Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Vähän (lue paljon) tämä IPOn jälkeinen kurssikehitys kyllä ihmetyttää.

Voiko tästä tehdä johtopäätöksen että Hyzonin alkuperäisiä omistajia haluaa päästä yhtiöstä eroon heti kun se tuli mahdolliseksi hinnalla millä hyvänsä?

9 tykkäystä

Niin se varmaan taitaa olla kun ilmeisesti ovat about 700% plussalla, niin mikäs siinä myydessä.

8 tykkäystä

Motley Fool nimennyt kolme osaketta, jotka saattavat raketoida toisella puolikkaalla. Hyzon Motors yksi näistä.

Erittäin hyvää näkyvyyttä ainakin.

https://www-fool-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.fool.com/amp/investing/2021/07/25/3-stocks-that-could-skyrocket-in-the-second-half-o/

“But Hyzon is no Nikola. Unlike Nikola, Hyzon foresees fuel-cell vehicles rolling off the assembly line this year. With its parent company and partners, Hyzon succeeded in delivering vehicles to customers in 2020, and it anticipates doing the same in 2021. During a recent business update, management reaffirmed the company’s 2021 sales guidance: delivery of 85 vehicles and revenue of $37 million.”

61 tykkäystä

Samalta sivustolta lyhyt kirjoitus maanantain noususta:

“Like the current internal combustion engines (ICEs) that run on gasoline, hydrogen vehicles are highly dependent on how much of the gas they can store, and how effectively they can do so. If Hyzon’s new system can cut down on weight and costs by the mentioned amounts, it would be a highly compelling solution not only for its trucks, but for peer manufacturers anywhere in the world.”

21 tykkäystä

Laitetaan nyt tämä tännekin.

Hieman pidempi Knightin haastis. Paljon hyviä kysymyksiä. Ehkä isoimpana asiana Knightin näkemys, että jo 1-2 vuoden päästä päästäisiin dieselin kanssa samoihin kokonaiskustannuksiin Californiassa, Australiassa ja osassa Eurooppaa.

00:00 Craig Knight: the personal story of entrepreneurship
05:54 The current hydrogen landscape
13:40 Technology agnostic and commercially focused
19:35 Strategies for educating the market on hydrogen
34:00 Where does hydrogen technology go in the next 20 years?
36:20 Collaboration as a critical component of growth
39:40 The single best piece of advice for other change-makers
44:00 Always an optimist: the planet will heal if we make the right choices today

34 tykkäystä

Eilen just mietin et alkasko olee paikka avata avaus positio… nyt olen aika varma.

https://finance.yahoo.com/news/hyzon-motors-partners-liquid-hydrogen-113100867.html

Ja Q2.

https://finance.yahoo.com/news/hyzon-motors-inc-announces-timing-113100692.html

34 tykkäystä

https://www.cnbc.com/2021/07/29/us-prosecutors-charge-trevor-milton-founder-of-electric-carmaker-nikola-with-three-counts-of-fraud.html

Linkkaan tämän myös tänne, vaikkei Hyzoniin suoraan liitykään. Välillinen vaikutus voi kuitenkin olla, siitä en osaa sanoa, että onko positiivinen vai negatiivinen… :slight_smile: Lyhyellä kenties negatiivinen kaikkiin spac alkuisiin lafkoihin, mutta pidemmässä juoksussa ehkä Hyzonin kannalta hyvä, että pääoma ja kiinnostus siirtyisi enemmän tänne suuntaan.

4 tykkäystä

Under the MoU, RenewH2 plans to reform biogenic methane gas to generate hydrogen. The hydrogen would then be liquefied and delivered to hydrogen fueling stations, which are expected to be developed in collaboration with Hyzon. Through this collaboration, the stations can be located near Hyzon customers to help provide consistent demand for the fuel.

“By aligning the production of hydrogen with the fueling infrastructure and the end-consumer – hydrogen-powered trucks – this partnership addresses the chicken-and-egg problem that has prevented broad-scale hydrogen adoption,” said Hyzon CEO Craig Knight. “This type of collaboration is crucial to accelerating decarbonization.”

Tätä mietin että miten tuo tankkausinfra toimii, asiakas haluaa auton mutta infraa ei ole.
Näyttää siltä että yritys keskittyy olennaiseen ja tarjoaa asiakkaalleen oikeita ratkaisuja!
Jännä nähdä!

7 tykkäystä

Jonkin verran tullut luettua isojen brändien ilmastosuunnitelmia. Oikeastaan kaikissa on toistunut kaksi kohtaa:

  1. Ajoneuvojen vaihtaminen vähempipäästöisiin tai päästöttömiin.
  2. Reittisuunnittelu.

Nämä sopii täydellisesti Hyzonin liiketoimintamalliin, jossa päästään nopeasti kustannuksissa dieselin rinnalle. Eli vetyrekat ja back-to-base tankkausasemat.

Esimerkiksi Nestlen suunnitelmissa oli mainittu että kalustoa vaihdettaisiin jo 2022. Ensi vuonna ei vielä kilpailijoita ainakaan vetypuolella rekkoihin juuri ole kuin Hyundai.

Alla pari kuvaa Nestlen suunnitelmasta.


Näistä ei tietenkään tiedä kenen kanssa sopimuksia lopulta tehdään, mutta antaa osviittaa että neuvotteluja varmasti käydään jatkuvasti.

33 tykkäystä

Hyzonin suurin kilpailija tosiaan markkinoilla nyt tuntuu olevan Huyndai ja sen veturi XCIENT:

XCIENT is powered by a 190-kW hydrogen fuel cell system with dual 95-kW fuel cell stacks. Seven large hydrogen tanks offer a combined storage capacity of around 32.09 kg of hydrogen. The driving range for XCIENT Fuel Cell is about 400 km* on a single refuelling.

En usko että tuo Huyndai lyö ainakaan USA:ssa läpi, luulen että Freightliner on siellä toimivampi ja yritykset suosivat enemmän kotimaista runkoa varaosien saatavuuden toivossa. Vaikea nähdä liikenteessä Huyndain vetureita siellä.

Toinen juttu on Hyzonin polttokennot:

Hyzonin kennot on testattu paremmiksi, tuosta ei tosin selviä miten ne on testattu, ja onko juuri tuo kenno XCIENT:ssa.

Joka tapauksessa, vetomassat Hyzonilla 50 tonninen veturi:

Up to 50 tonne trucks featuring the world’s highest power density fuel cells*, with a driving range of 250mi-380mi (400km-600km) per fill. Unrivalled performance and operational efficiency will be delivered, thanks to the most powerful automotive fuel cells in the world. Maximum power delivered via the electric motors is up to 500kW or a massive 670 horsepower.

XCIENT:

Weight [kg]

Max. Gross Combination Weight: 36,000 as pull-cargo
Max. Gross Vehicle Weight: 19,000 as rigid truck
Front / Rear: 8,000 / 11,500
Empty Vehicle Weight (Chassis Cab): 9,795
The driving range for XCIENT Fuel Cell is about 400 km* on a single refuelling.

The company plans to ship a total of 50 XCIENT Fuel Cells to Switzerland this year, with handover to commercial fleet customers starting in September. Hyundai plans to roll out a total of 1,600 XCIENT Fuel Cell trucks by 2025, reflecting the company’s environmental commitment and technological prowess as it works toward reducing carbon emissions through zero-emission solutions.

Ja Hyzon:

500kw vs 190kw kuulostaa massiiviselta erolta, en ole täysin perillä onko tuolle 50 tonniselle Hyzonin veturille ihan jo jotain kovempaakin näyttöä olemassa ajettuina kilometreinä.
Kilpajuoksu on käynnissä.

18 tykkäystä

Hyzonin osalta kaikki vaikuttaa loistavalta. Hyviä uutisia tulee jatkuvalla syötöllä. Oikeastaan ainoa, mikä itseäni mietityttää tässä casessa on se, kumpi teknologia tulee tulevaisuudessa voittamaan raskaan liikenteen, sähkö vai vety? Vai tulevatko toimimaan rinta rinnan? Voi olla, että molemmille löytyy markkinansa. Tässä mielestäni olisi erittäin tärkeää olla ensimmäisenä valmiin vetytuotteen kanssa markkinoilla ja toimittaa tuotteita asiakkaille ennen kuin esimerkiksi Tesla alkaa toimittamaan omia sähkörekkojaan. Ja sen osalta Hyzonin kohdalla näyttääkin erittäin hyvältä!

Olen nyt viime aikoina koittanut tutkia eroja sähkön ja vedyn välillä. Muutamia yleisiä pointteja sähkö vs. vety:

  • Sähkörekoissa tehokkuus (efficiency rate) korkeammalla tasolla kuin vedyssä
  • Vetyrekoissa mahdollinen ajomatka pitempi sekä tankkaus nopeampaa kuin sähköllä

Monet perinteiset toimijat panostavat molempiin. Periaate on, että sähkörekat lyhyille matkoille ja vetyrekat pitkille matkoille. Tässä yksi kirjoitus siitä:

““For battery electric vehicles, you can start with city applications. You can start with refuse, you can start with local distribution, you can go up to regional distribution,” Stenqvist says. With hydrogen fuel cell applications, “you come from the other angle–really demanding long haul, where you really have long driving distances. In many cases where you don’t come home in the evening, so you cannot rely on your own charging infrastructure. It’s in those applications that we believe fuel cells for big trucks will serve a powerful purpose.””

5 tykkäystä

Kattokaas viisaammat tuosta shorttien määrä, eikös noi kappalemäärät ole kohtalaisen kovat?

https://fintel.io/ss/us/hyzn

Niin muuten jos haluaa bulleroida markkinaa, niin kannattaa kuunnella se Vesa Ahoniemen kanssa toteutettu Inderes-podi EU- komission parin viikon takaisista ehdotuksista ilmastotoimiin liittyen. Esim. tämä kohta käsitellään siinä kattavasti:

Komission keskeiset ehdotukset liikenteen osalta

1. Tie- ja meriliikenne päästökaupan piiriin

EU:n liikenteen päästöistä valtaosa eli noin 70 prosenttia syntyy tieliikenteestä. Nykyisin lentoliikenne on ainoa liikennemuoto EU:n päästökaupan piirissä. Komissio ehdottaa tieliikenteen polttoaineiden ja rakennusten lämmityspolttoaineiden yhteistä päästökauppaa, joka on erillinen nykyisestä EU:n päästökaupasta. Polttoaineiden jakelijoiden tulisi hankkia lupa hiilidioksidipäästöjä varten vuodesta 2025 lähtien ja huutokauppa päästöoikeuksilla alkaisi vuonna 2026. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on jo arvioinut tieliikenteen päästökauppaa kansallisena toimeenpanona. Komission ehdotus tullaan huomioimaan syksyllä 2021 valmistuvassa työryhmän työssä.

Komissio ehdottaa odotetusti päästökaupan laajentamista merenkulkuun. Merenkulku lisättäisiin osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää ja päästökauppaa sovellettaisiin sekä EU:n sisäisillä että osittain myös EU:n ja kolmansien maiden välisillä merimatkoilla.

Stemmaa hyvin Knightin puheisiinkin…

Mielenkiintoista vertailla tätä avausviestin markkinakuvaa uusimpaan versioon. Asiakkaiden nimet on poistettu ja Cokiksen lukuja ruuvattu alaspäin. Ei pelkkää negaa, koska ilmeisesti diili sitten oikeasti muhiikin, ainakin miedolla lämmöllä… Muut aikalailla saman näköisiä

21 tykkäystä

Mersu tulossa seuraavana nestekaasuapajille: https://twitter.com/DaimlerTruckBus/status/1421016679363104768

5 tykkäystä

Näyttäisi siltä että Hyzon on jenkkilässä vielä todella tuntematon lappu. Jos vertaa Nikolaan, niin esimerkiksi tänäänkin Nikolan vaihtomäärä 40 miljoonaa usd, vs Hyzon 1 milj.

Jostakin syystä Hyzon on noussut juuri suomalaisten suosioon, ainakin google trendsistä Suomi näkyy selvästi yliedustettuna Hyzon hakumäärien suhteen.

15 tykkäystä

Juurikin näin. Tämä on mielestäni hyvä asia. Varsinkin niille, joille tämä lappu on pitkäaikaisessa pidossa. Jos ja KUN :face_with_hand_over_mouth: Hyzon tulee paremmin isomman maailman tietoisuuteen omistaa suomalaiset firmasta jo hyvän osan :grin:

Tai sitten jäädään nuolemaan haavoja kun ei firma lyökkään läpi :man_shrugging:

19 tykkäystä

Odota vaan kun saksalaiset löytävät mörnivän leijonan, sitten kyllä taivas repeää ja foorumilaiset rikastuvat.

Mitäköhän yhteistä näillä kahdella tapauksella on?

Sinänsä Hyzon vaikuttaa olevan yksi alansa lupaavista tähdistä, mutta tällä hetkellä valuaatio on aivan posketon ja kaikki perustuu lupauksiin paperilla.

Tiesin, omistan firmaa. Seurasin aikoinaan tuon “hypen” aikoihin kun foorumi osteli kilpaa $15 hinnoilla, otin pienen seurantaposition tuosta $7 pinnasta.

Ja tosiaan ei kaikki ollut paperilla, mutta kyllähän varmaan jokainen omistaja voi myöntää että nykyinen arvostus nojaa erittäin vahvasti tulevaisuuden kasvulupauksiin?

23 tykkäystä

Lukisin mielelläni valuaatiolaskelmiasi!

Tiesitkö, että Hyzon puskee jo nyt ulos tavaraa? Ei ole siis pelkästään paperilla tämä firma.

14 tykkäystä

Niinhän kaikki kasvuosakkeet tekevät?

4 tykkäystä

Toivottavasti 11.8.2021 kuultaisiin positiivisistä tuloista ja kurssi kääntyisi nousuun.

3 tykkäystä