Hei!
Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä miten Osinkojen verotus menee Nordnet suomi indeksissä. Verotetaanko niistä lähdevero?
Nordnetin sivuilta en löytänyt enkä googlettamalla.
Norjan ja tanskan rahastoista löytyi ”usein kysyttyä” kohdasta.
Ei mene, NN indeksirahastot ovat kasvuosuuksia, eli osingoista ei mene veroa. Vero (30/34%) menee vain myynti- ja ostohinnan erotuksesta siinä vaiheessa kun myyt rahastoa.
Okei, kiitos! Eli rahasto ei joudu maksamaan lähdeveroa vaikka on kasvuosuus👍🏻
Valuuttasuojatut ETF:t usein tuottavat lisäkuluja eli TER on korkeampi. Lisäksi niissä voi olla viivettä tai sitten ne perustuu johdannaisiin, joissa on sitten omat riskinsä. Kun taas vaakakuppi kallistuu toiseen suuntaan, niin valuuttasuojaus estää positiiviset vaikutukset.
Noihin sijoittaminen on vahvaa näkemyksen ottoa, josta voi olla palkkiona tasaisemmat, matalammat tai korkeammat tuotot.
Historia ei ole tae tulevaisuudessa, mutta tässä on kaksi ETF-rahastoa, joiden tuottoja voi vertailla
Ilman valuuttasuojaa:
Valuuttasuojalla:
Itse olen asiaa jonkun verran pohtinut, mutta kysytääs mielipidettä parviälyltä:
- Hyvä lisä pitkään indeksisalkkuun.
- En koskisi pitkällä tikullakaan!
- Olen all in jo Nesteessä, eikä minulla ole edes kuolemanpelkoa.
Musta tuntuu että tässä ei ehkä vastattu kysymykseen? Kysyttiin siis maksaako rahasto lähdeveroa (tai esim. pääomaveroa) saamistaan osingoista. Ei siis kysytty loppukäyttäjän verotusta.
Suomalainen rahastohan ei maksa saamistaan osingoista osinkoveroa (tai lähdeveroa). Mutta NN:n pohjoismaiset indeksirahastot ovat ruotsalaisen yhtiön hallinnoimia, joten en osaa sanoa, miten menee verotus. Kannattaa kysyä Nordnetiltä suoraan. Tai onko jollain tähän hyvää lähdettä/tietoa?
Nordnetin Suomi indeksikään ei maksa osinkoveroja. Tai jos maksaa, niin Nordnet hyvittää ne rahastolle. Se on ihan oikeasti kuluton rahasto.
Nordnetin sivuilta löytyy myös rahaston vuosikertomus, esim. sivuilta 4 näkee, että rahasto seuraa nätisti vertailuindeksiään, joten mitään merkittävää kulujarrua ei sielläkään ole.
Itsekin maailma 125 rahastoa joskus tutkailin, mutta se on kuluiltaan melko kallis vipukertoimeensa nähden ja myös vipu on rahastolle melko kallista (SOFR+marginaali). Lisäksi kaivelin taannoin kuluja Nordnetin maailma ja USA rahastoista ja ainakin nuiden todelliset kulut ovat paljon ilmoitettuja korkeammat enkä usko, että vivutettu versio maailma rahastosta on tältä osin parempi.
Itse päädyin siihen, että otan vipua superluotolla ja 18MF ja LYMZ etf:llä. Nuo Amundin etf:t lainaavat euroja, joten vivun hinta on ESTER+marginaali. ESTER on historiallisesti ollut huomattavasti matalammalla tasolla kuin SOFR ja esim tällä hetkellä se on 2,416%, kun taas SOFR on 4,37%.
Nyt kun oletettavasti dollarin kurssi heikkenee jonkin aikaa niin kannattaako ostaa valuuttasuojattua etf:ää vai ei? Kummasta on enemmän hyötyä tilanteessa, jossa dollarin arvo heikkenee?
Lähtökohtaisesti valuuttasuojattujen etf:ien hankkiminen ei ole järkevää, koska siitä aiheutuu ylimääräistä kulua, eikä valuuttakurssien ennustaminen ole helppoa.
EUR/USD on sahaillut edestakaisin jo kymmeniä vuosia, ja nyt ollaan aika lähellä keskiarvoa. Siinä saa olla kristallipallo kunnossa, jos yrittää arvata mikä on kurssi esim. 20v kuluttua. Ja vaikka suunnan osaisikin arvata oikein olisi hedgeämisestä aiheutuva lisäkulu syönyt osan tuotosta ja hedgeämätön ETF olisi silti saattanut tuoda paremman lopputuloksen. Hedgeäminen siis heikentää tuotto-odotusta.
Jos dollarin arvo heikkenee merkittävästi euroon nähden sijoituksen aikana, niin EUR hedgetty etf tuottaa paremmin.
Miten kannattaa käyttää vipua indeksisijoittamisessa?
Ongelmaksi on tullut se, että Nordnet ei anna käyttää ETF-kuukausisäästöä, jos salkku on miinuksella. Tässä tilanteessa vaihtoehtoina olisi joko ostaa ETF:iä suoraan tai säästää indeksirahastoihin kuukausittain. Ilman ETF-kuukausisäästösopimusta ostokulut nousevat kuitenkin aika korkeiksi.
Sijoitan omalla rahalla noin 500 €/kk, ja siihen päälle ajattelin käyttää vipua muutamia satasia kuukaudessa.
Onko parempi vaihtoehto käyttää rahastoja joissa hieman isommat juoksevat kulut vai hyväksyä korkeammat ostokulut ETF-ostoissa?
Minulla on siis tähän asti ollut vain ETF:iä salkussa.
Meneekö kuukausisäästö muuten, jos esim. Ruotsin SEK tili on miinuksella, mutta EUR tilillä pitää kuukausisäästön verran rahaa?
Siirrä luottosalkusta rahaa toiselle AOT-tilille ja luo sinne ETF-kuukausisäästösopimus.
Tätä en olekaan vielä kokeillut. Pitäisiköhän tämä toteuttaa valuutanvaihdon kautta kikkailemalla?
Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto. Toisaalta toisessa salkussa olevia osakkeita ei voi varmaankaan laskea lainasalkun vakuusarvoon?
Onko olemassa Suomi indexsiä ETF rahastoa Nordnetilla? Yritin etsiä mutta en löytänyt
On. Seligsonin OMX Helsinki 25.
Ja lisää merkkejä.
No jopas on kumma kun selailen Nordnet ETF listoja ja käytin hakua mutta en vaan löydä
Mitä mahdan tehdä väärin…
Edit Google haulla löysin mutta en Nordnet sivuilta
Frankliniltä tullut uusi EM ex China ETF, EXCN.Taitaa olla tähän mennessä matalakuluisin.
Edit. Jaah tässä taisikin olla jokin väliaikainen alennuskampanja. Aika ronttia touhua.
Eipä taida sopia meikäläisen sijoituksiin tuo Seligsonin OMX Helsinki 25 kun ohjeissa oli että pitäisi mielellään pitää 7 vuotta rahoja tuolla ja jos myy pois niin 2% rahoista menettäisi tai minimissään 100€