OP:lla näytti olevan EUDF ETF saatavilla saatavilla saatavilla saatavilla merkkejä
Usein uudet, temaattiset etf:t tulevat hieman myöhässä suurimpien kurssinousujen jälkeen. Kaverin kanssa naureskeltiin tankkeri-etf:n tultua markkinoille loppuvuonna 2023, että nyt lienee aika myydä tankkerit… nyt tuon etf:n tuotto on -25 %.
Mitäs näkemyksiä täältä löytyy Euroopan teollisuus-sektori ETF:ään? (ESIN)
EUDF
Tätä ei edelleenkää voi itse ostaa nordnetistä mutta saa ostettua soittamalla meklarille.
Infoksi tämä jos jonkun ostoslistalla roikkuu.
Nordean kautta tämän osto näemmä jo onnistuu.
Merkkejä merkkejä, lisää merkkejä.
Tässä nyt nousee jatkuvasti uutisia puolustusbuumista, eurooppalaiset varainhoitajat arvioivat uudelleen sijoituspolitiikkaansa puolustussektorilla asiakkaiden vaatimusten ja poliittisten paineiden vaikutuksesta, joiden tavoitteena on tukea mantereen uudelleenvarustautumista.
- Voisi varmaan sopia paremmin johonkin toiseen ketjuun eli siirtäkää vapaasti ellei tänne sovi.
Minä olen tylsästi kuukausisäästänyt jo vuosikausia DAXia seuraavaan ETF:ään. Näin taaksepäin katsoen ei se ollut maailman paras päätös aikanaan, mutta joskus käy tuuri.
Hei!
Kysyisin ETF-salkun painotuksista/näkemyksen ottamisesta. Minulla on siis ETF-salkku jonka olen hajauttanut maailmanlaajuisesti. Tämän suunnitelman lisäksi minulla on vielä iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc) (EUNK) ja Franklin FTSE India UCITS ETF (FLXI) ETF:fiä jotka ovat niinsanotusti extraa tämän maailmanlaajuisen hajautuksen päälle.
Kuinka kannattaisi näille kahdelle extra ETF:lle säätää salkussa prosenttiosuudet? Onko teillä näkemystä siitä minkälainen voisi olla järkevä painotuksen tai näkemyksen oton prosentuaalinen osuus sijoitussalkussa? Tai miten noiden kahden extra ETF:än prosentuaalinen osuus kannattaisi ajatella? Haluaisin kuitenkin että salkku pysyisi mahdollisimman hyvin markkinatasapainossa vaikka täysin se ei mahdollista olekkaan näiden niinsanottujen extra ETF:fien prosenttiosuuksien takia. Ja ainakaan tällä hetkellä en haluaisi ostaa lisää eri ETF:fiä tasapainotuksen takia sillä niitä on nyt jo tarpeeksi.
Aika samanlainen tilanne ja tavoite kuin itselläni. Kyllähän se kylmää, kun sijoitusten arvot tulevat alaspäin, mutta tämä lienee se kohta jossa pitää noudattaa niitä sijoitusneuvoja joissa käsketään pitää pää kylmänä ja tankata lisää. Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta omaa tekemistä tämä ei muuta suuntaan eikä toiseen, viimeksi eilen ostelin lisää rahastoja.
Kun arvostustasot laskevat, nousee tulevaisuuden tuotto-odotukset. Eli juuri tällaisinä hetkinä kannattaa ostaa lisää. Jos ei kestä volatiliteettiä eli, että kurssit nousevat ja laskevat. Kannattaa miettiä, onko osakepaino liian korkea.
En tiedä, mikä kannattaa ja mikä ei, mutta asiaa voisi tietysti miettiä
- historiallisen datan kautta (efficienf frontier), tämmöinen työkalu etf-salkkujen tutkimiseen on olemassa: Curvo Backtesting for the European index investor . Pikaisesti vain näytti, että tuon Intia-ETF:n dataa oli vain pari vuotta, joten hyviä päätelmiä vaikea tehdä.
- Tulosennusteiden kautta
- Arvostustasojen kautta, vaikka joku P/E fwd per indeksi(tai etf) vs. indeksin pitkän ajan keskiarvo
MDAX(50 seuraavaa daxin jälkeen) ja SDAX(70 seuraavaa mdaxin jälkeen). Mdaxille löytyy ihan ok tuote. Sdaxille ainoastaan kallis osingot ulosjakava, mutta kyllä kai tuollakin hieman lyhyemmän ajan näkemystä voi ottaa.
Invesco MDAX® ETF Acc – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
Amundi SDAX UCITS ETF Dist – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
ZPRX tuli ekana mieleen, mutta siinä oli yllättävän pieni Saksa paino
Itse olen sijoittanut nyt n. 5v EUNL+IS3N 90/10 suhteella. Suurin osa varoista kiinni tuossa yhdistelmässä, jännitystä voi hakea sitten osakkeilla ja muilla riskisemmillä tuotteille.
Ihmettelen kovasti tätä nykykeskustelua. Indeksisijoittamisen A&O on aina ollut osta ja unohda maailmanmenosta ja kurssikäyrästä riippumatta. Silti nyt korjausliikkeen tultua näen tuhottomasti kysymyksiä siitä, pitäisikö myydä hajautetut rahastot ja ostaa euroopparahastoja tms. muita trendirahastoja.
Jos sijoitushorisontti on +10-20v, ei kannata. Kannattaa jatkaa samaan tyyliin kuin aiemmin. Alennusmyynti käynnissä.
Suurin osa täällä maailmanindeksinsä laitaan heittäneistä on käsittääkseni tehnyt sen protestina USA:n valtaapitävien politiikalle, ei niinkään sijoitusstrategisista syistä. Maailmanindeksien USA-painot kun ovat huidelleet jossain 50% tasoilla.
Näin ainakin itse tein, kirjoittamasi hyvin tiedostaen. Siirryin EXUS ja EUR-indekseihin. Ainut missä jenkkejä on vielä jossain määrin jäljellä on yksi defencerahasto.
Itse ainakin ajattelin myydä huipulta (onnistui) ja ostaa sitten takaisin pohjalta. En tiedä onnistuuko, mutta onahan se nyt ihan voittava suunnitelma kuitenkin
Tuo nimenomaan ei ole voittava suunnitelma, vaikka saattaa joskus tuurilla onnistuakin.
Tuulettelisin itse vasta siinä vaiheessa, kun olet saanut laput, niin paljon halvemmalla takaisin, että liikku oli verot ja kulut huomioiden onnistunut.
Asiaa lienee sivuttu, montakohan EFT/vst rahastoa maailmassa on ja millaisen ostoautomaatin SP500 N100 osakkeisiin (kpl, xxx miljoonaa kuussa) joka pitää kysyntää osakkeista yllä on järjestelmä saanut kehitettyä?
Are index funds a silent disruptor? Or are the concerns overblown? In this grab-your-popcorn episode, Michael Green returns to the show after his previous appearance elicited a wave of compelling feedback from listeners. These included very smart individuals in academia and practice who were interested in hearing a counter perspective. Joining Michael today for a lively debate is Randolph Cohen, Senior Lecturer of Entrepreneurial Management in the Finance Unit at Harvard Business School. In our conversation, Michael shares his deep concerns about how index funds and target-date funds might be distorting financial markets, honing in on the tension between market efficiency and price elasticity. Randolph counters with an academically grounded perspective, drawing on his PhD and years of research and teaching at one of the world’s leading business schools. With Ben and Cameron moderating, the discussion explores both sides without reaching a definitive conclusion. Tune in to witness this spirited, nuanced exchange and decide where you stand!
RR:ssä on myös ketju aiheesta.
https://community.rationalreminder.ca/t/episode-332-randolph-cohen-michael-green-how-concerned-should-we-be-about-index-funds/33291?u=citizenj
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun Nordnetin maailma 125 on mielestäni todella edullinen vivutettu maailmaindeksi vielä nykykoroilla?
Nordnetin vivuttamattomista edullisin kuluiltaan on Amundi world 0,12% kululla ja Maailma125 kulu on 0,49%. Erotus on 0,37%.
Jos vedetään mutkia vähän suoraksi, lainarahan hinnaksi tulee kiinteä korko 4 x 0,37%= 1,48%/vuosi.
Tässä en nyt ota kantaa rahaston jakaumaan jne.
(Nappasin 20.3 maailma125 kiinni noin 3% osuudella salkusta).
Vipu ei ole rahastolle ilmaista.
Lisäksi ainakin Nordnetin maailma ja USA rahastot vaikuttavat aika kalliilta todellisten kulujen osalta.