Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Mistä näitä katsotte? Nasdaq sivujen kautta pre-marketissä ei näy kuin pari hassua kauppaa, joista viimeisin kokonaista 1 osake hintaan 14 USD.

4 tykkäystä

7 tykkäystä

Tuolla volalla ei kannata paljoa vielä juhlia😁

Edit: NN mukaan osto ja myyntilaidalla pientä erimielisyyttä hinnasta:

No tuo elää tässä vielä paljon seuraavan 4 tunnin aikana.

Osaako muuten @niko_naakka sanoa, onko DCRB ollut nyt somessa juttua uudelleen? Muistan lukeneeni jostain, että ainakin Meet Kevin olisi jotain videota tekemässä. Jos toi pitää paikkaansa, niin voisi olla katalyytti suurempaan (ainakin hetkelliseen) pomppuun.

22 tykkäystä

Luin taas Hyzonin esitettä ja yritän edelleen terävöittää kuvaani. Nämä on samoja mitä tässä ketjussa on linkattu ja kerrottu, mutta yritän suomentamalla ymmärtää paremmin. Mielellään saa korjata ja tarkentaa :blush: . Esimerkiksi en oo yhtään varma mikä tuo 4in1 dc/dc on tai onko vetyhubi vain yritysten yhteistyö keskittymä.

  1. Hyzon rakentaa itse:
  • Polttokennot (kompressori, ilmankostutin, hallintaohjelmisto ja anode management)
  • Ajoneuvon vetyvarasto
  • Ajoneuvo-ohjelmisto johon integroitu telematiikka ja ADAS
  • Etävalvonta ja OTA ohjelmisto
  • Akusto
  • Energian/voiman kontrollointi ohjelmisto (power management software)
  1. Kehitteillä:
  • alusta
  • akselisto
  • 4 in 1 dc/dc (laturiko?)
  • Kevyt komposiitti kori
  1. Hyzon rakentaa tankkausverkostoa
  2. Oma huolto ja palvelu toiminta
  3. Aikoo tuottaa itse vetyä jätteistä
  4. Olla mukana luomassa vety hubeja (yritysten keskittymiä?)

BUSINESS MODEL

  1. Ajoneuvojen valmistus:
    Hyzon yhdessä partnereiden kanssa valmistaa ja kokoaa ajoneuvot
  2. Ajoneuvojen liisaus:
    Hyzon liisaa, toimittaa vedyn, huoltaa ja palvelee
  3. Liiketoiminnan laajentuminen:
    Hyzonin kohteet raskaanliikenteen lisäksi ovat myös Laivat, lentokoneet ja junat
26 tykkäystä

Kyseessä on jännitteenmuunnin, eli akustosta tulevaa tasavirtaa (12v tai 24v) muunnetaan eri käyttötarkoituksiin ajoneuvossa. 4:1 tapauksessa voidaan operoida 9-36V välillä. Tässä hiukan infoa d-to-dc muuntimista jos kiinnostaa:

https://recom-power.com/en/rec-n-the-need-for-ultra-wide-input-range-dc!sdc-converters-63.html?0

10 tykkäystä

Osaako muuten @niko_naakka sanoa, onko DCRB ollut nyt somessa juttua uudelleen? Muistan lukeneeni jostain, että ainakin Meet Kevin olisi jotain videota tekemässä. Jos toi pitää paikkaansa, niin voisi olla katalyytti suurempaan (ainakin hetkelliseen) pomppuun.

Onko kukaan saanut tähän mitään lisätietoa?

2 tykkäystä

DCRB ei kuulu osakkeisiin joita seuraan, joten ei ole kyllä osunut silmään mitään.

2 tykkäystä

Ihmetyttää tämä Hyzonin laskettelu. Eikö tämä ole kuitenkin SPAC jolla on jo kauppoja taskussa useampia? Onko kyse nyt osakkeen seksikkyydestä vai mikä ihme tätä pidättelee? Vai onko itsellä Hyzon lasit niin tiukasti päässä että en näe tämän mahdollista huonoutta?
Milloin tämä DCRB spac tulee muuttumaan viralliseksi Hyzon osakkeeksi?

3 tykkäystä

Q2 pitäisi tapahtua merge

2 tykkäystä

Eiköhän se pörssin yleinen alakuloisuus paina kaikkia"kasvuosakkeita" alaspäin. Myös nousevien korkojen pelko tiputtaa näitä Spac ,yms osakkeita.

Edit. Kannattaa perehtyä markkinoihin kokonaisuutena, niin aukeaa miksi mikäkin laskettelee tai nousee.

7 tykkäystä

Ymmärrän kyllä sen että satoja prosentteja viimeisen vuoden kuluessa nousseita nyt kuritetaan. Itse kuitenkin olen nähnyt tämän vielä uutena “osakkeena” jolla ei kummoista yli arvostusta voisi olla. Moneen muuhun uuteen SPACiin nähden tämä kuitenkin mörnii.

4 tykkäystä

Spacit on vähän tälläisä, varsinkin nyt kun hypet on laantunu

1 tykkäys

Lasketaanko markkina-arvo näin? Summat laskettu SPACin nykyisellä markkina arvolla.
Nykyiset omistajat omistaa 75% = 2608.5miljoonaa
Pipe 15% = 521.7miljoonaa
SPAC 10% = 347.8miljoonaa

Total:3478 miljoonaa elikkä 3.4 miljardia.

Jos oikein laskettu niin onko tuo sitten kallis vai halpa?

Nokia 18 miljardia
Nio 75 miljardia
Lucid 56 miljardia
Tesla 660 miljardia… Joo halpaan tuo DCRB vielä on. :grin:

Mutta kertokaa viisaammat menikö ihan metsään?

Edit.
No olihan tuolla jo PIPE osuudessa virhe. Ei tullut 100 täyteen. :astonished:

15 tykkäystä

Tuli pelattua liian pienellä kokemuksella tätä lappua. Mitä teidän arvion mukaan tarvitsee tapahtua että tuo lähtisi selvästi nousemaan? Jos fuusion arvostus oli ja meni, onko odotettavissa mörnimistä 2-3kk ajan kun ei edes uutiset tunnu nostavan kurssia?

1 tykkäys

Koitin verrata Hyzonia perinteisiin rekkavalmistajiin.

Rekkamarkkinoilla markkinajohtaja on Daimler noin 30 prosentin markkinaosuudella. Daimlerin on tarkoitus listata Daimler trucks erikseen pörssiin lähitulevaisuudessa. Arviota markkina-arvosta oli aika vaikea löytää, mutta tällaisen löysin: “Sanford C. Bernstein analyst Arndt Ellinghorst expects that after the truck spinoff, investors will value the – – trucks division at as much as 35 billion euros.” (Bloomberg 18.2.2021).

Muita lähteitä en löytänyt, mutta laskin kuitenkin Daimlerin vuosikatsauksen luvuilla Daimler Trucks and Buses liikevaihdon suhteen koko Daimlerin liikevaihtoon. Näin sain laskettua markkina-arvoksi 2020 luvuilla 15.7 mrd ja 2019 luvuilla 15.4 mrd. Mulla ei ole mitään ideaa saisiko näin oikeasti laskea, mutta ehkä se antaa edes jonkinlaisen käsityksen suuruusluokista. ¯\(ツ)

Muista valmistajista oli vielä vaikeampaa löytää mitään kovin luotettavaa tai järkevää infoa. Yritin kuitenkin verrata Daimlerin markkinaosuutta muihin merkkeihin, ja vaikutti siltä, että Daimler on selvästi suurin valmistaja markkinoilla. Muiden merkkien markkinaosuudet vaikuttivat (HUOM vaikuttivat, tää on kovin huteraa analyysiä ja tiedonhakua) olevan 15 prosentin luokkaa. Jos jotain tästä päättelee, niin tuskin Hyzonin markkina-arvo on ainakaan enempää, kuin mitä muiden jo markkinoilla toimivien yhtiöiden.

Hyzonin vertaaminen Teslaan ja Nioon on aika turhaa. Näillä yhtiöillä on takanaan paitsi hype myös ymmärtääkseni se, että ne nähdään teknologiayhtiöinä. Hyzon ei itse kehitä esim. itseohjautuvia rekkoja, mutta toimitusjohtaja on sanonut, että yhtiö on keskustellut tekoälyä kehittävien yhtiöiden kanssa ja näkee potentiaalia automatisoinnissa. Itse tulkitsin kommentin niin, että Hyzon jättää tekoälyn suosiolla yhteistyökumppaneille.

Loppuun vielä kommentti, että minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista asiantuntemusta yhtikäs mistään osakkeisiin liittyvästä.

t. juuri valmistunut lukiosta ja ihan pihalla osakkeista.

35 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Näin on että ei kannata verrata kyseisiin firmoihin. Halusin haarukoida vain suuntaa missä Hyzonin arvostus menee hype osakkeisiin nähden. Perinteinen polttomoottori rekkavalmistajakin on tosin väärä vertailu kohde Hyzonille. Kyllähän tässä pitäisi eko hypeä olla ja rutkasti?

3 tykkäystä

Hmm, kuulostaa krapulalta?
Itselläkin on omaan makuun ihan rapea turska muhimassa tässä tällä hetkellä, mutta sellaista se kai välillä on.

Tässähän on nyt selkeästi kaksi ulottuvuutta, spekulointi ja sijoittaminen.
Spekulointimielessä ilmeisesti kuva jäätelötötteröstä saattaisi riittää pankin räjäytykseen. Itse ajattelin twiitata tällaisen:
“Lesser known fact; Nikola Tesla had a dog. Dog’s name was Hyzon”
image

Mutta sitten muistin etten ole Twitterissä, kokeilkaa te josko lähtis sillä. Kyllähän tässä on kuitenkin koko ajan mahdollista että tulee vaikka se yksi kauppa tai joku tubettaja nostaa ja tuplataan pre/afterissa eikä kissaa ehdi sanoa. EV on niin matala että se ei rajoita ihan hetkeen.

Mutta spekulointi on arvuuttelua ja voi käydä mitä vaan, todennäköisintä on ettei oikein käy mitään (40k+ stonksia maailmalla, miksi juuri tämä lähtisi?). Vihreästä hypestä tuntuu jo vähän olevan ilmat pihalla ja hypeen nyt ei kaikki mahdu enää mukaan. Koronnousu ei myöskään auta. Mut hei, huhtikuussa taas stimuluschekkejä jakoon kai, jospa silloin? Ja muistakaa nyt myös sen RH videon opit: when me see stonk go up, me buy. When stonk not go up me sell vai miten se nyt oli. Ei niin tyhmää sittenkään, ei se trendi meidän rahoilla käänny :rofl:

Jos taas edes vähän on sijoitusmielessä liikkeellä, niin ensinnäkin se listautuminen, pari osaria ja kasvava liikevaihto voisi auttaa kurssikehitykseen. Sitä ennen voidaan kyllä käydä vaikka 5 taalassa enkä taida iljetä lisäillä ennen mergeä. Itse en muutenkaan vielä jaksa murehtia, koska kuvittelen juuri tämän firman saavan ainakin muutaman tuhat rekkaa maailmalle lähivuosina todellisen early mover- edun johdosta. Silloin se vertaus perinteisiin rekkavalmistajiin, esim. MAN ja 0,64 P/S kertoimiin ei ole hetkeen ehkä niin relevanttia koska kasvukomponentti niistä perinteisistä nyt on puuttunut jo pitkään.

17 tykkäystä

Hyzonin sivuilla investor presentation PDF:issä oheisessa linkissä jonkun verran juttua mahdollisista valuaatioista sekä tulevaisuuden näkymiä, joista jotain voi päätellä. Mutta lyhyesti siis Hyzonin osakkeista 75% on nykyisillä omistajilla, pipeillä 15% ja SPAC 10%. Transaktio heijastaa siis noin 2,1mrd usd arvon yritykselle.

edit: Kyseinen kuvankaappaus näyttäisikin olevan avausviestissä, mutta laitetaan nyt tähänkin vielä kun siitä näyttäisi olevan spekulointia.

10 tykkäystä

SPAC diileissä on hyvä pitää mielessä, että on myös mahdollista että mergerin jälkeen lasketaan alle 10$. Ei ole tietoa miten usein tuota tapahtuu, mutta muutamia tapauksia nähnyt. En ole kyllä tarkemmin selvitellyt onko tuo ollut sitten omistajien myyntiä vai mitä. Tämä on kuitenkin ollut foorumin hypelappu niin hyvä kaikkien miettiä kaikki mahdolliset skenaariot.

Itse tein vielä lisäyksen tänään ja KH 14$. Oma valuaatio oli ettei vaikuta erityisen kalliilta moneen muuhun firmaan verrattuna, olen silti valmis myös menettämään summan.

10 tykkäystä

Kaikkiin vety- ja EV-auto-osakkeisiin verrattuna Hyzonilla on yksi erityinen etu jota lähes kenelläkään muulla vastaavalla ei ole, ja se on mainittu avausviestissä :slight_smile:

Markkinoille on jo toimitettu yli 500 ajoneuvoa

56 tykkäystä