Incap sijoituskohteena

Mielestäni osakeantijärjestely ja osingonmaksun olisi voinut hoitaa toisin, ei tällaista järjestelyä voi pitää hyvänä. Yhtiön tulisi toimintaolla mutkatonta ja ennakoitavaa kuten markkinat odottavat. Arvostuskertoimen nostamiseen olisi eväitä, toivottavasti yhtiö toimii niin kun eväitä siihen kuitenkin on ja kauppa käy. MItä tulee joidenkin yhtiön hallitusten jäsenten osakkeen nollaomistukseen, pidän huonona singnaalina ulos päin. Pidän asiaa tärkeänä, lukuja en osaa niinkään lukea kuten muutamat tällä palstalla osaaavat.

4 tykkäystä

Maksumuurin takana.

5 tykkäystä

Olen seurannut yhtiötä jonkin aikaa ja havaitsin @Verneri_Pulkkinen salkussa incap-tankkailuja muutamaan otteeseen. Olen ilmeisesti missannut Vernerin mietteet yhtiöstä (jos sellaisia on) ja olisikin kiva kuulla mitä mieltä Pulkkinen on yhtiöstä & miksi päätyi ostamaan kyseistä yhtiötä toistamiseen muutaman kuukauden sisällä :smiley::thinking:.

1 tykkäys

Kiitos uteliaisuudesta, toivottavasti alla oleva vastaus kontribuoi kaikkien ketjun lukijoiden Incap-tietoisuuteen eikä ole vain minun subjektiivista yolottelua Incapista. ;D

Olen tosiaan tankkaillut hissukseen Incapia keväästä alkaen ja osallistuin antiinkin.

Kun ensimmäisen kerran ostin Incapia, perustelin tekoani näin Ostin myin -ketjussa:

Kuten tuossa on muotoiltu, Incapissa viehättää

-Kovasti kilpaillulla alalla todistetut kilpailuedut. Käsittääkseni Incap on pystynyt osoittamaan myös asiakkailleen, ettei se nyhdä marginaaleja niiltä vaan toimialan huippukannattavuus tulee ihan oman tehokkuuden kautta.

-Yhtiön oman pääoman tuotto (kuka vielä tällaisia katselee? :smiley: )on erinomainen eikä bisnes sido överisti pääomia. Käsittääkseni vuokrataan tyyliin joku halli minne heitetään koneet ja lähdetään sorvaamaan elektroniikkakomponentteja, jos hieman karrikoidaan.

-Käsittääkseni yhtiön tehokkuus ei tule organisaation puristamisen kautta, vaan samalla Incapissa työntekijöt voivat hyvin. Sama tehokkuus heijastuu myös johtoryhmään: Incap ei törsäile rahoja minne sattuu ja koko firmasta heijastuu tietynlainen “frugaalisuus”.

-Otto Pukk. Tarvitseeko tätä enempää avata? :smiley:

-Toimiala kasvaa ihan ok 3 % vauhtia, mikä antaa kivaa myötätuulta. Mitä itse tässä kuitenkin katselen, on pystyykö Incap Oton luotsaamana kasvamaan epäorgaanisesti suuremmaksi peluriksi alalla, ja vielä silti säilyttämään erinomaisen oman pääoman tuoton? Oton ja muun johdon aiemmat näytöt Incapin laivan kääntämisestä sekä AWS-yritysostosta antavat luottoa. Samoin Otto on @Joonas_Korkiakoski hyvissä haastiksissa korostanut sitä, että ostetaan kulttuuri edellä laatua, ei mitä sattuu jotta homma ei rönsyile. Nuo on avainsanoja minun sijoittajasydämeen. Liian harva toimitusjohtaja puhuu kulttuurista.

Toimialan kasvu, Incapin asiakkaiden kasvu yhdistettynä epäorgaaniseen kasvuun voi tarkoittaa paljon nopeampaa kasvua 2020-luvulla Incapille, mitä meillä voidaan ennustaa koska meillä ei ennusteta yritysostoja. Toki ostojen myötä tulee myös riskejä.

-Yhtiössä on siis asiat kunnossa ja se menee minun seulan läpi. Miksi olen ostanut osaketta on se syy, että se on edullinen ja hieman itse jo uumoilen, että tuo Incapin tuloskertoimien alennus suhteessa verrokkeihin kuroutuisi ajan myötä umpeen, jahka yhtiön tarina etenee odotetuilla urilla ja sen kokoluokka kasvaa ja asiakaskeskittymäriski pienenee.

Mietin siis, voisiko Incap olla sellainen messevä arvonluojayhtiö seuraavan 10 vuoden aikana? Voisiko se olla kokoluokkaa suurempi yhtiö? Voisiko toimiala konsolidoitua lisää? Nyt se vaikuttaa lupaavalta. Ei tämä mikään räjähtävä softafirma ole, mutta kyllä tämä voi yltää hyväänkin tuottoon jos on hieman onnea matkassa yritysostojen kanssa.

Korostan vielä, että nämä ovat siis omia nostojani, mutta pitää vielä erikseen kiittää Joonasta hyvistä sparrailuista ja vastauksista kun pommitin häntä yhdessä vaiheessa slackissa joka päivä kun kyselin Incapista heikkouksia, vahvuuksia jne.

Korostan vielä lisäksi, että en ole hetkeen ihan tarkkaan laskenut mutta varmaan ainakin 49 % mun osakepoiminnoista menee aivan suohon. Eli miettikää itse miksi sijoittaisi Incapiin, nämä ovat minun aivoiluja jotka pohjautuvat pitkälti Joonakselta lainattuihin ideoihin. :smiley:

Näitä ylläolevia pointteja on nostettu myös suht tuoreessa laajassa rapsassa.

56 tykkäystä

Loistavaa @Verneri_Pulkkinen. Erittäin päteviä mietteitä sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta näkökulmasta. Laaja raportti on kyllä myös oiva katsaus Incappiin kokonaisvaltaisesti ja suosittelen sen lukemista kaikille joita Incap yrityksenä kiinnostaa. @Joonas_Korkiakoski tehnyt tässä loistavaa duunia!

Tähän seikkaan olen myös Incapissa kiinnittänyt huomiota. Yritys on 2020-2022 ennusteilla hyvin maltillisesti hinnoiteltu ja tämä on syy myös itselleni (laadullisten asioiden lisäksi) miksi Incap päätyi salkkuuni n. 5% painolla. Olen pyöritellyt excelissä Joel Greenblattin taikakaavasta modattua versiota joka ottaa huomioon kolme seuraavaa ennustekautta (2020-2022) inderesin ennusteiden mukaan tietysti. Nämä ennusteet saa kätevästi exceliin pyöritettäväksi Osakevertailusivulta. Greenblattin mukaan kaavassa tulisi käyttää ROIC ja EV/EBITtiä mutta modasin vähän ja otin myös PE:n ja ROICn tilalle ROE-% kaavaan.

Lopputulos:

Kaavan mukaan PE + ROE% ja EV/EBIT+ROE% on Incapin sijoitus kaikista Inderesin seuraamista noin sadasta yhtiöistä kakkonen (ranking #2 kts. screenshot alla). Excluudasin analyysistä yhtiöt joiden PE:t oli negatiivisia seurantajaksolla. Greenblattin mukaan pitäisi vielä excluudata utility ja financial stocksit mutta ne on tässä myös mukana. Tässä tulokset taikakaavan mukaan (TOP15):

Eli kuten monesti on puhuttu, Incapin korkeaa ROE-%:a saa nyt aika huokeaan hintaan ostettua. Toki eri keskustelu on se onko PE oikeutetusti matala toimialan vuoksi ja pystyykö Incappi pitämään tämän poikkeuksellisen kovan ROE prossan tällä tasolla. Toki myös epävarmuuksia on ja itseä eniten hiertää ja mietityttää Incapin hinnoitteluvoima molemmista suunnista kun ko. paineesta on omakohtaista kokemusta oman työni puolesta - pitkällä aikavälillä hinnoitteluvoiman puuttuminen on vain todella huono asia omistajan kannalta. Toinen seikka jota olen pohtinut on johdon oman omistuksen puuttuminen, mutta tähän voi olla monta syytä ja siihen on vaikea ottaa sen enempää kantaa. Itseä miellyttää olla sellaisissa yhtiöissä mukana joissa johto/hallitus on samassa veneessä merkittävällä painolla (esim. Harvia ja Kamux tulee äkkiseltään mieleen)

edit: tässä vielä step-by-step tuo The Little Book that Beats the Market kirjan taikakaava by Joel Greenblatt:

37 tykkäystä

Lähdin itsekin taas pienen tauon jälkeen Incapin kelkkaan, kiitokset hyvistä yhteenvedoista päätöksen tueksi. Arvostukset alkaa monissa yhtiöissä jo vähän hirvittämään, mutta Incapin osalta tuota ei voi sanoa.

(Kerrankin oli entry hyvin ajoitettu kun ostokset eilen ja tänään aamulla ennen kuin pumpsahti melkein 5% ylöspäin :smiley: Yritin kaivella, mutta ei osunut mitään uutista silmään?).

3 tykkäystä

Piti itsekin katsoa onko jotain uutista pukannut, mutta Otto ollut vaitonainen :slightly_smiling_face:
Incapin kurssikäyrä etenee hypähdellen, eikä niin tasaista nousua, kuin jollain muilla. Se lienee näiden vähävaihtoisempien lappujen “ongelma”. No, niin kauan kuin portaat osoittaa ylöspäin, niin eipä tällä holdarille ole merkitystä. Sen pystyy kuvaajasta myös näkemään, että vaikka RSI laskee, niin kurssi ei usein kuitenkaan pahemmin dyykkaa, toki kun RSI menee lähelle 30 lukemia, niin ihmehän se olisi jollei yhtään laske. Mielestäni kertoo kuitenkin siitä, ettei omistajat ole vielä näillä hinnoilla halukkaita luopumaan, vaan maltetaan odotella aina seuraavaa tulosraporttia. So far so good…

2 tykkäystä

Mitkä on foorumin ajatukset annilla kerätyistä varoista ja sen jälkeisestä hiljaisuudesta? Kohta 3kk kuulunut ja uutisia yhä odotellaan. Ostoprojekteissa saattaa toki kestää, mutta luulisi että antiin lähdettäessä mahdollinen ostoprojekti olisi ollut jo hyvässä vauhdissa?

3 tykkäystä

Itse näkisin toisin päin, että pitäähän sen rahoituksen olla kunnossa ennen kuin voi syvempiin keskusteluihin edes lähteä ja nää yrityskauppaprosessit on sellaisia et niihin voi mennä ihan mikä aika vaan ja muutama kuukausi on tosi lyhyt aika. Ja tosiaan, näistähän ei paljoa voi hiiskua ennen kuin on nimet kauppapapereissa joten ”yllätyksenä” se ilmoitus sitten joka tapauksessa aikanaan tulee ilman sen kummempaa ennakkovaroitusta

9 tykkäystä

Sen mitä itse olen M&A juttuja duunissa sivunnut, niin kyllä keskustelut on yleensä pitkällä ennen kuin rahoitus haetaan. Esim. tässä Incapin tapauksessa rahoituksen saaminen annilla on “varmaa” tai viimeistään varmaa siinä vaiheessa, kun on saatu sitoutuminen antiin pääomistajilta.

Varmuuden vuoksi rahaa ei pitäisi ikinä nostaa, koska se on kallista ja heikentää tunnuslukuja. Eli en allekirjoita tuota, että ensin kerätään rahat ja sitten lähdetään vasta kunnolla keskustelemaan.

En siis väitä, että 3kk olisi sellainen aika, josta olisi isosti syytä huolestua, mutta toki mieluummin olisi jotain jo tapahtunut :smiley: Kiinnostaa vain kuulla muiden ajatuksia asiasta.

7 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä onko ensi viikolla jotain kerrottavaa, kun 5 % pomppu tullut tänään. Konecranes ja Cargotec pompsahtivat juuri tähän tyyliin päivää ennen uutista. Voi tietysti olla myös ihan tavallista liikettä, mutta Incapin osakeannin ja ambition yritysostoihin tietäen, en yhtään ihmettelisi, jos ensi viikolla rävähtäisi.

9 tykkäystä

Missä nuo ostoajamkohdat saa kurssigraafiin? Nordnetin palvelussa jossakin?
Pahoittelut offtopicista

1 tykkäys

”Viimeisin varsinainen sijoitukseni on lisäys elektroniikan sopimusvalmistaja Incapiin , mitä olen omistanut vuodesta 2018 lähtien. Tuolloin entisen kriisiyhtiön maine painoi yhtiötä, vaikka tunnusluvut kehittyivät oikeaan suuntaan. Tänä päivänä voidaan puhua vakaalla pohjalla olevasta kasvuyhtiöstä. Lisäksi yhtiön johto näyttää pitävän sijoittajia tärkeänä sidosryhmänä, mitä arvostan paljon.”

Kertoo myös jutussa että Incap ja Kamux suurimmat omistukset salkussa…

13 tykkäystä

Incap julkaisee tilinpäätöstiedotteensa 24.2.2021. Tämä ei näy Inderesin pörssikalenterissa :thinking:

@Yu_Gong

5 tykkäystä

Uusimmassa EMSNow:n jaksossa toimialaa puitiin yritysjärjestelyjen perspektiivistä. Incapin kannalta mielenkiintoisimmat omat havainnot olivat seuraavat:

  • Koronapandemia vaikuttanut järjestelyaktiviteettiin, mutta hieman odotettua vähemmän. Pandemia vaikutti käytännössä vain siihen, että järjestelyjen toteuttamista lykättiin / alkuperäiset teesit hylättiin. Ei havaittu, että pandemian takia olisi tehty normaalia enemmän tulosnegatiivisia järjestelyjä eli ostokohteena olisi ollut taloudellisissa vaikeuksissa oleva valmistaja.

  • Toimialalla vaikuttaa olevan tällä hetkellä paljon ruokahaluja järjestelyille. Paljon aktiivisia ostajia, mutta myös paljon aktiivisia myyjiä. Halpa velkaraha ja pääomasijoittajien into vaikuttanut tähän paljon ja tämä voi johtaa arvostustasojen kohoamiseen.

  • Keskeisimmät teesit järjestelyille edelleen suorat synergiat hankinnan mittakaavaeduista, asiakas- ja toimialaportfolion laajentaminen sekä asiantuntijuuden kasvattaminen (ts. hankitaan osaamista sellaisilta aloilta, joissa ei itse olla mukana). Viimeisen vuoden aikana päätään nostanut logiikka on ollut myös se, että on haluttu palata lähelle loppuasiakasta ja tämä tehty epäorgaanisesti.

  • Euroopassa ostajat vaikuttavat olevan kiinnostuneita high mix / low volume -valmistajista eli pääosin teollisuuselektroniikkaan asemoituneista toimijoista. Myös Incap katselee ostokohteita täältä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita suoraan sitä, että kilpailu ostokohteista olisi kiristymässä. Ostokohteiden ja ostajien profiilit ja motiivit vaikuttavat tähän olennaisesti (taloudelliset resurssit, oma sijainti yms. tekijät)

  • Valtaosa globaaleista sopimusvalmistajista ovat yksityisiä ja omistajan itsensä vetämiä. Omistajat yleensä iäkkäitä ja eläköityminen on luonnollinen ajuri tulevien vuosien järjestelyille. Osa näistä tietysti pieniä ja kiinni yhdessä / muutamissa asiakkaissa, eivätkä kaikki selviä uusien omistajien käsiin.

  • Ostajan vinkkelistä prosessi kestää yleensä 9-15 kuukautta, nopeiden ostajien tapauksissa jänne voi olla 2-3 kuukautta. Incap on itse todennut olevansa hyvin tarkka sen suhteen, että ostettava yhtiö on laadukas ja kulttuuriltaan sopiva. Lisäksi yhtiön organisaatiorakenne on hyvin kevyt ja AWS:n integraatiokin vaatinee vielä johdon fokusta. Kun nämä tekijät huomioidaan, niin mielestäni maltti on valttia, vaikka annin myötä taseessa hyvin liikkumatilaa onkin. Mielestäni se, mitä ostetaan, onkin huomattavasti kiinnostavampaa kuin se, milloin ostetaan.

31 tykkäystä

@Joonas_Korkiakoski superlaadukkaan ja informatiivisen viestin jälkeen otan vapauden laskea ketjun tasoa linkkaamalla tämän “… Incap… to the Moon” -tviitin kiinnostuneille.

Ei tämä yhtiön käypään arvoon vaikuta, mutta tuohan tällaiset nostot lihaa sijoitustapauksen luiden ympärille. :smiley:

34 tykkäystä

Incapilta kohtuullisen väkevä vuoden lopetus. Tästä saadaan Q4:n liikevaihdoksi auki noin 31,6 MEUR ja liikevoitoksi 5,1 MEUR. Tähän kun lisää päälle vielä merkintäoikeusannin kertakulut, niin päästään oikaistun liikevoiton osalta 5,5 MEUR:oon ja yli 17 % liikevoittomarginaaliin. Kannattavuuden osalta ei jäädä paljoa vuoden vuoden 2018 neljännestä kvartaalista, jolloin yhtiö väänsi 19 % liikevoittomarginaalin. Tätä Q4:n tasoa ei tietystikään kannata / saa lähteä viivoittimella ajasta ikuisuuteen vetämään, mutta kyllä tämä jälleen hyvä todistus on siitä, että yhtiö tavattoman tehokkaasti liiketoimintaansa pyörittää.

41 tykkäystä

Incap on kyllä mainio esimerkki siitä että vaikka hinta pyörii ATH ja näyttää siltä osin varmasti monelle vaikealta kohteelta sijoittaa, mutta kun tekee kotiläksyt ja laittaa tunnusluvut viivalle, niin ei tätä tuntunut pahalta alkuvuodesta ostella 18 - 19€ :relaxed:

Tämän posarin jälkeen on vielä tuo tuleva yritysostokortti Incapilla käyttämättä, jota ei hinnoitella vielä laisinkaan mukaan.

23 tykkäystä

Epätodellista. Rupesin äsken lisäämään kreaten annista palautuneilla rahoilla tätä herkkua kun tämä oli niin kulman takana. Nuukana miehenä viritin pilkin 10senttiä alle sen hetkisen hinnan ja jäin lisä lapuitta :smiley:
Ei pitäisi leikkiä vakavilla asioilla vaan ostaa herkut laidasta.

20 tykkäystä

Tämä yhtiö suorittaa vakaasti kasvaen vuodesta toiseen. Ei olisi 5 vuotta sitten uskonut että yli 100 miljoonaa tehdään liikevaihtoa 2020 ja kannattavasti. Kylläpä Pukin haastatteluissa on käynyt ilmi että hyvin menee ja tulevaisuuden elektroniikkateollisuuden kasvu sataa Incapin laariin. Jokohan menneisyyden synnit annettaisiin anteeksi tälle yhtiölle ja katse tiukasti tulevaan. Hyvä Incap!

13 tykkäystä