Ikäsyrjintä työelämässä, onko sitä todella?

Nykypäivänä tuntuu, että lehdissä on jatkuvaan artikkeleja ikäsyrjinnästä.
Onko oikeasti kuitenkin kyse siitä, että ikäsuosintaa ei tapahdu?

Lisäksi pörssiyhtiöissä tuntuu olevan harvinaisen kova paine tehdä DEI-rekrytointeja, mutta taas samanaikaisesti henkilöiden suorituskykyä painotetaan. Jossain mielessä tuntuu, että koko DEI on päälleliimattua koristetta, en saa mitenkään kiinni ajatuksesta, että miten erilaisuus antaisi tiimille suorituskykyä, jos työhön asetetaan hankala kielimuuri tai henkilöllä on jonkunlainen työntekoa estävä vamma.

Itse olen aina ajatellut että pitää palkata kokonaisuutta parhaiten palveleva henkilö, joka toimii tiimissä, osaaminen riittää ja on suorituskykyä. Ikä on yksi komponentti kokonaisuutta, kuten vaikka kokemus.

Esimerkiksi:
Jos tarvitaan palkata vaikka 3D-cad suunnittelija piirtämään koneenosia ja on 2 hakijaa: toinen on 25-vuotias vastavalmistunut koneinsinööri ja toinen on 55-vuotias vastavalmistunut koneinsinööri. Kummallakaan hakijalla ei ole kummoista teknistä kokemusta opintojen lisäksi. Onko ikäsyrjintää palkata 25-vuotias, jolla on todennäköisesti suurempi todennäköisyys hallita ohjelma muutaman kuukauden päästä?

Tilannehan on tietysti täysin eri jos 55-vuotias on vaikka tehnyt hitsaus ja koneistustöitä 35-vuotta. Tällöin todennäköisesti löytyy niin paljon käytännön osaamisen komponenttia, että rekrypäätös todennäköisesti kääntyisi.

Kuulostaa kyllä aika malliesimerkiltä ikäsyrjinnästä. Vaikeuttaa 55 vuotiaiden työn saantia vain iän takia, vaikka muuten he olisivat tasavertaisia hakijoita (mikä tuskin on koskaan totta).

Sama homma pätee myös esimerkiksi kielitaitoon, jota ei saisi käyttää määräävänä tekijänä jos esimerkiksi työkielinä ovat Englanti ja Suomi. Ei ole ok olla palkkaamatta henkilöä joka puhuu ainoastaan englantia mikäli se on ainoa erottava tekijä toiseen suomenkieltä puhuvaan hakijaan.

Minun mielestäni nämä DEI säädökset sun muut voisi heittää suoraan romukoppaan ja antaa yritysten itse päättää ketä palkkaavat tai potkivat pihalle. Suoritusten perusteella. Tai jos joku firma haluaa palkata “hyviä tyyypejä” jonkun muun tekijän nojalla niin mitä sitä sääntelemään. Siitä on meritokratia aika kaukana kun asetetaan täysin päättömiä kiintiöitä (esim. sukupuolikiintiöt 49% miehiä ja 49% naisia) joissa lokerot täytetään vähemmistöillä ja paljon pätevämmät jäävät ulkopuolelle. Jos näiden lokeroiden henkilöt olisivat osaavia, niin tuskin olisi vaikeutta Suomen kaltaisessa maassa työllistyä esim. sukupuolen takia. Nämä kiintiöt voisi viedä vaikka Afrikkaan tai Lähi-itään jossa niille on oikeasti tarvetta.