Vihreäsiirtymä ei ole nytkään koskenut sotilasajoneuvoja, vaan Suomenkin armeija on tilannut sellaisia diesel-kuormureita joita ei saisi enää muuten edes kilpiin päästöjensä takia.
Ureavehkeet(ad-blue) ovat vikaherkkiä, eikä sellaista suvaita sotilaskalustossa.
Eli jos joskus siirrytään vetyyn, syy täytyy olla toimintavarmuus, ei päästöttömyys.
Eli tähän skenaarioon en hirveästi paukkuja laittaisi.
Vetykäyttöiseen armeijaan siirtymisessä on yksi iso syy: huoltovarmuus. Se kannattanee ymmärtää, että ei-öljyvaltiolle se on todella iso juttu kokonaisuutena. Intia on jo julkisesti sanonut pyrkivänsä vähentämään öljyntuontia maahan ja sitä kautta vähentämään Kiinasta riippuvuutta. Ne pystyy tekemään niin, koska valtavat panostukset uusiutuviin energioihin ja vetyyn. Tästä päätöksestä hyötyy koko heidän yhteiskunta.
Hyzonin en toivo enkä usko lähtevän näille markkinoille. Sotateknologiassa mikään ei tapahdu ripeästi, eikä siellä ole isoja markkinoita edes tarjolla.
Edittiä: Ja joo, tuosta turvallisuudesta vielä. Toyota huomasi sen, että jos säiliö hajoaa niin vetykaasu haihtuu auton rakenteista ilmaan todella nopeasti keveytensä takia.
Ihmeen vähän on ostajia, että näitä saadaan näin rauhassa sulkea. 1H TC:n jälkeinen HL tekeillä ja näyttäisi, että eilen breakattu trendiviivakin on pitänyt. Tässä tilanteessa ei varmaan kovin suurta ostovolyymia tarvittaisi, että homma lähtisi laukalle. Nyt pitäisi jonkun käydä vinkkaamassa crypto nostralle, että saataisiin niitä hänen mainostamiaan massiivisia vihreitä dildoja näytölle
Omasta mielestä Hyzonin kannattaa ainakin olla markkinoilla ja juuri military puolelle tuoda esiin tätä pointtia. Öljystä voi joskus tulla kovakin taistelu. Itseä lähinnä kiinnostaa se että kun sotilaspuolella yleensä katteet on kovat ja asiakas mielellään maksaa kunnon hintaa eikä tinkaile.
Koko päivä menty erittäin pienellä vaihdolla Hyzonissa. Välttämättä teknisessä mielessä ei ollenkaan huono asia, että tällä tasolla hetki konsolidoidutaan, jonka myötä tähän saadaan vahva tuki luotua. Myöskin elokuussa kurssi jonkun aikaa laahasi 6-7$ paikkeilla, josta se lähti kohtuullisen rivakasti takaisin kohti 10$ tasoa, ilman erityisiä uutisia. Mielummin jopa mielestäni pysyttäisiin tässä, ja vasta potentiaalisten uutisten myötä lähtisi kurssi palautumaan. Toki, sekin on mahdollista, että mitään erityisiä uutisia ei ole Hyzonilla putkessa tällä hetkellä.
Polttokennot ja niiden tulevaisuus sotilasajoneuvoissa:
(Ei enää suoranaisesti liity tämän päivän Hyzoniin, mutta kaikenlaista yhteistyötä noi Euroopassa toimivat toimijat aina keksii)
Juuri näin - kun punainen päivä kynttilä, eikä tämän enempää ole laskettu, zoom in.
4H falling wedge on vielä ikäänkuin tukena, bull flag elossa! Nythän on hyvä hetki lisäillä, jos on positiossa siihen varaa (jokainen pohtii asian omasta näkökulmastaan, ei ollut suora kehoitus)
Kyllä noinkin, mutta toisaalta poliittinen riski on iso. Vaalien jälkeen uusi edustajisto haluaakin karsia puolustusbudjettia ja peruu vanhoja sopimuksia. Eri puolustushaarat kilpailevat samoista rahoista. Jos nyt vaikkapa Hollanin maavoimat olisi hankkimassa 400 maastokuorma-autoa Hyzonin polttokennoilla, voi yhtäkkiä joku keksiä, että tällä kertaa onkin tärkeämpää pistää vesille yksi uusi fregatti, eikä rahaa ole molempiin.
The facility opened in March 2021, and has a capacity of up to 500 trucks per year. In 2022, the company expects to increase capacity to up to 1,000 trucks per year through operational updates and the addition of a second shift.
Edit: Jännä, että tämä ”pääsee” pörssitiedotteeksi asti, mutta shorttivastine ei. Afterissa positiivinen vastaanotto - jokohan sitä shorttigappia aletaan hiljalleen täyttämään?
Hyvinhän tuo osake hyppäsi Tehtaan kapasiteetti on varmaan riittävä ensi vuodeksi. Ja onneksi lähitulevaisuudessa polttokennojen tuotantokapasiteetti riittää monen tehtaan tarpeisiin.
Tuli mieleen yksi riski tällaisessa kasvuyrityksessä: mahdollinen työvoimapula. Hyvää on toki se, että EU:n alueella on työvoiman vapaa liikkuvuus ja työn imu tässä tapauksessa on varmasti varsin hyvä. Eli siis kansankielellä sanottuna hyviä hommia tiedossa. Siitäkin huolimatta tämä on riski, sillä Euroopassa rekrytointiongelmat on tosiasia (myös Suomessa).
On näitä ennenkin nähty että pre/after ottaa eteen/taakse 5-10% ja sitten päivä päättyykin aivan vastakkaiseen suuntaan. Eiköhän tämä pörssipäivä Hyzonin kohdalla näytä alkaako palautuminen oikeasti. (toivotaan )
Edit: Aina katkee ajatus kesken, hieno uutinen ja hyvä että saivat vähän julkisuutta, itseänikin ihmettänyt tuo Yahoon uutisvirta, miksi vastine shorttirapsoille ei tullut, mutta kaiken maailman mutalakifirmat jylläävät.
Viime viikolla Holthausen kertoi että tällä viikolla aloitetaan tankkaukset uudella vetyasemalla. Toivottavasti tästäkin tulisi näyttävä tapahtuma parilla Hyzonin rekalla varustettuna.
“It has the potential to reduce the overall weight of the system by 43%, storage system costs by 52% and the required manufacturing component count by 75%”
Kyllä! Hyzonilla on koko tekniikka omassa hallussa joka erottaa FCEV:n ICE:stä. Eli polttokenno+säliöt+moottorit ja voimansiirto (2 jälkimmäistä siis eAxelissa). Minä olen kokonaan missannut että kenenkä akkuja Hyzon käyttää?
Kyllähän tämä yhtiö on vahvoilla tuotteen osalta. Ihan yhtä tärkeätä on hyvin toimiva johto ja minun mielestä Knight+kumppanit ovat tehneet hyvää työtä kaiken härdellin keskellä. Uskaltaisin nimittää Hyzonia laadukkaaksi kasvuyritykseksi.
Olen valellut itseni sianrasvalla ja henkisesti olen valmis kurssinousuun.
En tiedä nykytilanteesta akkujen suhteen, mutta ilmeisesti tarkoitus tehdä nekin itse… uutisia sitten odotellessa.
“Hyzon is developing core fuel cell powertrain technologies which include fuel cell, hydrogen storage, battery, e-axle, and integrated controllers to electrify commercial vehicles, all of which Hyzon expects to justify attractive margins.”
“Today, Hyzon operates from a position of strength with approximately $500 million of cash and cash-equivalents on its balance sheet to execute on our strategy, and we look forward to discussing a number of promising developments with our investors in our regularly scheduled earnings calls”
…
Edit. Todennäköisesti kyseessä kuvassa näkyvä pattereiden “pakkaus”, joka kootaan tehtailla. Itse patterien valmistaja vielä epäselvä.
Kuulostaa kyllä hullulta ajatukselta itse alkaa koko akkua rakentamaan. Patentoitu virranhallintajärjestelmä näyttää löytyvän. Eiköhän tästä lisää tietoa joskus saada
Akkujen tekeminen itse on kyllä vähän yliampuvaa ajattelua ja toivottavasti siihen jääkin. Ei noita akkuvalmistajia syystä ole kun kourallinen maailmassa siihen nähden mitä voisi äkkiseltään kuvitella.