäni enemmän räppäreille suunnattu – todella räiskyvän outoa ja säihkyvää. Tämä ei ole sattumaa: Dana Thomas käsittelee kirjassaan Deluxe: How Luxury Lost Its Luster, kuinka monet luksusbrändit ovat siirtyneet eksklusiivisuudesta massatrendeihin.

LVMH:n brändeistä Dior on mielestäni Hermèsin pahin kilpailija, ja sen mallistot ovat aivan mahtavia.

Hermès Men’s Winter 2025 Show
Hermès puolestaan tarjoaa hillittyä, eleganttia ja laadukasta, mutta silti näyttävää muotia.

10 tykkäystä

Hermèsin kilpailijoina voi mielestäni pitää myös näitä kahta ranskalaista merkkiä, Moynat ja Goyard. (Hermès kuitenkin oma kestosuosikkini.)

2 tykkäystä