Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Koko päivä menty erittäin pienellä vaihdolla Hyzonissa. Välttämättä teknisessä mielessä ei ollenkaan huono asia, että tällä tasolla hetki konsolidoidutaan, jonka myötä tähän saadaan vahva tuki luotua. Myöskin elokuussa kurssi jonkun aikaa laahasi 6-7$ paikkeilla, josta se lähti kohtuullisen rivakasti takaisin kohti 10$ tasoa, ilman erityisiä uutisia. Mielummin jopa mielestäni pysyttäisiin tässä, ja vasta potentiaalisten uutisten myötä lähtisi kurssi palautumaan. Toki, sekin on mahdollista, että mitään erityisiä uutisia ei ole Hyzonilla putkessa tällä hetkellä.

12 tykkäystä

Polttokennot ja niiden tulevaisuus sotilasajoneuvoissa:
(Ei enää suoranaisesti liity tämän päivän Hyzoniin, mutta kaikenlaista yhteistyötä noi Euroopassa toimivat toimijat aina keksii)

7 tykkäystä


Juuri näin - kun punainen päivä kynttilä, eikä tämän enempää ole laskettu, zoom in.
4H falling wedge on vielä ikäänkuin tukena, bull flag elossa! Nythän on hyvä hetki lisäillä, jos on positiossa siihen varaa (jokainen pohtii asian omasta näkökulmastaan, ei ollut suora kehoitus)

50 tykkäystä

Kyllä noinkin, mutta toisaalta poliittinen riski on iso. Vaalien jälkeen uusi edustajisto haluaakin karsia puolustusbudjettia ja peruu vanhoja sopimuksia. Eri puolustushaarat kilpailevat samoista rahoista. Jos nyt vaikkapa Hollanin maavoimat olisi hankkimassa 400 maastokuorma-autoa Hyzonin polttokennoilla, voi yhtäkkiä joku keksiä, että tällä kertaa onkin tärkeämpää pistää vesille yksi uusi fregatti, eikä rahaa ole molempiin.

1 tykkäys

Lakimiesten uutisille vaihtelua, lyhyt pätkä liittyen Hollannin Winschoten tuotantolaitokseen:
https://finance.yahoo.com/news/hyzon-motors-europe-manufacturing-facility-203100975.html

The facility opened in March 2021, and has a capacity of up to 500 trucks per year. In 2022, the company expects to increase capacity to up to 1,000 trucks per year through operational updates and the addition of a second shift.

Edit: Jännä, että tämä ”pääsee” pörssitiedotteeksi asti, mutta shorttivastine ei. Afterissa positiivinen vastaanotto - jokohan sitä shorttigappia aletaan hiljalleen täyttämään? :thinking:

38 tykkäystä

Hyvinhän tuo osake hyppäsi :v: Tehtaan kapasiteetti on varmaan riittävä ensi vuodeksi. Ja onneksi lähitulevaisuudessa polttokennojen tuotantokapasiteetti riittää monen tehtaan tarpeisiin.

Tuli mieleen yksi riski tällaisessa kasvuyrityksessä: mahdollinen työvoimapula. Hyvää on toki se, että EU:n alueella on työvoiman vapaa liikkuvuus ja työn imu tässä tapauksessa on varmasti varsin hyvä. Eli siis kansankielellä sanottuna hyviä hommia tiedossa. Siitäkin huolimatta tämä on riski, sillä Euroopassa rekrytointiongelmat on tosiasia (myös Suomessa).

16 tykkäystä

On näitä ennenkin nähty että pre/after ottaa eteen/taakse 5-10% ja sitten päivä päättyykin aivan vastakkaiseen suuntaan. Eiköhän tämä pörssipäivä Hyzonin kohdalla näytä alkaako palautuminen oikeasti. (toivotaan :smiley: )

Edit: Aina katkee ajatus kesken, hieno uutinen ja hyvä että saivat vähän julkisuutta, itseänikin ihmettänyt tuo Yahoon uutisvirta, miksi vastine shorttirapsoille ei tullut, mutta kaiken maailman mutalakifirmat jylläävät.

20 tykkäystä

Viime viikolla Holthausen kertoi että tällä viikolla aloitetaan tankkaukset uudella vetyasemalla. Toivottavasti tästäkin tulisi näyttävä tapahtuma parilla Hyzonin rekalla varustettuna.:thinking:

22 tykkäystä

hyz

Shorttirapsat revitty ja matka oikeaan suuntaan jatkuu.

45 tykkäystä

“It has the potential to reduce the overall weight of the system by 43%, storage system costs by 52% and the required manufacturing component count by 75%”

Pilottirekoissa tainnut uudet tankit toimia kun varastoja täytetty.

Näitäkin valmistetaan tulevaisuudessa Euroopan ja Yhdysvaltojen tehtailla. Kannattavuus paranee.

53 tykkäystä

Kyllä! Hyzonilla on koko tekniikka omassa hallussa joka erottaa FCEV:n ICE:stä. Eli polttokenno+säliöt+moottorit ja voimansiirto (2 jälkimmäistä siis eAxelissa). Minä olen kokonaan missannut että kenenkä akkuja Hyzon käyttää?

Kyllähän tämä yhtiö on vahvoilla tuotteen osalta. Ihan yhtä tärkeätä on hyvin toimiva johto ja minun mielestä Knight+kumppanit ovat tehneet hyvää työtä kaiken härdellin keskellä. Uskaltaisin nimittää Hyzonia laadukkaaksi kasvuyritykseksi.

Olen valellut itseni sianrasvalla ja henkisesti olen valmis kurssinousuun.

41 tykkäystä

En tiedä nykytilanteesta akkujen suhteen, mutta ilmeisesti tarkoitus tehdä nekin itse… uutisia sitten odotellessa.:thinking:

“Hyzon is developing core fuel cell powertrain technologies which include fuel cell, hydrogen storage, battery, e-axle, and integrated controllers to electrify commercial vehicles, all of which Hyzon expects to justify attractive margins.”

“Today, Hyzon operates from a position of strength with approximately $500 million of cash and cash-equivalents on its balance sheet to execute on our strategy, and we look forward to discussing a number of promising developments with our investors in our regularly scheduled earnings calls”


Edit. Todennäköisesti kyseessä kuvassa näkyvä pattereiden “pakkaus”, joka kootaan tehtailla. Itse patterien valmistaja vielä epäselvä.

10 tykkäystä

Kuulostaa kyllä hullulta ajatukselta itse alkaa koko akkua rakentamaan. Patentoitu virranhallintajärjestelmä näyttää löytyvän. Eiköhän tästä lisää tietoa joskus saada

6 tykkäystä

Ymmärrän tuon niin että kootaan muiden kennoista omat akut (jotta saadaan sopivan kokoiset ja muotoiset).

19 tykkäystä

Akkujen tekeminen itse on kyllä vähän yliampuvaa ajattelua ja toivottavasti siihen jääkin. :crossed_fingers:t2:Ei noita akkuvalmistajia syystä ole kun kourallinen maailmassa siihen nähden mitä voisi äkkiseltään kuvitella.

1 tykkäys

Aijai tuo kyllä on huono uutinen Hyzonin taholta ja toivottavasti eivät lähde spedeilemään omien akkujen kanssa. Pienten akkuvalmistajien ongelmista on hyvinä esimerkkeinä Lion, Microvast, Romeo yms ja jos tuohon soppaan lähtee itse pienenä start-upina vielä mukaan asenteella “Eiköhän me tuollaietkin tässä nopesti kietaista kasaan muun mukana” tyylillä, niin ammottava raha-aukko toiseen ulottuvuuteen on valmis.

Akkujen hinnat tippuvat sellaista vauhtia alas, että eiköhän Hyzonkin saa aikaiseksi diilin tai parin jonkun isomman tekijän kanssa ja kun komponentti-pula alkaa vihdoin helpottaa, niin akkujen turvallinen saanti pysyy hanskassa ja kulut kurissa.

12 tykkäystä

Aivan, tämä ratkaisee asian! Makes sense.

Akkujen hinnathan ei tule kauhean kovasti alas. Mutta akkujen tekemiseen liittyy niin isot taloudelliset riskit, että pysyttelen poissa niistä firmoista.

1 tykkäys

Samalla tavalla minäkin tuon ymmärrän. “In house assembled battery packs”, ei tuossa akkujen valmistuksesta kyllä mainita sanallakaan?

21 tykkäystä

Tämä on se todennäköinen keissi. Akkuvalmistajat kehittävät pää punaisena entistä erikoisempia ja parempia ratkaisuja, jossa uusi tulokas saa heti turpaansa. Se, että valmiit akkukennostot pakataan talon sisällä sopiviin muotteihin on ymmärrettävää, koska nämä voimalinjat menevät moniin eri alustamalleihin ja jopa retrofitattuihin rekkoihin. Tällöin jokun standardimallinen akku ei välttämättä/taatusti sovi ihan helposti, vaan niitä pitää sovitella ja muokata kuhunkin alustaan sopivaksi. Tästä johtuen ovat ns. “akkuvalmistajia”. Vähän sama kuin ostat Jupiterin lastenpyörän Prismasta, jossa on Suomenlippu logo kotimaisuuden merkiksi. Siinä kun kaikki rauta tulee Kiinasta tai Bangladeshista, mutta kokoaminen on tehty Suomessa ja sen arvo on yli 50% tuotteen loppumyyntihinnasta, joten se saa “Valmistettu Suomessa” -merkinnän.

10 tykkäystä

Kyllä se näin tosiaan täytyy olla. Kuulostaa taas järkevältä!

2 tykkäystä