Incap sijoituskohteena

Herra Viljakaisen ennakkokommentit Incapin perjaintai 26.7. Q2-rapsa julkkareihin. :slight_smile:

9 tykkäystä

Incap-konsernin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024 julkaistaan perjantaina 26.7.2024 noin klo 9.00. Suomen- ja englanninkieliset raportointimateriaalit ovat tuolloin saatavilla yhtiön kotisivuilla osoitteessa Raportit ja esitykset - Incap Oyj.

Yhtiö järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden perjantaina 26.7.2024 klo 11.00 alkaen. Tuloksen esittelevät Incap Oyj:n toimitusjohtaja Otto Pukk ja talousjohtaja Antti Pynnönen. Lisäksi Incap Electronics US:n toimitusjohtaja David Spehar antaa videon välityksellä tilannekatsauksen Incapin USA:n toiminnoista.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa Incap Q2 Interim Report 2024. Tilaisuuden aikana yleisö voi esittää kysymyksiä chatissa edellä mainitussa osoitteessa. Lähetyksen tallenne on katsottavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa Raportit ja esitykset - Incap Oyj myöhemmin samana päivänä.

Kysymyksiä voi esittää yhtiön toimitusjohtaja Otto Pukkille myös täällä Inderesin keskustelufoorumissa. Vastaukset julkaistaan yhtiön omilla verkkosivuilla ja tässä viestiketjussa.

18 tykkäystä

Nordean analyysiä.

15 tykkäystä

@Passi:n huomio Incapin suurimpaan asiakkaaseen liittyen. :slight_smile:

https://x.com/passiowns/status/1815666515745595811

32 tykkäystä

Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen havainto kyllä. Trendistä näkee hyvin, miten Victronin myynti on korreloinut tähän kuvaajaan juuri niillä ajanjaksoilla, joilla myynti on raketoinut tai sakannut ja samalla suora verrannollinen vaikutus Incapin lukuihin ja kurssiin. Nythän tilanne on sinänsä herkullinen, ettei Victron ole enää niin suuressa roolissa Incapin liikevaihdon osalta kuin ennen, vaan liikevaihtoa on saatu korjattua ylöspäin muiden asiakkaiden osalta ja Pennatronics ostolla. Mielenkiinnolla siis saa odottaa Victronin vaikutusta Incapin lukuihin tulevilla kvartereilla.

22 tykkäystä

Huomenna tosiaan päästään nauttimaan historian toisesta Incap-livestä eli pistäkäähän lomalaisetkin herätyskellot soimaan ennen yhdeksää, niin kerkeätte mukaan linjoille. :star_struck:

30 tykkäystä

Incap Group’s half-year report for January–June 2024 (unaudited)

Incap Corporation | Stock Exchange Release | July 26, 2024 at 09:00:00 EEST

April–June 2024 highlights

  • Revenue for the second quarter of 2024 amounted to EUR 57.6 million (4–6/2023: EUR 56.4 million) of which EUR 9.0 million was attributable to US business acquired in July 2023. Year-on-year increase was 2.1%. Excluding the impact of the company’s largest customer, revenue grew 30.2%.

  • Revenue grew 12.2% quarter on quarter.

  • Adjusted operating profit (EBIT) was EUR 7.0 million (EUR 8.3 million) or 12.1% of revenue (14.7%). Year-on-year decrease was 15.7%.

  • Operating profit (EBIT) was EUR 6.8 million (EUR 7.5 million) or 11.7% of revenue (13.3%). Year-on-year decrease was 9.9%.

  • Net profit for the period was EUR 5.1 million (EUR 5.7 million).

  • Earnings per share were EUR 0.17 (EUR 0.19).

January–June 2024 highlights

  • Revenue amounted to EUR 109.0 million (EUR 129.1 million) of which EUR 18.5 million was attributable to US business acquired in July 2023. Year-on-year decrease was
    15.6%.

  • Excluding the impact of the company’s largest customer, revenue grew 34.2%.

  • Adjusted operating profit (EBIT) was EUR 13.2 million (EUR 19.8 million) or 12.1% of revenue (15.3%). Year-on-year decrease was 33.4%.

  • Operating profit (EBIT) was EUR 12.7 million (EUR 18.8 million) or 11.7% of revenue (14.6%). Year-on-year decrease was 32.2%.

  • Net profit for the period was EUR 10.0 million (EUR 14.1 million).

  • Earnings per share were EUR 0.34 (EUR 0.48).

Unless otherwise stated, the comparison figures refer to the corresponding period in 2023. This business review is unaudited.

Key figures

EUR million 4-6/24 4-6/23 Change 1-3/24 Change 1-6/24 1-6/23 Change 1-12/23
Revenue 57.6 56.4 2.1% 51.4 12.2% 109.0 129.1 -15.6% 221.6
Non-recurring items 0.1 0.7 -87.8% 0.1 19.0% 0.2 0.8 -80.6% 1.1
Operating profit (EBIT) 6.8 7.5 -9.9% 6.0 12.9% 12.7 18.8 -32.2% 28.2
EBIT, % of revenue 11.7% 13.3% 11.7% 11.7% 14.6% 12.7%
Adjusted operating profit (EBIT)* 7.0 8.3 -15.7% 6.2 12.7% 13.2 19.8 -33.4% 30.6
Adjusted EBIT*, % of revenue 12.1% 14.7% 12.1% 12.1% 15.3% 13.8%
Net profit for the period 5.1 5.7 -11.1% 4.9 2.3% 10.0 14.1 -28.8% 19.8
Equity ratio 63.0% 65.1% 62.2% 63.0% 65.1% 60.6%
Net gearing -5.9% -1.6% -5.3% -5.9% -1.6% -7.7%
15 tykkäystä

Some elements that instantly catch my attention:
"In the first half of 2024, four biggest customers contributed to 52.6% (68.0%) of revenue. Out of the total customer base in January–June 2024, 20 customers (16) exceeded EUR 1 million revenue. "

“Incap has no business operations and no direct or indirect customers or suppliers in Russia, Belarus or Ukraine.”

"The Group’s cash position during the reporting period was good. On 30 June 2024, the Group’s cash and cash equivalents totalled EUR 39.8 million (EUR 15.7 million) and the company had unutilised credit lines amounting to EUR 8.0 million (EUR 7.3 million). "

31 tykkäystä

Toimitusjohtaja Otto Pukk @Pia_Maljanen:n haastattelussa Q2:n tiimoilta :movie_camera:

12 tykkäystä

Posariohjeistuksen mukaan EBIT olisi samalla tasolla kun viime vuonna. Tarkoitetaanko tällä euroja vai prosentteja? Tätä mielestäni yritettiin Pukkilta haastattelun alussa kysyä, mutta suoraa ei vastannut. Myöhemmin haastattelun aikana hän mainitsee Q2 EBITin oleen 11,7% mikä on ihan ok taso. Eli jos ohjeistus peilaa EBIT%:ia niin koko vuoden tulos olisi suurempi kun viimevuonna liikevaihdon kasvaessa.

9 tykkäystä

Ugh, kylläpä Incapilla rysähti rumat miinukset loppuhuutarissa (-7,53% —> 11,29€). Ostin itse siivun Incapia ennen posaria á 11,31€, ja nyt painuttiin niukasti sen alle.

Haluan uskoa, että osa jengistä kotiutti voittoja, ja että ennen pitkää tästä lähdetään vähitellen ylöspäin.

7 tykkäystä

Renki tekee kuitenkin kiitettävää tulosta ja kasvaa niin orgaanisesti kun epäorgaanisesti, poislukien vuosi 2023 jolloin oltiin vielä liikaa suurimman asiakkaan varassa joka veti täysin käsijarrun päälle varastojen kasavtusten jälkeen kun komponenttipula alkoi väistyä. Nythän asiakaskunta on laajentunut ja sitä kautta myös riskit madaltunut. Halpaa on näillä hinnoilla.

17 tykkäystä

Toki isäntä ulkoistaa omia riskejään rengille. Eikä käy kieltämän, että kyyti on sopimusvalmistajalle kovaa, jos isännän hyödykkeiden kysyntä ei vedäkään ennakoidusti.

Mutta sopimusvalmistajien palveluille on kysyntää, ja parhaat pärjäävät. Aspocompit ja vastaavat on sit asia erikseen. Lisäksi voisi arvella, että on suurimman asiakkaan etu, että myös luotettava renki menestyy. Strategisia kumppanuuksiakin voi syntyä. En kuitenkaan kiellä, etteikö alihankkijan asema olisi tällöinkin varsin haavoittuvainen.

Uskon Incapin oppineen paljon vuoden 2023 Victron-romahduksesta, ja lisäksi yhtiö tehnee parhaansa laajentaakseen asiakaskuntaansa monipuolisemmaksi. Mutta siltä todella vaikuttaa, että jos lähtee sopimusvalmistajan omistajaksi, niin tyynen tasaista kyytiä ei ole luvassa.

Niin ja eikö yhtälö toimi myös toisinpäin: parhaat sopimusvalmistajat voivat saada yhdessä yössä uusia, mehukkaita tilauksia?

Edit: pari kirjoitusvirhettä nopsaan korjattu.

4 tykkäystä

@ValkoinenPeura Tämähän se on perinteisesti pitkään ajateltu olevan tilanne sopimusvalmistajien osalta: katteet on surkeat ja asema arvoketjussa on surkea. Yhtiöt on täysin markkinoiden ja asiakkaiden armoilla. Isot firmat voi puristaa marginaalit olemattomiin koska vaihtamisen kustannukset ovat alhaiset heille. Viestistäsi saan käsityksen, että ajattelusi pohjaa hyvin vahvasti tähän ajatukseen.

Itsekin ajattelin näin aika pitkään, mutta mielestäni ajatus on nykyään väärä. Aika on muuttunut. Teknologioiden monimutkaistuessa esim. Incap tekee sen verran jo haastavempi komponentteja elektroniikan parissa, että ei tuollaista sopimusvalmistajaa vain vaihdeta huvikseen pois. Usein tuotekehittelytkin tehdään aika läheisessä yhteistyössä alalla, toisin kuin ennen. Ala on muuttunut teknologian kehittyessä ja mielestäni elektroniikan sopimusvalmistajien arvoasema on selvästi parantunut. Ja tätä ajatusta tukee kyllä yleisestikin esim. pohjosmaissa toimivien elektroniikan sopimusvalmistajien fundamenttien kehitys viime vuosilta. @Antti_Viljakainen on puhunut analyysissään ulkoistamisen isommasta trendistä, joka on kyllä näkynyt selvänä muutoksena alan historiaan nähden.

Tässä kontekstissa, mielestäni P/E 8 käyttämällä “normaalia tulostasoa” ei ole neutraali arvostustaso Incapille. P/E 8 on neutraalitaso firmalle, joka ei kasva ja joka tekee huonoa pääomantuottoa. Kumpikaan ei päde Incapin tapauksessa.

49 tykkäystä

Pukk hienosti kaarteli kysymysen EBIT:n suhteen. Minä itse tulkitsen siten, että puhutaan euromääräisestä ohjeistuksesta ja jätettiin pieni takaportti vielä toiselle postitiiviselle tulosvaroitukselle EBIT:n osalta.

Oman mutuilun mukaan, jos tulosvaroitus tulee niin ollaan liikevaihdon suhteen ohjeistuksen yläpäässä (10-20%) , jolloin EBIT:ssä voitaisiin päästä noin 10% kasvuun. En usko, että positiivista tulosvaroitusta annetaan liikevoiton 0-5% kasvusta, vaan se tulkitaan olleen viime vuoden tasolla. :thinking:

2 tykkäystä

Ohjeistukseen liittyen webcastissä kysyttiin, mikä %-haarukka on, kun liikevaihdon arvioidaan nyt olevan edellisvuotta suurempi. Vastaus oli, ellen väärin kuullut ja transkripti väärässä, että “suurempi tarkoittaa 0-20 %”, mikä särähti omaan korvaan.

Tuskin tässä nollakasvun näkymällä kuitenkaan suurempaa lähdettäisiin ohjeistamaan. Inderesin ennuste liikevaihdon kasvulle ennen viimeisintä raporttia 6 %.

Yhtiöillä on velvollisuus raportoida sisäiset ohjeistushaarukkansa Finanssivalvonnalle, ja ainakin aiemmin tulkinta on ollut, että Incap käyttää 4-portaista asteikkoa: “samalla tasolla”, “suurempi”, “selvästi suurempi”, “merkittävästi suurempi”. Ja päinvastoin.

Sanamuodot ja tulkinnat, millaisen suhteellisen muutoksen mikäkin niistä sisältää, ovat muistqakseni jonkin verran viime vuosina vaihdelleet. Ainakin aiemmin selvästi suurempi on tulkittu tarkoittavan 20-40 % kasvua ja merkittävästi suurempi yli 40 % kasvua. Ja kun joskus ohjeistus on ollut kalenterivuoteen lähdettäessä “samalla tasolla tai suurempi”, tulkinta on ollut alle 10 % kasvu ja kun myöhemmin tuosta on rajattu suurempaan eli “samalla tasolla” veks, on tulkittu, että enintään 20 % kasvu. Näin siis ennen, ja kyse todettakoon vielä, että nämä taitaa olla tuloksesta puhuttaessa. Liikevaihdolla voi olla eri asteikko.

Portaikko ja haarukka ovat voineet hyvin muuttua aiemmasta. Älkää siis ottako tätä 100 % faktana. Helpointa olisi, että yhtiö avaisi nämä selkeästi, tai ohjeistaisi haarukalla kaventaen sitä näkyvyyden parantuessa loppuvuotta kohti.

23 tykkäystä

Sielä on Antti kirjoitellut päivitystä Incapista.

Toistamme Incapin lisää-suosituksemme 13,50 euron tavoitehinnalla. Incapin Q2 sujui tarkasti odotuksiemme mukaisesti, kun kvartaalitason käänne eteni etenkin suurimman asiakkaan toimitusten toipuessa. Emme tehneet raportin jälkeen ennustemuutoksia. Incapin tuloskasvutrendi on kääntymässä ylämäkeen H2:lla, mihin peilattuna osake on yhä maltillisesti hinnoiteltu (2025e: EV/EBIT 8x). Siten osakkeen tuotto-odotus on kiinnostavana vuoden tähtäimellä ja keskipitkällä sihdillä.

Sekä kolmannen osapuolen päivitys, eli Nordean:

Net sales and clean EBIT were in line with consensus but the share price declined by 7.5% on results day (26 July). Incap was unable to post a clear positive surprise because it had already upgraded full-year guidance on 18 July. We believe, however, there is still room for a clean EBIT guidance upgrade later in 2024. The destocking effect from the main customer has finally come to an end and other customers are growing well. Visibility has improved and there is no problem with profitability, although price pressure is always present in the EMS sector. Incap’s 2024E EV/EBIT is 14% below the peer group median. Our fair value range is EUR 12.1-14.8 per share, based on a DCF analysis and backed by a peer group comparison. Marketing material commissioned by Incap.

Eli Inderesin target 13,5€ ja Nordean haarukka 12,1€-14,8€. Nousuvaraa siis löytyy, mikäs tässä on olla kyydissä…

11 tykkäystä

Nordean analyysissa tiiviisti kommentoitu myös potentiaalisen yritysoston kokoluokkaa. AWS oston (2020) velaton kauppahinta oli vajaat 20 MEUR ja Pennatronicsin (2023) lisäkauppahinta huomioiden plus 20 MEUR. Taseessa on tilaa liikkua.

20 tykkäystä

Hello Everyone here at Incap Forum!

First of all, thank you very much for the interest in Incap and your activity here in the forum as well as for all the questions posted during the Q2-webcast.

It is my pleasure to post summary of Incap related Q&A below:

  1. How big an impact did the largest customer have on Q2 revenue and what will be the impact in Q3

Antti: The volumes have started to pick up slowly during Q2. In 2023 the figures were really high during Q2, but decreased during Q4 and Q1 this year (compared to Q2 2023). Now the volumes of the biggest customer have turned back to growth track. We expect the growth to continue. We analyse our biggest customer very closely and those datapoints, that we collected, are demonstrating that the second half of this year would exceed the first half.

  1. What was the organic growth in Q2 and can you open up a little bit your organic growth?

Antti: The impact of the Pennatronics acquisition was EUR 9 million, if we exclude this and compare to the second quarter a year ago, volumes decreased. If we take into account the impact of the turnover from the largest customer and the acquisition, we were close in those numbers. Revenue from the other customers increased.

Otto: To accelerate organic growth, we have developed our activities with other existing and new customers. According to our DNA, we always serve both existing and new customers so well that our customer base grows. Keeping existing customers is usually easier way to grow than getting new ones, because it takes time to get new ones.

  1. Are there differences in organic growth between units?

Otto: The differences are not big. Units themselves are different. UK and US are more focused on low volume prototype factoring and quick service. Estonia has bigger volumes and India is our mass production site. All the units are growing organically and attracting new customers.

  1. What is the current utilization rate in India, and do you have capacity there for other than the biggest customer?

Otto: We still have capacity in India factory. We have started using the new factory, but there is still capacity. We have done that investment future in our mind. We always try to keep some capacity available to offer to our existing and new customers.

  1. What is the M&A fire power you can use for possible acquisition, and do you have a target ROI percentage for acquisitions?

Otto: We are looking at a lot of different factors in acquisitions. We are not interested in any turnaround cases, so we want to acquire solid and well-performing businesses. Culture of the company is very important for us. We look at units, that can run themselves and qualified people, who can take responsibility and make decisions. An innovative culture and human factors are actually more important than fluctuations of a few percent in key figures.

  1. Do you have plans to expand into fast-growing markets in the Middle East, such as Saudi Arabia or the Emirates? Could you elaborate more on geographic expansion?

Otto: The US remains in our focus. We are now well established in that market, but it is a large market and still has potential. The same is situation for the Indian market. There is still a lot of potential there. The Middle East, as well as Africa, are interesting markets and we will not exclude them if interesting opportunities arise. But our focus remains on Europe, the US and Asia Pacific.

  1. How do you actually assess the company’s culture and fit in an acquisition?

Otto: Huge part of the evaluation process is visiting the company and meeting the management and the key persons. We assess the compatibility with Incap’s culture at an early stage, as there is no point in continuing negotiations if the cultures do not match.

  1. The renewable industry has been in trouble for some time. Is the end market of your biggest customer growing?

Otto: Our biggest customer is active in many different markets. I am quite sure that their market is growing, and positive development continues. Our customer overestimated the speed of development, which led to too high level of inventories and reducing stock, but they are already back on track for growth.

  1. Do you still see significant growth in headcount in India during the rest of the year?

Otto: We increase or decrease our headcount as needed. A change of a few hundred people in the workforce is normal. We have increased our headcount already in India and, according to the order book, there is no reason for significant increases at the present.

  1. What explains your relatively strong growth compared to other EMS companies?

Otto: I believe it is based on our service offering and the way we deliver our services. The right size of an organisation gives us a big advantage. In addition, each of our clients has a dedicated team to take care of the client. Our understanding of our customers’ needs is generally good. The other factor is that our employees are motivated by the responsibility they are given and the opportunity to develop their skills. We have a very loyal workforce and many long-term contracts. The third thing is not carrying too much overhead. We do things more efficiently and do not spend money on administration or things that don’t add value.

  1. Your guide now for higher revenue. Can you quantify, what higher revenue growth range now implies?

Antti: Higher means up to 20 per cent growth.

  1. You mentioned that profitability will improve with higher volumes in the second half. Does this mean that the EBIT margin will improve?

Otto: There are several factors here. In principle higher volumes mean that we can allocate our fixed costs on more volume and that means higher EBIT margin. But our profitability also depends on our product mix.

  1. Can you open up little bit of new customer acquisition, increasing sales to existing customers and gross-selling opportunities?

Otto: After acquisition in the USA, many of our customers see us as a global player. This creates opportunities for us both in the US unit and in other units. We have customers who are interested in using more of our units in the future.

72 tykkäystä

Valtiot hamuavat nyt aurinkovoimaa – Intia suunnittelee ainakin 40:tä uutta aurinkopuistoa Valtiot hamuavat nyt aurinkovoimaa – Intia suunnittelee ainakin 40:tä uutta aurinkopuistoa | Kauppalehti

Päivän Kauppalehdessä hyvä juttu aurinkovoimasta!

Tuotteita näihin taitaa löytyä Incapin suurimmalta asiakkaalta? :slight_smile:

13 tykkäystä